Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Ja, de er skumle disse østerrikerne...hakhap skrev:Nei KTM satser helt klart på verldensherredom :-)å

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Hmm, utseendet ser jo greit ut, men jeg skjønner ikke poenget med 1290SA når denne finnes?
Det kjipe med Duke 800 vs f.eks. 690 er at det plutselig er snakk om én sylinder ekstra, så punch i motoren og lettvekthet gikk nok ut vinduet i det designet, men det kan kanskje bli en interessant Adventure 800 ut av samme motor? DET vil i så fall være Tiger 800 og F800GS utfordrer.
Duke 800 blir nok mer en BMW F800R utfordrer om vi tenker på hvilke klasser de forskjellige syklene er innenfor.
Det kjipe med Duke 800 vs f.eks. 690 er at det plutselig er snakk om én sylinder ekstra, så punch i motoren og lettvekthet gikk nok ut vinduet i det designet, men det kan kanskje bli en interessant Adventure 800 ut av samme motor? DET vil i så fall være Tiger 800 og F800GS utfordrer.
Duke 800 blir nok mer en BMW F800R utfordrer om vi tenker på hvilke klasser de forskjellige syklene er innenfor.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Tenker at det blitt litt samme forholdet som BMW GS1200 og R1200R...Snikendeugle skrev:Hmm, utseendet ser jo greit ut, men jeg skjønner ikke poenget med 1290SA når denne finnes?
Begge gode tursykler, vil jeg tro.
Men med hver sine fortrinn under bestemte forhold.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Gjør da ingenting med to sylindre
Er jo helt rå lyd i en tosylindret sykkel, enten om det er i V eller eller rekke! Nå har jo jeg alltid vært svak for V-twin på R-sykler, så jeg er vel kanskje ikke helt nøytral der
Kjøpte siste nummer av MC-avisa i dag, og der stod det noen sider om den nye KTM 690 Duke.
Den skal visst være kraftig forbedret i forhold til forgjengeren. På den nye er det to balanseaksler som gjør at den visstnok er helt viberasjonsfri. Nytt sete som også skal gjøre at den er mye bedre å kjøre. :-)
Dog er den bare i helsvart på bildene, men regner med at de har unnlatt å vise dekoret fordi den ikke er avduket enda. Dog synes jeg det er kjedelig at de går for svart svingarm og svart ramme. en KTM skal være oransje! :-)



Kjøpte siste nummer av MC-avisa i dag, og der stod det noen sider om den nye KTM 690 Duke.
Den skal visst være kraftig forbedret i forhold til forgjengeren. På den nye er det to balanseaksler som gjør at den visstnok er helt viberasjonsfri. Nytt sete som også skal gjøre at den er mye bedre å kjøre. :-)
Dog er den bare i helsvart på bildene, men regner med at de har unnlatt å vise dekoret fordi den ikke er avduket enda. Dog synes jeg det er kjedelig at de går for svart svingarm og svart ramme. en KTM skal være oransje! :-)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
NeidaMonstr skrev:en KTM skal være oransje! :-)


Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.AJ skrev:NeidaMonstr skrev:en KTM skal være oransje! :-). Det behøver den ikke å være
.
Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette...
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Lest litt om dette, har kanskje ikke blitt endra O2 måleren og det på de du har kjørt? Lest at for å oppnå visse utslippskrav osv har o2 måleren en negativ effekt på rykking på lave turtall.Monstr skrev:En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.AJ skrev:NeidaMonstr skrev:en KTM skal være oransje! :-). Det behøver den ikke å være
.
Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette...
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
HeHy skrev:Lest litt om dette, har kanskje ikke blitt endra O2 måleren og det på de du har kjørt? Lest at for å oppnå visse utslippskrav osv har o2 måleren en negativ effekt på rykking på lave turtall.Monstr skrev:En sånn type KTM som Duke er fortjener å være oransj! :-) Skal visst også gå mye jevnere på lavt turtall enn den gamle. Det tror jeg er etterlengtet, for de Dukene jeg har kjørt syntes jeg har vært litt merkelige under 2500 rpm.AJ skrev:NeidaMonstr skrev:en KTM skal være oransje! :-). Det behøver den ikke å være
.
Ellers enig når det gjelder nye 690.
Her har KTM fått til noe veldig bra, tror jeg.
Effekten er økt og vibrasjonene er temmet.
Høres ut som en ypperlig nr. 2 "lekesykkel", dette...
Jupp. Lett løst på dagens modeller med en modifkasjon til 500kr + litt mer optimal dreving.
Fjerning av katalysator og ny mapping hjelper også litt.
Dagens Duke 690 er egentlig ganske stygg og døv sånn rett ut av boksen. Men med de rette modifikasjoner så blir det en drømmesykkel :)
Det at vibrasjoner er "fjernet" i nyeste modellen har jeg ikke så stor tro på, men kanskje litt forbedret, ja. Ikke at vibrasjoner har plaget meg i noen grad på min eks-Duke, men de er helt klart til stede til sammenligning på en 4 sylindret japsesykkel f.eks...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
De jeg har kjørt er rett ut av boksen ja. Ser flere forskjellige testere skriver at vibrasjonene er borte, så kan jo godt være :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Her et av de nyeste bildene av nyskapningen...
:

Spennende, sprek sak, dette
!


Spennende, sprek sak, dette

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
Kan ikke helt se de store forskjellene, bortsett fra kåpen jeg da... 

Re: Heftig nykommer - KTM 1290 Super Duke GT!
1290SD GT er vel så nær drømmesykkelen min man kan komme. Hadde 990SDR og gråter fremdeles når tenker på at solgte den (etter 2 schwære kræsj så strengt tatt hatt 2 SDRer
).
KTM lager ikke pene sykler som MV Agusta, men liker den tøffe stilen. Synes nebbet er rart men begynner å venne meg (litt) til det. 1290 med 180hk høres brutalt ut men stoler på at elektronikken gjør den kjørbar for dødlige (aldri hatt sykkel med elektronikk...ikke en gang ABS). Litt vindbeskyttelse og baggasjemuligheter, kunne ikke vært bedre
Ser ikke på 690 og 800 som direkte konkurrenter. 690 er fantastisk motor men kort register så må gire mye. 800 twin vil ha mye bredere register og betydelig mer effekt, og i enduroutgave (om regner med kommer) blir det kanskje endelig en verdig arvtager til 950 Supereneduro.
Noen som trenger en nyre

KTM lager ikke pene sykler som MV Agusta, men liker den tøffe stilen. Synes nebbet er rart men begynner å venne meg (litt) til det. 1290 med 180hk høres brutalt ut men stoler på at elektronikken gjør den kjørbar for dødlige (aldri hatt sykkel med elektronikk...ikke en gang ABS). Litt vindbeskyttelse og baggasjemuligheter, kunne ikke vært bedre

Ser ikke på 690 og 800 som direkte konkurrenter. 690 er fantastisk motor men kort register så må gire mye. 800 twin vil ha mye bredere register og betydelig mer effekt, og i enduroutgave (om regner med kommer) blir det kanskje endelig en verdig arvtager til 950 Supereneduro.
Noen som trenger en nyre

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days