Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Haha, hærlig lesning!......
Haha, takk :) Jeg har nok blitt mer kjent med Triumph som merke på grunn av Street'n du hadde ja. Og angående uhemmet skryt. Det er jo en gammel sykkel, så jeg har jo ikke like høye krav til den som de nyere syklene jeg har hatt. I tillegg så gjør det noe med deg når du bruker så mye tid på å skru på sykkelen :redface
haakeik skrev:Nydelig sykkel du har fått deg :twothumbs:
Men du MÅ gjøre noe med de jæ... gummihanskespeilene.

Slik bør det være:
Takk!

Tanken har ikke slått meg en gang, men det var jo virkelig en forbedring :D
Bjerknez skrev:Å vips, så fikk Cutless blod på tann :knegg :lol

Hint hint.. den sotede vindskjermen var kledelig... ;)
Helt enig. Og den original skjermen er rimelig oppripet også....så det er jo faktisk uforsvarlig å kjøre med en så oppstripet skjerm.....ikke sant?
haakeik skrev:Her mer blod på tann stoff :D
http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... -here.html

Utrolig mye man kan gjøre med en brukt Triumph med alle modsforslag, ettermarked deler og forbedringer generelt. Det som skulle være et bra og billig bruktkjøp ender fort opp med å tømme lønnskontoen og kredittkortene dine :knegg
Been there, done that :O

e-bay er livsfarlig................
Ja. Jeg sitter å vurderer hva jeg skal bestille av dempere nå. På den ene siden har jeg et sett både foran og bak med helt ny innmat i forgaffelen og hvor alt er skreddersydd til meg. Alternativt kjøpe Race Tech emulator og Nitron bakdemper som sikkert er nesten like bra. Jeg vil nok ikke kjenne noen stor forskjell med min kjøring.

Forresten; noen som har kjøpt Race Tech Gold emulator tidligere? Det kommer litt uklart frem i webshoppen om de selges i par eller ikke..
Tommas skrev:Haha, det er så kult skrevet Cutless!

Testet 800 Tigeren til JLafton på det andre forumet, og maken til silkemyk girkasse kan jeg ikke huske å ha prøvd noensinne.
Tusen takk Tommas, det setter jeg pris på å høre. Jeg prøver så godt jeg kan både med skruingen og skrivingen, selv om jeg ikke alltid når helt opp :knegg

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av haakeik »

Cutless skrev:
Forresten; noen som har kjøpt Race Tech Gold emulator tidligere? Det kommer litt uklart frem i webshoppen om de selges i par eller ikke..
Kommer i par, har et sett + racetech fjærer som skal inn ved neste overhaling.
De er ganske dyre, YSS og Biturbo kan kanskje være alternativer.

Her kan du bruke mer penger :)
http://www.squaredeals-ltd.co.uk/sprint ... i-21-c.asp

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Da ble det bestilt racetech kit+fjærer og Nitron bakdemper :)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Bosted: Karmøy

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Sprint »

Da kan man gratulere Cutless med "ny" Sprint.Gleder et gammelt Triumphhjerte,flott beskrivelse av servicen :twothumbs:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av mortenolb »

Sånt som det her får meg til å ønske at jeg hadde en garasje jeg kunne mekke i.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39841
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Da ble det bestilt racetech kit+fjærer og Nitron bakdemper :)
Fikk montert Nitron bakdemper på Triump 1050'en jeg hadde for noen år siden.
Merkbar forbedring :thumleft .
Sykkelen ble mer plantet, for å si det slik, og sluttet med "logringen" ved pådrag :crazy:
Bestilte du med sort fjær, forresten?
Syns den ser bedre ut en den turkise standardfargen Nitron har (eller kanskje hadde?) på fjærene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jeg bestilte med Nitron-fargen (turkis). Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det passer sykkelen helt perfekt :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39841
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av AJ »

Cutless skrev:Jeg bestilte med Nitron-fargen (turkis). Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det passer sykkelen helt perfekt :)
Ok...
skal bli interessant å se - turkis mot det blå... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Når jeg spanderer på sykkelen en ordentlig demper så skal den hvertfall synes :D

Ingenting spennende å dele i kveld.

Ingen lekasje i natt
Bilde

Ble en liten polering for å feire.
Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24636
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

En splitter ny skureklut for å sjekke om den lekker betyr at kjærringa ikke er hjemme. Har jeg rett? :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Kjede og drev

Endelig kom pakken :twothumbs:

Bilde

Bilde

Bilde

Først ble dremmelen hentet frem. Leste på div forum at man bør slipe ned pinnene på 530 kjeder for å gjøre det lettere for kjedeverktøyet. Her holdt jeg på å gå på den første smellen. Etter å ha slipt ned pinnene var jeg på vei til å hente kjedeverktøyet. Men så kom jeg heldigvis på at jeg måtte løsne mutteren som holdt fast drevet først :redface

Bilde

Bruksansvisningen som fulgte med var elendig, men verktøyet fungerte knirkefritt.

Bilde

Bilde

Bilde

Nye drev på plass. Veldig glad for at bakdrevet var svart :D

Bilde
Bilde

Styra fælt når det kom til å presse på platen. Livredd for å få en X-ring i klem, eller miste platen å få skitt i smøringen. Men det gikk til slutt.

Bilde

Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene:

Bilde

Bilde

Jeg holdt på å sette hjertet i halsen når jeg var ferdig, og var i gang med ryddingen. Fant en O/X-ring liggende på betongen. F***. Heldigvis var det fra det gamle kjedet :roll
Bilde

Gammelt kjede og drev:
Bilde

Ferdig montert, og med riktig slakk på kjedet :thumleft

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24636
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Hærlig. Da må du poste en ny liste over gjøremål du har igjen før sommerturen. Må holde følge med deg vetu :)
Du har jo flytta så langt unna at det er jo umulig å svippe innom og smugkikke :knegg

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av WikingTnT »

Bra jobba- så snasent ut kjedeverktøyet da :-)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av haakeik »

Så og si identisk med Biltema sitt :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Hærlig. Da må du poste en ny liste over gjøremål du har igjen før sommerturen. Må holde følge med deg vetu :)
Du har jo flytta så langt unna at det er jo umulig å svippe innom og smugkikke :knegg
Haha, er jo ikke langt å kjøre med BMW'n det :)
WikingTnT skrev:Bra jobba- så snasent ut kjedeverktøyet da :-)
Takk! Jeg håper jeg fikk klinka det godt nok..
haakeik skrev:Så og si identisk med Biltema sitt :)
Jepp, utifra bilder så ser de identiske ut. Men Biltema sitt er dobbelt så dyrt :O

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av haakeik »

Man betaler da for kvalitet :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jeg leita litt på nettet. Vistnok skal DID kjedelåsene ha rundt 0,55 og 0,58 cm diameter når de er klinket. Jeg har dessverre ikke skyvelær, men tommestokken viste at diameteren var mellom 0,5 og 0,6 ca. Så burde være trygt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av FredrikE24 »

Ser riktig bra ut det der :)

Det som er litt artig å sjekke, er å legge det gamle kjedet utover et langt stykke papp, trykke det sammen helt, markerer opp lengden og strekker kjedet utover.. På et skikkelig slitt kjede kan det overraske hvor litt slakk i hver eneste lenke har å si for hele lengden av kjedet :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av mortenolb »

Har sett noen videoer ang. klinking. Går visst an å klemme leddet stivt, men utover det aner jeg ikke hvordan man vet hva som er nok..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24636
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Jeg leita litt på nettet. Vistnok skal DID kjedelåsene ha rundt 0,55 og 0,58 cm diameter når de er klinket. Jeg har dessverre ikke skyvelær, men tommestokken viste at diameteren var mellom 0,5 og 0,6 ca. Så burde være trygt.
Nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til deg til Jul. Men jeg vil ikke si det :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

FredrikE24 skrev:Ser riktig bra ut det der :)

Det som er litt artig å sjekke, er å legge det gamle kjedet utover et langt stykke papp, trykke det sammen helt, markerer opp lengden og strekker kjedet utover.. På et skikkelig slitt kjede kan det overraske hvor litt slakk i hver eneste lenke har å si for hele lengden av kjedet :)
Godt å høre. Ja, det gamle kjedet var rett på grensen til å være for strekt.
mortenolb skrev:Har sett noen videoer ang. klinking. Går visst an å klemme leddet stivt, men utover det aner jeg ikke hvordan man vet hva som er nok..
Leddet er ikke stivt ihvertfall. Nesten mer fleksibelt enn de andre, men tror det er fordi det er veldig godt smurt.. Visuelt ser avstand mellom platene å være lik på master linken og de vanlige. Hvis jeg kjenner med fingeren så virker det som om platen på masterlinken er bittelitt lengre. Men det er også litt forskjell på de andre leddende når jeg kjenner med fingeren. Virker som det er innafor toleransene :)
Bjerknez skrev:
Cutless skrev:.
Nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til deg til Jul. Men jeg vil ikke si det :lol
:lol

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av E-strom »

Cutless skrev:...Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene...
Bildet av den klinkede låsen ser helt riktig ut. Har gjort dette noen ganger og har samme erfaring som deg:
- klinke-verktøyet har ett innlegg med hull og dor som pinnen blir presset inn i
- det som da skjer er at pinnen får formen fra hullet, den "spres utover"
- bruker også mye makt til full stopp slik du beskriver det over
Har ikke fått stivt ledd med denne teknikken, men er da veldig nøye med å bruke riktig innlegg i klinkeverktøyet og passer på at pinnen treffer riktig i verktøyet. Hvis du drar denne skjevt legges nok grunnlaget for plunder og heft...

Egentlig ganske enkelt bare man tar seg litt tid - og veldig tilfredsstillende å få til selv :prf

Mer om kjedestørrelser, pintch og ruller her

Mer om kjeder og tannhjul her
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

E-strom skrev:
Cutless skrev:...Deretter var det tid for å klemme pinnen (fagutrykk noen?) mot platen slik at de satt. Jeg hadde nada peiling på hvor hardt jeg skulle skru til. Ble så jeg skrudde til det jeg maktet og kjente en merkbar stopp. Hvis noen leser dette og har gjort dette noen ganger før, gi meg gjerne din mening basert på bildene...
Bildet av den klinkede låsen ser helt riktig ut. Har gjort dette noen ganger og har samme erfaring som deg:
- klinke-verktøyet har ett innlegg med hull og dor som pinnen blir presset inn i
- det som da skjer er at pinnen får formen fra hullet, den "spres utover"
- bruker også mye makt til full stopp slik du beskriver det over
Har ikke fått stivt ledd med denne teknikken, men er da veldig nøye med å bruke riktig innlegg i klinkeverktøyet og passer på at pinnen treffer riktig i verktøyet. Hvis du drar denne skjevt legges nok grunnlaget for plunder og heft...

Egentlig ganske enkelt bare man tar seg litt tid - og veldig tilfredsstillende å få til selv :prf

Mer om kjedestørrelser, pintch og ruller her

Mer om kjeder og tannhjul her
Takk, godt å høre at det ser bra ut.

Ja, det var en dor med en utskjæring i som pinnen kan spre seg ned i, men så fort godset rundt doret treffer platen stopper det av seg selv virker det som.

Veldig godt å gjøre det selv, men jeg innså ikke før jeg var ferdig hvor mange fallgruver det var.
- Smøre feil
- For mye trykk på platepressingen
- For mye eller for lite trykk på pinnen
- O-ringer i klem
+++

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Dekk

Etter kjempegod service hos Alf Graarud ble det nye dekk og nytt map på sykkelen. Så nå er sykkelen trygg. Nå gjenstår det bare litt bling og spissing av kjøreegenskapene :)

Bilde

Bremsene ble også mye bedre. Jeg antar at stemplene må dyttes tilbake når forbremsene tas av ifb med hjulskift, og at det gjorde susen.

Toven

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Toven »

Angel ST?

Svar