Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.Fjeldern skrev:I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles
Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
Tråden om vitenskap og forskning om MC
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
NMCU hadde vel en bruker undersøkelse i våres.
Kan være vi får noen ny opplysninger der. Tenker da spesielt på kjørte km i året.
Det er jo helt random hvor mye folk kjører. Jeg har snakket med folk som kjører under 100 mil i året og andre igjen som kjører 2000 mil.
Så her er det muligheter til å få fram nye tall i lyset.
Nå håper jeg det var mange som deltok på denne undersøkelsen. Det gangner jo bare vår sak vil jeg tro :)
Kan være vi får noen ny opplysninger der. Tenker da spesielt på kjørte km i året.
Det er jo helt random hvor mye folk kjører. Jeg har snakket med folk som kjører under 100 mil i året og andre igjen som kjører 2000 mil.
Så her er det muligheter til å få fram nye tall i lyset.
Nå håper jeg det var mange som deltok på denne undersøkelsen. Det gangner jo bare vår sak vil jeg tro :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Kan hende 2010 var et uår. Vil alltids gå litt opp og ned. Men jeg fant ikke noen konkrete data for dødsulykker per kjørte kilometer, eller hva dem mente gjennomsnittligkjørelengde for motorsykkel var i 2010, så blir foråsvidt bare gjetting.ATWindsor skrev:Høres mye ut, i 2005 var det 10 ganger flere per kjørte kilometer i norge, og differansen har minket over tid.Fjeldern skrev:I 2010 (det jeg fant tall på dødsulykker på motorsykkel og bil på), så var sto motorsykkel for 12.5% av alle dødsulykker. Hvis man da tar gjennomsnittligkjørelengde, og hvor mange færre kjørte kilometer det er for motorsykler i forhold til bil, så kan man vel finne det ut. Men 26 ganger vil nok stemme, om ikke enda større for Norge.PoseFant skrev:http://www.iihs.org/iihs/topics/t/motor ... otorcycles
Har vi en tilsvarende statistikk for Norge ?
10 ganger er da nok det synes jeg
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
gsx750_80 skrev:Jevnlig motorsykkelkjøring kan bedre visse kognitive ferdigheter.
I artikkelen under står bla at:
"...Over the course of a couple of months, those riders used a motorcycle for their daily commute and in other everyday situations while Dr Kawashima and his team studied how their brains and mental health changed.
The upshot was that the use of motorcycles in everyday life improved cognitive faculties, particularly those that relate to memory and spatial reasoning capacity. An added benefit? Participants revealed on questionnaires they filled out at the end of the study that their stress levels had been reduced and their mental state changed for the better. ..."
http://crasstalk.com/2012/02/riding-a-m ... st-sexier/
Så at jeg hadde "hijacket" et tema som AJ tidligere hadde vist til. Det var jo ikke helt bra. Ikke nok med at jeg holder på
å bli gammel, jeg er muligens presenil og (Bank i bordet). Uansett, da får jeg heller ta et tema om gamlinger og mc:
"....Older bikers are three times as likely to be seriously injured in crashes than younger riders, despite being in fewer wrecks. ..."
Eldre mc-førere har i følge en forskningsartikkel 3 ganger så store sjanse, statistisk sett, til å bli stygt skadet i krasj
som yngre, til tross for færre antall uhell, ser det ut som.
Om denne saken: http://www.consumerreports.org/cro/news ... /index.htm
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar
http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/
Interessant...
http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/
Interessant...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Ok, ABS-bremser er for lengst vanlig, kollisjonspute (airbag) finnes allerede på noen sykler.AJ skrev:Ny doktorsavhandling: Framtidens motorcykel har tre hjul och krockkuddar
http://media.folksam.se/sv/2016/06/07/n ... ockkuddar/
Interessant...
Begge deler har sin hensikt, men hvorfor tre hjul ?
Er det kun for at man skal kunne bli sittende på sykkelen etter en smell ?
Det virker lite troverdig når vi vet at folk kan bli slengt ut av både biler og busser ved kollisjon.
Skal man bli på sykkelen må den vel ha sikkerhetsbelte og veltebøyle i tillegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Ikke ubetinget enig i det, nei...Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.

Selv med en Piaggio MP3 opplevde jeg det som ganske artig å kjøre både på rettstrekker og i svinger. Ikke minst funket den helt greit ved forbikjøringer også.
Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren.
Videreutvikles det konseptet med heftigere motorer og samme smale foraksling, så tror jeg faktisk dette kan blir skikkelige artige kjøyregreier

Yamaha har jo noe på gang. Så får vi se hva som kommer ut av det.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
...og i tillegg svinger de "feil" - altså de kontrastyres ikke men man må svinge den veien man skal og legge vekten over som på en snøskuterAJ skrev:...Skal si meg enig når det gjelder Can-Am prinsippet og ordinære trikes. De er for brede og har ikke de dynamiske svingegenskapene som bl.a. Piaggio scooteren...Geiroe skrev:Da kan man vel egentlig bare kjøpe seg en bil uten tak.

Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor?

https://www.tiltingmotorworks.com/

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Ja, det kan man gjerne spørre omE-strom skrev: Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor?![]()
https://www.tiltingmotorworks.com/

Uimotståelig trang til å finne opp nye nytt, kanskje?
Fordelen med disse trehjulingene er dog at de ivaretar svingfølelsen slik at man faktisk får en opplevelse av å kjøre motorsykkel fortsatt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Selvbalanserende Honda: https://www.youtube.com/watch?v=Okf283Ct-NY
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Spennendegsx750_80 skrev:Selvbalanserende Honda: https://www.youtube.com/watch?v=Okf283Ct-NY

Konseptsykkelen ser jo bra ut også

I motsetning til mye annet rart vi har sett fra Honda de senere år...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Har nettopp hatt runden med ulykke osv..
Ved siste kontroll sa legen fra Traume avdelingen på Ullevål ( som behandler denne type skader som hovedfelt ) ...."vi får ikke så mange alvorlige mc ulykker lengre".
Det var en del mindre, som oftest ble de behandlet greit med litt gips og noen sting på lokalsykehus.
Han var relativt tydelig på at dagens fokus på kjøreutstyr hadde en stor del av æren, fordi det hadde vært lite nedgang i antall dødsulykker....
Hva er så konklusjonen ? Hos meg ble det at vi stort sett kjører fornuftig nok, og klær oss riktig. All snakk om grisekjøring og fart blir for lett. Det viser statistikk ved laser kontroller. Det er ikke så mange mc som blir tatt i stor fart.
Vi er nå heldige som har veier der du kan ha det moro i 80 km/t....og da er faren for de store skadene mye mindre enn når vi ræser avgårde i 180.....og det går galt.
"Ekstremadferd" som rus og manglende førerkort, stjålet mc osv er viktige grunner til at statistikken er dårligere enn vi fortjener.
Jeg er dessverre ikke blant dem som mener at kursene har gitt meg noe som trygger min hverdag.
De som først velger å ta slike oppdateringer på kurs, er som oftest ganske "safe" fra før. Min opplevelse har heller vært at noen har lært seg å ta svingene i større fart....og gjør det.
Ved siste kontroll sa legen fra Traume avdelingen på Ullevål ( som behandler denne type skader som hovedfelt ) ...."vi får ikke så mange alvorlige mc ulykker lengre".
Det var en del mindre, som oftest ble de behandlet greit med litt gips og noen sting på lokalsykehus.
Han var relativt tydelig på at dagens fokus på kjøreutstyr hadde en stor del av æren, fordi det hadde vært lite nedgang i antall dødsulykker....
Hva er så konklusjonen ? Hos meg ble det at vi stort sett kjører fornuftig nok, og klær oss riktig. All snakk om grisekjøring og fart blir for lett. Det viser statistikk ved laser kontroller. Det er ikke så mange mc som blir tatt i stor fart.
Vi er nå heldige som har veier der du kan ha det moro i 80 km/t....og da er faren for de store skadene mye mindre enn når vi ræser avgårde i 180.....og det går galt.
"Ekstremadferd" som rus og manglende førerkort, stjålet mc osv er viktige grunner til at statistikken er dårligere enn vi fortjener.
Jeg er dessverre ikke blant dem som mener at kursene har gitt meg noe som trygger min hverdag.
De som først velger å ta slike oppdateringer på kurs, er som oftest ganske "safe" fra før. Min opplevelse har heller vært at noen har lært seg å ta svingene i større fart....og gjør det.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC
Diverse artikler, der enkelte kanskje kan finne noe interessant:AJ skrev: 10 jan 2016, 11:49 Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf
En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
http://motorcyclestudies.org/category/volume-13-2017/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80