Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral. (LØST)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.

Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
He, he, der er cluchkorga. Fra venstre side av motoren (der du justerer vaieren) går det ei stang, kalt pushrod eller clutchrod. Den går tvert gjennom motoren og når du presser inn hendelen, så presser (pusher) den lamellene i korga på høyre side fra hverandre.Elruts84 skrev:Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.![]()
Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ah..Er det sånn det virker ja. Så kjekt..heheDrGreve skrev:He, he, der er cluchkorga. Fra venstre side av motoren (der du justerer vaieren) går det ei stang, kalt pushrod eller clutchrod. Den går tvert gjennom motoren og når du presser inn hendelen, så presser (pusher) den lamellene i korga på høyre side fra hverandre.Elruts84 skrev:Ah..Ja der ser du. :[-o< godt jeg ikke satte igang med å justere clutchen enda..heheDrGreve skrev:Det er ingen justering på høyre side. Der er kun clutchkorga og der skrues fjærplaten med fast moment som er 70nm på din sykkel.
Spillet på clutchvaier justeres på hendelen, og på venstre side av motor, der hvor vaieren går inn i motoren.![]()
Jeg så bare dette klippet, og trodde det var her alt magien skjedde:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iQejoxdatGM[/video]
Elruts
Men vil det si at rett prosedyre vil bli å slakke vaieren på hendelen, ta av lokket på VENSTRE side, løsne mutteren i midten. Justere justeringsbolten slik at det ikke blir for mye dødgang på hendelen. Stramme mutteren igjen?
Eller skal jeg låse vaieren på hendelen lengre inne slik at jeg har mer å justere på hendel siden når jeg er ferdig?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Du kan gjerne slakke litt oppe på hendelen slik at du får litt dødgang og så justere til rett dødgang nede, rundt 8-10 millimeter oppe på hendelen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Og for at jeg kan forsikre meg om at du ikke gjør noe feil, så måles dødgangen ytterst på hendelen og ikke inne ved "kjeften" :)
8-10 millimeter.
8-10 millimeter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det er ingen justering på kløtsjpinnen nede på venstre side. Justering skjer bare på styret og nede på motoren på høyre side. Se skisse ovenfor (eller på http://www.fzs600-fazer.de" onclick="window.open(this.href);return false;). Pakningen nede bak dekselet må være på plass, ellers blir justering vanskelig. Lykke til - igjen.
Sist redigert av Anaxim den 19 feb 2015, 22:09, redigert 1 gang totalt.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Nå har jeg sjekket alt av dokumentasjon jeg har tilgjengelig, og forrige taler kan ha rett og at jeg har drete på draget ang. hvor man justerer lever free play.
For å si det enkelt, du justerer uansett free play der hvor clutchkabelen går inn i motoren. Går den inn i motoren på venstre side, så er justeringen også der. Går den inn i motoren på høyre side, så er free play justeringen også på høyre side. Da skjønner jeg dette med pakning, siden lamellene er oljekjølt, våtclutch.
Hvordan man justerer er uansett likt...
For å si det enkelt, du justerer uansett free play der hvor clutchkabelen går inn i motoren. Går den inn i motoren på venstre side, så er justeringen også der. Går den inn i motoren på høyre side, så er free play justeringen også på høyre side. Da skjønner jeg dette med pakning, siden lamellene er oljekjølt, våtclutch.
Hvordan man justerer er uansett likt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
DrGreve begynner å "nærme seg", men det er likevel ikke justering der kløtsjkabelen går inn i motoren (!). Det gjør den nede på venstre side. Justering på motorside foregår nede på høyre side. Kløtsjpinnen går gjennom motoren og til høyre side. Og når justering gjøres, bør justering ved hendelen stå i ca. midtposisjon. Dette vet jeg, har samme sykkel som Elruts og har utført akkurat dette arbeidet.
Det med pakningen har jeg forøvrig ingen god forklaring på annet enn at det blir kluss om den ikke er på plass og er hel.
Se forøvrig skisser og dokumentasjon på http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Det med pakningen har jeg forøvrig ingen god forklaring på annet enn at det blir kluss om den ikke er på plass og er hel.
Se forøvrig skisser og dokumentasjon på http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Hehehehe..
Gud dere er jaggu meg gode..Helt ærlig er jeg mektig imponert..Er noen av dere mekanikere på MC eller?
Anaxim- Må jeg ta bort alle clutchskivene før eg løsner mutteren? Eller går det fint uten? Jeg ser det er et deksel som holder alt på plass som går av først. Og så mutteren. før en justerer
Hadde du samme setting som meg? Litt vanskelig å få giren i N? Og hadde justeringen på motorsiden effekt?
Elruts
Gud dere er jaggu meg gode..Helt ærlig er jeg mektig imponert..Er noen av dere mekanikere på MC eller?

Anaxim- Må jeg ta bort alle clutchskivene før eg løsner mutteren? Eller går det fint uten? Jeg ser det er et deksel som holder alt på plass som går av først. Og så mutteren. før en justerer
Hadde du samme setting som meg? Litt vanskelig å få giren i N? Og hadde justeringen på motorsiden effekt?
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Pos 21 på tegninga i DrGreves siste innlegg er justeringsskruen, og pos 22 er låsemutteren.
Skruen sitter på samme side av motoren som clutchwiren går inn i dekslet.
Utifra alle bilder av denne sykkelen, og alle Yamaha sykler sitter clutshen på høyre side.
Og wiren på denne går inn på venstre side.
Det skal være et lite deksel eller en plastpropp i dekslet på yttersida av justeringsskruen.
Bort med deksel/plugg. Slakk låsemutter, skru justeringsskruen UT til den er slakk.
Skru justeringsskruen inn til du merker at den "botner" og slakk skruen en kvart omdreining.
Skru fast låsemutteren uten å bevege justeringsskruen.
Juster wiren til slutt.
Skruen sitter på samme side av motoren som clutchwiren går inn i dekslet.
Utifra alle bilder av denne sykkelen, og alle Yamaha sykler sitter clutshen på høyre side.
Og wiren på denne går inn på venstre side.
Det skal være et lite deksel eller en plastpropp i dekslet på yttersida av justeringsskruen.
Bort med deksel/plugg. Slakk låsemutter, skru justeringsskruen UT til den er slakk.
Skru justeringsskruen inn til du merker at den "botner" og slakk skruen en kvart omdreining.
Skru fast låsemutteren uten å bevege justeringsskruen.
Juster wiren til slutt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Nei, du trenger ikke røre kløtsjskivene for å justere på motorsida. Jeg måtte justere på høyre side (det jeg kaller motorsida) fordi det ikke var mer å skru på oppe ved håndtaket. Sykkelen hadde da gått 80'k. Jeg rørte ikke den gjennomgående pinnen som går fra venstre side og som så trykker på kløtsjen. Forøvrig er den pinnen ganske skjør og brekker lett. (Vært et tema på den tyske Fazer-sida jeg sendte deg). Den siste skissa som DrGreve sendte (og som Jompa kommenterte) viser festet for kløtsjpinne og de delene som fester den. Ikke mulig å justere noe som helst der.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Akkurat. Rart at min "smeller" litt for hardt allerede når sykkelen er gått 40k. Men jeg får prøve å se om det hjelper.Anaxim skrev:Nei, du trenger ikke røre kløtsjskivene for å justere på motorsida. Jeg måtte justere på høyre side (det jeg kaller motorsida) fordi det ikke var mer å skru på oppe ved håndtaket. Sykkelen hadde da gått 80'k. Jeg rørte ikke den gjennomgående pinnen som går fra venstre side og som så trykker på kløtsjen. Forøvrig er den pinnen ganske skjør og brekker lett. (Vært et tema på den tyske Fazer-sida jeg sendte deg). Den siste skissa som DrGreve sendte (og som Jompa kommenterte) viser festet for kløtsjpinne og de delene som fester den. Ikke mulig å justere noe som helst der.
Nå vet jeg at det er på høyre side og hva jeg skal gjøre. Takket være dere her på forumet
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det kan kanskje bedres med god olje? 10-40 delsyntetisk (for MC) er visstnok best. Min Fazer smeller også litt fra fri til 1. gir. Bedre hvis jeg venter et par sekunder etter at jeg har dratt inn kløtsjen. Men din kløtsj burde ikke være mye slitt på 40'k, så den tror jeg du kan være rolig for. Med mindre sykkelen er hardt kjørt, f.eks. med banekjøring. Sett den på hovedstøtta og varmkjør (15min.), så 1200 omdr. og sett den i gir. Turtall (litt) og hold på bakbremsen, "slip" litt på kløtsjen, men bare noen sekunder. Jeg gjør alltid det etter vinteropplag eller om sykkelen har stått 1 mnd.+.
Ps. Du er klar over at justeringsstedet på høyre side IKKE er i kløtsjkorga, men under dekselet rett foran kløtsjhuset? Ds. (Sier dette fordi det har vært så mye fram og tilbake om denne justeringa). Og så kan du gjerne slippe noen dråper olje (gjerne mange) ned i strømpa til vaieren oppe ved styret...
Ps. Du er klar over at justeringsstedet på høyre side IKKE er i kløtsjkorga, men under dekselet rett foran kløtsjhuset? Ds. (Sier dette fordi det har vært så mye fram og tilbake om denne justeringa). Og så kan du gjerne slippe noen dråper olje (gjerne mange) ned i strømpa til vaieren oppe ved styret...
Sist redigert av Anaxim den 20 feb 2015, 15:47, redigert 1 gang totalt.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Har du ett deksel på venstre sida av motoren som ser ut som dette ? Over kjededrevet ?
Hvis svaret er ja på begge spørsmålene, er justeringsskruen til clutchen under den store runde pluggen øverst på bildet.
Denne justeres før du justerer wiren, som nevnt etpar poster lengere opp.
Er svaret på spørsmålene nei, beklager jeg å ha feilinformert deg.
Hvis svaret er ja på begge spørsmålene, er justeringsskruen til clutchen under den store runde pluggen øverst på bildet.
Denne justeres før du justerer wiren, som nevnt etpar poster lengere opp.
Er svaret på spørsmålene nei, beklager jeg å ha feilinformert deg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Det temmer at dekselet er til en Yamaha FZS 600 Fazer. Men "Den store runde pluggen" til venstre på dekselet er enden av svingarmslagringa, som eg. ikke har noe med dekselet å gjøre. Bak dette dekselet er det slett ingen justering, bare enden av kløtsjwiren og en lite "vinkeldrev" som overfører bevegelsen til kløtsj-pinnen som går gjennom motoren og over til høyre side. Jeg har samme slags sykkel som Elruts selv, og har gjort det arbeidet han spør om. Igjen: Justering av kløtsj skjer nede på høyre side, dersom det er justering på motorsida det er snakk om. Sjekk ellers skisse og instruksjoner sendt tidligere: http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Nå begynner jeg å bli irritert her. Enten er Fazeren produsert speilvent av alle andre motorsykkler, eller så er justeringen på venstre side..
Her er bilder av drevdekslet. På det første bildet ser man hullet hvor vaieren går inn.
På det andre bildet ser man baksiden hvor vaieren er festet.
Slik det ser ut på bildet, så er anaxim på jordet. Kan eieren av Fazeren ta av pluggen som jeg har ringet inn og legge ut et bilde her. Dette skal jeg til bunns i :)
Her er bilder av drevdekslet. På det første bildet ser man hullet hvor vaieren går inn.
På det andre bildet ser man baksiden hvor vaieren er festet.
Slik det ser ut på bildet, så er anaxim på jordet. Kan eieren av Fazeren ta av pluggen som jeg har ringet inn og legge ut et bilde her. Dette skal jeg til bunns i :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Hopper av her.
Regner med at Elruts har det han trenger for å få justert clutchen.
Hvem han velger å tro på får bli hans sak.
