Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av hakhap »

Nei KTM satser helt klart på verldensherredom :-)å
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av AJ »

hakhap skrev:Nei KTM satser helt klart på verldensherredom :-)å
Ja, de er skumle disse østerrikerne... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, utseendet ser jo greit ut, men jeg skjønner ikke poenget med 1290SA når denne finnes?

Det kjipe med Duke 800 vs f.eks. 690 er at det plutselig er snakk om én sylinder ekstra, så punch i motoren og lettvekthet gikk nok ut vinduet i det designet, men det kan kanskje bli en interessant Adventure 800 ut av samme motor? DET vil i så fall være Tiger 800 og F800GS utfordrer.

Duke 800 blir nok mer en BMW F800R utfordrer om vi tenker på hvilke klasser de forskjellige syklene er innenfor.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av AJ »

Snikendeugle skrev:Hmm, utseendet ser jo greit ut, men jeg skjønner ikke poenget med 1290SA når denne finnes?
Tenker at det blitt litt samme forholdet som BMW GS1200 og R1200R...
Begge gode tursykler, vil jeg tro.
Men med hver sine fortrinn under bestemte forhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Monstr »

Gjør da ingenting med to sylindre ;-) Er jo helt rå lyd i en tosylindret sykkel, enten om det er i V eller eller rekke! Nå har jo jeg alltid vært svak for V-twin på R-sykler, så jeg er vel kanskje ikke helt nøytral der :P :p

Kjøpte siste nummer av MC-avisa i dag, og der stod det noen sider om den nye KTM 690 Duke.

Den skal visst være kraftig forbedret i forhold til forgjengeren. På den nye er det to balanseaksler som gjør at den visstnok er helt viberasjonsfri. Nytt sete som også skal gjøre at den er mye bedre å kjøre. :-)

Dog er den bare i helsvart på bildene, men regner med at de har unnlatt å vise dekoret fordi den ikke er avduket enda. Dog synes jeg det er kjedelig at de går for svart svingarm og svart ramme. en KTM skal være oransje! :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av AJ »

Monstr skrev:en KTM skal være oransje! :-)
Neida :[-( . Det behøver den ikke å være ;-) .

Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette... :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Monstr »

AJ skrev:
Monstr skrev:en KTM skal være oransje! :-)
Neida :[-( . Det behøver den ikke å være ;-) .

Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette... :yeyeye
En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av HeHy »

Monstr skrev:
AJ skrev:
Monstr skrev:en KTM skal være oransje! :-)
Neida :[-( . Det behøver den ikke å være ;-) .

Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette... :yeyeye
En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.
Lest litt om dette, har kanskje ikke blitt endra O2 måleren og det på de du har kjørt? Lest at for å oppnå visse utslippskrav osv har o2 måleren en negativ effekt på rykking på lave turtall.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Snikendeugle »

HeHy skrev:
Monstr skrev:
AJ skrev:
Monstr skrev:en KTM skal være oransje! :-)
Neida :[-( . Det behøver den ikke å være ;-) .

Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette... :yeyeye
En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.
Lest litt om dette, har kanskje ikke blitt endra O2 måleren og det på de du har kjørt? Lest at for å oppnå visse utslippskrav osv har o2 måleren en negativ effekt på rykking på lave turtall.

Jupp. Lett løst på dagens modeller med en modifkasjon til 500kr + litt mer optimal dreving.
Fjerning av katalysator og ny mapping hjelper også litt.

Dagens Duke 690 er egentlig ganske stygg og døv sånn rett ut av boksen. Men med de rette modifikasjoner så blir det en drømmesykkel :)
Det at vibrasjoner er "fjernet" i nyeste modellen har jeg ikke så stor tro på, men kanskje litt forbedret, ja. Ikke at vibrasjoner har plaget meg i noen grad på min eks-Duke, men de er helt klart til stede til sammenligning på en 4 sylindret japsesykkel f.eks...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Monstr »

De jeg har kjørt er rett ut av boksen ja. Ser flere forskjellige testere skriver at vibrasjonene er borte, så kan jo godt være :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av AJ »

Her et av de nyeste bildene av nyskapningen... :D :

Bilde

Spennende, sprek sak, dette :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke helt se de store forskjellene, bortsett fra kåpen jeg da... :-k

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1631
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!

Legg inn av pingvin »

1290SD GT er vel så nær drømmesykkelen min man kan komme. Hadde 990SDR og gråter fremdeles når tenker på at solgte den (etter 2 schwære kræsj så strengt tatt hatt 2 SDRer :redface ).

KTM lager ikke pene sykler som MV Agusta, men liker den tøffe stilen. Synes nebbet er rart men begynner å venne meg (litt) til det. 1290 med 180hk høres brutalt ut men stoler på at elektronikken gjør den kjørbar for dødlige (aldri hatt sykkel med elektronikk...ikke en gang ABS). Litt vindbeskyttelse og baggasjemuligheter, kunne ikke vært bedre :thumleft

Ser ikke på 690 og 800 som direkte konkurrenter. 690 er fantastisk motor men kort register så må gire mye. 800 twin vil ha mye bredere register og betydelig mer effekt, og i enduroutgave (om regner med kommer) blir det kanskje endelig en verdig arvtager til 950 Supereneduro.

Noen som trenger en nyre :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar