Så var det den Tempo'n da.
Siste Tempo moped som jeg finner i
lista til Tempoklubben ble produsert i 1993.
En Tempo RE 50 R grønn,svart/rød
Om det ble solgt overliggere av ulike modeller etter den tid er sikkert mulig. Var liksom aldri så mye inne i den mopedverdenen
OleB åpner ballet
OleB skrev:Tar for gitt at du med moped mener 50cc
Ser ut som den siste modellen fra Tempo het RE 50 R
Ble levert i grønn,svart/rød
År: 1990-93

mekkern følger opp
mekkern skrev:Tja... siste som ble produsert her til lands er jo mange år før den siste fra tyskland-Tempo Herkules:1994...
nevøen min hadde en Tempo Tiger 520 men kaller ikke dette Tempo..Italiens rask med Minarellimotor. Siste skikkelige Tempo i mine Øyne er Corvetten-stopp i sandnes i 1987...men lisensprodusert i Portugal frem til 1994 disse også..
Geso har også gravd opp opp et svar
Geso skrev:Hei Ragnhild
Tempo derimot, er det mye lettere og finne informasjon om, for da er det litt mere enn bilder å ta utgangspunkt i..
Følgende er på ingen måte skrevet selv, men tatt direkte fra Norsk Tempoklubb sine sider:
"Øglænd begynte i det små med å produsere motorsykler allerede i 1931. Det hele startet med at firmaet fikk enerett på Fichtel & Sachs sin nye oppfinnelse, den genialt konstruerte bensinmotoren for lettvekter motorsykler. De første var på 74 ccm og var beregnet til å monteres i sykkelrammer, eller rettere sagt forsterkede sykkelrammer.
I perioden 1948 til 1959 ble også Villiers motoren benyttet. På 50 og 60-tallet ble det primært levert sykler med 125, 150 og 175 ccm motorer.
Den siste Tempoen kom ut fra fabrikken i Sandnes i 1987. Etter at produksjonen i Sandnes ble nedlagt, var det en del produksjon av Tempo mopeder i utlandet. Det landet som trolig har produsert flest Tempoer utenom Norge er Portugal. Her var det lisensproduksjon av Tempo Corvette og Tempo Avanti. Disse mopedene ble produsert og importert til Norge frem til 1994. Tempo ble også produsert på lisens i Italia. De modellene som kom herfra var Tempo Avanti, Tempo Tiger 520.
Den siste Tempo mopeden som ble lansert gjennom Øglænd kom så sent som i 1994, etter dette var det ugjenkallelig slutt for produksjon av den etter hvert så legendariske Tempoen."
Forøvrig vil jeg ønske deg en fin dag.
Med vennlig hilsen
Geso
Intruder er også frampå
Intruder skrev:Siste var Tempo Corvette,kjøpte en av de siste til kona i................ 1994 (?) Svar avgitt---Ja.
Her er det jo noen fallgruber. Tempo er jo et nasjonalt ikon innafor MC-miljøet, og det skal lite til før man tråkker feil og lager store blemmer. Derfor konsulterte jeg Tempoklubben og deres modelloversikt først. Produksjonen i Portugal av Corvetten ble vel avslutta i 1994. Og overliggere var nok å få kjøpt ei stund etter det. Hercules ble vel heller ikke produsert på Sandnes og er også en eldre modell. Og da må det bli
Tempo RE 50 R som var den siste modellen, selv om den for mange ikke er en ekte Tempo, siden den er bygd i Italia så vidt jeg kan forstå?
Da blir det sånn ca 4 poeng på
OleB,
mekkern lurer til seg tre inklusive bonuspoeng for historia fra sin spede ungdom. At han ikke ble kurert for to-hjuls viruset av den turen i - 25 eller hva det nå var, går vel over de flestes begripelse? eller egentlig ikke
Geso googler og skribler seg i vei til tre poeng, mens da
Intruder tar en indre høyre og slår til med to fortjente poeng for riktig årstall.
Ståa etter 2. runde
AJ
5 poeng
OleB
5 poeng
Geso
4 poeng
mekkern
4 poeng
Intruder
2 poeng