Var da ikke så vrien denne?
Som vanlig har
Mekker'n full kontroll på det tekniske...
mekkern skrev:Detta er en tidlig utgave av veltepetter...
det begynte som SIATA (Sociata Italiana per Applicazioni Tecniche Auto-Aviatorie) under/slutten av ww2...
konstruert av Aldo Farinelli de solgte noen før de fikk Ducati til å produsere litt mere enn elektoutstyr...48 kubikk og rett under 2 hester.. gjorde 60 på tråsykkel... desmodromisk ventilstyring er tvangsstyrte ventiler en kam/løfter til å åpne og tilsvarende til å stenge..dette kan dra turtall til et eller annet knekker...(meget høyt)
de mest vanlige ducatimotorene er L-twin:fremre sylinder liggende i fartsretning...
nå er det visst natta her kjenner jeg..
om enn noe kortfattet
OleB har litt mindre å bidra med. Men det er jo litt godt å se at det er mannebein som ikke ser forskjell på en motor og en motor. (Håper du husker å skifte olje på doningen iallfall)
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Desmo er av den tenksomme sortsen, og han tenker mye på hvilket MC-merrke som startet med en motor som het "Cucciolo"?
Han er sikker på at denne motoren ble brukt til no sykkelstyr og ikke var den så alt for stor heller. De senere motorene fra denne fabrikken har en egen type ventilstyringer uten fjærer
1. Hva heter fabrikken/merket?
2. Til hva ble denne "Cucciolo"-motoren brukt?
3. Hvor mange kubikkcm var den på og hvor mange hestekrefter?
4. Hva kalles denne ventilstyringen? (Bonuspoeng for god forklaring av virkemåten)
5. Mange av syklene fra denne fabrikken har en spesiell type motorer som er lite brukt av andre merker. Hva kjennetegner disse motorene?
2 poeng pr spørsmål og de vanlige bonuspoengene for fyldige svar.
Geso har lagt lista høyt nå, skal bli spennende om det er flere som tenker høyt på tastaturet
Svar på PM i løpet av lørdag/søndag og du er med i kampen om et gavekort på 500 kr hos nettbutikken til
Cruiser
Får vel gjøre et forsøk - ute er det ubeleilig nok regn
1. Ducati det er snakk om her
2. Denne Cucciolo var en 4-takt motor til å sette på tråsykler. Utviklet under krigen og vel et uttrykk for at tøffe tider setter i gang kreativiteten.
3. Ser ut til å ha vært 48 cc ensylindret. Ytelse 1,5 HP ved 5500rpm
4. Ventilstyring - blir for teknisk spissfindig for meg ser det ut til, men det omtales på engelsk som "pull rods". Tror jeg avventer et utfyllende svar fra noen av mekanikerene her inne
5. Motorer???

En motor er en motor er en motor
- jeg er rimelig fornøyd bare greiene går når jeg trykker på knappen
Bilde av -46 modell
Noen gærninger driver og lager en variant for vår tid

Men jeg er tilbøyelig til å være enig i at det beste med motorer er at de går når de skal, uten diskusjoner :nono
Geso er
(som vanlig) ordrik av seg, og han har tydelig lagt seg i selen for å finne ut av hva nå dette Cucciolo er for no.
Geso skrev:Hei
Beklager på det sterkeste at jeg ikke har klart å følge med slik at jeg har kunnet svare tidligere. Det skyldes det faktum at jeg har vært deltager i å avholde loppemarked for skolekorpset denne helga. (Det er egentlig en liten historie for seg selv, men den kan jeg ta en annen gang, kanskje den gangen jeg forteller om glemmeboka)
Uansett så har det seg slik at jeg leste spørsmålene på forhånd, og tok de med meg i helga fordi jeg viste at det var en av de andre pappaene som var der som også kjørte motorsykkel. Han kjørere en Ducati, og i motsetning til meg, har han noe greie på det han snakker om (i hvertfall fremstår han med troverdighet)
Når jeg i en kaffepause (det satt flere mennesker der) spurte han om han om han ciste hva en sukkiolo sykkel greie var, ble han svar skyldig, men en av de andre utbrøt helt spontant: Han er homo!! (Sukkiolo altså). Jeg viste ikke riktig hvordan dette skulle tolkes, men det ble en god latter ut av det.
Det endte imidlertid med at mannen med Ducatien ringte til broren sin som kjører Harley. Han lo rått, og henviste mannen til å sjekke navnet på sin egen sykkel. Det var nemlig slik at det var mannen med Harley som viste at Cucciolo var starten på Ducatieventyret, og at det begynte som en hjelpemotor til en vanlig sykkel. Dette var i 1946. Den første mopeden Ducati lagde var i 1952.
Cucciolo var en ensylindret, 4 takt (det vet jeg egentlig ikke hva er, men han jeg snakket med påsto hardnakket at det var en 4 takter. Ikke skjønner jeg hvordan en motor med en sylinder kan være en firtakter. Dersom den hadde hatt to sylindre, hadde det da vært en 8 takter?) med 48 kubikkcentimeters volum og 1,5 hestekraft ved 5500 omdreiniger.
Vedrørende ventilstyringsprinsippet, valgte jeg stort sett og sitte å nikke, smile og se intelligent ut. (det siste er blank løgn, for i henhold til støttekontaktene mine klarer jeg ikke å se intelligent ut, mens jeg er ganske flink til å se undrende ut.) Uansett så kalte han denne måten å styre ventilene på for desmodromisk ventilstyring. (Jeg måtte få broren, altså han med Ducatien (som forøvrig ikke kunne så mye om Ducati) til å skrive det opp for meg. (Han ringte nok en gang til broren for å få korrekt skrivemåte, men da ble broren (altså han med Harley'n) så irritert på maset, at han valgte å komme ned på loppemarkedet for å forklare meg (oss) det direkte fjes til fjes. Det var hyggelig, og det var vel egentlig da jeg prøvde å se litt intelligent ut uten å lykkes.
Han snakket om shims og tvangskjøring og så videre, men jeg gir egentlig opp å prøve å gjengi det hele.
Når jeg spurte stakkaren om hva som var spesielt med Ducatimotorer, svarte han at noen av de var L-Twin motorer. Da bare så jeg på han og sa at: Du mener selvfølgelig V-Twin motor. Det var i det øyeblikket stakkaren ga opp, så på meg med sørgmodige øyne (eller kanskje de var medfølende?), satte seg på sykkelen og forsvant.
Der satt jeg da med min kaffe, notater på en serviett (det er ikke enkelt å skrive notater med en kulepenn på servietter), og tenkte at nå er det kun 4 timer igjen før jeg kan gå hjem fra dette loppemarkedet.
Vet ikke om du kan godkjenne svarene, da det egentlig ikke var jeg som viste det, men jeg har i hvertfall gjort en innsats for å skaffe meg informasjon.
Med vennlig hilsen
Geso (som kun har få dager igjen til ferie )
P.S. Han som hjelp meg fikk en 5 pakk med Det Beste bøker som takk for hjelpen. (Altså han med Ducatien, for han med Harleyen hadde da dratt for lenge siden). Det ble han sikkert kjempeglad for, og vi slapp å kaste det. (Er ikke sikker, men jeg så han bak kontaineren der vi kastet slikt akkurat da jeg skulle dra, så det er ikke sikkert han var helt fornøyd med gaven, men vi har i hvertfall avtalt at vi skal ta en liten kjøretur sammen, bare jeg er reist på ferie, og kommet hjem igjen, og været er fint)
D.S.
rogg har virkelig lagt seg i selen denne gangen, og blar opp med detaljer som tilogmed
mekker'n ikke har med
rogg skrev:Håy... Hjemme igjen fra Høstreffet i Kristinehamn. Topp treff må jeg få lov å si..
Ser det er konkuranse, og liten respons. Da får vi dra i gang..
Et lite søk på nettet forteller meg at vi nå snakker om Dukati. En levende fabrikk helt klart, og de høres når dem kommer dunkende inn med en kløtsj som høres ut som om holder på å ramle av...Tenker det holder som svar på eneren...
På toeren vil jeg tro at motoren ble brukt til å drive fram en tohjulet ramme...en sykkel.

Motoren ble utvillet under andre vedenskrig, den var på 48 cc og nådde en toppfart på 64 km i timen. Ikke dårlig når en tenker på dagens 50cc som gjør 40 :)
Cucciolo, betyr "lille valpen" og lyden fra de korte eksosrørene inspirerte til navnet. Motoren veide ikke mere en 7,7 kg, altså ikke mere en et telt i dag. Eller Lavo for å være mere nøyktig.
Ventilsystemet kalles desmodromic ventilsystem. Ingen ekspert, men har forstått at de er mekanisk styrt, slik at det ikke blir ventilflyt på høye turtal. Slik vi er vant med på fjærbelastede ventiler.
Ducati (i forskjellige inkarnasjoner) har produsert flere stiler av motorsykkel motorer, inkludert varierende antall sylindere, type ventil automasjon og drivstoff levering. Ducati har også produsert motorer med en, to, tre eller fire sylindere, som drives av pull rod ventiler og push rod ventiler; enkeltrom, dobbeltrom og tremannsrom overliggende kamaksler, to slag, og selv på en tid produsert de stødig dieselmotor, mange var brukt som nød pumper (for eksempel for brannslukking). Foreløpig gjør Ducati ingen andre motorer unntatt for sine motorsykler.
Ducati er best kjent for sine "L-Twin» motor som er motoren i de fleste Ducati-marqued motorsykler.
Bare for å få forklart forskjellen mellom V-twiner (som i Harley-Davidsson, Moto-Guzzi, diverse japanske customsykler, som Honda Shadow, VFR, Yamaha Virago m.fl) og L-twin som Ducati bruker. En V-twin har to sylindre som står på skrå i forhold til hverandre. Veiva får da kraft fra to sider. En falt-twin (bokser) derimot har to sylindre som står direkte overfor hverandre. En L-twin har de to sylindrene stående i 90 grader på hverandre. Og på Ducatiis sykler peker den en rett framover, mens den andre peker rett opp.
Geso her er en artikkel om firetaktsmotorer. Ser også at det ligger en artikkel om to-takts diseselmotorer under bilmotorer. Blir samme prinsippetsom totakts motorsykkelmotorer, bare i en litt annen skala.
Og når vi først er inne på semidiesler, får vi ta med Sabb 6-12, en trofast sliter som var godt hørbar på fjorden i min barndom

Her er samme motoren, denne gang med lyd
[youtube]uwJEltD9ehc[/youtube]
Nok om det.
Mekker'n drar inn full pott, og
rogg sniker seg til et bonuspoeng for rakling fra clutchen og anna utfyllende stoff
Mens da
OleB og
Geso nok må finne seg i litt færre poeng, selv om begge må få et bonuspoeng for ærlig forsøk, og ikke minst for at de innrømmer at dette er et tema litt utenom deres viten. 7 poeng til
OleB og 5 til
Geso
Det skulle gi følgende resultat etter fem runder:
Geso
26 poeng
Erling
20 poeng
OleB
18 poeng
Mekker'n
15 poeng
Rogg 11 poeng