KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
KTM 1290 Super Adventure slår i mine øyne alle sykler i samme klasse langt ned i støvlene med tanke på utseendet. KTM synes jeg også har et "tøffere" og mer "rampete" preg over seg. Noe jeg liker...
BMW'en er sikkert ikke dårlig den heller, men KTM'en hadde blitt mitt valg hvis en slik sykkeltype hadde stått på taptetet
BMW'en er sikkert ikke dårlig den heller, men KTM'en hadde blitt mitt valg hvis en slik sykkeltype hadde stått på taptetet
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien.poulet_cavalier skrev:Avensis?????JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.
Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Har du falt og slått deg?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med påJohnnyTh skrev:Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien.poulet_cavalier skrev:Avensis?????JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.
Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Har du falt og slått deg?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Monte Carlos mc svar på en Ferrari greit nok men er jo kjedelig å ha Ferrari når alle andre og har det. Og på samme måte som en Avrnsis er god på alt og et veldig fornuftig kjøp, så er den ikke best på noepoulet_cavalier skrev:Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med påJohnnyTh skrev:Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien.poulet_cavalier skrev:Avensis?????JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.
Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Har du falt og slått deg?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.JohnnyTh skrev:Monte Carlos mc svar på en Ferrari greit nok men er jo kjedelig å ha Ferrari når alle andre og har det. Og på samme måte som en Avrnsis er god på alt og et veldig fornuftig kjøp, så er den ikke best på noepoulet_cavalier skrev:Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med påJohnnyTh skrev:Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien.poulet_cavalier skrev:Avensis?????JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.
Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Har du falt og slått deg?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38174
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Er selv spent på hvor diger 1290'en er, ja... . Eneste reservasjonen, eller ankepunktet om man vil, som jeg har når det gjelder denne sykkelen.poulet_cavalier skrev: Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
Men har samtidig behov for en sykkel med en viss størrelse siden det blir mye kjøring med passasjer og bagasje.
Satser på KTM'en funker optimalt sånn sett.
Tror heller ikke at den kommer til å bli særlig sjelden å se langs norske veier på sikt. Antakelig ikke i år siden det ikke blir levert særlig mange i 2015. Men neste år vil jeg tro vi ser langt flere av den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38174
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har ca. en halv km. med grusvei hjem der jeg bor.ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Så hver gang jeg tar en tur med sykkelen blir det altså litt kjøring på grusvei...
Blir også noe kjøring på almenningsveier, men ikke mye. Til slikt formål fortrekker jeg helt annet maskineri, som f.eks. Husaberg, gjerne en av de største (510/560), som etter min erfaring er ideelle til formålet .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jo lettere jo bedre... I terrenget. Men snakker vi om noenlunde greit vedlikeholdte grusveier så funker det helt utmerket med ADV-sykler på 1200 kubikk. Har ingen hemninger med å ta min 1200GS innover en grusvei, selv om jeg på ingen måter er voldsomt bekvem med å kjøre på det underlaget. Men når grusveien blir til en sti e.l. så lønner det seg med noe mindre og lettere. Den ultimate adventure-sykkelen er vel sånn sett en 1-2 sylindret sak på ca. 600 kubikk, med lav vekt, høy komfort og stor tank. Ingen har lagd noe som ligner siden KTM 640 Adventure gikk ut av produksjon for en del år siden. Det nærmeste du kommer av produksjonssykler i dag er vel Yamaha 660 Tenere (for tung) og KTM 690 Enduro (for liten tank og for dårlig komfort).ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Greit å følge med i markedet, i tilfelle det skulle rable for meg. Da sier jeg opp jobben, sparker ut kjerringa, selger huset og kjører jorda rundt. Og det hadde jeg ikke gjort på en 1200GS
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
I terrenget er en trail bike mer egnet ja. I lett terreng er de perfekte (som på bildet under). Pluss at de fungerer som touring og pendler sykler.ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38174
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Viser til det jeg har merket med rødt i statet:ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
kjøring i terrenget er vel strengt tatt ikke lov her i landet, jfr. Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
En annen diskusjon, jeg vet... .
Grusveier med fast dekke og lite løsgrus? Helt greit. Stier og skikkelige steingutuer? Nei takk ...
Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det der ser ikke ut som noe lett terreng! Ser jo ut som skikkelig gaupeterreng utenfor den veien der :) Veien så jo flott ut. Kan vel kjøre det aller meste på sånne veier.poulet_cavalier skrev:I terrenget er en trail bike mer egnet ja. I lett terreng er de perfekte (som på bildet under). Pluss at de fungerer som touring og pendler sykler.ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38174
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har gjort det med Stelvio'en.poulet_cavalier skrev:Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
Og jada! kan bekrefte at den gjorde seg bedre på denslags underlag enn Tiger'n
KTM'en er kanskje enda bedre, for alt jeg vet :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg synes det er moro å ha noe som er litt spesielt. Men En 1200GS står nok øverst på ønskelisten hvis jeg tar skrittet over på den type sykkel.poulet_cavalier skrev:Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
Jeg prøvde meg litt på slike veier når jeg var på tur til Tyrkia og det gikk helt greit. Men hadde vært greit med litt høyere eksos slik at det hadde vært mindre skummelt å kvele den. Det bobla godt fra eksospotta når jeg kjørte over noen av disse elvene. Hadde og vært greit med litt større forhjul når jeg kjørte over ei elv i Tyrkia. Kom utenfor hjulsporene og der var det mye grove stein og kilte forhjulet ned imellom noen steiner og holdt på å kvele motoren. Klarte heldigvis å holde turtallet oppe så det gikk greit.
Men selvsagt så hadde nok det vært bedre å kjøre disse veiene med en sykkel som er laget for sånt. I Tyrkia fikk jeg leke meg i fjellene på en Honda 250 og det var utrolig moro. Den lille saken fløy oppover fjellstiene
Hadde vært skeptisk til å ta GTR'en ut på tur noen av de stedene vi kjørte den dagen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.