Vannløs detailing, hva tror dere?



Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykkBjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...
Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.
Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.
Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.
Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.
Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.JK95 skrev:Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykkBjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...
Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.
Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.
Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.
Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda
Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann
Hørtes ut som en fin metode detteBjerknez skrev:Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.JK95 skrev:Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykkBjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...
Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.
Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.
Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.
Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda
Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann
Jeg har en slik "skumkanon" som jeg bruker til min høytrykkspyler. Jeg fyller opp skumkanonen med avfetting og dekker hele sykkelen og lar den stå litt slik at det virker. Så spyler jeg skikkelig av med rikelig av vann. Deretter tørker jeg sykkelen helt tørr og starter den opp så den får gå seg skikkelig varm slik at alt av vann rundt eksosanlegg/motor tørker. Etter dette går jeg løs med evt. clay (spesielt på eksospotta) på de stedene det sitter litt hardere smuss som assfaltflekket etc.
Etter dette går jeg over sykkelen med en fille med litt parafin og tørker de stedene jeg ser det trengs. Helt til slutt så drar jeg frem skinn rens/conditioner og gir salen en liten omgang. Dette gjør jeg ikke hver gang. Holder vel med en gang i sesongen tror jeg. Så er det evt. på med voks/sealer helt til slutt. For å sette prikken over i'en så tar jeg litt "tyre dressing" på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen på dekkene.
Kjedet smøres til slutt.
Parafinen bruker jeg vel overalt bortsett fra på salen og på lakkerte flater ja. Tar ingen skade å bruke det på lakkerte flater heller men der bruker jeg uansett andre ting. Parafin er genialt å bruke på alt av motor/eksos etc. For det første så renser det bra og for det andre legger det igjen en liten blank beskyttende hinne.JK95 skrev:Hørtes ut som en fin metode detteBjerknez skrev:Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.JK95 skrev:Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykkBjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...
Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.
Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.
Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.
Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda
Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann
Jeg har en slik "skumkanon" som jeg bruker til min høytrykkspyler. Jeg fyller opp skumkanonen med avfetting og dekker hele sykkelen og lar den stå litt slik at det virker. Så spyler jeg skikkelig av med rikelig av vann. Deretter tørker jeg sykkelen helt tørr og starter den opp så den får gå seg skikkelig varm slik at alt av vann rundt eksosanlegg/motor tørker. Etter dette går jeg løs med evt. clay (spesielt på eksospotta) på de stedene det sitter litt hardere smuss som assfaltflekket etc.
Etter dette går jeg over sykkelen med en fille med litt parafin og tørker de stedene jeg ser det trengs. Helt til slutt så drar jeg frem skinn rens/conditioner og gir salen en liten omgang. Dette gjør jeg ikke hver gang. Holder vel med en gang i sesongen tror jeg. Så er det evt. på med voks/sealer helt til slutt. For å sette prikken over i'en så tar jeg litt "tyre dressing" på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen på dekkene.
Kjedet smøres til slutt.Parafinen bruker du da på svingarm, framgaffel og slikt? Ikke deler med klarlakk?
Jeg var veldig aktiv i det forumet der før, men er stadig innom der å kikker litt nå også. Flott forum dette med mange entusiaster. mange driver også profesjonelt med detailingmordor skrev:Hvis du vil slippe detaileren i deg løs, så kan du lese en intro til vask etc her:
http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -bilpleie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers er det utrolig mye informasjon om vask og pleie i det forumet - er også en par show& shine posts om MC derinne også
Skal sjekke denne, takk for tipsetBjerknez skrev:Jeg var veldig aktiv i det forumet der før, men er stadig innom der å kikker litt nå også. Flott forum dette med mange entusiaster. mange driver også profesjonelt med detailingmordor skrev:Hvis du vil slippe detaileren i deg løs, så kan du lese en intro til vask etc her:
http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -bilpleie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers er det utrolig mye informasjon om vask og pleie i det forumet - er også en par show& shine posts om MC derinne også
Prioriterer selvsagt sikkerhet førstBjerknez skrev:Har vert aktiv innen detailing selv og det er sikkert artig og lære seg dette samt bruke eksklusive produkter, men resultatet vi bli akkurat det samme for en lavere sum enn dette. Vi snakker om rengjøring av en motorsykkel her som stort sett opplever varme sommerdager uten salt på veien og som blir vasket gjevnlig. Så clay og claylube hadde jeg vertfall strøket fra listen.
Hvis det er noe av ønskelisten du må kutte ut for å få råd til andre ting, så dropp disse pleieproduktene. Sikkerhet vedrørende kjøp av hjelm og kjøreklær etc. er langt viktigere
EDIT:
Kan fortelle at jeg har prøvd alt fra dyre såkalte carnubavokser til rimeligere syntetiske vokser og resultatet blir AKKURAT det samme. Har kjørt flere blindtester og selv med lommelykt, forstørrelsesglass og faens oldemor så ser man ikke forskjell i det hele tatt. Skal du ha et tips med tanke på en god voks som beskytter bra så kjøp en sealer. Jetseal 109 som du har i listen din skal være bra. Men ikke tro på reklamen. Denne beskytter deg ikke mer enn maks 3-4 måneder.
Mikrofiber er et must, men ikke kjøp for store kluter. Vi snakker om motorsykkel her med veldig små flater og mange kriker og kroker.
Den Scholl rubbingen du har listet opp er veldig bra. Den bruker jeg selv, men husk at du også må ha "pads" med riktig "cutting" og en skikkelig maskin. Trenger du en Flex DA maskin så kan du få kjøpe min. Kjøpte denne på Scandicshine for ca. 6.000,- og den er nesten ikke brukt.
Har hatt hvit dress før, spansk billigdritt som røy i stykker, så vet at det er %*&@# å holde rentLordShaft skrev:Er jeg den eneste som reagerer på at du skal kjøpe deg hvit dress? Det vil jeg på det sterkeste råde deg imot. Selv har jeg hatt en dress med veldig mye hvitt, å det er et helvete å holde rent, samt den blir veldig fort grå.
Fc-moto.de har jeg veldig god erfaring med å handle fra. De har utrolig god service avdeling, veldig mye utstyr inne og tidvis veldig gode tilbud. Her er ekstremt mye penger å spare med tanke på stramt budsjett.
Skal du ha deg nye hansker vil anbefale held sine hansker. Det er definitivt det beste jeg har hatt på hånden. Sko liker jeg best tsx sine. Føler disse passer formen på foten min best
Har strengt tatt ikke 2000kr å bruke på maskin, derfor jeg tenkte håndrubbing...Bjerknez skrev:Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)
Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.
EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;