Kawazaki Versys 1000

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Banditmannen »

Anaxim skrev:Om den første videoen: Dette er så vidt jeg ser en R1, som i seinere år har fått s.k. "crossplane"-organisering av motorens indre. Dvs. at 2 og 2 sylindre er koplet sammen, slik at tenningsrekkefølgen blir omtrent som på en R2-rekkemotor. Mener dette kom først på noen MotoGP-sykler, for å gjøre dem mer lettkjørte.
Nei, det stemmer ikke helt.

Her blir crossplane forklart:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0Y8DcrGWF_M[/video]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Banditmannen skrev:
Anaxim skrev:Om den første videoen: Dette er så vidt jeg ser en R1, som i seinere år har fått s.k. "crossplane"-organisering av motorens indre. Dvs. at 2 og 2 sylindre er koplet sammen, slik at tenningsrekkefølgen blir omtrent som på en R2-rekkemotor. Mener dette kom først på noen MotoGP-sykler, for å gjøre dem mer lettkjørte.
Nei, det stemmer ikke helt.

Her blir crossplane forklart:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=0Y8DcrGWF_M[/video]
Ja, og forklart på en flott og lettfattelig måte også ... det var jo veldig kledelig med den trommisen som satt der og holdt takten.
Passet veldig godt til en illustrasjon som dette :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Kawazaki Versys 1000

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:

Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Mye mulig at jeg er i ferd med å havne i den kategorien. Men det er litt mer enn bare så enkelt. Jeg gir blaffen i lyd når jeg kjører. Både bil og MC, traktor eller båt. Lyden er bare et bevis på at den virker, samt et diagnoseinstrument hvis noe er galt. Men musikk derimot. Konserter har aldri for høy lyd. Tenk hvis skravling fra publikum skulle overdøvet musikken? Det hadde vært nedtur det.. Men nå er vel jeg en av få som har klart det mesterverket det er å sovne inni den ene basshøytaleren til TNT, på konsert. Våknet når det ble stille.. Nå var det neppe musikken som fikk meg til å sovne da.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:

Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Mye mulig at jeg er i ferd med å havne i den kategorien. Men det er litt mer enn bare så enkelt. Jeg gir blaffen i lyd når jeg kjører. Både bil og MC, traktor eller båt. Lyden er bare et bevis på at den virker, samt et diagnoseinstrument hvis noe er galt. Men musikk derimot. Konserter har aldri for høy lyd. Tenk hvis skravling fra publikum skulle overdøvet musikken? Det hadde vært nedtur det.. Men nå er vel jeg en av få som har klart det mesterverket det er å sovne inni den ene basshøytaleren til TNT, på konsert. Våknet når det ble stille.. Nå var det neppe musikken som fikk meg til å sovne da.. :knegg
Hehe det er jo bare SUPER godt gjort :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:

Men kan det være et gubbe syndrom å ikke like lyd? Mange eldrende syns jo ofte det er for høy lyd på konserter osv.
Det er vel det også ... men for min del har jeg aldri vært fasinert av høy eksoslyd, og jeg har kjørt både båt og bil og mc i ca en mannsalder eller to.
Det går et tydelig skille mellom støy og musikk.
At aldrende har et litt mere anstrengt forhold til støy kommer kanskje av større erfaring med støy, og begynner å merke konsekvensene av uvesenet.
Mange som er i 20-30? årene kommer nok til å angre etterhvert på sin nonchalante holdning til støy :[-X ... vil jeg anta.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av LordShaft »

Ja men da må du nesten definere hva som er støy :scratch
Noen er mer fintfølende på støy, høy lyd enn andre. Trenger jeg ikke så høy lyd i form av db, men dyp lyd, buldring og skikkelig motorlyd, uten en skammelig forvrengning som minner om en symaskin.
Det er kanskje en smule fordomsfullt å legge skylden på alderen... Men jeg kommer ikke unna å tenke de baner. Har jeg selv hatt besteforeldre som har vært på sin måte :knegg

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Skal jeg? Tja ... støy defineres vel som uønsket lyd, men hva som er uønsket er vel nokså individuelt.
I følge arbeidsmiljøvernloven er alt over 80-85 dB jevnt lydtrykk skadelig. Lyd over kortere tidsrom er vel grensen 120-130 dB .... husker ikke helt. Selv om man liker lyden er den likevel skadelig, de samme grensene gjelder stort sett alle menneskelige ører. Men det kan sikkert variere litt fra person til person.
Et meget stort antall musikere f.eks plages av dårlig hørsel og trinitus.
Det som vi anser som normal vindsus inn i hjelmen er ofte over 80 dB når man suser etter landeveien, og dermed definert som skadelig.
Hørselskader er ikke helbredbare og kommer gjerne litt snikende over tid

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av jhn »

Her er hva arbeidstilsynet sier om støy.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245#Hva

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawazaki Versys 1000

Legg inn av AJ »

Diskutere støy i alminnelighet og i tilknytning til MC i egen tråd, kanskje?
jhn skrev:Skal jeg? Tja ... støy defineres vel som uønsket lyd, men hva som er uønsket er vel nokså individuelt.
I følge arbeidsmiljøvernloven er alt over 80-85 dB jevnt lydtrykk skadelig. Lyd over kortere tidsrom er vel grensen 120-130 dB .... husker ikke helt. Selv om man liker lyden er den likevel skadelig, de samme grensene gjelder stort sett alle menneskelige ører. Men det kan sikkert variere litt fra person til person.
Et meget stort antall musikere f.eks plages av dårlig hørsel og trinitus.
Det som vi anser som normal vindsus inn i hjelmen er ofte over 80 dB når man suser etter landeveien, og dermed definert som skadelig.
Hørselskader er ikke helbredbare og kommer gjerne litt snikende over tid
LordShaft skrev:Ja men da må du nesten definere hva som er støy :scratch
Noen er mer fintfølende på støy, høy lyd enn andre. Trenger jeg ikke så høy lyd i form av db, men dyp lyd, buldring og skikkelig motorlyd, uten en skammelig forvrengning som minner om en symaskin.
Det er kanskje en smule fordomsfullt å legge skylden på alderen... Men jeg kommer ikke unna å tenke de baner. Har jeg selv hatt besteforeldre som har vært på sin måte :knegg

Note 4
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar