Observasjoner fra trafikken...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av RuneMC »

F...n hva går det av bilistene?
Må nesten ventilere litt.
Enten så kjører de som om de er født med sirup under beina, stopper opp for alle sideveiene som egentlig har vikeplikt for forkjørsveien vi er på, eller så snakker de i telefon eller... eller så gir de kronisk ikke tegn... eller...

Alt over er forsåvidt ganske vanlig, men idag var det i tillegg følgende sekvens ved Holmen: https://goo.gl/maps/Dlyhb" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg legger meg i venstre felt da jeg skal utkjøringen rett fram. En liten blå bil som har ligget og kjørt litt rykk&napp foran meg bortover Billingstadsletta blinker til høyre og legger seg i høyre. Ah, endelig kvitt ham tenker jeg. Idet vi entrer rundkjøringen kommer en BMW i god fart fra høyre innkjøring, og plutselig har visst fyren i den blå bilen ikke bare ombestemt seg, men legger seg over i mitt felt _uten å blinke_ (blir muligens skremt av BMW'n ?). Jeg tuter og bråbremser og han bråbremser heldigvis også, så jeg raskt kan slippe opp og kjøre ut. Makan ](*,)
Skal sies at det var nyasfaltert og ikke markert opp pilene igjen, men når sjåføren blinker til høyre og plasserer seg til høyre, så blir situasjonen ganske uventet.

Neste er lyskrysset i Heggedal (tok opp til Heggedal fra Vollen). Han først i lyskrysset snakker i mobilen og skal til venstre - sirup...
Så er det klar bane opp bakken før det er en beige Skoda Octavia stasjonsvogn som kjører 30 og ujevnt så gir den et lite bært. Enten må det være en "L" som manglet eller så var det en ruset sjåfør, for makan til kenguru giring (greit nok) og vingling over midtstripa (farlig, jeg bærter mer enn en gang pga det...) har jeg sjelden sett. Den svinger av her: https://goo.gl/maps/rorZF" onclick="window.open(this.href);return false;

Så er det ned Grodalen og T-krysset ved Røykenveien og mer vanlige greier som at den lille svarte bilen foran ikke blinker. Gir et lite bært for det. Den kjører også ganske ujevnt og litt over hvitstripa (som tross alt er bedre enn midtstripa) osv...

Nok en dag med MC-pendling er over. Ikke rart det blir ulykker med slikt overskudd av lav-kompetente sjåfører sier jeg bare. Hold tommelen klar over horn-knappen er mitt råd :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Desmo »

Hadde et "nesten-tilbud" på BMW på Reinsvoll i sted. Måtte oppgradere fra bremseberedskap til full brems da fjolset kjørte ut i veien foran meg. Selvsagt hadde han vikeplikt. Men jeg hadde en uggen følelse rett før det skjedde så jeg ble ikke så veldig overrasket. Det ble en finger i været som takk for den eminente kjøringa. Og, nei det var ikke tommelen.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av ATWindsor »

Problemet er at folk ikke forstår at en bil er farlig for omgivelsene, og at man må fokusere på det man driver med når man kjører.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39863
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Blir så inderlig forbannet over folk som ikke bare snakker i mobilen, men også bestemmer seg for at det er lurt å skrive sms på motorveien i 100 km/t. burde vært sykt mye høyere bøtesatser for det.

Og helt enig med Elolz, det er uoppmerksomhet som er den aller største faren i trafikken....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39863
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av AJ »

jhn skrev: Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
Et svar er i hvert fall åpenbart; tyskerne er langt flere enn oss...

Forskjellen i trafikkdød prosentandelen pr. 100.000,- er for øvrig ikke stor, noe som framkommer her:

http://www.worldlifeexpectancy.com/caus ... y-country/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dog hende forskjellene har økt de siste årene.
Det har jeg ikke søkt nærmere etter for å finne ut.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Tar selvfølgelig hensyn til folketallet, trodde det var selvsagt når man snakker om statistikk.
Dødsfall pr mill. innbyggere i 2012.
Nr 1 Malta 26
Nr 2 Storbritannia 28
Nr 3 Norge 29
Nr ? Tyskland 44

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Statistikk redder ikke liv
Veien er viktigere enn målet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Ser mye rart på min ferd på jobb, 11 mil om dagen t/r, så kan bare oppfordre til å LESE trafikken godt...!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Rottenikken skrev:Statistikk redder ikke liv
Nei, men det er vel ingenting som kan beskrive hvilke forhold som tar liv så godt som statistikk. Derav kan tiltak settes inn for så og redde liv, ergo er statistikk livreddende. Volvo f.eks som er verdensledende på bilsikrings-tiltak setter alle sine tiltak inn mot å begrense skadeomfang i ulykker. Hva er forskningen deres tuftet på? Ulykkes-statistikk.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

DIN adferd i trafikken er som sagt å LESE trafikken. Det redder liv!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Tobben84 »

Rottenikken skrev:DIN adferd i trafikken er som sagt å LESE trafikken. Det redder liv!
Det er jeg fullstendig klar over, men det endrer ikke det faktum at statikk er viktig for de som bygger og tilrettelegger for trafikkavvikling. At du kan å lese trafikken redder kanskje ditt liv, men for at antallet skadde og drept i trafikken skal reduseres så må det mere til, og da er få verktøy bedre enn statiskk for å forstå.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av jhn »

Rottenikken skrev:Statistikk redder ikke liv
Nei det gjør jo ikke det ... tenkte bare at hvis man skal henvise til andre lands lavere dødstall, er det greit at det man påstår faktisk stemmer. Er du ikke enig?

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Hehe luringen....kjør pent uansett!
Veien er viktigere enn målet.

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Thimian »

idioter i trafikken er der og vil alltid være der... Jeg fikk meg sjøl en skikkelig støkk her om dagen. Lå etter en bil som var litt sinke, 50 sone. Bilen bremser ned (selvfølgelig FØR blinklyset slåss på...) blinker til venstre, legger seg mot midten av veien, jeg legger meg til høyre i veibanen for å smette forbi på siden. Men Plutselig vrenger den IDIOTEN :evil motsatt til høyre opp en stikkvei isteden. Fikk bremse ned og unnamanøvrert på håret. :-)å
Irriterer meg at jeg ikke hadde tid å kjøre etter å fortelle hva jeg mente til denne :evil satt hele veien til jobb å banna i hjelmen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av simpson »

Mange av ulykkene i Tyskland skjer under regnvær.
Så fort det regner, stopper auto Bahn opp og det smeller i øst og vest.
De takler av en eller annen grunn ikke regn.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

...jupp fin vi ikke er i Tyskland, de fleste nordmenn på tur endrer holdning så snart de kommer til Kiel...
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av simpson »

Elolz skrev:
USA har 11,6 døde per mill!
USA har helt ville dødstall.
Var i Texas i Januar og det sto lystavler over alt med oppfordringer til å kjøre edru osv da Texas alene hadde ca 3600 drept i trafikken i 2014.
Var Atlanta i forrige uke, og der sto skilt med advarsler om det samme og på den Highway jeg kjørte på hadde 113 død så langt i år.
Dette er det samme over hele linja der nede.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Rottenikken »

Norge har dårlige tall fram til nå , klør pent!
Veien er viktigere enn målet.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Fjeldern »

jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Voksen »

Rottenikken skrev:Norge har dårlige tall fram til nå , klør pent!
Ja, og vi motorsyklister har hatt mange ulykker til nå. Om vi liker å skylle på alle andre så er nok vi verstinger. Altfor mange singelulykker i år.
Jeg forsvarer på ingen måte mobiltelefontasting under kjøring, men det det var flere dødsulykker før den kom enn nå, så vi må nok fortsatt ta vår del av ansvaret.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av simpson »

Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev:
Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.
I Tyskland er det veldig mye mer trafikk enn her.De har ca 83 milioner innbyggere + all gjennom fart på autobanen så skal mye til før det ikke er ulykker der.Var i Tyskland i februar og de siste 35 mila på vei hjem mot nord Tyskland var det 5 ulykker men ikke pga regn.Var det noe som overrasket meg så var det Tyskernes kjøre adferd og viten om når regnet kommer.Lå i godt driv på vei hjem men ble stadig frakjørt av biler med store motorer som nesten så ut som om de kappkjørte oppover men alle som en sakket av når det plutselig ble mørkere(veldig overskyet) for da så det ut som alle viste hva som kom og det gikk bare et minutt eller to så var det mange cm med vann på veien.All trafikk flyter bedre i Tyskland enn her er min mening.
Sist uke var det helt umulig og kjøre gjennom byen uten å møte mange som gjorde alvorlige feil.Heldigvis reagerer jeg kjapt ellers hadde jeg blitt kjørt på mange ganger.Men i dag var en overraskende fin dag med lite feil på trafikanter :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Observasjoner fra trafikken...

Legg inn av simpson »

Kawagutten skrev:
simpson skrev:
Fjeldern skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Interessant refleksjon, som har mye for seg.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.

Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..

Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.
I Tyskland er det veldig mye mer trafikk enn her.De har ca 83 milioner innbyggere + all gjennom fart på autobanen så skal mye til før det ikke er ulykker der.Var i Tyskland i februar og de siste 35 mila på vei hjem mot nord Tyskland var det 5 ulykker men ikke pga regn.Var det noe som overrasket meg så var det Tyskernes kjøre adferd og viten om når regnet kommer.Lå i godt driv på vei hjem men ble stadig frakjørt av biler med store motorer som nesten så ut som om de kappkjørte oppover men alle som en sakket av når det plutselig ble mørkere(veldig overskyet) for da så det ut som alle viste hva som kom og det gikk bare et minutt eller to så var det mange cm med vann på veien.All trafikk flyter bedre i Tyskland enn her er min mening.
Sist uke var det helt umulig og kjøre gjennom byen uten å møte mange som gjorde alvorlige feil.Heldigvis reagerer jeg kjapt ellers hadde jeg blitt kjørt på mange ganger.Men i dag var en overraskende fin dag med lite feil på trafikanter :-)
Nå stopper E39 ret :thumleft t øst og ikke nord for Søgne
Men det er firefelt fra Søgne og østover nå.

Svar