xyvind's logg [ADVENTURE]
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Haha... er noe galt med Traceren vel, slik at du kjører lånesykkel?
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Bare å høre med KTM om de har ekstrautstyr alà noe sånt
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Den leveres ikke i Norge med slike reflekser på framskjermen
Note4
Note4
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Hva tror du jeg har i sidekufjertene? Sammenleggbart ekstrautstyr.Toven skrev:Bare å høre med KTM om de har ekstrautstyr alà noe sånt
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje
Neida, Tracer er ikke subsidiert!xyvind skrev:Det går fint. Synes det er litt interessant jeg.Bjerknez skrev:Klart NOE må dem ha spart på, men jeg tviler på at det er gjort i selve motoren. Faktisk tror jeg Yamaha har lagt litt jobb akkurat her.... hvis jeg får synse litt. Det kan være mange grunner til at Traceren er såpass billig som den er. Det ene kan jo være ren markedsføringsstrategi hvor dem selger med null fortjeneste, evt. tap for å ta kunder fra andre steder. En annen løsning kan jo være at dem har "spart" litt her og der med tanke på nedsatt kvalitet.
Kan jo være at Yamaha har såpass høy effektivitet at dem har mulighet til å "spy" ut sykler på markedet for å øke salg av sykler. Er nok ikke så mange som har den muligheten vil jeg tro, hvis det stemmer.
Men strengt tatt så koster ikke Traceren SÅ mye mindre enn feks. Tiger 800. Det er kun snakk om noen tusenlapper og argumentet for å velge en Tiger er nok kanskje at den har litt mer "offroad" egenskaper og er mer ppåkostet på dempersiden? Uansett... bare synser litt.
Beklager utskeielsen xyvind. Jeg håper uansett du får fikset opp i ulyden. Det er nok ganske sikkert bare en bagatell og ikke noe farlig
Subsidiering, kalles det vel, når de tilsynelatende "dumper" prisen på et av sine produkter.
De tjener det inn igjen på andre områder. Yamaha er vel store nok til å bedrive slikt uten at det blir for åpenbart.
Når det kommer til opplevd kvalitetsfølelse så er den mye høyere på Traceren enn på Hondaen jeg nylig solgte. Ser f.eks. at de selges ikke med samme garantien i UK og USA. I UK tror jeg de betaler £ 400,- for å ha garanti på den i 2 eller 4 år eller noe sånt, hvis de vil ha garanti. Derfor kan de sikkert tilby 5 års garanti "inkludert" i prisen her. Man vet jo strengt talt ikke eksakt hva man betaler for, i det store og det hele.
Yamahasjefen la inn bestilling til produktutviklerne på en helt ny motorsykkel. Denne skulle "ta" markedet, være lett og leken, og prismessig skulle den være konkurransedyktig over hele verden. Resultatet var MT-09 som ble sluppet på markedet i 2014 med en helt nyutviklet 3-syl motor. I USA kalles den FJ-09, og er ellers akkurat samme sykkel. Konseptet har siden blitt videreutviklet i form av flere modeller basert på denne første utgaven. Samtidig ble også MT-07 konstruert og bygget, og sluppet på markedet omtrent samtidig. Denne med en ny 2-syl motor. I år har vi også sett MT-125 som har tatt en veldig stor del av 125cc markedet. Denne er riktignok ikke en ren MT, den er en ombygget YZF-R125. Den er tegnet i Sveits, og bygget opp i Frankrike med detaljer som gjør at den utseendemessig sklir glatt inn i modellserien.
Tracer er også i utgangspunktet en MT-09. Den har fått instrumentet fra Super Tenere, og en lengre bakramme som gir mer plass til passasjer og bagasje. I tillegg har den fått en ny halvkåpe, og et utseende som gjør at den ser ut som en ny sykkel.
Men subsidiert er MT-09 ikke. Disse modellene selger enormt over hele verden, og Yamaha tjener gode penger på dem.
Litt mer historikk: Etter tsunamien, og den påfølgende finanskrise og kraftkrise lå Yamaha nede med store problemer. Ikke bare Yamaha, men omtrent alt av Japansk industri. Flere store atomkraftverk var satt ut av spill, og i tillegg en finanskrise gjorde produktutvikling vanskelig. Derfor så vi også i årene etter tsunamien at det ikke kom nye modeller, det var kun kosmetiske endringer på eksisterende modeller i flere år.
Men dette er nå historie, og Japansk industri har igjen reist seg. Dette ser vi på alle områder, nye modeller kommer i tur og orden fra alle produsenter. Nå tjener de penger igjen alle sammen. Dette blir spennende
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Grunnen til at feks. tracern virker billig priset er fordi vi sammenligner med produsenter som Triumph. Triumph, KTM, Ducati etc. produserer vesentlig mindre motorsykler enn de store Japanske. Jeg fant ikke noe tall, men la oss ta et litt banalt eksempel:
La oss si at Yamaha produserer 10 000 motorsykler per år, og Triumph produserer 500 motorsykler per år. Stordriftsfordelene Yamaha har gjør at det blir nesten umulig for Triumph å konkurrere på pris. Yamaha får bedre betingelser fra underleverandører pga volum, unike verktøy/maskiner som kun kan brukes på en modellserie betaler seg selv raskere +++
Så lavere pris er ikke "=" dårligere kvalitet. Det er mange faktorer som spiller inn.
La oss si at Yamaha produserer 10 000 motorsykler per år, og Triumph produserer 500 motorsykler per år. Stordriftsfordelene Yamaha har gjør at det blir nesten umulig for Triumph å konkurrere på pris. Yamaha får bedre betingelser fra underleverandører pga volum, unike verktøy/maskiner som kun kan brukes på en modellserie betaler seg selv raskere +++
Så lavere pris er ikke "=" dårligere kvalitet. Det er mange faktorer som spiller inn.
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Husk at feks. Tiger 800 kun koster ca. 4-5.000,- mer enn Traceren. Denne skal ha bedre dempere (ut fra hva jeg har hørt) og være mer "offroad" vennlig. Når det kommer til Dragrace taper den nok, men Triumph har nok kanskje ikke bygget Tigeren for at den skal vinne dragrace dueller. Så NOE riktig må jo Triumph også gjøre når dem selger såpass mye mindre sykler enn de største.
Men jada... jeg er helt enig i at de store har mer "makt" og kan presse sine underleverandører mer...
Bare ikke dem blir presset så hardt at det blir produsert for mye feil og dte går ut over kvaliteten.
Men jada... jeg er helt enig i at de store har mer "makt" og kan presse sine underleverandører mer...
Bare ikke dem blir presset så hardt at det blir produsert for mye feil og dte går ut over kvaliteten.
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Tikkelyd fra kamkje
kjellv skrev:xyvind skrev:I USA kalles den FJ-09, og er ellers akkurat samme sykkel.Bjerknez skrev:
Samme sykkel, men leveres vel uten abs i USA?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Cutless har et meget godt resonnement her, dette forklarer mye mer enn prisnivået på Tracer. Det forklarer også de konkurransemessige fordeler all Japansk bil og MC-industri har hatt de siste 40-50 år. Mengde!
Her er ellers en litt interessant plakat som viser hvor Tracer er plassert sammen med andre sykler etter kategori.
De fleste vil gjerne tro den er en ADV ved første blikk, men den er faktisk plassert lengre til venstre på plakaten enn de fleste vil tro.
Her er ellers en litt interessant plakat som viser hvor Tracer er plassert sammen med andre sykler etter kategori.
De fleste vil gjerne tro den er en ADV ved første blikk, men den er faktisk plassert lengre til venstre på plakaten enn de fleste vil tro.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Stemmer det at motorene i mt 07 og 09 er utviklet fra Genesismotorene som brukes i Yamahas snescootere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Det kjenner jeg ikke til, men tanken har slått meg også.Jompa skrev:Stemmer det at motorene i mt 07 og 09 er utviklet fra Genesismotorene som brukes i Yamahas snescootere ?
edit: Jeg ble så nysgjerrig på dette at jeg logget inn i delekatalogene og gjorde noen raske søk.
Jeg ser at i en Yamaha RS Venture snøscooter og en Yamaha MT-09 har svært like delenumre (men ikke helt like) for topp, veivaksel og kamaksler. Dette gir meg noen indikasjoner på at forskjellene kanskje ikke er så store...
Mulig du har rett, at SMB Genesismotorene har stått modell under utviklingen av de nye motorene til MC
Men hvorfor ikke i grunnen? En bedre modell skal man lete lenge etter
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Sted: Hamar
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Fikk tatt å prøvd Traceren bittelitt hos en forhandler, men ikke mer enn noen hundre meter siden den ikke var tatt inn som demosykkel..
Men må si det virket som en veldig morsom sykkel på den korte strekka ejg fikk prøvd sykkelen. Får se om det blir kjøp bare jeg får solgt den sykkelen jeg har nå, så jeg får gått over til noe større! Var en helt annen opplevelse med Traceren enn med min A2 sykkel, for å si det sånn. Mye bedre drag i den enn de syklene jeg har prøvd i kjøreskole sammenheng også.
Vart overrasket over draget, selv om jeg har hørt at den skulle dra bra
Men må si det virket som en veldig morsom sykkel på den korte strekka ejg fikk prøvd sykkelen. Får se om det blir kjøp bare jeg får solgt den sykkelen jeg har nå, så jeg får gått over til noe større! Var en helt annen opplevelse med Traceren enn med min A2 sykkel, for å si det sånn. Mye bedre drag i den enn de syklene jeg har prøvd i kjøreskole sammenheng også.
Vart overrasket over draget, selv om jeg har hørt at den skulle dra bra
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Lenge siden sist, folkens! Hva skjedde? Jeg vet ikke. Mørketida er ikke min greie. Fikk en mail fra forumet nå om at sesongen snart er i gang, og det er jaggu sant :-) på tide å riste av seg gammalt støv og glede seg til våren. Herlig. Tror jeg må i garasjen og starte Tracer'n en dag denne uka. 2016-sesongen blir for meg mest pendling og en og annen dagstur i nærmiljøet, og grunnen til det er nok en familieforøkelse i mai. Det blir crazy times på hjemmebane. Motorsykkelkjøringa blir min flukt fra hverdagens mange plikter, jeg kommer til å nyte hvert sekund, og dæven som jeg gleder meg :-D
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]
Ja, hva skjedde?
Ække så nøye .
Hyggelig å ha deg tilbake
Gleder meg til å lese mer og ikke minst se bilder av Tracer'en når sesongen er igang for fullt .
Ække så nøye .
Hyggelig å ha deg tilbake
Gleder meg til å lese mer og ikke minst se bilder av Tracer'en når sesongen er igang for fullt .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering