Cutless sin blogg
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Bare 14 år med originale handtak ?
Pen sykkel, forresten
Pen sykkel, forresten
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel...Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Hva skulle det være ?AJ skrev:Men den mangler vel noe vesentlig for at du skal falle for en slik, vel...Jompa skrev:Pen sykkel, forresten
Bortsett fra ett cylinder.
Jeg delte forresten soverom med en Triumph Sprint for to år siden, uten at det fremkalte noen våte drømmer
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Haha, ja. Det var mye gummi igjen, men blir for slitsomt å pusse de ned med grovt sandpapir før hver tur...Jompa skrev:Bare 14 år med originale handtak ?
Pen sykkel, forresten
Takk!
- FredrikE24
- Innlegg: 4758
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Når jeg kjøpte min K1200RS, den hadde gått 64 000km. Sjekk slakke i bakstilling, hjullager, styrelager, styredemper, hjullager forran. Start sykkelen, hør etter ulyder.. Er gangen unormal? Drar den på alle turtall? Videre ser du etter lekkasjer, tilstand på bremseslanger.. Er stort sett det hele.. Man merker jo fort hva slags type selger er, og hvor nøye dem er på ting. Var og tittet på en del sykler, og det er mye dårlig lagring, vedlikehold og bruk, og det avdekker man relativt fort.
Når det gjelder justering av ventiler, så er de fleste shimset, dette er noe ordentlig dritt, så mitt råd er å la det være dersom det kun er litt slakt.. Er det for stramt er det derimot noe man bør gjøre noe med. Er det for stramt, så har den aktuelle ventilen lett for å brenne seg(dersom det er en eksosventil).
Ser du bor i Ås, jeg bor med andre ord ikke langt unna, får vel bli noen kjøreturer utover sommeren :)
Når det gjelder holkebytte, har du trykkluft tilgjengelig så går det som en lek :)
Når det gjelder kjede, og kjedelås.. Jeg kjøpte sykkel med kardang, og med god grunn. Men jeg vil allikevel si at kjedelås med klips er ganske uproblematisk sålenge man monterer den riktig, UTEN å svekke den. Har aldri hatt noe problem med det overhodet, selv på sykler med motor på 1000+ og 130-140hk. Det er dog lurt å ha kjedelås i reserve med på tur. En kamerat skiftet kjedet selv og brukte kjedelås.. Han må ha svekket klipset, for det tok ikke lang tid før kjedet ramlet av på tur.. Jeg måtte komme til utsetning med ny biltema-lås og fikk satt sammen kjedet i veikanten. Fikk stoppet kameraten relativt fort da jeg så hvordan han tredde på låsen. Jeg fikk vist han det, og låsen satt på til neste kjedebyttet. Så er det heller ingen tvil om at klink er tingen, skiftet registerkjede på min bil(gammel Mercedes diesel med en halv million km. på tellern) og der valgte jeg å klinke, selv om kjedelås også går helt fint på slike kjeder. Det er typisk på tur utenfor asfalt at kjedet slites fort, kjørte moped på tur et par ganger til hytta(30 mil hver vei) og måtte stramme kjedet ofte når man svingte av hovedveien og begynte å klatre på fjellveiene.
Når det gjelder justering av ventiler, så er de fleste shimset, dette er noe ordentlig dritt, så mitt råd er å la det være dersom det kun er litt slakt.. Er det for stramt er det derimot noe man bør gjøre noe med. Er det for stramt, så har den aktuelle ventilen lett for å brenne seg(dersom det er en eksosventil).
Ser du bor i Ås, jeg bor med andre ord ikke langt unna, får vel bli noen kjøreturer utover sommeren :)
Når det gjelder holkebytte, har du trykkluft tilgjengelig så går det som en lek :)
Når det gjelder kjede, og kjedelås.. Jeg kjøpte sykkel med kardang, og med god grunn. Men jeg vil allikevel si at kjedelås med klips er ganske uproblematisk sålenge man monterer den riktig, UTEN å svekke den. Har aldri hatt noe problem med det overhodet, selv på sykler med motor på 1000+ og 130-140hk. Det er dog lurt å ha kjedelås i reserve med på tur. En kamerat skiftet kjedet selv og brukte kjedelås.. Han må ha svekket klipset, for det tok ikke lang tid før kjedet ramlet av på tur.. Jeg måtte komme til utsetning med ny biltema-lås og fikk satt sammen kjedet i veikanten. Fikk stoppet kameraten relativt fort da jeg så hvordan han tredde på låsen. Jeg fikk vist han det, og låsen satt på til neste kjedebyttet. Så er det heller ingen tvil om at klink er tingen, skiftet registerkjede på min bil(gammel Mercedes diesel med en halv million km. på tellern) og der valgte jeg å klinke, selv om kjedelås også går helt fint på slike kjeder. Det er typisk på tur utenfor asfalt at kjedet slites fort, kjørte moped på tur et par ganger til hytta(30 mil hver vei) og måtte stramme kjedet ofte når man svingte av hovedveien og begynte å klatre på fjellveiene.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Ny dag, nye pakker
Av med tank og kåpe nok en gang for å installere luftfilter og bensinfilter
Nytt filter på plass. Hærlig følelse.
Og så til bensinfilteret. Basert på tidligere erfaringer med bil antok jeg at dette kom til å bli en av de enklere tingene jeg skulle gjøre med sykkelen. Så feil kan man ta. Bensinfilteret sitter selvfølgelig på insiden av tanken.
Da tok jeg en pause fra skruingen for å google litt. Der var det mange motstridende forum innlegg å finne. Noen sa at man uten problem kunne bruke pakningen om igjen. Andre ga inntrykk av at man måtte spesialbestille ny pakning + diverse o-ringer og klemmer som garantert gikk i stykker ved montering av nytt filter.
Nå står jo sykkelen uansett frem til jeg får nytt kjede og drev, derfor bestemte jeg meg for å ta sjansen. Skulle det gå til skogen er det bare å krype til korset å bestille nødvendige deler med express levering av noe slag.
Men et steg om gangen. Jeg hadde selvfølgelgi full tank (21 liter). Og siden filteret lå inne i bensintanken måtte jeg få tømt tanken på et vis. Som ivrig seer av Olsen banden ble hevert metoden forsøkt først. Jeg fikk ut noe av bensinen, men ønsker ikke å gå i detaljer på hvordan det prosjektet gikk.....
Til slutt fikk jeg endelig tømt tanken tom for bensin med en mer fysisk tilnærming. Fikk fjernet panelet som skjulte bensinpumpe, bensinfilter og diverse rør. Følte meg osm en bombeteknikker. Glemte å ta bilde siden jeg var veldig fokusert (forbannet) der jeg holdt på delvis dynket i bensin.
Etter mye om og men så fikk jeg av det gamle filteret, og på med det nye. Det var veldig trangt, og et under at ingenting knakk under montering. Datoen på det gamle filteret var 2010, så var nok på tide å få byttet.
Deretter fulgte en halv evighet med forsiktig stramming av de mange boltene. Litt og litt. En om gangen. I håp om at pakningen skulle tette godt. Til slutt fikk jeg strammet alle boltene til med 5 nm. Fylte deretter i litt bensin, og skal la det stå over natten for å se om det lekker noe. Hvis ok i morgen, går tanken på igjen, også får jeg følge med litt når jeg begynner å kjøre for å være sikker på at alt er tett og fint.
I værste fall må tanken ut igjen, og få på ny pakning. Men begynner å få taket på det nå, og fjerning/montering av tank går overraskende greit.
Rakk ikke å bytte olje, eller skifte klutsjkabel. Det får jeg kose meg med i morgen
Av med tank og kåpe nok en gang for å installere luftfilter og bensinfilter
Nytt filter på plass. Hærlig følelse.
Og så til bensinfilteret. Basert på tidligere erfaringer med bil antok jeg at dette kom til å bli en av de enklere tingene jeg skulle gjøre med sykkelen. Så feil kan man ta. Bensinfilteret sitter selvfølgelig på insiden av tanken.
Da tok jeg en pause fra skruingen for å google litt. Der var det mange motstridende forum innlegg å finne. Noen sa at man uten problem kunne bruke pakningen om igjen. Andre ga inntrykk av at man måtte spesialbestille ny pakning + diverse o-ringer og klemmer som garantert gikk i stykker ved montering av nytt filter.
Nå står jo sykkelen uansett frem til jeg får nytt kjede og drev, derfor bestemte jeg meg for å ta sjansen. Skulle det gå til skogen er det bare å krype til korset å bestille nødvendige deler med express levering av noe slag.
Men et steg om gangen. Jeg hadde selvfølgelgi full tank (21 liter). Og siden filteret lå inne i bensintanken måtte jeg få tømt tanken på et vis. Som ivrig seer av Olsen banden ble hevert metoden forsøkt først. Jeg fikk ut noe av bensinen, men ønsker ikke å gå i detaljer på hvordan det prosjektet gikk.....
Til slutt fikk jeg endelig tømt tanken tom for bensin med en mer fysisk tilnærming. Fikk fjernet panelet som skjulte bensinpumpe, bensinfilter og diverse rør. Følte meg osm en bombeteknikker. Glemte å ta bilde siden jeg var veldig fokusert (forbannet) der jeg holdt på delvis dynket i bensin.
Etter mye om og men så fikk jeg av det gamle filteret, og på med det nye. Det var veldig trangt, og et under at ingenting knakk under montering. Datoen på det gamle filteret var 2010, så var nok på tide å få byttet.
Deretter fulgte en halv evighet med forsiktig stramming av de mange boltene. Litt og litt. En om gangen. I håp om at pakningen skulle tette godt. Til slutt fikk jeg strammet alle boltene til med 5 nm. Fylte deretter i litt bensin, og skal la det stå over natten for å se om det lekker noe. Hvis ok i morgen, går tanken på igjen, også får jeg følge med litt når jeg begynner å kjøre for å være sikker på at alt er tett og fint.
I værste fall må tanken ut igjen, og få på ny pakning. Men begynner å få taket på det nå, og fjerning/montering av tank går overraskende greit.
Rakk ikke å bytte olje, eller skifte klutsjkabel. Det får jeg kose meg med i morgen
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Helt topp, flott beskrivelse Cutless, ser fram til resten.
Baffin
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Fy faen! Du er jo rene verksmesteren mann!! Veldig imponert!
Mens andre står og banner for å stripse fast radiatorbeskyttelsen så plukker jo du nærmest sykkelen i biter (mer eller mindre) og bytter det som byttes kan. Nå skjønner jeg jo godt hvorfor du kjøpte deg brukt sykkel. Jeg trodde rett og slett ikke du var typen som likte og holde på slik.
Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
Mens andre står og banner for å stripse fast radiatorbeskyttelsen så plukker jo du nærmest sykkelen i biter (mer eller mindre) og bytter det som byttes kan. Nå skjønner jeg jo godt hvorfor du kjøpte deg brukt sykkel. Jeg trodde rett og slett ikke du var typen som likte og holde på slik.
Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
..det må du nesten spørre Triumph omBjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.
-
- Innlegg: 91
- Registrert: 17 apr 2016, 18:29
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
kjellv skrev:..det må du nesten spørre Triumph omBjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.
Er flere enn Triumph som gjør dette. De har sikkert en ide om hvorfor. Kanskje fordi filteret står på trykksiden, og eventuell lekkasje går da rett i tanken.
Men anbefaler Cutless å bygge om neste gang, og ha filteret på utsiden hvis det er plass. Kompis gjorde det på en tilsvarende sykkel. Sparer mye arbeid ved bytte.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Vurderer en pils eller ti førstkommende fredag Cutless hvis du vil ha selskap og har plass til en overnattingsgjest. Skal du skru så ser jeg på det som gratis underholdning og alt jeg trenger en en stol.
Noe usikkert enda, men detaljer tar vi evt. via Face eller tlf
Noe usikkert enda, men detaljer tar vi evt. via Face eller tlf
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Takk :)Baffin skrev: Helt topp, flott beskrivelse Cutless, ser fram til resten.
Baffin
Jeg ser også frem til resten, men ser mest frem til første test-tur
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Høres bra ut. Målet var jo å ha sykkelen klar til helgen for å kjøre en tur eller to. Men XL-moto tar seg god tid med å sende kjede+drev ser det ut som. Jeg har hatt god erfaring med de før, men kanskje de får flere ordre enn de klarer å håndtere for tiden. Jeg la inn ordren på søndag, og den er enda ikke pakket og sendtBjerknez skrev:Vurderer en pils eller ti førstkommende fredag Cutless hvis du vil ha selskap og har plass til en overnattingsgjest. Skal du skru så ser jeg på det som gratis underholdning og alt jeg trenger en en stol.
Noe usikkert enda, men detaljer tar vi evt. via Face eller tlf
- Bjerknez
- Innlegg: 23377
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
Da er det bekreftet. Til fredagen er jeg fri og frank. Får du ikke kjørt til helgen så kan du sikkert låne min en runde vetu
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*
kjellv skrev:..det må du nesten spørre Triumph omBjerknez skrev:Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
Men ja, ganske uforståelig. Servicevennlighet kan man i hvert fall ikke kalle det.
Jeg ble nysgjerrig å søkte litt. Eneste jeg fant var dette: https://www.quora.com/Why-is-the-fuel-f ... newer-carsBjerknez skrev:
Men seriøst.. Hvorfor montere et bensinfilter INNE i tanken??
En som sier det er lettere og bedre å filterere på insiden av tanken, uten at det kommer noen forklaring på hvorfor... Noen som har noen ideer? Litt "theory crafting" til morgenkaffen
Kan det være noe i duren at desto nærmere kilden(bensintanken) en motstand (filteret) er i en slange/et rør desto mindre motstand blir det totalt i systemet?