Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det negative med effektpotter er lyden, det andre negative er at de har minimal innvirkning på effekten, og det tredje negative er at det koster penger.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Hver sin lystATWindsor skrev:Det negative med effektpotter er lyden, det andre negative er at de har minimal innvirkning på effekten, og det tredje negative er at det koster penger.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.ATWindsor skrev:Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Nå vil vel et kjøretøy som bråker mer--unnskyld, har fetere lyd--oppleves å gå bedre rett og slett fordi men får et mye kraftigere sanselig inntrykk av fart jo mer lyd den lager.Juicebox skrev:Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre.
Når det er flere faktorer inne i bildet kan man ikke lenger stole på sansene sine.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsattATWindsor skrev:Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Er det noen som skjønner det?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Enig. Man skal vel være ganske fintfølende for å merke et par % økning?tagesk skrev:Nå vil vel et kjøretøy som bråker mer--unnskyld, har fetere lyd--oppleves å gå bedre rett og slett fordi men får et mye kraftigere sanselig inntrykk av fart jo mer lyd den lager.Juicebox skrev:Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre.
Når det er flere faktorer inne i bildet kan man ikke lenger stole på sansene sine.
[TaSK]
Derfor har man vel konstruert Dyno-benker o.l.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre.jhn skrev:En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsattATWindsor skrev:Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Er det noen som skjønner det?
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Nei nei, ikke du. Jeg leste det en gang, et eller annet sted. Jeg husker ikke hvor, men husker at jeg fant kilden troverdig.Juicebox skrev:Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre.jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt
Er det noen som skjønner det?
Kanskje det stemmer ... kanskje ikke. Det var bare en liten og sær "opplysning" som det er frivillig å forholde seg til.
Har også hørt det om slip-on, men har liten tro, kan du si. Det irriterer omgivelsene, og fører til at du selv får større behov for øreplugger.
Bruk samme antall kroner på PC e.l, og du får mere valuta for penga .... det er i alle fall mitt tips.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
ATWindsor skrev:Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Men da vet jeg det, visste det jo egentlig også, takk for forklaringen!
Skiftet jo til slipon på min gamle sykkel og kjente helt klart forandring. Men da var katen og potta i ett, og dermed ble katen og fjernet
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)jhn skrev:En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsattATWindsor skrev:Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Er det noen som skjønner det?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Hehehe.... en får ingen....jeg gjentar ingen verdens ting av en slip on potte, bortsett fra det estetiske. På eldre sykler uten katalysator fikk du mye bedre lyd. På nyere sykler med katalysator får du tilnærmet ingen økning av lyd. Lyden vil nok forandre seg, men den blir ikke noe høyere
Note4
Note4