Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Da ble det bestilt racetech kit+fjærer og Nitron bakdemper :)
Fikk montert Nitron bakdemper på Triump 1050'en jeg hadde for noen år siden.
Merkbar forbedring :thumleft .
Sykkelen ble mer plantet, for å si det slik, og sluttet med "logringen" ved pådrag :crazy:
Bestilte du med sort fjær, forresten?
Syns den ser bedre ut en den turkise standardfargen Nitron har (eller kanskje hadde?) på fjærene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jeg bestilte med Nitron-fargen (turkis). Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det passer sykkelen helt perfekt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Jeg bestilte med Nitron-fargen (turkis). Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det passer sykkelen helt perfekt :)
Ok...
skal bli interessant å se - turkis mot det blå... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Når jeg spanderer på sykkelen en ordentlig demper så skal den hvertfall synes :D

Ingenting spennende å dele i kveld.

Ingen lekasje i natt
Bilde

Ble en liten polering for å feire.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

En splitter ny skureklut for å sjekke om den lekker betyr at kjærringa ikke er hjemme. Har jeg rett? :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Kjede og drev

Endelig kom pakken :twothumbs:

Bilde

Bilde

Bilde

Først ble dremmelen hentet frem. Leste på div forum at man bør slipe ned pinnene på 530 kjeder for å gjøre det lettere for kjedeverktøyet. Her holdt jeg på å gå på den første smellen. Etter å ha slipt ned pinnene var jeg på vei til å hente kjedeverktøyet. Men så kom jeg heldigvis på at jeg måtte løsne mutteren som holdt fast drevet først :redface

Bilde

Bruksansvisningen som fulgte med var elendig, men verktøyet fungerte knirkefritt.

Bilde

Bilde

Bilde

Nye drev på plass. Veldig glad for at bakdrevet var svart :D

Bilde
Bilde

Styra fælt når det kom til å presse på platen. Livredd for å få en X-ring i klem, eller miste platen å få skitt i smøringen. Men det gikk til slutt.

Bilde

Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene:

Bilde

Bilde

Jeg holdt på å sette hjertet i halsen når jeg var ferdig, og var i gang med ryddingen. Fant en O/X-ring liggende på betongen. F***. Heldigvis var det fra det gamle kjedet :roll
Bilde

Gammelt kjede og drev:
Bilde

Ferdig montert, og med riktig slakk på kjedet :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Hærlig. Da må du poste en ny liste over gjøremål du har igjen før sommerturen. Må holde følge med deg vetu :)
Du har jo flytta så langt unna at det er jo umulig å svippe innom og smugkikke :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av WikingTnT »

Bra jobba- så snasent ut kjedeverktøyet da :-)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 731
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av haakeik »

Så og si identisk med Biltema sitt :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Hærlig. Da må du poste en ny liste over gjøremål du har igjen før sommerturen. Må holde følge med deg vetu :)
Du har jo flytta så langt unna at det er jo umulig å svippe innom og smugkikke :knegg
Haha, er jo ikke langt å kjøre med BMW'n det :)
WikingTnT skrev:Bra jobba- så snasent ut kjedeverktøyet da :-)
Takk! Jeg håper jeg fikk klinka det godt nok..
haakeik skrev:Så og si identisk med Biltema sitt :)
Jepp, utifra bilder så ser de identiske ut. Men Biltema sitt er dobbelt så dyrt :O

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 731
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av haakeik »

Man betaler da for kvalitet :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jeg leita litt på nettet. Vistnok skal DID kjedelåsene ha rundt 0,55 og 0,58 cm diameter når de er klinket. Jeg har dessverre ikke skyvelær, men tommestokken viste at diameteren var mellom 0,5 og 0,6 ca. Så burde være trygt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av FredrikE24 »

Ser riktig bra ut det der :)

Det som er litt artig å sjekke, er å legge det gamle kjedet utover et langt stykke papp, trykke det sammen helt, markerer opp lengden og strekker kjedet utover.. På et skikkelig slitt kjede kan det overraske hvor litt slakk i hver eneste lenke har å si for hele lengden av kjedet :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Siggerud

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av mortenolb »

Har sett noen videoer ang. klinking. Går visst an å klemme leddet stivt, men utover det aner jeg ikke hvordan man vet hva som er nok..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Jeg leita litt på nettet. Vistnok skal DID kjedelåsene ha rundt 0,55 og 0,58 cm diameter når de er klinket. Jeg har dessverre ikke skyvelær, men tommestokken viste at diameteren var mellom 0,5 og 0,6 ca. Så burde være trygt.
Nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til deg til Jul. Men jeg vil ikke si det :lol

Svar