Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av tagesk »

Tommas skrev:Om man tar en kjapp titt på konsekvenser av nattarbeid, så er det mange som reagerer utrolig negativt på det (både fysisk og psykisk).
Jeg statistiker viste meg engang tallene som demonstrerer at det er farligere å jobbe om natten enn å være utsatt for passiv røyking.
Det ene finnes det en lov mot, fordi det visstnok er farlig.

Alle er forskjellig, men JEG kunne aldri hatt en jobb som gjorde at jeg ikke kunne holde døgnet på "rett kjør" hele tiden.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Flanker skrev:Jobben din høres ut som en enorm stressutløser for deg, og at du jobber natt gjør ikke saken bedre. Nå er det garantert mer enn jobben som ligger bak dine problemer, men hvis den er en trigger så må du gjøre noe med det.

Du har en helt grei lønn, har bil, mc og leier bolig. Og du er tom for penger før neste lønn kommer. Hvor mye betaler du egentlig i husleie? Hvis du er stuck med bilen og sykkelen er det her du kan få gjort noe. Ser du bor i Tønsberg, og by = dyrt. Hva med å fine seg et rimeligere sted å bo, litt utenfor byen? Du har uansett to kjøretøy, og er sånn sett på ingen måte avhengig av å bo så ufattelig sentralt. Kanskje det til og med hadde vært billigere eller like dyrt å eie da.

Bor du billigere kan du også ha råd til å komme deg ut av jobben din, og finne deg noe noe å gjøre med en litt mer normal arbeidstid. Du går sikkert litt ned i lønn, men helsa er viktigere enn penger...
I forhold til plass så har jeg en relativt lav husleie. Bor på Eik, så er ikke i sentrum. Har husleie på 5900(uten strøm), for ca. 60 kvadrat. Å skaffe noe billigere ville vært å gå ekstremt langt ned på plass, og jeg har såvidt plass til alt i denne. Det er uansett ikke uvanlig dyrt, så om jeg hadde klart å spare en tusenlapp er det ikke verdt det akkurat på den biten. Ellers takk for tipset! :prf

LordShaft
Du har nok mye rett i at det ikke er økonomien som er det største problemet her. Det går jo rundt, men det er kilde til noe frustrasjon, spesielt måneder som denne, hvor jeg kommer til å ha lite til overs, men jeg skal prøve å få solgt unna en konsertbillett jeg virkelig ikke trenger(Katy Perry :knegg ), så der kan jeg jo få igjen en tusenlapp!

Tommas
Det kan hende jeg kunne trengt en psykemelding, ja. Jeg bare føler ikke at jeg har samvittighet til å bli sykemeldt uten "legitimt" grunnlag(det er jo for all del det, om legen mener det). Det er litt i samme gate som problemet jeg har med å gå til psykolog, og det er at jeg føler ikke at jeg har noe genuin grunn til å være deprimert osv. Folk har jo "ekte" problemer, og sånn sett har jo ikke jeg det.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg har ikke lest alt i denne tråden, bare hoppet igjennom, men håper jeg har fått tak i det essensielle..
Jeg har jobbet skift i hele mitt yrkesaktive liv som har vart i 36 år. Jeg vet hvor ødeleggende mangel på søvn kan være for livskvaliteten. Jeg har også første hånds kjennskap til hva søvnmangel kan føre til av andre problemer..
Nå mener jeg selv at jeg har en rimelig stor andel av selvransakelse i meg og klarte å definere hva som var hovedgrunnen til mine problemer og hvilke problemer som var "følgeskader".
Brannmenn kan sin trekant, tar man bort en av tre, så har man ikke lenger noe brann. Det trådstarter må gjøre er å finne ut hva han skal fjerne for at brannen slukker.. Hva er på topp i denne trekanten. Er det søvnproblemene, eller kommer søvnproblemene av en depresjon, eller er han deprimert på grunn av søvnproblemene? Er det økonomiske årsaker til søvnproblemene, eller er det økonomiske årsaker til depresjon, eller i siste instans, er han generelt deprimert og de andre "følgeskader"?
Dette bør han ta tak i så snart som mulig, ved å kontakte sitt lokale VOP-senter. Folkene der, om han er psykolog eller klinisk sosionom, så vet de hvilke knapper de skal trykke på for å få sine svar og definere problemene og hva som er på topp i denne trekanten.
Når det gjelder søvnproblemer og medisin, så ber jeg trådstarter innstendig om å ikke falle for fristelsen om å pøse på med sovemedisin av typen b-preparater.. Blir du avhengig og øker dosen utover det som er forsvarlig, så er din fastlege pliktig til å opplyse om det og da henger sertifikat i en tynn tråd. Da har trådstarter lagt en ny dimensjon til sine problemer. Be heller om å få resept på Phenergan, en allergimedisin om vil gjøre deg søvnig. Ikke avhengighetsskapende og med få bivirkninger. Litt sløv en time etter å ha våknet og tørr munn. Og det beste av alt, faren for miste av sertifikat er fraværende.
Er depresjon hovedårsaken til problemet så finnes det gode medisiner som hjelper. Da tenker jeg ikke på medisiner som har rask effekt og med trekant på, men for eksempel Wellbutrin som er både aktiv mot serotonin og dopaminreseptorene i hjernen. Du vil merke bedring allerede etter 14 dager. Den flater også ut humørsvigningene.
Hvis det økonomiske er hovedproblemet, så er valget enkelt, og som flere har påpekt, snakk med banken, eller eventuelt ta en ekstra jobb. Er du i utgangspunktet sosial, så kan drosjekjøring i helgene hjelpe på økonomien, samtidig som du slipper å være alene.. Men uansett, så er banken første stopp. Er problemene langt fremskreden og du har kommet dit at det er ett ork å gå i postkassen, og regningene gjemmes, så er gjeldsrådgiver hos kommune eller NAV plassen å oppsøke.
Er jobben hovedproblemet, så er NAV også plassen å oppsøke..
Alt kan ordnes hvis du selv ønsker, men jeg vet at dørstokkmila er jævlig lang.. Du må bare ta det første steget
Lykke til :thumleft

Sannsynligvis det lengste innlegget jeg har skrevet så langt her inne :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Kan nok være greit å finne ut hva som er hovedproblemet. Kan nok si med sikkerhet at søvnen er et produkt av noe av det andre. Økonomien er vel heller (i en vanlig måned) så ille at det går så mye inn på meg alene. Vil tro det står mellom om det er jobben som er så drit at jeg blir deprimert, eller at jobben er drit fordi jeg er deprimert generelt.

Brukeravatar
Haymaker
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Legg inn av Haymaker »

Du har storbillappen.
Det åpner mange dører til jobbmarkedet.

Det må vel være noen bedrifter som kan tilby dagjobb og faste rutiner?

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Finn.no ;-)

Veldig stor andel vikarer får tilbud om fast, så kanskje noe ala denne kunne vært greit:

Er du yrkessjåfør og ønsker varierte oppdragsgivere? Vi søker sjåfører til vikariater

Sjåfører kl. CE

Core People AS
For flere kunder i Drammens området søker vi etter lastebilsjåfører kl. CE til vikariater. Du vil bli ansatt i Core People og leid ut til forskjellige oppdragsgivere etter behov, ferieavvikling og sykefravær. Her har du muligheten til å kjøre for forskjellige oppdragsgivere med varierte ruter.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Dette er sikkert jævlig negativt, men å kjøre lastebil/vogntog på dagtid består stort sett av kjøring som både innebærer lange dager og lav lønn, eventuelt mye distribusjonskjøring for tollpost og lignende. Jeg har prøvd distribusjonskjøring for tollpost og schenker, og min erfaring med det er at jeg aldri før har gått så fort fra glad til suicidal(en liten overdrivelse, men da er det jeg har i dag en god del bedre på tross av hvor drit det er). Par-tre timer snakker vi vel. Ved bytte av jobb er det nok usannsynlig at jeg tar på meg noe som har med å kjøre klasse C/CE å gjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tidenes skudd i blinde kanskje, men hva med kjørelærer for tung mc? Krever det mye utdanning?

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Tidenes skudd i blinde kanskje, men hva med kjørelærer for tung mc? Krever det mye utdanning?
To år for å utdanne seg til kjørelærer på bil, deretter tilleggsutdanning for mc. Usikker på hvor lang tid sistnevnte tar. Har vurdert det, men jeg vet ikke hvor egnet jeg er som lærer. Skal prøve å øvekjøre med noen (i bil) nå til sommeren når jeg har lov. Se hvordan det funker.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Tidenes skudd i blinde kanskje, men hva med kjørelærer for tung mc? Krever det mye utdanning?
To år for å utdanne seg til kjørelærer på bil, deretter tilleggsutdanning for mc. Usikker på hvor lang tid sistnevnte tar. Har vurdert det, men jeg vet ikke hvor egnet jeg er som lærer. Skal prøve å øvekjøre med noen (i bil) nå til sommeren når jeg har lov. Se hvordan det funker.
Okay... kjøre taxi da? Vurdert det?
Der trenger man vel stort sett kjentmannsprøven vel?

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:
Ja, men jeg er nok ikke typen til det. Har også blitt foret med en del erfaringer om ekstremt lange dager og alt for liten lønn. Har en kompis, en bror og en mor som har kjørt taxi, og det de har fortalt om det har vel ikke gjort noe annet enn å gi meg enda mindre lyst enn jeg hadde fra før.

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

DrGreve skrev:Jeg har ikke lest alt i denne tråden, bare hoppet igjennom, men håper jeg har fått tak i det essensielle..
Jeg har jobbet skift i hele mitt yrkesaktive liv som har vart i 36 år. Jeg vet hvor ødeleggende mangel på søvn kan være for livskvaliteten. Jeg har også første hånds kjennskap til hva søvnmangel kan føre til av andre problemer..
Nå mener jeg selv at jeg har en rimelig stor andel av selvransakelse i meg og klarte å definere hva som var hovedgrunnen til mine problemer og hvilke problemer som var "følgeskader".
Brannmenn kan sin trekant, tar man bort en av tre, så har man ikke lenger noe brann. Det trådstarter må gjøre er å finne ut hva han skal fjerne for at brannen slukker.. Hva er på topp i denne trekanten. Er det søvnproblemene, eller kommer søvnproblemene av en depresjon, eller er han deprimert på grunn av søvnproblemene? Er det økonomiske årsaker til søvnproblemene, eller er det økonomiske årsaker til depresjon, eller i siste instans, er han generelt deprimert og de andre "følgeskader"?
Dette bør han ta tak i så snart som mulig, ved å kontakte sitt lokale VOP-senter. Folkene der, om han er psykolog eller klinisk sosionom, så vet de hvilke knapper de skal trykke på for å få sine svar og definere problemene og hva som er på topp i denne trekanten.
Når det gjelder søvnproblemer og medisin, så ber jeg trådstarter innstendig om å ikke falle for fristelsen om å pøse på med sovemedisin av typen b-preparater.. Blir du avhengig og øker dosen utover det som er forsvarlig, så er din fastlege pliktig til å opplyse om det og da henger sertifikat i en tynn tråd. Da har trådstarter lagt en ny dimensjon til sine problemer. Be heller om å få resept på Phenergan, en allergimedisin om vil gjøre deg søvnig. Ikke avhengighetsskapende og med få bivirkninger. Litt sløv en time etter å ha våknet og tørr munn. Og det beste av alt, faren for miste av sertifikat er fraværende.
Er depresjon hovedårsaken til problemet så finnes det gode medisiner som hjelper. Da tenker jeg ikke på medisiner som har rask effekt og med trekant på, men for eksempel Wellbutrin som er både aktiv mot serotonin og dopaminreseptorene i hjernen. Du vil merke bedring allerede etter 14 dager. Den flater også ut humørsvigningene.
Hvis det økonomiske er hovedproblemet, så er valget enkelt, og som flere har påpekt, snakk med banken, eller eventuelt ta en ekstra jobb. Er du i utgangspunktet sosial, så kan drosjekjøring i helgene hjelpe på økonomien, samtidig som du slipper å være alene.. Men uansett, så er banken første stopp. Er problemene langt fremskreden og du har kommet dit at det er ett ork å gå i postkassen, og regningene gjemmes, så er gjeldsrådgiver hos kommune eller NAV plassen å oppsøke.
Er jobben hovedproblemet, så er NAV også plassen å oppsøke..
Alt kan ordnes hvis du selv ønsker, men jeg vet at dørstokkmila er jævlig lang.. Du må bare ta det første steget
Lykke til :thumleft

Sannsynligvis det lengste innlegget jeg har skrevet så langt her inne :)
Et særdeles godt innlegg Greven med gjennomtenke råd og innsikt i både egen og andres situasjon. Samt at du har satt deg godt inn i hvordan systemene fungerer i samfunnet. håper trådstarter tar seg tid til å lese og fundere litt over svaret ditt her. Noen fasit finnes ikke, men Greven peker på mange retninger...noen ganger kan det være lurt å være proaktiv i å oppsøke hjelp. Hva som er riktig for deg er først og fremst noe du vet, evt sammen med noen som kan hjelpe deg til å se det. Det er ingen skam i å be om hjelp når ting går en i mot. Vi er utstyrt forkjellig fra begynnelsen til slutten. Ellers så bør du få deg gode dagslys (nye rør eller eget lys) hjemme Og ikke minst få deg frisk luft og tenke på å være ute er bedre en å være inne. Bevegelse gjør meg alltid i bedre humør, og legg merke til at jeg ikke skriver trening. Det kan du evt ta siden :) Ingen går gjennom livet uten å få seg noen skraper, det er hva som gjør deg til et helt menneske tilslutt, på godt og vondt.

Lykke til
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:
Ja, men jeg er nok ikke typen til det. Har også blitt foret med en del erfaringer om ekstremt lange dager og alt for liten lønn. Har en kompis, en bror og en mor som har kjørt taxi, og det de har fortalt om det har vel ikke gjort noe annet enn å gi meg enda mindre lyst enn jeg hadde fra før.
Taxikjøring er ikke så veldig godt betalt, men det er gode penger når de kommer ekstra. Hvis du tar litt vikarkjøring så trenger det jo ikke bli så mye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Er mangen som er og har vert i din situasjon selv om en ikke hører så mye om det.
For en del år siden fekk eg et virus som gjorde meg sengeliggende i nesten et år og samtidig mistetet eg familiemedlemer og venner i bilulykker og sykdom. Blei 100% frisk igjen men fekk meg et par dødsfall i trynet rett etter på og havnet i det som en vel kan kalle deprisjon. Sank liksom sammen og når arbeidsdagen var over så havnet eg i sofan og der satt eg til dagen plutslig var over.
Sa til meg selv at i morgen dåå då skal eg skjerpe meg. Men nei dagene vart like.

Det er ikke lett å klatre opp når en først har komet seg nedi et hul. En lurer seg selv med dårlige unskyldninger for dit og dat. En føler gjerne at livet dit står helt stille mens alle andre er på full fart fremover.

Det som eg tilsutt gjorde var å la inn noen faste rutiner. Små og enkle. Mat til faste tider om dagen og gjekk turer på 1 time minst tre ganger i veken. Ikke for den fysiske delen men den mentale. Kampen mot sofan og tome dager ble mye lettere, men det er som DR.Greve skrev langt til den dørstokken og sofan har uante krefter.

Når det gjelder mat så prøv å reduser handlingen til 2 ganger i veken, små handling koster mer en va en trur og stjeler mer tid en nødvendig.
En trenger ikke å kjøpe bøker av tv kokker for å lage seg enkle men gode retter.
Svin er godt og billigt. Kylling fillet kan en kjøpe i 1kg pakke, dele det opp og fryse.Winer/oste schnitsler,middags pølser etc etc.
Smør niste.
Spis ofte men lite. Et kokt egg er nok som et måltid mellom frukost og lunsj. Drikk vann, gjerne ta med 1 1/2L flaske vann i bilen.
Små rutiner kan vere den lile puffen for å starte klatringen opp av hullet.

PS: drit i kaloritelling, en vet san noe lunde va som er bra og ikke bra.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Sjekk denne.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar