Cutless sin blogg
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Jepp. Jeg hadde besilt GT, men det ble gjort en feil. Har du erfaring med ST dekka?
Mekanikeren tok også en testtur. Og han ga sykkelen to tommler opp. Alt virket å være i topp stand. Fikk til og med skryt for at motoren var mer stillegående enn man normalt forventet av denne modellen :)
Mekanikeren tok også en testtur. Og han ga sykkelen to tommler opp. Alt virket å være i topp stand. Fikk til og med skryt for at motoren var mer stillegående enn man normalt forventet av denne modellen :)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Cutless sin Sprintblogg!
ST skal vel være gode de og. Bittelitt forskjell i grep og holdbarhet tenker jeg, men antageligvis ikke noe du merker stort til!
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Jeg tipper grepet er større enn psyken som hos de fleste av oss så jeg tror nok de ST dekkene er minst like gode som GT-versjonen. Jeg er gentlig av den oppfatning at de fleste anerkjente dekkene man får er mer eller mindre jevngode. Kanskje litt forskjell på feelingen etc. men stort sett er det vel ett fett. Vertfall for de av oss som kjører 95% på asfalt i mer eller mindre normale hastigheter.
Slitestyrken er i mitt hode en av de viktigste punktene. Hadde jeg kjørt kun 5.000km. i året så hadde jeg nok kjøpt et såkalt sportsdekk, men når man kjører 20.000km. i året så sparer man MYE penger på og velge dekk som lett klarer 10.000km. og som har tilnærmet det samme grepet.
Slitestyrken er i mitt hode en av de viktigste punktene. Hadde jeg kjørt kun 5.000km. i året så hadde jeg nok kjøpt et såkalt sportsdekk, men når man kjører 20.000km. i året så sparer man MYE penger på og velge dekk som lett klarer 10.000km. og som har tilnærmet det samme grepet.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Etter å ha lest meg opp litt ser det ut til at den største forskjellen mellom dekkene er at GT-versjonen varer lengre og har litt bedre veigrep på våt asfalt.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Virkelig en fin blogg og følge litt mekking og pussing også 
Måtte du bli hentet sv Falck på grunn av lageret bak ? Var det såpass dårlig ...
Uansett det løser seg jo fort og bra det ikke skjedde noe store skader ser det ut som ihvertfall
Sent from my iPhone using Tapatalk

Måtte du bli hentet sv Falck på grunn av lageret bak ? Var det såpass dårlig ...
Uansett det løser seg jo fort og bra det ikke skjedde noe store skader ser det ut som ihvertfall
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk Freddy :)
Jeg har aldri opplevd et gåent baklager før. Jeg visste ikke om bakhjulet kom til å låse seg på motorveien eller ikke. Valget mellom å ta sjansen eller ringe Falck var lett :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Siden jeg venter på lager og aksling hadde jeg tid å slå ihjel ikveld.
Først ble det pusset og rengjort en del. Jeg har ikke et "før" bilde, men det var morsomt å finne ut hvilken farge den egentlig skulle være:


Bremser
Etter å ha rengjort alle delene som er plukket av sykkelen, fikk jeg ånden over meg. Jeg har egentlig bevisst holdt meg unna bremseoverhaling. Jeg har fått for meg at det er vanskelig/delikat, samt at man kødder ikke med bremsene uten å vite hva man gjør. Men med tanke på hvor mye jeg har skrudd på sykkelen, ble det et naturlig neste steg.
Først av med bremseklossene. Det ser ikke ut som forrige eier har prioritert bruk og vedlikehold av de veldig høyt...

Bremsestemplene var også moden for en rengjøring:

Jeg innså selvfølgelig etterpå at eneste måten å få ut stemplene på var å ha kaliperen koblet til bremseslanget og pedalen
Så da bars det til å montere de på igjen for å få ut stemplene. Det ene stemplet kom frivillig ut. Det andre var litt mer tungbedd, men fikk det ut til slutt.
Rengjorde alt gått, begynte så vidt med å bruke white sprit, men så kom jeg på at det kanskje er best å bruke bremserens... Etter å ha lest mye frem og tilbake om hva som var riktig når man tok service på bremsene endte jeg opp med å gjøre følgende:
1. Et veldig tynt lag med silikonfett beregnet for gummipakninger og o-ringer på gummipakningene.
2. Kun bremsevæske på stemplene.
De smatt glatt på plass igjen uten store overraskelser
Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av hvor rene og blanke de ble før jeg installerte de igjen, men her er ihvertfall et bilde av de rengjorte og fine tilbake på kaliperen:

Først ble det pusset og rengjort en del. Jeg har ikke et "før" bilde, men det var morsomt å finne ut hvilken farge den egentlig skulle være:


Bremser
Etter å ha rengjort alle delene som er plukket av sykkelen, fikk jeg ånden over meg. Jeg har egentlig bevisst holdt meg unna bremseoverhaling. Jeg har fått for meg at det er vanskelig/delikat, samt at man kødder ikke med bremsene uten å vite hva man gjør. Men med tanke på hvor mye jeg har skrudd på sykkelen, ble det et naturlig neste steg.
Først av med bremseklossene. Det ser ikke ut som forrige eier har prioritert bruk og vedlikehold av de veldig høyt...

Bremsestemplene var også moden for en rengjøring:

Jeg innså selvfølgelig etterpå at eneste måten å få ut stemplene på var å ha kaliperen koblet til bremseslanget og pedalen

Rengjorde alt gått, begynte så vidt med å bruke white sprit, men så kom jeg på at det kanskje er best å bruke bremserens... Etter å ha lest mye frem og tilbake om hva som var riktig når man tok service på bremsene endte jeg opp med å gjøre følgende:
1. Et veldig tynt lag med silikonfett beregnet for gummipakninger og o-ringer på gummipakningene.
2. Kun bremsevæske på stemplene.
De smatt glatt på plass igjen uten store overraskelser
Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av hvor rene og blanke de ble før jeg installerte de igjen, men her er ihvertfall et bilde av de rengjorte og fine tilbake på kaliperen:

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Skal det løsne biter av bremseklossene ?
Har sett lignende på bilklosser, men da var de helt nedslitte.
Har sett lignende på bilklosser, men da var de helt nedslitte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Jeg blir bare mer og mer imponert Cutless
Det tekniske verlater jeg til de andre

Det tekniske verlater jeg til de andre

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk :)Bjerknez skrev:Jeg blir bare mer og mer imponert Cutless![]()
Det tekniske verlater jeg til de andre
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
De gale har det godt
Nok en pakke:



Den gamle demperen var veldig grei å få ut etter bensintanken var fjernet for å komme til

Mutter og bolter får seg et velfortjent bad

Gammel vs ny

Tomt uten demper på plass


Ny demper på plass. Se så ren og pen


Det eneste jeg er litt usikker på er hvorfor det er en løs sats på bolthode-siden. Og den trykker seg inn når jeg strammer til slik at enden av demperen legger seg inn mot mutter siden. Var ikke slikt i bunnen. Noen som har noe svar på det? Alt er skrudd til med riktig moment.

Nok en pakke:



Den gamle demperen var veldig grei å få ut etter bensintanken var fjernet for å komme til

Mutter og bolter får seg et velfortjent bad

Gammel vs ny

Tomt uten demper på plass


Ny demper på plass. Se så ren og pen



Det eneste jeg er litt usikker på er hvorfor det er en løs sats på bolthode-siden. Og den trykker seg inn når jeg strammer til slik at enden av demperen legger seg inn mot mutter siden. Var ikke slikt i bunnen. Noen som har noe svar på det? Alt er skrudd til med riktig moment.

- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Er ikke så mye her inne lengre, men så først nå at du hadde kjøpt deg ny sykkel Cutless, Gratulerer !
Veldig overrasket over valget, da det virket som både du og Bjerknez var veldig "ny er best, null stress" når det kom til motorsykler når vi møttes. Morro at du gikk for noe slikt. Jeg syns alltid det har vært morsomt å skrudd og ordnet litt med syklene mine. Man lærer utrolig mye og man får en bedre forståelse av hvordan alt fungerer hvis man tar i en skiftnøkkel engang i blant.
Jeg kommer nok aldri til å kjøpe ny sykkel selv, selv om jeg har råd til det, anser det litt som bortkastet mtp verditap. Hvorfor ikke kjøpe en eldre sykkel som er godt tatt vare på og lære seg litt i samme slengen
Veldig overrasket over valget, da det virket som både du og Bjerknez var veldig "ny er best, null stress" når det kom til motorsykler når vi møttes. Morro at du gikk for noe slikt. Jeg syns alltid det har vært morsomt å skrudd og ordnet litt med syklene mine. Man lærer utrolig mye og man får en bedre forståelse av hvordan alt fungerer hvis man tar i en skiftnøkkel engang i blant.
Jeg kommer nok aldri til å kjøpe ny sykkel selv, selv om jeg har råd til det, anser det litt som bortkastet mtp verditap. Hvorfor ikke kjøpe en eldre sykkel som er godt tatt vare på og lære seg litt i samme slengen

- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Han overrasket faktisk meg også, da han var nære på og bestille seg den nye Speed Triple. Da han sa han hadde kjøpt en brukt ca. 15 år gammel sykkel til 35-lapper så trodde jeg han drev gjøn med meg
Men jeg ser i ettertid (og vi har pratet litt om det også) gleden av å kunne skru litt selv hvis man har tolmodighet til det. Der stopper det derimot. Spesielt når jeg ser ting som kan skje med sykkelen. Jeg liker et problemfritt og ansvarsløst sykkelhold slik at MC turene blir satt i høysetet. Å ja, jeg betaler gjerne for det.
Men jeg må også inrømme at jeg ser gleden av å eie en eldre sykkel man kan "plukke litt på selv" uten at garantier og gud vet hva skulle stå i fare. Det måtte i så tillfelle bli på en nummer to sykkel. Men for min del hadde nok denne blitt stående uansett.
Cutless er nok langt flinkere til å skru enn jeg først fikk inntrykk av skal sies. Når man er en type som kan koble ut i garasjen med en pils og et vektøysett for så og gyve løs på både dempere, motor og andre ting så er dette egenskaper jeg misunner litt. Jeg trives også i garasjen, men da når det gjelder vask og stell og ikke skruing for å få sykkelen til å gå.
Men jeg tviler ikke på at når denne Triumphen først kommer på veien så vil den nok rulle mange tusen kilometer til uten problemer. Jeg og Cutless skal jo på en liten sommertur i Norge om bare noen uker så da får vi se om vi kommer oss gjennom denne turen uten motorhavari eller annet som går galt.
Uansett så gleder jeg meg til turen

Men jeg ser i ettertid (og vi har pratet litt om det også) gleden av å kunne skru litt selv hvis man har tolmodighet til det. Der stopper det derimot. Spesielt når jeg ser ting som kan skje med sykkelen. Jeg liker et problemfritt og ansvarsløst sykkelhold slik at MC turene blir satt i høysetet. Å ja, jeg betaler gjerne for det.
Men jeg må også inrømme at jeg ser gleden av å eie en eldre sykkel man kan "plukke litt på selv" uten at garantier og gud vet hva skulle stå i fare. Det måtte i så tillfelle bli på en nummer to sykkel. Men for min del hadde nok denne blitt stående uansett.
Cutless er nok langt flinkere til å skru enn jeg først fikk inntrykk av skal sies. Når man er en type som kan koble ut i garasjen med en pils og et vektøysett for så og gyve løs på både dempere, motor og andre ting så er dette egenskaper jeg misunner litt. Jeg trives også i garasjen, men da når det gjelder vask og stell og ikke skruing for å få sykkelen til å gå.
Men jeg tviler ikke på at når denne Triumphen først kommer på veien så vil den nok rulle mange tusen kilometer til uten problemer. Jeg og Cutless skal jo på en liten sommertur i Norge om bare noen uker så da får vi se om vi kommer oss gjennom denne turen uten motorhavari eller annet som går galt.
Uansett så gleder jeg meg til turen

- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Nå skal det sies at det ikke er veldig vanskelig da. Å bytte luftfilter, plugger, olje, håndtak, demper og andre ymse ting er relativt enkelt. Det er ikke værre enn å søke litt på nettet eller se på youtube hvis man er stuck.
Det er bare en måte å lære på vettu Bjerknes, begynn å skru. Hvis du kommer til punktet hvor du tenker " Hva i alle dager har jeg begitt meg ut på?" da er du på riktig spor.
Det er bare en måte å lære på vettu Bjerknes, begynn å skru. Hvis du kommer til punktet hvor du tenker " Hva i alle dager har jeg begitt meg ut på?" da er du på riktig spor.

- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Jeg liker nok heller tanken på et problemfritt MC hold thewiz. Jeg hadde sikkert fått til å bytte luftfilter og sikkert oljeskift også inkludert filter, men dette annser jeg som vedlikehold. Det jeg har vanskeligheter med er å stole på at sykkelen jeg har overlever en sommerferie og 5.000km. uten at den gir meg problemer. Å stå å klø seg i hodet på Trollstigen en regnværsdag med en eldre sykkel er noe jeg ikke ønsker.
I dag så ringer jeg BMW Motorrad Mobility Service og får sykkelen fraktet til nærmeste BMW verksted hvor både leiebil/hotell/hjemreise etc. blir dekket. Når det er sommerferie så liker jeg ikke slike ubehageligheter.
Men hadde jeg bare kjørt her hjemme i Østfold så hadde det nok sett annerledes ut tror jeg.
I dag så ringer jeg BMW Motorrad Mobility Service og får sykkelen fraktet til nærmeste BMW verksted hvor både leiebil/hotell/hjemreise etc. blir dekket. Når det er sommerferie så liker jeg ikke slike ubehageligheter.
Men hadde jeg bare kjørt her hjemme i Østfold så hadde det nok sett annerledes ut tror jeg.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk!
Hvis du skal skru på noe du aldri har gjort før er det jo alltid en risiko for at det blir feil. Men det går jo som regel bra. Bakdemperen er nok den delen som har overrasket meg mest. Det var mye lettere enn jeg trodde det skulle være. Det vanskeligste så langt har vært å fått ut alle (skjulte) låseringer og lager i navet bak.
Og siden jeg begynte å skru på Triumphen har verktøyholdningen min nesten doblet seg
Hvis du skal skru på noe du aldri har gjort før er det jo alltid en risiko for at det blir feil. Men det går jo som regel bra. Bakdemperen er nok den delen som har overrasket meg mest. Det var mye lettere enn jeg trodde det skulle være. Det vanskeligste så langt har vært å fått ut alle (skjulte) låseringer og lager i navet bak.
Og siden jeg begynte å skru på Triumphen har verktøyholdningen min nesten doblet seg

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Har festet på den nyd demperen din samme bredde og diameter på hullet som den gamle?
Utifra bildene ser det ikke riktig ut.
Demperen skal sitte fast uten slark og uten at festet i ramma må "rå-strammes".
Det er viktig at begge endene sitter skikkelig fast, hvis ikke vil festene slites ut etter kort tid.
Utifra bildene ser det ikke riktig ut.
Demperen skal sitte fast uten slark og uten at festet i ramma må "rå-strammes".
Det er viktig at begge endene sitter skikkelig fast, hvis ikke vil festene slites ut etter kort tid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Hei Jompa.Jompa skrev:Har festet på den nyd demperen din samme bredde og diameter på hullet som den gamle?
Utifra bildene ser det ikke riktig ut.
Demperen skal sitte fast uten slark og uten at festet i ramma må "rå-strammes".
Det er viktig at begge endene sitter skikkelig fast, hvis ikke vil festene slites ut etter kort tid.
Nye demper har samme bredde som den gamle, jeg har ikke sjekket diameter men bolten passet akkurat.
Jeg la ut en post på Sprint forumet for å sjekke der: http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... cture.html
Fikk svar:
"I can confirm that my Penskes have looked like that on two different bikes for tens of thousands of miles. Can't remember if the stock ones looked that way or not, but it's not a problem.
Cheers,
-Kit"
På bolthode siden så er det en løs sats (sleeve) som sitter rundt bolten og den beveger seg inn mot senter når det strammes til. Det er den du ser mellom demperen og venstre vegg. Demperen sitter stramt og fint.
Og her er et dårlig bilde fra Haynes manualen hvor det også ser ut som den satsen presser demperen til ene siden slik at det ser skjevt ut:

Hva tror du?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Bra !
Det så ut som det var et stort sideveis glapp i festet på bildet.
Men det er helt sikkert riktig når demperfestet er like bredt som det gamle.
Det så ut som det var et stort sideveis glapp i festet på bildet.
Men det er helt sikkert riktig når demperfestet er like bredt som det gamle.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk for vurderingen. Greit å ha noen som har skrudd litt mer enn meg å diskutere litt med. Nå kan jeg sette på tanken igjenJompa skrev:Bra !
Det så ut som det var et stort sideveis glapp i festet på bildet.
Men det er helt sikkert riktig når demperfestet er like bredt som det gamle.

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Ser bra ut! Misunner deg faktisk litt denne skruinga :) Er koslig å skru i det heletatt, både bil og MC. Dukker vel opp noe på min egen snart, ser at hjullageret forran har kastet av seg litt fett, så er vel snart på dagsorden :)
Jeg tenker litt motsatt, ting jeg har gjort selv vet jeg vil holde. Verre med verkstedslurv(merkeverksted), som jeg altfor mange ganger har måttet ta igjen på egne kjøretøy. Men man kan heller ikke kjøre rundt og være redd for at noe skal havarere, bruker man øyne og ører og vedlikeholder sykkel og prepper før tur er det helt uproblematisk. Å ta hjullager, drev og kjede er lurt, videre er det egentlig lite som fører til at sykkelen ikke ruller i det minste.
Et lite off-topic eksempel: Selv kjører jeg Mercedes-Benz av gamle sorten. Ble selv strandende 25 mil hjemmefra med hjullager-havari, skiftet på verksted bare noen hundre mil før turen, og jeg hadde akkurat kjøpt bilen. Bilen hadde da gått 430 000km, nå har jeg kjørt den opp til 520 000km og har reist Europa rundt i den, bare skrudd på den selv, ingen verksteder får røre noe av mitt, det er sikkert. Stoler blindt på den bilen. Men man skal ha tid og lyst, og man skal ikke måtte være totalt avhengig av den hver dag. Er enkelte ganger den blir stående en uke i slengen om det er noen litt delikate deler som må sendes fra über alles.
Funderer på om jeg skal begynne og blogge litt selv, men har liksom ikke vært særlig volum i sykkelverdenen riktig enda, annet enn at jeg bare pitler litt nå og da.
Demperskiftet ser ut som en god oppgradering og er etter hva jeg ser utført korrekt :) Ha gjerne en boks med fett(universalfett fra Biltema feks.) og klatt på en dæsj på skruene når du setter sammen.
Jeg tenker litt motsatt, ting jeg har gjort selv vet jeg vil holde. Verre med verkstedslurv(merkeverksted), som jeg altfor mange ganger har måttet ta igjen på egne kjøretøy. Men man kan heller ikke kjøre rundt og være redd for at noe skal havarere, bruker man øyne og ører og vedlikeholder sykkel og prepper før tur er det helt uproblematisk. Å ta hjullager, drev og kjede er lurt, videre er det egentlig lite som fører til at sykkelen ikke ruller i det minste.
Et lite off-topic eksempel: Selv kjører jeg Mercedes-Benz av gamle sorten. Ble selv strandende 25 mil hjemmefra med hjullager-havari, skiftet på verksted bare noen hundre mil før turen, og jeg hadde akkurat kjøpt bilen. Bilen hadde da gått 430 000km, nå har jeg kjørt den opp til 520 000km og har reist Europa rundt i den, bare skrudd på den selv, ingen verksteder får røre noe av mitt, det er sikkert. Stoler blindt på den bilen. Men man skal ha tid og lyst, og man skal ikke måtte være totalt avhengig av den hver dag. Er enkelte ganger den blir stående en uke i slengen om det er noen litt delikate deler som må sendes fra über alles.
Funderer på om jeg skal begynne og blogge litt selv, men har liksom ikke vært særlig volum i sykkelverdenen riktig enda, annet enn at jeg bare pitler litt nå og da.
Demperskiftet ser ut som en god oppgradering og er etter hva jeg ser utført korrekt :) Ha gjerne en boks med fett(universalfett fra Biltema feks.) og klatt på en dæsj på skruene når du setter sammen.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Enig med FredrikE24 her. Jeg liker å undersøke at alt er riktig på mine sykler, for man vet aldri hvor mye slurv og latskap det er hos verkstedene. Skal man stole blindt på verktedet til at sykkelen er trafikksikker kan man få en dårlig opplevelse senere. Jeg liker å sjekke at bremser, hjul, og kjede er som det skal. Tør ikke vedde livet mitt på at verkstedet ikke har slurvet.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Cutless sin Sprintblogg!
Takk!FredrikE24 skrev:Ser bra ut! ......
Funderer på om jeg skal begynne og blogge litt selv, men har liksom ikke vært særlig volum i sykkelverdenen riktig enda, annet enn at jeg bare pitler litt nå og da.
Demperskiftet ser ut som en god oppgradering og er etter hva jeg ser utført korrekt :) Ha gjerne en boks med fett(universalfett fra Biltema feks.) og klatt på en dæsj på skruene når du setter sammen.
Ja, start å skrible litt. Virker som du har skrudd litt, så sikkert mye nyttig vi kan lære hvis du blogger om det.
Etter jeg leste tipset om smøring, tok jeg ut alle boltene og ga de et veldig tynt lag med vannavisende/tett gris. Tok også boltene på stagene under demperen.
Men nå nærmer det seg jo raskt innstallasjon av nye lager etc. på den nye akslingen. Bør alt av pakninger, O-ringer etc smøres? Hva med de lukkede kulelagrene: Skal de smøres på insiden og utsiden, eller bare insiden? - Tenker da på flatene som er i kontakt med akslingen (invendig) og "kassen" (utvendig)