Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut somMadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
OleB har vist heller ikke kikka i fasitenGlobe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)
Mvh
Globe!
Og så har han jobba mer med saken og legger tilOleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.
Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"
Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.
"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg
Restriksjoner på broer -
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)
Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?)
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt rutaOleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?
har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg
Men da får jeg vel bla opp fasitenrogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.
Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.
Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.
Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.
Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)
Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng