Quiz, Septemberutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Desmo er av den tenksomme sortsen, og han tenker mye på hvilket MC-merrke som startet med en motor som het "Cucciolo"?
Han er sikker på at denne motoren ble brukt til no sykkelstyr og ikke var den så alt for stor heller. De senere motorene fra denne fabrikken har en egen type ventilstyringer uten fjærer :scratch

1. Hva heter fabrikken/merket?
2. Til hva ble denne "Cucciolo"-motoren brukt?
3. Hvor mange kubikkcm var den på og hvor mange hestekrefter?
4. Hva kalles denne ventilstyringen? (Bonuspoeng for god forklaring av virkemåten)
5. Mange av syklene fra denne fabrikken har en spesiell type motorer som er lite brukt av andre merker. Hva kjennetegner disse motorene?

2 poeng pr spørsmål og de vanlige bonuspoengene for fyldige svar. Geso har lagt lista høyt nå, skal bli spennende om det er flere som tenker høyt på tastaturet
Svar på PM i løpet av lørdag/søndag og du er med i kampen om et gavekort på 500 kr hos nettbutikken til Cruiser

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:scratch Dårlig med lite til svar.
Fabrikken lever i beste velgående, og syklene derfra utmerker seg med mye grom lyd

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Var da ikke så vrien denne?
Som vanlig har Mekker'n full kontroll på det tekniske...
mekkern skrev:Detta er en tidlig utgave av veltepetter... :lol

det begynte som SIATA (Sociata Italiana per Applicazioni Tecniche Auto-Aviatorie) under/slutten av ww2...
konstruert av Aldo Farinelli de solgte noen før de fikk Ducati til å produsere litt mere enn elektoutstyr...48 kubikk og rett under 2 hester.. gjorde 60 på tråsykkel... desmodromisk ventilstyring er tvangsstyrte ventiler en kam/løfter til å åpne og tilsvarende til å stenge..dette kan dra turtall til et eller annet knekker...(meget høyt)
de mest vanlige ducatimotorene er L-twin:fremre sylinder liggende i fartsretning...

nå er det visst natta her kjenner jeg..
om enn noe kortfattet 8)

OleB har litt mindre å bidra med. Men det er jo litt godt å se at det er mannebein som ikke ser forskjell på en motor og en motor. (Håper du husker å skifte olje på doningen iallfall)
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Desmo er av den tenksomme sortsen, og han tenker mye på hvilket MC-merrke som startet med en motor som het "Cucciolo"?
Han er sikker på at denne motoren ble brukt til no sykkelstyr og ikke var den så alt for stor heller. De senere motorene fra denne fabrikken har en egen type ventilstyringer uten fjærer :scratch

1. Hva heter fabrikken/merket?
2. Til hva ble denne "Cucciolo"-motoren brukt?
3. Hvor mange kubikkcm var den på og hvor mange hestekrefter?
4. Hva kalles denne ventilstyringen? (Bonuspoeng for god forklaring av virkemåten)
5. Mange av syklene fra denne fabrikken har en spesiell type motorer som er lite brukt av andre merker. Hva kjennetegner disse motorene?

2 poeng pr spørsmål og de vanlige bonuspoengene for fyldige svar. Geso har lagt lista høyt nå, skal bli spennende om det er flere som tenker høyt på tastaturet
Svar på PM i løpet av lørdag/søndag og du er med i kampen om et gavekort på 500 kr hos nettbutikken til Cruiser
Får vel gjøre et forsøk - ute er det ubeleilig nok regn

1. Ducati det er snakk om her

2. Denne Cucciolo var en 4-takt motor til å sette på tråsykler. Utviklet under krigen og vel et uttrykk for at tøffe tider setter i gang kreativiteten.

3. Ser ut til å ha vært 48 cc ensylindret. Ytelse 1,5 HP ved 5500rpm

4. Ventilstyring - blir for teknisk spissfindig for meg ser det ut til, men det omtales på engelsk som "pull rods". Tror jeg avventer et utfyllende svar fra noen av mekanikerene her inne :notworthy:

5. Motorer??? :scratch En motor er en motor er en motor
- jeg er rimelig fornøyd bare greiene går når jeg trykker på knappen :knegg


Bilde av -46 modell
Bilde

Noen gærninger driver og lager en variant for vår tid
Bilde
Men jeg er tilbøyelig til å være enig i at det beste med motorer er at de går når de skal, uten diskusjoner :nono

Geso er (som vanlig) ordrik av seg, og han har tydelig lagt seg i selen for å finne ut av hva nå dette Cucciolo er for no.
Geso skrev:Hei

Beklager på det sterkeste at jeg ikke har klart å følge med slik at jeg har kunnet svare tidligere. Det skyldes det faktum at jeg har vært deltager i å avholde loppemarked for skolekorpset denne helga. (Det er egentlig en liten historie for seg selv, men den kan jeg ta en annen gang, kanskje den gangen jeg forteller om glemmeboka)
Uansett så har det seg slik at jeg leste spørsmålene på forhånd, og tok de med meg i helga fordi jeg viste at det var en av de andre pappaene som var der som også kjørte motorsykkel. Han kjørere en Ducati, og i motsetning til meg, har han noe greie på det han snakker om (i hvertfall fremstår han med troverdighet)
Når jeg i en kaffepause (det satt flere mennesker der) spurte han om han om han ciste hva en sukkiolo sykkel greie var, ble han svar skyldig, men en av de andre utbrøt helt spontant: Han er homo!! (Sukkiolo altså). Jeg viste ikke riktig hvordan dette skulle tolkes, men det ble en god latter ut av det.
Det endte imidlertid med at mannen med Ducatien ringte til broren sin som kjører Harley. Han lo rått, og henviste mannen til å sjekke navnet på sin egen sykkel. Det var nemlig slik at det var mannen med Harley som viste at Cucciolo var starten på Ducatieventyret, og at det begynte som en hjelpemotor til en vanlig sykkel. Dette var i 1946. Den første mopeden Ducati lagde var i 1952.
Cucciolo var en ensylindret, 4 takt (det vet jeg egentlig ikke hva er, men han jeg snakket med påsto hardnakket at det var en 4 takter. Ikke skjønner jeg hvordan en motor med en sylinder kan være en firtakter. Dersom den hadde hatt to sylindre, hadde det da vært en 8 takter?) med 48 kubikkcentimeters volum og 1,5 hestekraft ved 5500 omdreiniger.
Vedrørende ventilstyringsprinsippet, valgte jeg stort sett og sitte å nikke, smile og se intelligent ut. (det siste er blank løgn, for i henhold til støttekontaktene mine klarer jeg ikke å se intelligent ut, mens jeg er ganske flink til å se undrende ut.) Uansett så kalte han denne måten å styre ventilene på for desmodromisk ventilstyring. (Jeg måtte få broren, altså han med Ducatien (som forøvrig ikke kunne så mye om Ducati) til å skrive det opp for meg. (Han ringte nok en gang til broren for å få korrekt skrivemåte, men da ble broren (altså han med Harley'n) så irritert på maset, at han valgte å komme ned på loppemarkedet for å forklare meg (oss) det direkte fjes til fjes. Det var hyggelig, og det var vel egentlig da jeg prøvde å se litt intelligent ut uten å lykkes.
Han snakket om shims og tvangskjøring og så videre, men jeg gir egentlig opp å prøve å gjengi det hele.
Når jeg spurte stakkaren om hva som var spesielt med Ducatimotorer, svarte han at noen av de var L-Twin motorer. Da bare så jeg på han og sa at: Du mener selvfølgelig V-Twin motor. Det var i det øyeblikket stakkaren ga opp, så på meg med sørgmodige øyne (eller kanskje de var medfølende?), satte seg på sykkelen og forsvant.

Der satt jeg da med min kaffe, notater på en serviett (det er ikke enkelt å skrive notater med en kulepenn på servietter), og tenkte at nå er det kun 4 timer igjen før jeg kan gå hjem fra dette loppemarkedet.

Vet ikke om du kan godkjenne svarene, da det egentlig ikke var jeg som viste det, men jeg har i hvertfall gjort en innsats for å skaffe meg informasjon.

Med vennlig hilsen
Geso (som kun har få dager igjen til ferie )

P.S. Han som hjelp meg fikk en 5 pakk med Det Beste bøker som takk for hjelpen. (Altså han med Ducatien, for han med Harleyen hadde da dratt for lenge siden). Det ble han sikkert kjempeglad for, og vi slapp å kaste det. (Er ikke sikker, men jeg så han bak kontaineren der vi kastet slikt akkurat da jeg skulle dra, så det er ikke sikkert han var helt fornøyd med gaven, men vi har i hvertfall avtalt at vi skal ta en liten kjøretur sammen, bare jeg er reist på ferie, og kommet hjem igjen, og været er fint)
D.S.
rogg har virkelig lagt seg i selen denne gangen, og blar opp med detaljer som tilogmed mekker'n ikke har med
rogg skrev:Håy... Hjemme igjen fra Høstreffet i Kristinehamn. Topp treff må jeg få lov å si..

Ser det er konkuranse, og liten respons. Da får vi dra i gang..
Et lite søk på nettet forteller meg at vi nå snakker om Dukati. En levende fabrikk helt klart, og de høres når dem kommer dunkende inn med en kløtsj som høres ut som om holder på å ramle av...Tenker det holder som svar på eneren...
På toeren vil jeg tro at motoren ble brukt til å drive fram en tohjulet ramme...en sykkel.Bilde
Motoren ble utvillet under andre vedenskrig, den var på 48 cc og nådde en toppfart på 64 km i timen. Ikke dårlig når en tenker på dagens 50cc som gjør 40 :)
Cucciolo, betyr "lille valpen" og lyden fra de korte eksosrørene inspirerte til navnet. Motoren veide ikke mere en 7,7 kg, altså ikke mere en et telt i dag. Eller Lavo for å være mere nøyktig.
Ventilsystemet kalles desmodromic ventilsystem. Ingen ekspert, men har forstått at de er mekanisk styrt, slik at det ikke blir ventilflyt på høye turtal. Slik vi er vant med på fjærbelastede ventiler.
Ducati (i forskjellige inkarnasjoner) har produsert flere stiler av motorsykkel motorer, inkludert varierende antall sylindere, type ventil automasjon og drivstoff levering. Ducati har også produsert motorer med en, to, tre eller fire sylindere, som drives av pull rod ventiler og push rod ventiler; enkeltrom, dobbeltrom og tremannsrom overliggende kamaksler, to slag, og selv på en tid produsert de stødig dieselmotor, mange var brukt som nød pumper (for eksempel for brannslukking). Foreløpig gjør Ducati ingen andre motorer unntatt for sine motorsykler.
Ducati er best kjent for sine "L-Twin» motor som er motoren i de fleste Ducati-marqued motorsykler.
Bare for å få forklart forskjellen mellom V-twiner (som i Harley-Davidsson, Moto-Guzzi, diverse japanske customsykler, som Honda Shadow, VFR, Yamaha Virago m.fl) og L-twin som Ducati bruker. En V-twin har to sylindre som står på skrå i forhold til hverandre. Veiva får da kraft fra to sider. En falt-twin (bokser) derimot har to sylindre som står direkte overfor hverandre. En L-twin har de to sylindrene stående i 90 grader på hverandre. Og på Ducatiis sykler peker den en rett framover, mens den andre peker rett opp.
Geso her er en artikkel om firetaktsmotorer. Ser også at det ligger en artikkel om to-takts diseselmotorer under bilmotorer. Blir samme prinsippetsom totakts motorsykkelmotorer, bare i en litt annen skala.
Og når vi først er inne på semidiesler, får vi ta med Sabb 6-12, en trofast sliter som var godt hørbar på fjorden i min barndom Bilde
Her er samme motoren, denne gang med lyd
[youtube]uwJEltD9ehc[/youtube]

Nok om det.
Mekker'n drar inn full pott, og rogg sniker seg til et bonuspoeng for rakling fra clutchen og anna utfyllende stoff
Mens da OleB og Geso nok må finne seg i litt færre poeng, selv om begge må få et bonuspoeng for ærlig forsøk, og ikke minst for at de innrømmer at dette er et tema litt utenom deres viten. 7 poeng til OleB og 5 til Geso

Det skulle gi følgende resultat etter fem runder:
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
OleB 18 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 11 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Herfra
Bilde

går det en vei
Først hit
Bilde

Deretter går den hit og over denne brua
Bilde

Fra denne brua går den over, gjennom og faktisk også under en del av Norge før den ender på et sted hvor Jules Verne klarte å rømme fra Kaptein Nemo og "Nautilus"
1) Hva heter veien? Nr og offisielt navn
2) Hva heter brua og når ble den åpna?
3) Hva kalles de delene av Norge som veien går gjennom?
4) Hvilken restriksjon kan man som MCfører oppleve når man skal over ei bru som dette og hvorfor er det en slik restriksjon? Nei, tenker ikke på bompenger.
5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid? Navn, please.

Jada, jada, vet at denne krever litt lokalkunnskap, men langt de fleste spørsmålene burde være løsbare for medlemmene av forumet med de kunnskapene jeg vet dere har.

To poeng pr spørsmål, og bonus til gode og utfyllende svar som gir den gemene hop mer innsikt.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av cheron »

Som alltid; *pass* :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ble liksom ikke så enkelt når det er to som deler førsteplassen.
Og siden ingen av dem har vist den store MCtekniske innsikten (sammenligna med enkelte andre på forumet) får det bli litt MC-historie denne gangen.

1) Hvilket år ble Honda Goldwing produsert første gang?
2) Hvor mange kubikkcentimetre hadde den?
3) Antall sylindre og hvordan er de plasert?
4) Hvilket år leverte BMW den første GS'n?
5) Hva skilte denne GS'n fra standardmodellen?

To poeng pr svar + bonuspoeng for gode, utfyllende svar

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Trodde ikke det skulle være nødvendig med autistiske kunnskaper om MC for å løse denne oppgaven. Noe OleB viser til gangs
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Ble liksom ikke så enkelt når det er to som deler førsteplassen.
Og siden ingen av dem har vist den store MCtekniske innsikten (sammenligna med enkelte andre på forumet) får det bli litt MC-historie denne gangen.

1) Hvilket år ble Honda Goldwing produsert første gang?
2) Hvor mange kubikkcentimetre hadde den?
3) Antall sylindre og hvordan er de plasert?
4) Hvilket år leverte BMW den første GS'n?
5) Hva skilte denne GS'n fra standardmodellen?

1) / 2) / 3) En prototype ble vist på motorsykkel show i Køln i oktober 1974. Firesylindret ("flat-4" - liggende sylindre som parvis beveger seg motsatt) på 999cc. Vannavkjølt motor og første sykkel med drivstoffpumpe - bensintanken plassert under sete. Kardangdrift og girbox under motoren istedenfor bak - første gang på en sykkel.
Bilde
Bilde

4) I1980 vant Rolf Witthöft European Offroad Championship på en 800-kubikks BMW. Produksjonsutgaven av enduroen lanseres med navnet R 80 G/S, og er utstyrt med BMW sitt (5)Monolever bakhjulsoppheng.

Betegnelsen G/S står for: G for gelände (terreng) og S for strasse (gate).
Monolever er en betegnelse på et asymmetrisk oppheng av hjul på motorsykkel, scooter og moped. Normalt er hjul på to-hjulinger festet i to punkt på et gaffelformet oppheng. På kjøretøy med monolever har gaffelen bare én arm, og hjulet er skrudd fast med hjulmuttere som på en bil. Dette forekommer oftest på bakhjulsoppheng, men er kjent også som forhjulsoppheng.
Bilde
Rogg har slengt seg på med følgende besvarelse
rogg skrev:1- Honda Gold Wing motorsykkel hadde sin debut i 1975, og ble en av de mest populære motorsykler i historien. Utgangspunktet ment som en vei sykkel, startet den nye trenden i "touring sykler". Gold Wing ble den første motorsykkel med airbag-systemet.

2- Flat -4 ble pressentert på Køln Motorsykel Show i -74. den hadde 999 cc stor moter. Den var vannavkjølt. Andre japsesykkel med vannkjøling etter Suzuki GT 750. Den fikk drivstofpumpe og tanken ble plasert under sete. Det ble kardangdrift på sykelen. Transmisjon ble plasert under motoren.. Sikkert mange på messen som ristet på hode av aldt dette...

3- Motoren var en firesylindret boxermotor. Derav navnet Flat-4. En boksermotor har sylindrene pekende rett ut til siden. Folkevognmotorene er den mest kjente Flat-4 motoren
Bilde

4- BMW leverte sin første GS i 1980. en R80G/S
Bilde




5- GS refererer til enten Gelände / Straße (tysk: off-road/road) eller Gelände Sport [1]. GS motorsykler kan skilles fra andre BMW-modeller av sine lengre fjæringsvei, oppreist stilling ridning, og større framhjul - typisk 19 til 21 tommer.
I Mai 2009 ble GS nr 500,000 laget, en R122GS. Sykelen har uten tvil blitt en syksess.
GoldWing skjønner jeg meg ikke på. Iallfall ikke de som er laga etter 1980. Gamle GW's derimot, er noe helt annet :mk
Begge to har skjønt at de må bruke bilder for å forklare hva en boksermotor er. Det at GW'n også har drivverk og mellomaksel (kardang) plasert lavt gjør at den blir stabil og lett å kjøre på landevei. Ikke rart den er populær på langtur på gode veier.

Blir full pott på begge her. 6 poeng.

Som Schnellpanzerfører er jeg jo imponert over at gutta har fått med seg såpass mye om GS'n.
Første GS'n som ble produsert var en standard R800 som var modifisert med monolever, større forhjul og lengre færingsvei. Dette var i 1980. G/S som var den første modelbetegnelsen står for "Gelände und Strasse". / falt etterhvert bort og GS står i dag like mye for "Gelände und Sport". På norsk har jeg sett GS oversatt med "Grus og Stein" siden den gjerne blir kjørt litt utafor allfarvei hvor mange andre motorsykler ikke kjører.
Som GW'n har GS'n boksermotor, lavtliggende drivverk og mellomaksel. Og siden boksermotoren konsenterer kraften i sentrum av sykkelen i fartsretningen blir den retningsstabil og forutsigbar. Gamle BMW-er var kjent for å slenge med rumpa ved aks pga av at motoren roterte i fartsretningen. Dette motvirkes på nye GS-er med balanseaksler i motoren og nytt bakhjulsoppheng, paralever. Det gjør at GS'n går rett fram og "kjører seg selv".
R1200GS var i 2007 produsert i 100.000 eksemplarer, noe som gjør den til BMW's mest solgte sykkel noensinne. Siden den tid er det vel solgt 50 - 60.000 til.
Ulempen med 12GS'n er at man må være laang i bena for å kjøre den og at den er urimelig tung å få opp på hjula etter en velt.

Ble vel ikke helt overbevist av svarene på den siste oppgaven, men det blir likevel 4 poeng på hver

Det skulle gi følgende resultat etter sju runder:
OleB 36 poeng
Rogg 28 poeng
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

OleB har dermed vunnet en gavesjekk på Cruiser på 500 kr :)
GrattulererBilde

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Bosted: Østfold

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av OleB »

:knegg
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 636
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
Bosted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av hansraymond »

Ragnhild skrev:Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
hey kan ikke se at jeg er med her?, sendte svar jeg...??
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:redface :redface :redface
Ja, du har helt rett Hansraymond
Har tulla deg helt bort, men her kommer det
hansraymond skrev:Lokal kunnskap..
joda Ragnhild: Det er nok E10 og Kiruna du har i tankene her, har faktisk jobba 4dager i gruvene der, (reparerte på en maskin).

Neste bilde du viser til er fra Bjørnfjell, kjent bla fra "Rallartida" der flere Rallare bodde i skur og omkom av sjukdom og kulde oppi fjellene for å bygge jernbanen mellom Kiruna og Narvik, da Narvik har havn som er åpen hele året, (ikke is i fjorden) ( har fjern slektning begravet der, samme gravsted som "Svarta Bjørn")

Neste bildet er fra Tjeldsund brua, åpnet i aug. 1967 beryktet for sine sterke vindkast, hele året! men spesielt i denne mørke årstiden, :8-[
opplevde sjøl når jeg var liten, at vi måtte overnatte i Harstad fordi brua var stengt.. :sk?
restriksjoner: joda, sterk vind og ofte måtte mindre/lettere kjøretøy stå og vente.

Veien går videre i det vi kaller Lofast, og til Moskenesstraumen, og ganske riktig: Jules Verne viste til denne strømmen i sin bok..
Da er vi selvsagt i Øyrekkene, Lofoten , mitt føde/oppvekst sted ;e
er det flere bruer på Lofast med restriksjoner? Jo: bla Raftsundet, Gimsøystraumen. og Sundklakk, om jeg ikke husker feil.. :-k
håper du liker svaret Ragnhild.. :knegg
Ja, svaret er helt utmerket, om ikke helt etter fasiten, så iallfall mer enn nært nok :thumleft

Det skulle gi følgende resultat etter sju runder:
OleB 36 poeng
Rogg 28 poeng
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Madman 8 poeng
Hansraymond 6 poeng
Globe 6 poeng

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 636
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
Bosted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av hansraymond »

okey du er tilgitt Ragnhild.. :knegg :prf
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:redface Takk :)

Bromsloe
Innlegg: 1
Registrert: 26 des 2009, 00:06
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Bromsloe »

Ragnhild skrev:Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av AJ »

Velkommen til Forumet, Bromsloe :thumleft
Men må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener med posten din... :eh
Er ikke så viktig, men hvis du prøvde på noe og ikke fikk det til slik du ville er det bare å spørre :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Gangbang
Innlegg: 19
Registrert: 09 nov 2009, 18:40
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Gangbang »

Quiz for desember:

Hvor har det blitt av Ragnhild?

Brukeravatar
Stipa
Innlegg: 45
Registrert: 19 mar 2009, 18:48
Motorsykkelen din: R1 03

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Stipa »

Gangbang skrev:Quiz for desember:

Hvor har det blitt av Ragnhild?

Lurer jeg på også ? :-k

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Dèt burde ikke vært så vanskelig å gjette?
Ørkendyret har gått i hi for vinteren og da blir jeg sittende hjemme og sture.
Men i dag var det da et solgløtt over Munkholmen, selv om Felleskjøpets kornlager skjemmer utsikten min
Bilde

Svar