Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:Jøss... her må jeg si responsen var stor :lol

Man trenger vel ikke å diskutere så mye mer angående hva jeg klarer og ikke. Er uansett kun meg selv som kan svare på det. 80 mil pr. dag i tre dager i strekk klarer jeg helt uten problemer. At andre sliter mer med å klare det for så være. men jeg anntar at en som er 10 år yngre meg og som er tilsynelatende aktiv samt kjører en splitter ny V-Strom klarer dette fint.

men det skal sies at jeg nok ikke hadde klart denne turen uten ryggstøtte på cruiseren. Men med ryggstøtten så satt jeg som støpt.

35-40 mil kjører jeg jo bare på en drøy formiddagstur her hjemme. Kjører avgårde i 08:00-tiden og er hjemme i god tid før middag. Helt uanstrengt. :thumleft

Du legger opp til diskusjonen selv. ;-) Nettopp sa du at 2-3 dager med dagsetapper på
80 mil var problemfritt. Nå er tallet 3 dager.
Du blir sikrere og sikrere i din sak, men tallene du legger fram er lite overbevisende,
i likhet med andre forsøk på dokumentere påstandene.
Selv om jeg ikke kjørte 80 mil pr. dag i strekk i snitt så betyr jo ikke det at jeg ikke klarer å kjøre 80 mil pr. dag i 2-3 dager. Dere får jo tro meg eller ikke på det jeg sier, men personlig ser jeg ikke problemet med å kjøre slike strekninger over 2-3 dager. Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det. jeg skriver at jeg ut fra denne erfaringen og den lengden jeg kjørte så kunne jeg klart mye mer og demred også 80 mil pr dag i 2-3 dager. Om dere vil tro meg på dette eller ikke er jo en annen sak, men det bryr meg ikke så mye :thumleft

jeg kjenner meg selv best :roll
Du sier nå: "...Jeg kan jo ikke dokumentere at jeg har kjørt 80 mil eller mer pr. dag i 2-3 dager når jeg ikke har gjort det."

Der kom det.

Flere som har forsøkt å kjøre lange dagsetapper over mange dager nevner det som i
snitt tilsvarer 40 - 60 mil per dag.
Selv kjørte jeg 50 mil i snitt per dag, og synes i ettertid det var for mye. I etterkant
har jeg følelsen av at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sitte på sykkelen, i den ferien.
Lengste dagsetappe var på ca 100 mil, fra Paris til langt nord i Tyskland. Brukte hele dagen.
Til tider gikk det i 160 km/t i speedometerfart, og det sammen med en Suzuki GS 750
og en Kawasaki SR 650. De må ha ligget på 8-9000 omdr. / min.
Syntes det var alt annet enn lett. Mye å følge med på..
mvh

-gsx750_80

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av evo16v »

Hadde min første mc sesong i 2014 og det ble mange turer, bl.a en tur ned til alpene og middelhavet og hadde heller ikke problemer med å kjøre 70-80 mil på en dag, men hadde ikke den helt store gleden av så lange dagsetapper. Ta heller god tid og finn morsome veier, drikk litt kaffe, nyte utsikten og avslutt dagen ca kl 18, slik at en får tid til en skikkelig middag, litt øl og god hvile til neste dag.

Så min mening er at en uke tur-retur Nordkapp er alt for lite tid :-)
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

Dette blir egentlig litt teit å diskutere, så jeg tror vi stopper der :thumleft
Vi vet best selv hvor mye vi klarer og vi kjenner oss best selv. Noe mer kan jeg ikke si.

Men jeg kan vertfall dokumentere det to av dagene til sommeren, for da skal jeg kjøre til Molde via Sørlandet og det blir ca. 140 mil til sammen med den ruten jeg har lagt opp. Det blir vertfall 70 mil pr. dag i to dager. samt sikkert like langt hjem igjen. :thumleft

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av poulet_cavalier »

leif87 skrev:Hei :vs

Er det noen som har kjørt Drammen - Nordkapp - Drammen?

Hvor mange dager trenger man uten om å måtte slite seg helt ut?
Det virker som det er ganske individuelt hvor langt man orker før kroppen begynner å plage deg. Jeg har planer om (nesten) den samme turen i sommer, men jeg skipper nordkapp og E6.

Selv merker jeg det godt i baken etter 15 mil, og etter 20 *må* jeg ha en pause. 50 mil om dagen tror jeg er bortimot maks (for min del) om det skal gjentas i flere dager.

Det "ironbutt" skiltet til JohnnyTh deler de ikke ut til amatører..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

gsx750_80 skrev:Flere som har forsøkt å kjøre lange dagsetapper over mange dager nevner det som i
snitt tilsvarer 40 - 60 mil per dag.
Selv kjørte jeg 50 mil i snitt per dag, og synes i ettertid det var for mye. I etterkant
har jeg følelsen av at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sitte på sykkelen, i den ferien.
Lengste dagsetappe var på ca 100 mil, fra Paris til langt nord i Tyskland. Brukte hele dagen.
Til tider gikk det i 160 km/t i speedometerfart, og det sammen med en Suzuki GS 750
og en Kawasaki SR 650. De må ha ligget på 8-9000 omdr. / min.
Syntes det var alt annet enn lett. Mye å følge med på..
Min erfaring er at ved å senke farten litt så kan man kjøre lengre. Man blir mye mer sliten av å kjøre fort. Når jeg kjørte ironbutt hadde jeg snittfart på 107km/t de første 100 milene. Høyeste hastighet var riktig nok 213km/t men dette var ikke lenge. Det er alt for slitsomt å kjøre så fort og man bruker for mye bensin, slik at man kaster bort tid på å tanke. Sjeldent jeg var over 170km/t.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev: Det "ironbutt" skiltet til JohnnyTh deler de ikke ut til amatører..
:cheers
Takk for den. Jeg tror alle kan klare det, men det krever litt forberedelser og planlegning.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev: Det "ironbutt" skiltet til JohnnyTh deler de ikke ut til amatører..
:cheers
Takk for den. Jeg tror alle kan klare det, men det krever litt forberedelser og planlegning.
Hva var kravet igjen? 180 mil på 24-timer?
Er veldig usikker på om jeg hadde klart det, men tror neppe det hadde blitt noen behagelig opplevelse og da skjønner jeg ikke lenger greia :thumleft

Men all ære til dem som har klart dette :-)å

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av Olav K »

Min ringe erfaring er at det er himmelvid forskjell på å kjøre 70-80-90 mil på en dagstur, og deretter gjenta det over flere dager. og så er det viktig å kjøre mye og langt før en slik tur, for å herde rumpa
På 100milsdagen sammen med Busa i sommer hadde jeg seriøst tresmak i baken når vi nærmet oss Dalen i Telemark, etter 50 mil. Måtte kompansere med et sitteunderlag baki skinndressen, men da klarte jeg 50 mil til. Men det var ikke bare godt, over telehiv på Hardangervidda :knegg

Seinere på sommeren kjørte jeg 75 mil på en dag uten noe problemer,og drog deretter på tur dagen etter.
Og en Vstrom er nok en fin turkamerat, men målet bør ikke være lengst mulig hver dag, men BEST mulig hver dag :thumleft
Selv om det kan være gøy med en skikkelig langtur en gang iblandt :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev: Det "ironbutt" skiltet til JohnnyTh deler de ikke ut til amatører..
:cheers
Takk for den. Jeg tror alle kan klare det, men det krever litt forberedelser og planlegning.
Hva var kravet igjen? 180 mil på 24-timer?
Er veldig usikker på om jeg hadde klart det, men tror neppe det hadde blitt noen behagelig opplevelse og da skjønner jeg ikke lenger greia :thumleft

Men all ære til dem som har klart dette :-)å
1000 miles (1609.34km) på 24 timer. Behagelig er det ikke. Det er sikkert ikke behagelig å løpe New York maraton heller. Man gjør det vel for å ha gjort det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av mortenolb »

Jeg tok da i praksis iron butt med mine 200 mil på 27 timer, eller? Det var forøvrig ikke planlagt, annet enn at jeg skulle kjøre de 200 milene, men var bare det at jeg ikke gadd å stoppe at det ble uten søvn.
For å tillegge min erfaring så kjørte jeg vel en del mil per dagsetappe selv, uten at jeg har noen eksakte tall.
Larvik -> Finnsnes,
(pause i et par dager)
Finnsnes -> Bodø(via andøya og lofoten),
Bodø -> Steinkjer(kystriksveien til Mo i Rana, E6 derfra)
Steinkjer -> Åndalsnes (til oppdal og trollheimen) -> Sykkelproblemer -> Molde,
Molde -> Sogndal,
Sogndal -> Bergen(på sikksakk-rute inkl. noen timers stopp for å vente på viking)
(Pause i 4 dager)
Bergen - Larvik
5000km totalt over 7 dager kjøring.

Det blir jo fort noen mil per etappe. Kanskje 60-70 i snitt hvis du ikke regner med pausene?
Jeg vil ikke si det var problematisk, men det var ikke direkte behagelig hele veien.
Kunne fint gjentatt det, selv om jeg helst vil dra på tur med færre mil og mer opplevelser, men det krever isåfall at jeg ikke er alene på tur.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av JohnnyTh »

mortenolb skrev:Jeg tok da i praksis iron butt med mine 200 mil på 27 timer, eller?
Hvis 1609.34km var innenfor 24 timer så ja. Og at du kan dokumentere det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av hakhap »

Dette begynner å ligne en "dick waving" konkurranse om vem som klarer mest. Synes å holde av 8 - 10 timer per dag er greit inkl pauser om det er 100 eller 1000km er mindre viktig. Nesten skrev en erfaren fører at 400km per dag er passe å planlegge etter. Sen ser en på dagsformen hvor langt det blir.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av mortenolb »

JohnnyTh skrev:
mortenolb skrev:Jeg tok da i praksis iron butt med mine 200 mil på 27 timer, eller?
Hvis 1609.34km var innenfor 24 timer så ja. Og at du kan dokumentere det.
Det var det nok, med mindre veiarbeid-ventinga før Kiruna ødela. Var uansett bare ment i praksis, og tenkte ikke over det da jeg kjørte, da jeg ikke dokumenterte det. Har nesten litt lyst til å få det dokumentert også :P

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:Dette begynner å ligne en "dick waving" konkurranse om vem som klarer mest.
Enig. Og jeg har sikkert bidratt.

Men nå skal jeg prøve på det motsatte.

Prehøstturen 2013 bestod av 5 dager mener jeg, hvor vi lå på sånn ca 40 mil pr dag. På stort sett svingete vestlandsveier var dette mer enn nok. En grei dagsetappe med passe lange og mange nok pauser. Men fortsatt var man sliten når kvelden kom.
Så konklusjonen er at noe et sted mellom 40 og 200 mil er passe dagsetappe :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Drammen - nordkapp

Legg inn av mortenolb »

SuperMorten skrev:
hakhap skrev:Dette begynner å ligne en "dick waving" konkurranse om vem som klarer mest.
Enig. Og jeg har sikkert bidratt.

Men nå skal jeg prøve på det motsatte.

Prehøstturen 2013 bestod av 5 dager mener jeg, hvor vi lå på sånn ca 40 mil pr dag. På stort sett svingete vestlandsveier var dette mer enn nok. En grei dagsetappe med passe lange og mange nok pauser. Men fortsatt var man sliten når kvelden kom.
Så konklusjonen er at noe et sted mellom 40 og 200 mil er passe dagsetappe :knegg
Det høres omtrent riktig ut! :prf

Svar