Cutless sin blogg
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Grattis med ny sykkel uforventet valg det der gitt
Men ser da ut som du har fått deg en fin sykkel i yndlingsfargen min blå
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men ser da ut som du har fått deg en fin sykkel i yndlingsfargen min blå
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Del 2
Dagen derpå (torsdag) så fikk jeg ringt AGM og sjekket om de hadde følgende på lager:
Tennplugger
Bensinfilter
Batteri
Luftfilter
Oljefilter
Klutsjvaier (greit å ha en i bakhåndt)
De hadde tennplugger og oljefilter - resten ble bestilt.
Siden tennpluggene er det som er vanskligst å komme til så kjørte jeg like gjerne ned til AGM (i bil..) og hentet tennpluggene.
Den første gamle pluggen jeg tok ut satt godt og hadde en fin lys grå farge. Så ingen tegn på at de var problemet. Plugg nr 2 var også fin i fargen. Siste pluggen derimot satt så vidt fast. Kunne skrudd ut med fingrene. Jeg øynet håp om at det var den som var syndern.
Jeg fikk skrudd sammen sykkeln ila et par timer. Det er jo tropevarme for tiden, og t-skjorten var rimelig våt når jeg var ferdig.
Først ble det forsøk på start, og det gjorde den. Bare det i seg selv var jeg fornøyd med. Jeg hadde mer troen på at det var batteriet eller det skitne luftfilteret som var årsaken til fjuskingen. Men jeg måtte jo ta en prøvetur med de nye pluggene.
Etter litt rolig kjøring slik at motoren ble varm, så giret jeg ned og dro den opp til 9k. Den dro rent og sterkt hele veien uten antydning til fjusk/nøling! Jeg trodde ikke noe på det. Så gjentok "eksperimentet" 5-6 ganger til. Neida, den dro rent og sterkt hver gang. Så da var problemet plugg nr 3. Motoren mistet trolig kompresjon pga at pluggen ikke satt godt nok.
Veldig fornøyd
Men jeg har fikset en god del andre ting siden torsdag. Jeg skal skrive en rask oppsummering, og prøve å få tatt noen bilder av sykkelen ila dagen. Nå skal jeg ut i garasjen igjen
Dagen derpå (torsdag) så fikk jeg ringt AGM og sjekket om de hadde følgende på lager:
Tennplugger
Bensinfilter
Batteri
Luftfilter
Oljefilter
Klutsjvaier (greit å ha en i bakhåndt)
De hadde tennplugger og oljefilter - resten ble bestilt.
Siden tennpluggene er det som er vanskligst å komme til så kjørte jeg like gjerne ned til AGM (i bil..) og hentet tennpluggene.
Den første gamle pluggen jeg tok ut satt godt og hadde en fin lys grå farge. Så ingen tegn på at de var problemet. Plugg nr 2 var også fin i fargen. Siste pluggen derimot satt så vidt fast. Kunne skrudd ut med fingrene. Jeg øynet håp om at det var den som var syndern.
Jeg fikk skrudd sammen sykkeln ila et par timer. Det er jo tropevarme for tiden, og t-skjorten var rimelig våt når jeg var ferdig.
Først ble det forsøk på start, og det gjorde den. Bare det i seg selv var jeg fornøyd med. Jeg hadde mer troen på at det var batteriet eller det skitne luftfilteret som var årsaken til fjuskingen. Men jeg måtte jo ta en prøvetur med de nye pluggene.
Etter litt rolig kjøring slik at motoren ble varm, så giret jeg ned og dro den opp til 9k. Den dro rent og sterkt hele veien uten antydning til fjusk/nøling! Jeg trodde ikke noe på det. Så gjentok "eksperimentet" 5-6 ganger til. Neida, den dro rent og sterkt hver gang. Så da var problemet plugg nr 3. Motoren mistet trolig kompresjon pga at pluggen ikke satt godt nok.
Veldig fornøyd
Men jeg har fikset en god del andre ting siden torsdag. Jeg skal skrive en rask oppsummering, og prøve å få tatt noen bilder av sykkelen ila dagen. Nå skal jeg ut i garasjen igjen
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Takk for turen i dag Cutless
Viktig at du får kjørt litt samt rettet opp i evt. svakheter nå før sommerturen som går av stabelen rundt den 15.juli.
Viktig at du får kjørt litt samt rettet opp i evt. svakheter nå før sommerturen som går av stabelen rundt den 15.juli.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Takk!Tobben84 skrev:Såpass, gratulerer med en flott Triumph
Kan du si litt om sykkelen, modell km stand osv? Har den effektanlegg? Har opplevd noe flatspots og fusking på diverse sykler med effektanlegg som ikke er mappet skikkelig....
2002 modell. Sprint ST 955i. 3 syllindret. 76 000 km. Selger sa det var originalt anlegg. Men ved nærmere inspeksjon så ser det ut som det er et originalt effektanlegg fra Triumph som står på. TOR tror jeg det heter.
Haha, ja var et godt sammentreff det. Godt gjort at du kjente meg igjen på ny sykkel og da :)mortenolb skrev:Sykt random at jeg spotta deg samme dagendu fikk den da
En kompis sleit med total mangel på power over 6k rpm før. Tror det var tenningsmodulen på hans, samt noe forgassergreier..
Takk! Ja, er godt å prøve noe annerledes. Det er jo så mange spennende sykkeltyper å prøve. Kunne like gjerne endt opp med en cruiser :)AJ skrev:Gratulerer!
Skikkelig god "gammaldags"moderne motorsykkel det der .
Ganske annerledes enn Ducati'en, ja...
Takk. Ja, jeg og synes fargen er fin. Hehe, ja, jeg viste ikke selv hvilken sykkel jeg var på utkikk etter. Så mye tilfeldigheter her.freddy123 skrev:Grattis med ny sykkel uforventet valg det der gitt
Men ser da ut som du har fått deg en fin sykkel i yndlingsfargen min blå
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jepp, synd den ble litt kort siden kjedet/drev ser ut til å være modent til utskifting.Bjerknez skrev:Takk for turen i dag Cutless
Viktig at du får kjørt litt samt rettet opp i evt. svakheter nå før sommerturen som går av stabelen rundt den 15.juli.
Blir nok mange testturer fremover. Allerede bestilt deler fra 3-4 forskjellige steder, så skal nok få den klar :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Kjede og drev
Jeg hadde planlagt å komme med en oppsummering over alt jeg har gjort på sykkelen så langt, men jeg dedikerer en egen post til kjede og drev.
Som noen av dere kanskje har plukket opp på i bloggen/treff så er jeg ganske nøye med kjede og drev.
Når Bjerknez og jeg var ute å kjørte i dag så oppdaget vi at kjedet var veldig stramt og laget klikke lyder når sykkelen ble trillet. Til tross for at jeg hadde justert kjedet tidligere på dagen.
Når jeg kom hjem så ble det åpnet en pils og funnet frem verktøy.
Etter fjerning av deksel over fordrev ble jeg møtt av dette
Etter første grovrengjøring
Deretter ble det gått mer detaljert til verks
Rent ble det til slutt
Tydelig slitt fordrev. Så det blir nytt drev foran+bak samt nytt kjede så fort som mulig. For dere som har skrudd litt mer enn meg, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?
Og til slutt, et bilde av sykkelen med alle deler på
Jeg hadde planlagt å komme med en oppsummering over alt jeg har gjort på sykkelen så langt, men jeg dedikerer en egen post til kjede og drev.
Som noen av dere kanskje har plukket opp på i bloggen/treff så er jeg ganske nøye med kjede og drev.
Når Bjerknez og jeg var ute å kjørte i dag så oppdaget vi at kjedet var veldig stramt og laget klikke lyder når sykkelen ble trillet. Til tross for at jeg hadde justert kjedet tidligere på dagen.
Når jeg kom hjem så ble det åpnet en pils og funnet frem verktøy.
Etter fjerning av deksel over fordrev ble jeg møtt av dette
Etter første grovrengjøring
Deretter ble det gått mer detaljert til verks
Rent ble det til slutt
Tydelig slitt fordrev. Så det blir nytt drev foran+bak samt nytt kjede så fort som mulig. For dere som har skrudd litt mer enn meg, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?
Og til slutt, et bilde av sykkelen med alle deler på
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Merker jeg misunner deg iveren etter å skru. Hadde jeg fått til slikt så hadde jeg aldri kjøpt helt ny sykkel igjen...
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 17 apr 2016, 18:29
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Cutless skrev:, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?
Tut og kjør, bare pass på at kjedet ikke er for stramt. Har kjørt med mye verre drev enn som så. Men det ER modent for skifte.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Hyperblogg!
Flott, takk for svar.PetterT skrev:Cutless skrev:, er dette såpass slitt at det er uforsvarlig å kjøre med inntil nytt drev er på plass?
Tut og kjør, bare pass på at kjedet ikke er for stramt. Har kjørt med mye verre drev enn som så. Men det ER modent for skifte.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Her får du et "synse"svar fra meg også...
Ser ut til at frontdrevet har begynt å få "kroktenner", dvs. at buen mellom tennene ikke lenger er jevn slik de bør være og at den ene siden av buen er synlig mer krokformet enn den andre siden av samme buen, som er mer rettet ut. Om du skjønner hva jeg prøver å beskrive...
Dette er, slik jeg vurderer det, et tydelig tegn på at drevet har gjort sitt.
Mest sannsynlig helt uproblematisk å kjøre med en stund til, men tror nok jeg ville byttet før en evt. langtur.
Ser ut til at frontdrevet har begynt å få "kroktenner", dvs. at buen mellom tennene ikke lenger er jevn slik de bør være og at den ene siden av buen er synlig mer krokformet enn den andre siden av samme buen, som er mer rettet ut. Om du skjønner hva jeg prøver å beskrive...
Dette er, slik jeg vurderer det, et tydelig tegn på at drevet har gjort sitt.
Mest sannsynlig helt uproblematisk å kjøre med en stund til, men tror nok jeg ville byttet før en evt. langtur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Det er jo både litt frustrasjon og bannskap under skruingen, men når alt er satt sammen igjen og det fungerer er det en veldig god følelseBjerknez skrev:Merker jeg misunner deg iveren etter å skru. Hadde jeg fått til slikt så hadde jeg aldri kjøpt helt ny sykkel igjen...
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad.
Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.
Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle
Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ?
Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.
Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle
Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Ja, enig i synsingen din. Det blir nok nytt drev og kjede ila de neste 2 ukene. Jeg skal få tatt service på demperne samt byttet bakdemper og hjullager. Og tenkte å ta drev+kjede i samme slengen. Men dette setter jeg nok bort til et verksted, så kommer an på når jeg får time.AJ skrev:Her får du et "synse"svar fra meg også...
Ser ut til at frontdrevet har begynt å få "kroktenner", dvs. at buen mellom tennene ikke lenger er jevn slik de bør være og at den ene siden av buen er synlig mer krokformet enn den andre siden av samme buen, som er mer rettet ut. Om du skjønner hva jeg prøver å beskrive...
Dette er, slik jeg vurderer det, et tydelig tegn på at drevet har gjort sitt.
Mest sannsynlig helt uproblematisk å kjøre med en stund til, men tror nok jeg ville byttet før en evt. langtur.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Haha, noen som har detBjerknez skrev:Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad.
Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.
Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle
Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ?
Tur høres bra ut, men uheldig bruk av anførselstegn...
- Bjerknez
- Innlegg: 23354
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Haha, ta det med ro Cutless. Du har ikke sjans på meg.Cutless skrev:Haha, noen som har detBjerknez skrev:Å mens andre skrur så sitter jeg og nyter kveldssolen og en liten rast på tollbodbrygga i Fredrikstad.
Uhyre deilig å kjøre tur på kveldstid når det ikke er så varmt.
Blir ikke langt i kveld men rundt 5 mil tenker jeg. Det er turan som telle
Du får gi beskjed når doningen er klar for en lenger testtur Cutless. Kanskje vi burde tatt en liten camping tur i indre Østfold igjen for å "teste utstyret" ?
Tur høres bra ut, men uheldig bruk av anførselstegn...