Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Snikkeren »

:thumleft
Gode greier. Da vet jeg hva jeg kan ha som utgangspunkt når jeg monterer det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev::thumleft
Gode greier. Da vet jeg hva jeg kan ha som utgangspunkt når jeg monterer det.
Men husk at det kan hende du må skru opp litt mer om du plasserer single nozzle'en på bakdrevet. Og kanskje enda mer hvis du velger å bruke double-nozzle'en.

Når det er nevnt så anbefaler jeg at du plasser påføringsdysa mot framdrevet.
Det er nemlig det hard-core MX og endurogutta gjør ;-) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Tutoro har pt ingen Norsk forhandler/distributør, interesserte må kjøpe dette direkte fra produsent i UK.
Enkelt og greit det for de fleste som har tatt skrittet over paypal-dørstokken.

Men hvorfor er det ikke Norsk importør/distributør til et så bra produkt?

Jeg gjorde noen forundersøkelser og sendte en henvendelse til Tutoro i vår, med tanke på at vi (min arbeidsgiver) kunne få importrettighetene og salg i Norge. Dette gikk greit, og betingelsene var akseptable.
Men... Tutoro har ikke CE-godkjenning. Derfor droppet vi det hele.
Dette kan virke som en ubetydelig bagatell for mange, men det er faktisk ganske viktig.
I et tenkt tilfelle kan for eksempel oljeslangen ha blitt lagt feil under montering, og blitt utsatt for slitasje fra svingarm som beveger seg eller ligger for nær kjedet. Resultat kan bli oljesøl på bakdekket som gjør at i en venstresving med godt nedlegg glipper veigrepet. Resultatet kan være fatalt for den dette gjelder, og en tragedie av store dimensjoner for hans familie.
Det vil da gjerne bli stilt et kritisk søkelys på kjedesmøreren, og det vil selvfølgelig bli avdekket at denne mangler CE merking.
Neste skritt er da å undersøke dette med den Norske importøren som da blir sittende med hele ansvaret...
Et slikt ansvar syntes ikke vi det var verdt å ta.

Slik det er i dag vil hver enkelt kjøper importere sitt eget sett, og montere dette etter egen beste evne, og selv sitte med ansvaret om noe er gjort feil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Hm... :-k

Hva skal til for å få CE godkjenning for et slikt (genialt) produkt?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

CE-godkjenning er faktisk ikke noe annet enn at produsenten selv garanterer for kvaliteten og funksjonaliteten på produktet, og at de selv stiller det nødvendige juridiske og økonomiske ansvaret for produktet.
Tutoro er en liten familiebedrift med noen få ansatte. Jeg var inne på deres hjemmeside nå for å se om noen forandringer er gjort.
Der står det nå at de vinterstenger bedriften i morgen....
Men fortsatt ingen CE...

edit: Nei beklager, var litt for rask. De vinterstenger ikke, men stengt i høstferien... :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
Sender du bilde av bakdrevet ditt etter 20 000 km får du nok ei kanne olje til :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:
AJ skrev:Uansett virker det å være et genialt produkt fra noen som er ekte gründere :prf .
Ingen problemer med oljelekkasje så langt på systemet jeg har montert.
Meget lavt oljeforbruk også.
Har aldri hatt lavere utgifter til kjedesmøring, om en ser bort fra kjøp av selve smøreren.
Har enda ikke brukt opp 500 ml oljekanna som var en del av kjøpet.

Fikk for øvrig en tilsvarende gratis etter at jeg sendte produsenten noen bilder av monteringen på 1290'en, som er blitt lagt ut på Tutorosidene...
Og det betyr at jeg har olje nok til i hvert en sesong til.
Sender du bilde av bakdrevet ditt etter 20 000 km får du nok ei kanne olje til :thumleft
:knegg
Kanskje det, gitt!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av xses »

Hvilket av de kit'ene kjøpte du?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev:Hvilket av de kit'ene kjøpte du?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Kjøpte dette:
http://www.tutorochainoiler.com/index.p ... ard-detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Også kjøpte jeg denne braketten i tillegg:
http://www.tutorochainoiler.com/index.p ... ket-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Status og oppsummering av Tutoro Auto chainoiler etter monteringen 14. mai i år på 1290'en som straks runder 20K:

Siden jeg hadde ekstra oljeslange og en single feed nozzle (oljepåføringsdyse) liggende la jeg opp igjen ruta jeg hadde til bakdrevet tidligere i sesongen, slik det vises i denne posten:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=265132#p265132" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Dette ble gjort fordi jeg synes det ble litt vel mye ansamling av olje og dritt bak dekselet til fordrevet.
Har derimot ikke fjernet oljeslangen til fordrevet slik at det går fint an å koble på denne igjen senere.

Men etter å ha kjørt noen hundre km med oljepåføringen mot innsiden av kjedet nær bakdrevet, tror jeg nok dette blir løsningen framover.
Selv med litt mindre en en halv omdreining på justeringsventilen til Tutoro smøreren, får kjedet såpass god smøring at rullene har et tynt oljelag hele tiden under kjøring.
Oljeavsmitting mot bakfelgen er så og si ikke-eksisterende.

Må også nevne at oljeforbruket er svært beskjedent.
Det er fortsatt end el igjen på oljeflaska som fulgte med kjøpet i vår.
Det betyr lave utgifter siden ei halvliters kanne koster £ 8.49.
Etter dagens kurs tilsvarer dette ca. 108,-. Legger man til portoutgifter fra England ender man likevel opp under 200,- kr.
En beskjeden utgift for å holde kjedet kontinuerlig smurt med ytterst lite vedlikehold i løpet av mer enn en sesong.
Har også en 100 ml flaske liggende under setet i tilfelle behov for etterfylling, noe som så langt ikke har vært nødvendig på noen av turene våre.

Kort oppsummert:
Veldig fornøyd med Tutoro chainoiler! Rett og slett imponert over hvor genialt og effektivt dette systemet er etter å ha brukt det en hel sesong og ca. 17000 kjørte km.

Som vist i tidligere post i denne tråden bærer ikke bakdrevet preg av nevneverdig slitasje.
Det samme vil jeg si om fordrevet:

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ejs »

:-k
Hva er det innerst på den tanna som står ut fra 33 tallet.
Ser ut som sprekk påbildet? Eller støpesår.....
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Det er tydelig slitasje på yttersida av kjeden, det ser ut som den subber borti ett eller annet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

ejs skrev::-k
Hva er det innerst på den tanna som står ut fra 33 tallet.
Ser ut som sprekk påbildet? Eller støpesår.....
Trodde det var en sprekk eller støpesår jeg også.
Men det viste seg å være et hårstrå (?).
Forstørrer man bildet ser man tydelig forlengelsen av "sprekken" ut fra tanna ned mot kjedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Det er tydelig slitasje på yttersida av kjeden, det ser ut som den subber borti ett eller annet.
Ja, den slitasjen på yttersiden irriterte meg i begynnelsen. Men ikke nå lenger etter at jeg har sett at de fleste andre 1290 SA har samme erfaring ut fra bilder jeg har sett på ADVrider.com.
Slitasjonen kommer av trang kjedegang i kjedeglideren på svingarmen. En glider som for øvrig ikke viser slitasje i selve kjedegangen, noe "inspeksjonsluka" viser.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg syns fortsatt det er artig og ikke minst interessant å fortsatt eksperimentere litt med dyse/nozzle plasseringen til oljesmøreren jeg har på 1290'en.
Å ha den til å dryppe olje på yttersiden av kjedet rett før tann og kjede møtes på fordrevet viste seg å gi mindre effektiv smøring enn hva jeg trodde i starten. Årsaken kan være at vertikalavstanden / fallet fra oljereservoaret til dysa er litt for liten.
Derfor ble dysa flyttet tilbake til bakdrevet. Men ikke lagt langs drevsiden slik produsenten anbefaler til de fleste syklene. Dette fordi dysa slites fort når den er plassert slik, noe jeg jeg straks så da jeg byttet denne med en annen jeg hadde liggende.

Løsningen krevde en viss kreativitet og modifisering for å få den der jeg ville ha den og fest på en så solid måte som mulig med enkle hjelpemidler.
Først fant jeg en metaltråd jeg allerede hadde og som jeg viklet rundt dysa. Dette for å gjøre den stivere og bøyelig på samme måte som den viklede helix-slangen fra produsenten.
Deretter fikk jeg på plass et plaststrips rundt ene skruefestet til kjedebeskyttelsen nederst på svingarmen rett foran bakdrevet.
Skrudde på plass kjedebeskyttelsen, strammet til stripset og justerte dysa i rett vinkel og avstand for best mulig resultatet.
Og det tror jeg faktisk jeg har fått til med denne løsningen! Olja drypper ned overgangen mellom ytre ledd og rulle på kjedet, noe som ser ut til å gi optimal smøring og svært lite og knapt synlig oljavkast på felgen, selv etter flere mils kjøring. Dette avhenger selvfølgelig av at oljesmøreren er fininnstilt, noe som vil variere fra sykkel til sykkel.

Løsningen jeg har valgt kan helt sikkert også brukes på andre oljesmøresystemer enn den jeg har siden alle bruker samme påføringsprinsippet, så langt jeg kjenner til.

Her et bilde av dyseplasseringen:

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

De første forsøk jeg gjorde på TDMen var å montere dobbeldysa da den virket så smart i mitt hode. Denne la jeg inntil bakdrevet, på begge sider av drevet ca kl 8 når du står på venstre side av sykkelen. Dette var nesten håpløst å få til, og jeg ga opp og monterte singledysa.
Problemet med dobbeldysa var at den var så myk og kom ut av stilling med en gang jeg trillet sykkelen litt bakover.
Har du prøvd å montere den?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:De første forsøk jeg gjorde på TDMen var å montere dobbeldysa da den virket så smart i mitt hode. Denne la jeg inntil bakdrevet, på begge sider av drevet ca kl 8 når du står på venstre side av sykkelen. Dette var nesten håpløst å få til, og jeg ga opp og monterte singledysa.
Problemet med dobbeldysa var at den var så myk og kom ut av stilling med en gang jeg trillet sykkelen litt bakover.
Har du prøvd å montere den?
Aldri prøvd dobbeltdysa. Nettopp fordi jeg syntes den ikke så særlig robust ut.
Vet at enkelte Tutoro brukere har satt på dobbeltdyse fra Scottoiler, tror jeg det var, og som er godt fornøyd med den.

Et annet viktig poeng for meg i tillegg til kjedesmøring under kjøring, er at oljepåføringen går klar av kjede- og drev bytte. Vet at en del MC-meknaikere er litt smålei av å måtte ta hensyn til disse når kjede og drev skal byttes. Men selvfølgelig ikkeno' problem om man gjør slike bytter selv.
Med den plasseringen jeg har nå tror jeg ganske sikkert at oljedysa får være i fred for "klåfingrede" og kanskje litt småirriterte mekanikere... ;-) :P :p .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Epylypzon »

Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
Jeg tror automatisk kjedesmøring har svært mye for seg for alle, og spesielt de som kjører mye på grus (støv)
Når du smører med spray så pakker du inn partiklene i en grease på kjedet hver gang du smører. Et automatisk smøresystem tilfører olje hele tiden, og oljen vil "skylle bort" støvet mens du kjører. I hvert fall i langt større grad enn spray gjør.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev:
AJ skrev:
Epylypzon skrev:Hvor langt man klarer å få ut av ett kjede/drevsett avhenger vel også vel så mye om kjørestil som hvordan man smører det? Kjører man mye i gjørme/ sand.? Graver man ned bakdekket i dritten slik at drevet går i sand? Hvor mange "rivstarter" har man i løpet av en kjøretur? Hvor ofte napper man den opp på bakhjulet?

Sendt fra min Z3 Compact
Dette har du helt sikkert rett i.
Men jeg tror fortsatt at det er en stor fordel at kjedet blir smurt under kjøring og ikke bare etter kjøringen, under alle forhold og kjøremønstre.
Jeg tror automatisk kjedesmøring har svært mye for seg for alle, og spesielt de som kjører mye på grus (støv)
Når du smører med spray så pakker du inn partiklene i en grease på kjedet hver gang du smører. Et automatisk smøresystem tilfører olje hele tiden, og oljen vil "skylle bort" støvet mens du kjører. I hvert fall i langt større grad enn spray gjør.
Har tro på begge disse argumentene, og skal nå forsøke å "bevise" det: Har montert nytt kjede- og drevsett og automatisk kjedesmører. Nå er det "bare" å kjøre 30.000 km og se hva resultatet blir :scratch
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@E-strom: hvilket system har du montert?

Originalkjedet på KTM'en har nå vart i vel 20K og ser ikke slitt ut. Noe "inspeksjonsluka" fortsatt viser. I denne halvmåneutsparingen vises fortsatt halve klinkerpinnen akkurat som det gjorde da sykkel var ny. En klar indikasjon på minimal slitasje, så langt jeg kan bedømme.
Ser for meg at kjedet kan fungere helt fin i 20K til med det smøresystemet jeg har i dag.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:@E-strom: hvilket system har du montert?

Originalkjedet på KTM'en har nå vart i vel 20K og ser ikke slitt ut. Noe "inspeksjonsluka" fortsatt viser. I denne halvmåneutsparingen vises fortsatt halve klinkerpinnen akkurat som det gjorde da sykkel var ny. En klar indikasjon på minimal slitasje, så langt jeg kan bedømme.
Ser for meg at kjedet kan fungere helt fin i 20K til med det smøresystemet jeg har i dag.
Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

E-strom skrev: Scottoiler "Louis special"
https://www.louis.de/en/artikel/scottoi ... l/10004488" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen 'vitenskapelige' bilder av monteringen?
Husk, dette er sprocket science tråden... :P :p .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar