Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Kan det være at prewash-t fungerer like godt på begge deler? derfor jeg liker den? føler at det blir rent i one run!? :-k

Har du prøvd denne bjerknes?
Prewash er vel et Turtle produkt?

I så tillfelle har jeg ikke brukt den. jeg aner ikke hvorfor men jeg liker ikke Turtle. Har prøvd så mye derfra som er søppel at jeg ikke har noe tro på det dem lenger. Når dem ikke klarer å lage skikkelig voks produkter som ikke kliner, så har jeg også liten tro på de andre produktene. Saken med TurtleWax tror jeg er at mye av avfettingen dems er syrebasert og regelrett giftig. Jeg prøvde Wheelbrightner enn gang fra turtle og denne fikk jeg brekninger av å bruke. Den ville jeg ikke brukt i nærheten av blomster/gressplen for å si det sånn. men jada.. dem funker jo bra sikkert. Synes det blir litt gammeldags og dem er ikke mye nytenkende. Slikt vil vertfall ikke jeg støtte.

Det beste er å finne en kombinasjon som funker med andre produkter mener jeg. Prøv Surfex HD eller evt. fortsett med prickbort. Tror ikke du gjør feil med det :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Noterer fortløpende - mye bra info dere kommer med. Forøvrig så er det et annet område jeg sliter veldig med, og det er saltet. Jeg har aldri før sett etter salt på veien, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter. På slutten av sesongen i fjor så var det kun bar vei jeg hadde sett for meg som indikator på sesongstart i år. Hadde jeg ikke lest at flere av dere drøyer starten til etter en god regnskyll etc så hadde jeg lett hentet sykkelen hos forhandler på mandag...

Slik ser veiene ut i Fredrikstad nå (tok det for 20 min siden):

Bilde

Hvordan klarer man å se om det er salt eller ikke på veien?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Her er et nærbilde...

Bilde

Edit: De hvite merkene er etter en kjetting

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Forskjell på høyre og venstre side av fjorden skjønner jeg. Her er det masse snø.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av freddy123 »

En annen ting angående vaskingen , har man ikke høytrykkspyler og ikke har råd/plass til å skaffe seg dette så ja da er det like greit å bruke surfex hd da denne gjør samme nytta , eneste er jo at det er litt kulere med skum da :)

Salt på veien tjaaa.... Her skal jeg bare komme med det jeg tenker er logisk , ved knusktørre veier så ser jeg ikke noe problem med å kjøre da det bare blir dratt med litt veistøv og salt blandet sammen med dette , men det er jo så lite og vasker man skikkelig etterpå da så rekker det ikke feste seg skikkelig engang.

Er veien våt derimot ja da ville jeg latt sykkelen stå, men tror du vrikelig du kommer til å ha sykkelen så lenge at rust blir et problem ?

Nei er man nøye med vask rett etter tur og kjører på tørr asfalt så ser jeg ikke noe problem me det.

Toven

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Toven »

Løvblåser er kjekt te å tørke ihvertfall :)

Mutters kjøpte en sånn hårførner til bikkja, bare en mega-versjon som blåser temmelig bra. Den er blitt døpt til mc-tørker når jeg vasker :knegg

http://www.petworld.no/no/artiklar/zeph ... foner.html

Men litt forskjell i pris så jeg :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Salt er vel så å si umulig å se med det blotte øyet... du ser det veldig godt midt i kjørebanen og på veiskulderen blandet med veistøv. Er det helt tørre veier vil du nok ikke se det før du parkerer sykkelen. Men god vask etter bruk hjelper på.

Selv hadde jeg gitt faen å hentet den så raskt som mulig, men jeg hadde latt den stå hjemme til saltingen opphørte og det har fått regnet godt i noen dager.

Note 4

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hehe, det frister ja :)

Etter å ha lest litt om produkter som forhindrer rust så tror jeg WD-40 er en løsning: http://www.gtamotorcycle.com/vbforum/sh ... rison-test" onclick="window.open(this.href);return false;. WD-40 er relativt lett å fjerne, samtidig som det fjerner vann og beskytter mot rust. Det er ikke like bra som ACF-50, men det kommer lettere av/ er ikke så permanent.

Tanken er å kun kjøre når veiene er tørre. Vaske sykkelen godt hver gang den kjøres med de to nye "verktøyene" som jeg linket til isted. Deretter spraye alle utsatte deler med WD-40. Deretter repetere til det ikke er salt på veiene. Siden det uansett kun blir kjøring midt på dagen (helger) så tror jeg denne prosedyren er overkommelig, ihvertfall når alternativet er å ikke kjøre sykkelen...

Hva tror dere?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av thewiz »

Gjør vel ikke noe dette vel? Her i fredrikstad nå hadde jeg LETT kjørt sykkel hvis jeg hadde hatt sykkel nå.

Er vel ikke værre enn å vaske sykkelen etter hver tur hvis du er bekymret? Avfetting, spyling, grundig vask, avspyling og tørk.

Hvor i Fredrikstad bor du Cutless? Så kjent ut det bildet, men klarer ikke helt å plassere det. Send på PM hvis du ønsker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

For å være helt ærlig så tror jeg ikke vi skal ta denne saltproblematikken så veldig høyt. Syklene blir vasket såpass fort at saltet ikke engang rekker å "feste" seg og så lenge veiene er tørre så ser jeg ikke problemet. Sykkelen skal også brukes. Vi kjører jo rundt med biler til langt over en halv million i saltlake HELE vinteren og selv etter tre år er bilene fortsatt rustfrie. Om man tar frem en motorsykkel og kjører noen korte turer slik det er nå tror jeg ikke bør være noe å bekymre seg for.

Var ute å kjørte en tur i dag også. En fin tur på rundt 10 mil i "nabolaget" på delvis tørre/våte veier. Litt kjølig så tok det pent i svingene etc. men bortsett fra det så er det tut å kjør :thumleft

Jeg snakker da altså om førerforholdet slik det er i Fredrikstad nå.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Du glemmer fortsatt det faktum at biler er konstruert og er langt bedre rustet og behandlet for denne type aktivitet om vinteren enn en sykkel er :thumleft

Uansett så vet jeg hvordan det er å få ny sykkel.... en er fætte redd for å gjøre noe som helst som skaper uregelmessigheter, og en vil at den skal framstå som ny de første 10 årene :prf

WD40 er jeg ivrig bruker av selv. Dette er helt gull og er utrolig lett å vaske vekk... hvordan den er mot matt lakk tørr jeg dog ikke uttale meg om!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Du glemmer fortsatt det faktum at biler er konstruert og er langt bedre rustet og behandlet for denne type aktivitet om vinteren enn en sykkel er :thumleft
Joda..men kjære vene... Her i Fredrikstad er det mer eller mindre tørre veier og har vert plussgrader den siste uken. Så det går nok helt fint. Jeg er ganske nøye med sykkelen min jeg (den er jo flungende ny) men den skal jo jaggu meg brukes også. Det går så fint atte. :thumleft

jeg snakker da altså om forholdene slik dem er i Fredrikstad nå.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Neida, jeg er nok overdrevent forsiktig, hadde jeg eid sykkelen et par måneder så hadde nok den værste ny-sykkel følelsen godt over. Men tanken på å ta en helt fabrikkny sykkel ut i potensielle "farlige" omgivelser byr meg i mot..veldig!

Nei, jeg hørte deg, heldigvis, ikke når du kjørte forbi :) Men jeg så du gjorde det i videoen i skrivende stund, måtte le høyt her jeg satt :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

LordShaft skrev:Du glemmer fortsatt det faktum at biler er konstruert og er langt bedre rustet og behandlet for denne type aktivitet om vinteren enn en sykkel er :thumleft

Uansett så vet jeg hvordan det er å få ny sykkel.... en er fætte redd for å gjøre noe som helst som skaper uregelmessigheter, og en vil at den skal framstå som ny de første 10 årene :prf

WD40 er jeg ivrig bruker av selv. Dette er helt gull og er utrolig lett å vaske vekk... hvordan den er mot matt lakk tørr jeg dog ikke uttale meg om!
Trenger ikke å spraye noe på den matte lakken siden der er det enten plastikk under, eller så er jo lakken såpass ny at den er tett - ikke noe eksponert metall der. Det er skruehoder og andre ubehandlede metall flater jeg tenkte å gi en liten spray.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

thewiz skrev:Gjør vel ikke noe dette vel? Her i fredrikstad nå hadde jeg LETT kjørt sykkel hvis jeg hadde hatt sykkel nå.

Er vel ikke værre enn å vaske sykkelen etter hver tur hvis du er bekymret? Avfetting, spyling, grundig vask, avspyling og tørk.

Hvor i Fredrikstad bor du Cutless? Så kjent ut det bildet, men klarer ikke helt å plassere det. Send på PM hvis du ønsker.
Kjøp deg sykkel da !! :knegg

Bildet er tatt like i nærheten av der du kjører inn til gamlebyen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Hint hint... til torsdagen er det meldt opphold og sol samt 6 varmegrader. med litt regn og varmegrader dagene før dette så ser det ut til å bli saltfrie og mer eller mindre tørre veier :thumleft

Da må du få hentet sykkelen din, så tar vi en tur til Høk og tatt en kaffekopp! :thumleft

Jeg tar med Gopro'en og den eksterne mikrofonen slik at vi får laget en liten videosnutt av sykkelen hvor lyden blir riktig gjenngitt!

Jeg har allerede kjørt noen mil med sykkelen, men føler liksom ikke at jeg har fått være meg selv ennå da veiene er litt ustabile og kalde. Blir artig når veiene blir tørre og "trygge" slik at man kan dra på litt i svingene og leke seg litt :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Dæven det frister, jeg må få starta på papirarbeidet (registrere sykkelen)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Dæven det frister, jeg må få starta på papirarbeidet (registrere sykkelen)
:thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Fikk svar fra komunen :mk

"Hei !

Kommunen bruker ikke veisalt når det er døgnvarig plussgrader. Ved variasjoner som pluss grader om dagen og minus om natten/frost i bakken med høy luftfuktig, salter vi preventivt. Preventiv salting har vist seg å ha best effekt og samtidig redusere saltforbruket, i forhold til salting når det har blitt glatt.
Vi prioriterer salting på samleveier med skolebusskjøring og industriveier. Vi bruker natriumklorid som vegsalt. Vegsalt leveres som sjøsalt eller steinsalt
Sist vi var ute å saltet var fredag forrige uke.
Torsnesveien og andre hovedveier er riks- og fylkesveier forvaltes av Statens vegvesen, som gir føringer for kvalitet på vinterdrift."

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Fikk svar fra komunen :mk

"Hei !

Kommunen bruker ikke veisalt når det er døgnvarig plussgrader. Ved variasjoner som pluss grader om dagen og minus om natten/frost i bakken med høy luftfuktig, salter vi preventivt. Preventiv salting har vist seg å ha best effekt og samtidig redusere saltforbruket, i forhold til salting når det har blitt glatt.
Vi prioriterer salting på samleveier med skolebusskjøring og industriveier. Vi bruker natriumklorid som vegsalt. Vegsalt leveres som sjøsalt eller steinsalt
Sist vi var ute å saltet var fredag forrige uke.
Torsnesveien og andre hovedveier er riks- og fylkesveier forvaltes av Statens vegvesen, som gir føringer for kvalitet på vinterdrift."
Tut å kjør :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Crinos »

Har samme greia her i Kristiansand. I grunnen ingenting som forhindrer enn i fra å kjøre, annet enn at her så brukes enorme mengder med salt, som fremdeles henger igjen, selv etter noen uker med plussgrader.
(Har sort bil og den får etter kun noen få kilometer etter vask, den legendariske "saltgråmetallik" fargen). :sorry

Jeg ville også ha vert litt bekymret for "kalde områder", trenger ikke nødvendigvis å være is på asfalten, men om asfalten er kaldere enn hva forrige sving holdt, så kan man ha en lei opplevelse når dekkene slipper i mangelen på grep.
(Jada, teori... men jeg har ikke lyst til å gamble når jeg kjører 2-hjuling).

Uansett.. Gata hjemme hos oss er fremdeles snø/is/grus/salt belagt, og innkjørselen er is/snø/grus... Så bare de 10-15 meterene i fra garasjen og ut hadde vert "risikosport" for meg.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Få registrert sykkelen din nå og kom deg ut på veien. Du er jo en fornuftig kar så det går nok fint :)

Jeg skal monterer by skiltplate til torsdagen :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Kaffebesøk og Bjerknez kom ikke tomhendt:


Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Kaffebesøk og Bjerknez kom ikke tomhendt:


Bilde
Du verden :prf

En Ducake, jo :knegg
Ga mersmak den, tenker jeg :yeyeye
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Haha... smakte godt den Cutless! :thumleft
Jeg benytter enhver annledning til å gi deg PMS samt at du skal få ut fingeren å få nysykkelen ut på veien :lol

Svar