Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Tommas »

Har støttet meg på denne jeg ;-)

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.

Toven

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Toven »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Jeg som trodde du hadde svart bakdrev den gangen :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Toven skrev:
mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Jeg som trodde du hadde svart bakdrev den gangen :lol
Trodde jeg og :lol

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av hakhap »

mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må vaske min motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
rettet den for deg :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

hakhap skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må vaske min motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
rettet den for deg :lol
Det funker det også, men da må de jo gjøre det hver gang :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Vaske? Er vel bare å kjøpe ny vel.... :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Regner med at sykkelen din bare har blitt "overfladisk" vasket med svamp/høytrykk etc.?
Noen ganger må man frem med en pensel/børste etc. Sett inn sykkelen din med avfetting/skum etc. og bruk børsten/penselen til å fjerne skitt på vanskelige steder. Du kan også bruke parafin. Diesel kan også brukes men minussiden med diesel er at det lukter veldig. Dypp en mikrofiberklut i parafin og jobb deg inn i vanskelige kriker og kroker. Ikke la såpen/avfettingen tørke på sykkelen. Spyl av før det tørker og heller gjør jobben flere ganger. Husk også at sykkelen alltid skal avfettes og avspyles før du gjør dette slik at all løs skitt som fjernes lett skal av først.

Regner også med at lakken og lakkerte flater kanskje virker matte og ikke like blanke som før? Da kan du prøve med en lakkrens på lakkerte flater etterfulgt med en voks. Hvis ikke lakkrensen får den blank, så må du til med en lett rubbing. En lett rubbing kan gjøres for hånd.

Plastikkdeler som er matte må settes inn med en "plastfornyer". Dekksidene settes også inn med plast/gummi fornyer for å fremstå som sorte og ikke falmede. Sorte dekksider gjør totalinntrykket mye bedre.
PS! Husk at hvis du får plast/gummiforyer på dekkbanen så kan dette være veldig glatt, så prøv å unngå det.

Avfetteing og avspyling fungerer en stund fra sykkelen er ny, men etter hvert så trenger du å gå grundigere til verks. Sånn er det bare :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Da har jeg vært å sett på sykkelen igjen, fikk en gjennomgang av kontroller etc. Fikk ordnet alt av papirer. Pengene er overført, og så raskt de er mottatt leverer de en splitter ny Hypermotard 821 Stealth Black på døra mi :twisted

Men jeg kom ikke helt tomhendt hjem. Fikk med meg deler som ble byttet ut når de satt på tilbehøret. Det er original-dekselet som skal settes på istedet for håndtak/bagasjeplate som er avbildet:

Bilde

KOM TIL MEG VÅR !
Dette ser bra ut Cutless! :thumleft
I morgen blir det strålende vær og 5 grader hele dagen. Får du sykkelen så gi fra deg et pip så jeg får kommet å sett på den. kanskje kan vi også møtes ett sted på to hjul? Send meg evt. en SMS. Jeg er ute å kjører litt i morgen så jeg hører nok ikke telefonen, men ringer deg opp igjen så fort jeg får mulighet :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Regner med at sykkelen din bare har blitt "overfladisk" vasket med svamp/høytrykk etc.?
Noen ganger må man frem med en pensel/børste etc. Sett inn sykkelen din med avfetting/skum etc. og bruk børsten/penselen til å fjerne skitt på vanskelige steder. Du kan også bruke parafin. Diesel kan også brukes men minussiden med diesel er at det lukter veldig. Dypp en mikrofiberklut i parafin og jobb deg inn i vanskelige kriker og kroker. Ikke la såpen/avfettingen tørke på sykkelen. Spyl av før det tørker og heller gjør jobben flere ganger. Husk også at sykkelen alltid skal avfettes og avspyles før du gjør dette slik at all løs skitt som fjernes lett skal av først.

Regner også med at lakken og lakkerte flater kanskje virker matte og ikke like blanke som før? Da kan du prøve med en lakkrens på lakkerte flater etterfulgt med en voks. Hvis ikke lakkrensen får den blank, så må du til med en lett rubbing. En lett rubbing kan gjøres for hånd.

Plastikkdeler som er matte må settes inn med en "plastfornyer". Dekksidene settes også inn med plast/gummi fornyer for å fremstå som sorte og ikke falmede. Sorte dekksider gjør totalinntrykket mye bedre.
PS! Husk at hvis du får plast/gummiforyer på dekkbanen så kan dette være veldig glatt, så prøv å unngå det.

Avfetteing og avspyling fungerer en stund fra sykkelen er ny, men etter hvert så trenger du å gå grundigere til verks. Sånn er det bare :thumleft
Som sagt, jeg trenger lærer til dette, ikke bare en forklaring. Kan forklare meg alt om hvordan man skal gjøre det uten at jeg skjønner en drit før jeg har fått en ukes kursing :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du og/eller Bjerknez må lære meg å vaske motorsykkel. Jeg klarer det ikke.
Hva er det du ikke klarer?
Å vaske. Evner ikke å få ting rent.
Regner med at sykkelen din bare har blitt "overfladisk" vasket med svamp/høytrykk etc.?
Noen ganger må man frem med en pensel/børste etc. Sett inn sykkelen din med avfetting/skum etc. og bruk børsten/penselen til å fjerne skitt på vanskelige steder. Du kan også bruke parafin. Diesel kan også brukes men minussiden med diesel er at det lukter veldig. Dypp en mikrofiberklut i parafin og jobb deg inn i vanskelige kriker og kroker. Ikke la såpen/avfettingen tørke på sykkelen. Spyl av før det tørker og heller gjør jobben flere ganger. Husk også at sykkelen alltid skal avfettes og avspyles før du gjør dette slik at all løs skitt som fjernes lett skal av først.

Regner også med at lakken og lakkerte flater kanskje virker matte og ikke like blanke som før? Da kan du prøve med en lakkrens på lakkerte flater etterfulgt med en voks. Hvis ikke lakkrensen får den blank, så må du til med en lett rubbing. En lett rubbing kan gjøres for hånd.

Plastikkdeler som er matte må settes inn med en "plastfornyer". Dekksidene settes også inn med plast/gummi fornyer for å fremstå som sorte og ikke falmede. Sorte dekksider gjør totalinntrykket mye bedre.
PS! Husk at hvis du får plast/gummiforyer på dekkbanen så kan dette være veldig glatt, så prøv å unngå det.

Avfetteing og avspyling fungerer en stund fra sykkelen er ny, men etter hvert så trenger du å gå grundigere til verks. Sånn er det bare :thumleft
Som sagt, jeg trenger lærer til dette, ikke bare en forklaring. Kan forklare meg alt om hvordan man skal gjøre det uten at jeg skjønner en drit før jeg har fått en ukes kursing :P
HAHA... en uke faktisk! :lol
Men hva er det som ikke blir rent da? Er den generelt bare grå og tris i lakken med falmede plastdetaljer, eller det det fysisk skitt du ikke får bort?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av norse900 »

Kan det være en ide å lage en inngående video om emnet, remedier, metoder, pusseskinn m.m.? Gjerne filmet med hjelmkamera ++ (HMS er viktig). Tror jeg trenger et kurs og to selv, for nå vaska jeg nettopp sykkelen for første gang på over ett år... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Haha, dere trenger jo ikke et kurs i hvordan vaske - dere trenger et kurs i å motivere seg selv til å vaske :knegg

Bilde

Toven

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Toven »

norse900 skrev:Kan det være en ide å lage en inngående video om emnet, remedier, metoder, pusseskinn m.m.? Gjerne filmet med hjelmkamera ++ (HMS er viktig). Tror jeg trenger et kurs og to selv, for nå vaska jeg nettopp sykkelen for første gang på over ett år... :redface
Fyfy, riper riper =;

Kjenner jeg får vondt inni meg når jeg ser, spesielt eldre mannfolk, dra over bilen på selvvasken. Da er den ihvertfall IKKE ren nok til å kunne tørke med noen som helst, spesielt pusseskinn som riper uansett (les: swirls). Må gå over lakken min nå etter jeg var dum nok til å dra tørke over med pusseskinn, bruker en forvokst hårføner nå :knegg

Hadde vært gøy å lage video med vask, haha. Må bare få tak i foam-gun først, mye mer moro :yeyeye

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av norse900 »

Jaja. -der ser man... Ikke pusseskinn, altså. Men foam-gun hørtes i overkant interessant ut. Blir vel ikke riper på kona heller hvis man skulle finne på å utvide bruksområdet? -og kanskje såvidt (og svært forsiktig) gå over med et pusseskinn for å få bort noen skjoldede partier her og der? Et sted må man fuc%#*ings begynne??? :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tok sykkelen min ganske grundig i dag. Har ikke tid til å beskrive HELE fremgangsmåten, men her er en kort oppsummering i kronologisk rekkefølge:

1. Sprayer på sterk avfetting for hånd i ALLE kriker og kroker. Lot det stå i ca. 10 minutter. (ikke la afettingen tørke inn)
2, Spylte av med høytrykk.
3. Skumla sykkelen med foamgun og lot skummet ligge på i ett par minutter. Spylte så av igjen GODT med høytrykk.
4. Så var det frem med bøtte med varmt vann og rikelig med såpe. Jeg vasket sykkelen med mikrofibersvamp, ovenfra og ned. (Man klør seg vel ikke i rævva før man spiser gjør man vel?)
5. Spylte så av med høytrykk
6. Så er det frem med parafin og mikrofiberklut. Jeg gnikket løs på alt fra potter/motor/ramme/felger etc. (ikke lakkerte flater). Tørket så av igjen med tørr mikrofiberklut.
7. Helt til slutt så var det frem med en liten børste som jeg dynket i parafin og denne brukte jeg på vanskelige kriker og kroker.
8. Tørket av resterende vann/dråper på resten av sykkelen med REN mikrofiberklut.
9. Satt inn dekksider og plastdetaljer med plastikk/gummifornyer.
10. Helt til slutt.. en liten dash med WD40 i tenningshullet (eller hva det heter)

Kjedet tar jeg i morgen :)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Cutless sin blogg

Legg inn av Flanker »

Er det ikke grafitt som er anbefalt for tenningen? Jeg har ikke snøring på dette, men mener å ha lest at WD40 og andre oljer kan gjøre vondt verre på sikt da det blander seg med grafitt fra fabrikkmontasje og lager en slags «gugge» i tenningen?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Hahaha tenningshullet :lol Det vet jeg hvor jeg finner på kjerringa, men ikke faen om jeg hadde turt å kjøre wd40 opp der =;

:redface

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:Hahaha tenningshullet :lol Det vet jeg hvor jeg finner på kjerringa, men ikke faen om jeg hadde turt å kjøre wd40 opp der =;

:redface
:lol

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av 45316 »

LordShaft skrev:Hahaha tenningshullet :lol Det vet jeg hvor jeg finner på kjerringa, men ikke faen om jeg hadde turt å kjøre wd40 opp der =;

:redface
Lurer på om det hadde blitt overtenning da? Kan du teste?


Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Med fare for overtenning og spontan kjemisk reaksjon velger jeg å stole på produktbladet som henger ved siden av sengen. Faren for å bli sittende timesvis på etterslukking er stor :thumleft

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av norse900 »

LordShaft skrev:Faren for å bli sittende timesvis på etterslukking er stor :thumleft
Man tar vel ikke jobben med hjem! :lol

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt en bedre beskrivelse av tenningshullet... Har ikke satt dette inn med noe på en god stund, men kanskje "darlingen min" ikke har slike nymotens greier?? :redface :prop:
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Detta forumet tar faenmeg kaka idag :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

I mangel av bedre ord så er jeg glad for at jeg fikk opp humøret i tråden om ikke annet :lol

WD40 kan som sagt brukes til så mangt, men ett sted går vel kanskje grensen... :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:I mangel av bedre ord så er jeg glad for at jeg fikk opp humøret i tråden om ikke annet :lol

WD40 kan som sagt brukes til så mangt, men ett sted går vel kanskje grensen... :lol
Det fungerer helt sikkert som glidemiddel, selv om jeg ikke skal være den første til å prøve dette :lol Kan jo alltids sprute litt wd40 på den, før du skal ta noen i fisen (da utelukker jeg ikke noen seksuelle legninger)

Svar