Bare for å gjøre det klart, jeg er enig med DrGreve.
Regner med at Elruts har det han trenger for å få justert clutchen.
Hvem han velger å tro på får bli hans sak.
Bare for å gjøre det klart, jeg er enig med DrGreve.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Ja, tror det er greit å stoppe her, ja. Om Fazeren er "speilvendt" vet jeg ikke (i forhold til hva?). Vet bare at under venstre sidedeksel/drevdeksel finnes den ingen justering, uansett hvor mye du leter. Så vi får dermed overlate til Elruts å finne ut hva som stemmer med skissene og ta det derfra selv. Men takk for frisk diskusjon.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Sjøl takk.og god helg.Anaxim skrev:Ja, tror det er greit å stoppe her, ja. Om Fazeren er "speilvendt" vet jeg ikke (i forhold til hva?). Vet bare at under venstre sidedeksel/drevdeksel finnes den ingen justering, uansett hvor mye du leter. Så vi får dermed overlate til Elruts å finne ut hva som stemmer med skissene og ta det derfra selv. Men takk for frisk diskusjon.
Nå skal jeg ovverraske kjerringa med å svitsje over kjøkkengulvet før ho kommer hjem.
Gir en liten overdose med grønnsåpe, så ho kjenne fredagslukta straks ho kommer inn døra
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Under den runde proppen som jeg ringet inn er det en gjengebolt med en låsemutter på. Du løsner låsemutteren og skrur gjengebolten den ene eller andre veien avhengig om man skal slakke eller stramme free play. Du har rett i at under deksel er det ingen justering, der er kun mekanismen som presser pushrod mot klutcplaten på andre siden av motoren.Anaxim skrev:Ja, tror det er greit å stoppe her, ja. Om Fazeren er "speilvendt" vet jeg ikke (i forhold til hva?). Vet bare at under venstre sidedeksel/drevdeksel finnes den ingen justering, uansett hvor mye du leter. Så vi får dermed overlate til Elruts å finne ut hva som stemmer med skissene og ta det derfra selv. Men takk for frisk diskusjon.
Denne mekanismen glir på tre kuler mot en stigningsplate som gjør at pushrod faktisk beveger seg når man presser inn hendelen. Derfor er det unødvendig å fjerne selve dekselet for å justere, det er nok å fjerne plastpluggen på yttersiden av dekselet.. Så fremt hans deksel er lik det på bildet..
Nå gidder jeg ikke å gnåle noe mer om det, men hadde vært glad om elrutz hadde lagt ut et bilde av dekselet med proppen fjernet... For å fjerne all tvil :)
Bak denne proppen finnes det definitivt ikke noe svingarmsbolt. Den er helt nede og litt lenger bak framdrevet..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Til Elruts: Mange synspunkter her. Kanskje litt forvirrende til og med. Det kan godt være at DrGreve har rett når han hevder at justeringa skjer ved venstre sidedeksel, altså under gummidekselet på drevdekselet. Vipp av proppen og se etter. Ellers råder jeg deg til å følge verkstedmanualen. (Mener du hadde greid å oversette den). Igjen: Lykke til. http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Hei igjen. Har nå vært ute med lommelykt, tatt av det runde gummidekslet på venstre side av drevdekselet, og der er det kløtsj-justering. Altså på venstre, ikke høyre side som jeg påsto. Det skal ikke være nødvendig å demontere dekselet. Igjen skulle dette være greit dokumentert i manualen. Og unnskyld for min påståelighet. Når du har gjort jobben er jeg interessert i hvordan det gikk!
Hei igjen. Har nå vært ute med lommelykt, tatt av det runde gummidekslet på venstre side av drevdekselet, og der er det kløtsj-justering. Altså på venstre, ikke høyre side som jeg påsto. Det skal ikke være nødvendig å demontere dekselet. Igjen skulle dette være greit dokumentert i manualen. Og unnskyld for min påståelighet. Når du har gjort jobben er jeg interessert i hvordan det gikk!
Sist redigert av Anaxim den 20 feb 2015, 19:07, redigert 2 ganger totalt.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Bare for ordens skyld, så har jeg verkstedmanualen til Fazer 600 1998 på min pc, og mangler han denne, så skal jeg alltids overføre den til han via en sky :)Anaxim skrev:Til Elruts: Mange synspunkter her. Kanskje litt forvirrende til og med. Råder deg til å følge verkstedmanualen. Mener du hadde greid å oversette den. Igjen: Lykke til. http://www.fzs600-fazer.de/vbglossar.ph ... ntry&id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Da skal jeg ta en ordentlig sjekk på sykkelen min. Så skal jeg komme tilbake med en gang jeg har funnet ut av det.
Og det er på ingen måte negativt med en frisk diskusjon. Det gjør jo bare alt mer interessant for oss som sitter og leser og grubler.
Jeg følte bare at de har av et deksel i manualen når de justerer clutchen på motor siden.
Jeg har manualen så jeg skal prøve meg litt frem.
[quote="Anaxim"]Det kan kanskje bedres med god olje? 10-40 delsyntetisk (for MC) er visstnok best. Min Fazer smeller også litt fra fri til 1. gir. Bedre hvis jeg venter et par sekunder etter at jeg har dratt inn kløtsjen. Men din kløtsj burde ikke være mye slitt på 40'k, så den tror jeg du kan være rolig for. Med mindre sykkelen er hardt kjørt, f.eks. med banekjøring. Sett den på hovedstøtta og varmkjør (15min.), så 1200 omdr. og sett den i gir. Turtall (litt) og hold på bakbremsen, "slip" litt på kløtsjen, men bare noen sekunder. Jeg gjør alltid det etter vinteropplag eller om sykkelen har stått 1 mnd.+quote]
Gode tips her. Dette skal jeg prøve. I disse tider står sykkelen lenge om gangen. Det er jo så dårlig vær. Jeg har ikke garasje der jeg bor nå så er litt avhengig av været. Men jeg prøver når første soldag kommer nå.
Takk for hjelpen folkens. Dere er virkelig gode
Elruts
Og det er på ingen måte negativt med en frisk diskusjon. Det gjør jo bare alt mer interessant for oss som sitter og leser og grubler.
Jeg følte bare at de har av et deksel i manualen når de justerer clutchen på motor siden.
Jeg har manualen så jeg skal prøve meg litt frem.
[quote="Anaxim"]Det kan kanskje bedres med god olje? 10-40 delsyntetisk (for MC) er visstnok best. Min Fazer smeller også litt fra fri til 1. gir. Bedre hvis jeg venter et par sekunder etter at jeg har dratt inn kløtsjen. Men din kløtsj burde ikke være mye slitt på 40'k, så den tror jeg du kan være rolig for. Med mindre sykkelen er hardt kjørt, f.eks. med banekjøring. Sett den på hovedstøtta og varmkjør (15min.), så 1200 omdr. og sett den i gir. Turtall (litt) og hold på bakbremsen, "slip" litt på kløtsjen, men bare noen sekunder. Jeg gjør alltid det etter vinteropplag eller om sykkelen har stått 1 mnd.+quote]
Gode tips her. Dette skal jeg prøve. I disse tider står sykkelen lenge om gangen. Det er jo så dårlig vær. Jeg har ikke garasje der jeg bor nå så er litt avhengig av været. Men jeg prøver når første soldag kommer nå.
Takk for hjelpen folkens. Dere er virkelig gode
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Vanskelig å få sykkelen i første gir fra Nøytral.
Hei. Det er mulig det er enklest om du tar av hele dekselet. Greie unbrakoskruer der, men pass på pakningen. Ellers hevder jo DrGreve at det skal være mulig bare å ta av pakningen.
Om du starter sykkelen, setter den i gir, holder på bakbremsen og aktiverer kløtsjen litt: Vær forsiktig, ikke slur for lenge.
Om du starter sykkelen, setter den i gir, holder på bakbremsen og aktiverer kløtsjen litt: Vær forsiktig, ikke slur for lenge.