xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av LordShaft »

:scratch :scratch

Den filmen skjønte jeg ikke bæra av. kan du forklare, å ble du kvitt lyden? :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av xyvind »

LordShaft skrev::scratch :scratch

Den filmen skjønte jeg ikke bæra av. kan du forklare, å ble du kvitt lyden? :vs
Kom hjem så sent, kan ikke drive og kjøre motoren på tomgang her ute nå :P
Men det jeg tror han gjør i videoen er at han skrur ut en skrue og får dermed tilgang til en unbrako-settskrue nedi hullet der. Løsner litt på den og kamkjedestrammeren strammer seg automatisk inn. Har søkt litt på nettet og funnet ut at dette er et vanlig problem på MT-09-motoren, men at det er helt ufarlig. Kamkjedet skal visst alltid stramme seg automatisk når motoren er varm.

Jeg synes det tikker like mye hele tiden, men kanskje litt ekstra når motoren er kald. Skal se på det i morgen.. alltid noe.. :scratch

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av 929rr »

kjøpte du ikke akuratt syklen da, ingen grunn til og begynne meg og fikle med kammkjedestrammer da vel, be de sjekke på neste service.
Nå er det jo slik at det er ganske vanlig og høre ulyder på sin egen sykkel som ikke er der, endel motorer har også endel lyder når de er i tipp topp stand

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av Bjerknez »

Ja, slikt er vannvittig irriterende og jeg har vel sagt det til deg før at tikkelyder og ulyder fra motor er dte absolutt værste jeg vet, selv om det ikke er noe farlig. Nå vet ikke jeg hvor godt du faktisk hører den lyden, men skal du ut på tur i dag så kan vi jo møtes på halveien og ta en kaffe (Moss feks.)?

Ikke for at JEG kan hjelpe deg videre i særlig grad, men for at du skal få en objektiv mening om hvor irriterende lyden egentlig er :thumleft

Jeg er sååå glad for at jeg ikke har hatt sykler med slike ulyder selv, selv om Cruiseren stilte i en helt annen kategori hvor det alltid var en eller annen "klunk" og en "klank" men det har vel bare med motortypen å gjøre samt det faktum at det vibrerer litt etc.

Å begynne å fikle med dette selv tror jeg ikke du skal gjøre. Ring til forhandler og spør om å snakke med en mekaniker. Eller så kan du jo sende en PM til kjellv her i forumet. Han jobber på Yamaha oppi Molde og kan sikkert hjelpe deg litt på vei :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av Flanker »

Fordelen med å kjøre halvgammel BMW boxer: Rare ulyder og støy fra både det ene og det andre? Slapp av, den bare er sånn...

Hadde fått noia selv med helt ny sykkel, men som de sier over. Få dem til å sjekke det ut på service.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av xyvind »

929rr skrev:kjøpte du ikke akuratt syklen da, ingen grunn til og begynne meg og fikle med kammkjedestrammer da vel, be de sjekke på neste service.
Nå er det jo slik at det er ganske vanlig og høre ulyder på sin egen sykkel som ikke er der, endel motorer har også endel lyder når de er i tipp topp stand
Nei, er vel ingen grunn til å fikle med noe på sykkelen. Men etter noen søk på nettet er visstnok dette veldig vanlig. Kjedet skal stramme seg selv på varm motor, så vidt jeg forstår, men man kan hjelpe strammeren litt med en unbrakonøkkel. Muligheten er ihvertfall der. Kjedet utvider seg fordi det er nytt, så det er nok ingen grunn til bekymring.
Bjerknez skrev:Ja, slikt er vannvittig irriterende og jeg har vel sagt det til deg før at tikkelyder og ulyder fra motor er dte absolutt værste jeg vet, selv om det ikke er noe farlig. Nå vet ikke jeg hvor godt du faktisk hører den lyden, men skal du ut på tur i dag så kan vi jo møtes på halveien og ta en kaffe (Moss feks.)?

Ikke for at JEG kan hjelpe deg videre i særlig grad, men for at du skal få en objektiv mening om hvor irriterende lyden egentlig er :thumleft

Jeg er sååå glad for at jeg ikke har hatt sykler med slike ulyder selv, selv om Cruiseren stilte i en helt annen kategori hvor det alltid var en eller annen "klunk" og en "klank" men det har vel bare med motortypen å gjøre samt det faktum at det vibrerer litt etc.

Å begynne å fikle med dette selv tror jeg ikke du skal gjøre. Ring til forhandler og spør om å snakke med en mekaniker. Eller så kan du jo sende en PM til kjellv her i forumet. Han jobber på Yamaha oppi Molde og kan sikkert hjelpe deg litt på vei :thumleft
Ja, husker vi prata om det. Og nå er tikkelyden her! :-)å Den høres veldig godt, og aller best på ca. 2800-3000rpm. Hvis noe på en sykkel er vedlikehold man kan gjøre selv ville jeg ikke kalt det å fikle med sykkelen. Fint å lære seg å kjenne sykkelen også. Jeg er vanligvis ikke redd for å skru og justere selv. Med mindre det er noe man ikke skal røre, da ville jeg aldri ha gjort det. Hvis dette er noe forhandler vil se på eller justere på service (neste år) så er det helt ok. Skal se om jeg får ringt dit ila. formiddagen.

Er hjemme-alene-far i kveld med sneipen, så det blir ikke noe kjøring. Tror jeg blir "bissi" resten av helga også. Jobbe-lørdag for meg i morgen :thumleft Sånn er det når hobbyen består av å ha en jobb nummer to :-k
Flanker skrev:Fordelen med å kjøre halvgammel BMW boxer: Rare ulyder og støy fra både det ene og det andre? Slapp av, den bare er sånn...

Hadde fått noia selv med helt ny sykkel, men som de sier over. Få dem til å sjekke det ut på service.
Fordelen med nytt er 5 års garanti :knegg Skulle det, mot all formodning, være noe alvorlig galt, ville det ha blitt tatt hånd om. Men det er nok ikke noe alvorlig. Håper å eie en BMW med boxer en gang selv, jeg. Jeg er en av de få som ikke eier en som synes de ser bra ut. Tøft med den motoren som stikker ut på hver side :thumleft

Ambro
Innlegg: 36
Registrert: 29 jul 2014, 12:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200S -15

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av Ambro »

Hadde samme lyd på min MT-09 og fikk vite at dette var noe som fint kunne gå til neste service for så å bli strammet opp.
Ingen god lyd, men visstnok ufarlig.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av xyvind »

Ambro skrev:Hadde samme lyd på min MT-09 og fikk vite at dette var noe som fint kunne gå til neste service for så å bli strammet opp.
Ingen god lyd, men visstnok ufarlig.
Hei, og takk for sist!
Godt å høre, på en måte, at det mest sannsynlig ikke er noe problem å kjøre med det.
Skal høre med de om det er ok å stramme det selv siden det er utvendig på motoren. Det ser jo veldig enkelt ut. Regner med det ikke fortsetter å strekke seg veldig mye etter dette, for det blir jo litt meningsløst hvis den må inn og stramme kamkjedet hver 2000km.. :sk?

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av freddy123 »

Kanskje det er derfor disse mt09 modellene er så billige ...... Haha




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkjedet]

Legg inn av norse900 »

xyvind skrev:
929rr skrev:kjøpte du ikke akuratt syklen da, ingen grunn til og begynne meg og fikle med kammkjedestrammer da vel, be de sjekke på neste service.
Nå er det jo slik at det er ganske vanlig og høre ulyder på sin egen sykkel som ikke er der, endel motorer har også endel lyder når de er i tipp topp stand
Nei, er vel ingen grunn til å fikle med noe på sykkelen. Men etter noen søk på nettet er visstnok dette veldig vanlig. Kjedet skal stramme seg selv på varm motor, så vidt jeg forstår, men man kan hjelpe strammeren litt med en unbrakonøkkel. Muligheten er ihvertfall der. Kjedet utvider seg fordi det er nytt, så det er nok ingen grunn til bekymring.
Bjerknez skrev:Ja, slikt er vannvittig irriterende og jeg har vel sagt det til deg før at tikkelyder og ulyder fra motor er dte absolutt værste jeg vet, selv om det ikke er noe farlig. Nå vet ikke jeg hvor godt du faktisk hører den lyden, men skal du ut på tur i dag så kan vi jo møtes på halveien og ta en kaffe (Moss feks.)?

Ikke for at JEG kan hjelpe deg videre i særlig grad, men for at du skal få en objektiv mening om hvor irriterende lyden egentlig er :thumleft

Jeg er sååå glad for at jeg ikke har hatt sykler med slike ulyder selv, selv om Cruiseren stilte i en helt annen kategori hvor det alltid var en eller annen "klunk" og en "klank" men det har vel bare med motortypen å gjøre samt det faktum at det vibrerer litt etc.

Å begynne å fikle med dette selv tror jeg ikke du skal gjøre. Ring til forhandler og spør om å snakke med en mekaniker. Eller så kan du jo sende en PM til kjellv her i forumet. Han jobber på Yamaha oppi Molde og kan sikkert hjelpe deg litt på vei :thumleft
Ja, husker vi prata om det. Og nå er tikkelyden her! :-)å Den høres veldig godt, og aller best på ca. 2800-3000rpm. Hvis noe på en sykkel er vedlikehold man kan gjøre selv ville jeg ikke kalt det å fikle med sykkelen. Fint å lære seg å kjenne sykkelen også. Jeg er vanligvis ikke redd for å skru og justere selv. Med mindre det er noe man ikke skal røre, da ville jeg aldri ha gjort det. Hvis dette er noe forhandler vil se på eller justere på service (neste år) så er det helt ok. Skal se om jeg får ringt dit ila. formiddagen.

Er hjemme-alene-far i kveld med sneipen, så det blir ikke noe kjøring. Tror jeg blir "bissi" resten av helga også. Jobbe-lørdag for meg i morgen :thumleft Sånn er det når hobbyen består av å ha en jobb nummer to :-k
Flanker skrev:Fordelen med å kjøre halvgammel BMW boxer: Rare ulyder og støy fra både det ene og det andre? Slapp av, den bare er sånn...
Håper å eie en BMW med boxer en gang selv, jeg. Jeg er en av de få som ikke eier en som synes de ser bra ut.
Kjenner meg igjen i både den ene og den andre kommentaren her. Fikk tilbud på en BMW som jeg ikke kunne si nei til, men jeg skvetter litt innimellom når jeg er borti girsjalteren... Du verden for et "klunk"...! Er ellers også av den oppfatningen at BMW har et "interessant lydbilde" :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av xyvind »

freddy123 skrev:Kanskje det er derfor disse mt09 modellene er så billige ...... Haha
Sent from my iPhone using Tapatalk
:bl3
norse900 skrev: Kjenner meg igjen i både den ene og den andre kommentaren her. Fikk tilbud på en BMW som jeg ikke kunne si nei til, men jeg skvetter litt innimellom når jeg er borti girsjalteren... Du verden for et "klunk"...! Er ellers også av den oppfatningen at BMW har et "interessant lydbilde" :knegg
Traceren har også skikkelig klank i girkassa, noe jeg faktisk liker veldig godt. GSX'en jeg hadde først hadde det, men Hondaen jeg kjøpte i våres hadde ikke det. Jeg er glad for å ha litt klank i hverdagen igjen :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av Bjerknez »

Klart NOE må dem ha spart på, men jeg tviler på at det er gjort i selve motoren. Faktisk tror jeg Yamaha har lagt litt jobb akkurat her.... hvis jeg får synse litt. Det kan være mange grunner til at Traceren er såpass billig som den er. Det ene kan jo være ren markedsføringsstrategi hvor dem selger med null fortjeneste, evt. tap for å ta kunder fra andre steder. En annen løsning kan jo være at dem har "spart" litt her og der med tanke på nedsatt kvalitet.

Kan jo være at Yamaha har såpass høy effektivitet at dem har mulighet til å "spy" ut sykler på markedet for å øke salg av sykler. Er nok ikke så mange som har den muligheten vil jeg tro, hvis det stemmer.

Men strengt tatt så koster ikke Traceren SÅ mye mindre enn feks. Tiger 800. Det er kun snakk om noen tusenlapper og argumentet for å velge en Tiger er nok kanskje at den har litt mer "offroad" egenskaper og er mer ppåkostet på dempersiden? Uansett... bare synser litt.

Beklager utskeielsen xyvind. Jeg håper uansett du får fikset opp i ulyden. Det er nok ganske sikkert bare en bagatell og ikke noe farlig :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Klart NOE må dem ha spart på, men jeg tviler på at det er gjort i selve motoren. Faktisk tror jeg Yamaha har lagt litt jobb akkurat her.... hvis jeg får synse litt. Det kan være mange grunner til at Traceren er såpass billig som den er. Det ene kan jo være ren markedsføringsstrategi hvor dem selger med null fortjeneste, evt. tap for å ta kunder fra andre steder. En annen løsning kan jo være at dem har "spart" litt her og der med tanke på nedsatt kvalitet.

Kan jo være at Yamaha har såpass høy effektivitet at dem har mulighet til å "spy" ut sykler på markedet for å øke salg av sykler. Er nok ikke så mange som har den muligheten vil jeg tro, hvis det stemmer.

Men strengt tatt så koster ikke Traceren SÅ mye mindre enn feks. Tiger 800. Det er kun snakk om noen tusenlapper og argumentet for å velge en Tiger er nok kanskje at den har litt mer "offroad" egenskaper og er mer ppåkostet på dempersiden? Uansett... bare synser litt.

Beklager utskeielsen xyvind. Jeg håper uansett du får fikset opp i ulyden. Det er nok ganske sikkert bare en bagatell og ikke noe farlig :thumleft
Det går fint. Synes det er litt interessant jeg.
Subsidiering, kalles det vel, når de tilsynelatende "dumper" prisen på et av sine produkter.
De tjener det inn igjen på andre områder. Yamaha er vel store nok til å bedrive slikt uten at det blir for åpenbart.
Når det kommer til opplevd kvalitetsfølelse så er den mye høyere på Traceren enn på Hondaen jeg nylig solgte. Ser f.eks. at de selges ikke med samme garantien i UK og USA. I UK tror jeg de betaler £ 400,- for å ha garanti på den i 2 eller 4 år eller noe sånt, hvis de vil ha garanti. Derfor kan de sikkert tilby 5 års garanti "inkludert" i prisen her. Man vet jo strengt talt ikke eksakt hva man betaler for, i det store og det hele.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av LordShaft »

Det behøver ikke ha noe med nedsatt kvalitet å gjøre! Ta Skoda vs VW som et eksempel. Ja i dag, er det kanskje ikke letteste sammenligningen, men bare 5 år siden var det store sprik i pris på disse bilene.

Det er godt mulig de bruker eldre teknologi, som er langt billigere enn det nyeste, samt utprøvd å godt brukt.
Det som ofte koster ekstra flesk på en sykkel, da de sjeldent produserer dette selv er dempere og bremser. Her kan det være store kostnader å spare ved å velge litt billigere enn det ypperste av det ypperste.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

Da har jeg vært og henta min nye sykkel! :thumleft
Superfornøyd :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Haha... er noe galt med Traceren vel, slik at du kjører lånesykkel? :lol

Toven

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Toven »

Bare å høre med KTM om de har ekstrautstyr alà noe sånt

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av LordShaft »

Den leveres ikke i Norge med slike reflekser på framskjermen

Note4

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

Toven skrev:Bare å høre med KTM om de har ekstrautstyr alà noe sånt

Bilde
Hva tror du jeg har i sidekufjertene? Sammenleggbart ekstrautstyr.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av kjellv »

xyvind skrev:
Bjerknez skrev:Klart NOE må dem ha spart på, men jeg tviler på at det er gjort i selve motoren. Faktisk tror jeg Yamaha har lagt litt jobb akkurat her.... hvis jeg får synse litt. Det kan være mange grunner til at Traceren er såpass billig som den er. Det ene kan jo være ren markedsføringsstrategi hvor dem selger med null fortjeneste, evt. tap for å ta kunder fra andre steder. En annen løsning kan jo være at dem har "spart" litt her og der med tanke på nedsatt kvalitet.

Kan jo være at Yamaha har såpass høy effektivitet at dem har mulighet til å "spy" ut sykler på markedet for å øke salg av sykler. Er nok ikke så mange som har den muligheten vil jeg tro, hvis det stemmer.

Men strengt tatt så koster ikke Traceren SÅ mye mindre enn feks. Tiger 800. Det er kun snakk om noen tusenlapper og argumentet for å velge en Tiger er nok kanskje at den har litt mer "offroad" egenskaper og er mer ppåkostet på dempersiden? Uansett... bare synser litt.

Beklager utskeielsen xyvind. Jeg håper uansett du får fikset opp i ulyden. Det er nok ganske sikkert bare en bagatell og ikke noe farlig :thumleft
Det går fint. Synes det er litt interessant jeg.
Subsidiering, kalles det vel, når de tilsynelatende "dumper" prisen på et av sine produkter.
De tjener det inn igjen på andre områder. Yamaha er vel store nok til å bedrive slikt uten at det blir for åpenbart.
Når det kommer til opplevd kvalitetsfølelse så er den mye høyere på Traceren enn på Hondaen jeg nylig solgte. Ser f.eks. at de selges ikke med samme garantien i UK og USA. I UK tror jeg de betaler £ 400,- for å ha garanti på den i 2 eller 4 år eller noe sånt, hvis de vil ha garanti. Derfor kan de sikkert tilby 5 års garanti "inkludert" i prisen her. Man vet jo strengt talt ikke eksakt hva man betaler for, i det store og det hele.
Neida, Tracer er ikke subsidiert!
Yamahasjefen la inn bestilling til produktutviklerne på en helt ny motorsykkel. Denne skulle "ta" markedet, være lett og leken, og prismessig skulle den være konkurransedyktig over hele verden. Resultatet var MT-09 som ble sluppet på markedet i 2014 med en helt nyutviklet 3-syl motor. I USA kalles den FJ-09, og er ellers akkurat samme sykkel. Konseptet har siden blitt videreutviklet i form av flere modeller basert på denne første utgaven. Samtidig ble også MT-07 konstruert og bygget, og sluppet på markedet omtrent samtidig. Denne med en ny 2-syl motor. I år har vi også sett MT-125 som har tatt en veldig stor del av 125cc markedet. Denne er riktignok ikke en ren MT, den er en ombygget YZF-R125. Den er tegnet i Sveits, og bygget opp i Frankrike med detaljer som gjør at den utseendemessig sklir glatt inn i modellserien.
Tracer er også i utgangspunktet en MT-09. Den har fått instrumentet fra Super Tenere, og en lengre bakramme som gir mer plass til passasjer og bagasje. I tillegg har den fått en ny halvkåpe, og et utseende som gjør at den ser ut som en ny sykkel.
Men subsidiert er MT-09 ikke. Disse modellene selger enormt over hele verden, og Yamaha tjener gode penger på dem.

Litt mer historikk: Etter tsunamien, og den påfølgende finanskrise og kraftkrise lå Yamaha nede med store problemer. Ikke bare Yamaha, men omtrent alt av Japansk industri. Flere store atomkraftverk var satt ut av spill, og i tillegg en finanskrise gjorde produktutvikling vanskelig. Derfor så vi også i årene etter tsunamien at det ikke kom nye modeller, det var kun kosmetiske endringer på eksisterende modeller i flere år.
Men dette er nå historie, og Japansk industri har igjen reist seg. Dette ser vi på alle områder, nye modeller kommer i tur og orden fra alle produsenter. Nå tjener de penger igjen alle sammen. Dette blir spennende :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Cutless »

Grunnen til at feks. tracern virker billig priset er fordi vi sammenligner med produsenter som Triumph. Triumph, KTM, Ducati etc. produserer vesentlig mindre motorsykler enn de store Japanske. Jeg fant ikke noe tall, men la oss ta et litt banalt eksempel:

La oss si at Yamaha produserer 10 000 motorsykler per år, og Triumph produserer 500 motorsykler per år. Stordriftsfordelene Yamaha har gjør at det blir nesten umulig for Triumph å konkurrere på pris. Yamaha får bedre betingelser fra underleverandører pga volum, unike verktøy/maskiner som kun kan brukes på en modellserie betaler seg selv raskere +++

Så lavere pris er ikke "=" dårligere kvalitet. Det er mange faktorer som spiller inn.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Husk at feks. Tiger 800 kun koster ca. 4-5.000,- mer enn Traceren. Denne skal ha bedre dempere (ut fra hva jeg har hørt) og være mer "offroad" vennlig. Når det kommer til Dragrace taper den nok, men Triumph har nok kanskje ikke bygget Tigeren for at den skal vinne dragrace dueller. Så NOE riktig må jo Triumph også gjøre når dem selger såpass mye mindre sykler enn de største.

Men jada... jeg er helt enig i at de store har mer "makt" og kan presse sine underleverandører mer...

Bare ikke dem blir presset så hardt at det blir produsert for mye feil og dte går ut over kvaliteten.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje

Legg inn av detvarvondtdet »

kjellv skrev:
xyvind skrev:
Bjerknez skrev:
I USA kalles den FJ-09, og er ellers akkurat samme sykkel.

Samme sykkel, men leveres vel uten abs i USA?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av kjellv »

Cutless har et meget godt resonnement her, dette forklarer mye mer enn prisnivået på Tracer. Det forklarer også de konkurransemessige fordeler all Japansk bil og MC-industri har hatt de siste 40-50 år. Mengde!
Her er ellers en litt interessant plakat som viser hvor Tracer er plassert sammen med andre sykler etter kategori.
De fleste vil gjerne tro den er en ADV ved første blikk, men den er faktisk plassert lengre til venstre på plakaten enn de fleste vil tro.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Jompa »

Stemmer det at motorene i mt 07 og 09 er utviklet fra Genesismotorene som brukes i Yamahas snescootere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Låst