Quiz, Septemberutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ble liksom ikke så enkelt når det er to som deler førsteplassen.
Og siden ingen av dem har vist den store MCtekniske innsikten (sammenligna med enkelte andre på forumet) får det bli litt MC-historie denne gangen.

1) Hvilket år ble Honda Goldwing produsert første gang?
2) Hvor mange kubikkcentimetre hadde den?
3) Antall sylindre og hvordan er de plasert?
4) Hvilket år leverte BMW den første GS'n?
5) Hva skilte denne GS'n fra standardmodellen?

To poeng pr svar + bonuspoeng for gode, utfyllende svar

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Trodde ikke det skulle være nødvendig med autistiske kunnskaper om MC for å løse denne oppgaven. Noe OleB viser til gangs
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Ble liksom ikke så enkelt når det er to som deler førsteplassen.
Og siden ingen av dem har vist den store MCtekniske innsikten (sammenligna med enkelte andre på forumet) får det bli litt MC-historie denne gangen.

1) Hvilket år ble Honda Goldwing produsert første gang?
2) Hvor mange kubikkcentimetre hadde den?
3) Antall sylindre og hvordan er de plasert?
4) Hvilket år leverte BMW den første GS'n?
5) Hva skilte denne GS'n fra standardmodellen?

1) / 2) / 3) En prototype ble vist på motorsykkel show i Køln i oktober 1974. Firesylindret ("flat-4" - liggende sylindre som parvis beveger seg motsatt) på 999cc. Vannavkjølt motor og første sykkel med drivstoffpumpe - bensintanken plassert under sete. Kardangdrift og girbox under motoren istedenfor bak - første gang på en sykkel.
Bilde
Bilde

4) I1980 vant Rolf Witthöft European Offroad Championship på en 800-kubikks BMW. Produksjonsutgaven av enduroen lanseres med navnet R 80 G/S, og er utstyrt med BMW sitt (5)Monolever bakhjulsoppheng.

Betegnelsen G/S står for: G for gelände (terreng) og S for strasse (gate).
Monolever er en betegnelse på et asymmetrisk oppheng av hjul på motorsykkel, scooter og moped. Normalt er hjul på to-hjulinger festet i to punkt på et gaffelformet oppheng. På kjøretøy med monolever har gaffelen bare én arm, og hjulet er skrudd fast med hjulmuttere som på en bil. Dette forekommer oftest på bakhjulsoppheng, men er kjent også som forhjulsoppheng.
Bilde
Rogg har slengt seg på med følgende besvarelse
rogg skrev:1- Honda Gold Wing motorsykkel hadde sin debut i 1975, og ble en av de mest populære motorsykler i historien. Utgangspunktet ment som en vei sykkel, startet den nye trenden i "touring sykler". Gold Wing ble den første motorsykkel med airbag-systemet.

2- Flat -4 ble pressentert på Køln Motorsykel Show i -74. den hadde 999 cc stor moter. Den var vannavkjølt. Andre japsesykkel med vannkjøling etter Suzuki GT 750. Den fikk drivstofpumpe og tanken ble plasert under sete. Det ble kardangdrift på sykelen. Transmisjon ble plasert under motoren.. Sikkert mange på messen som ristet på hode av aldt dette...

3- Motoren var en firesylindret boxermotor. Derav navnet Flat-4. En boksermotor har sylindrene pekende rett ut til siden. Folkevognmotorene er den mest kjente Flat-4 motoren
Bilde

4- BMW leverte sin første GS i 1980. en R80G/S
Bilde




5- GS refererer til enten Gelände / Straße (tysk: off-road/road) eller Gelände Sport [1]. GS motorsykler kan skilles fra andre BMW-modeller av sine lengre fjæringsvei, oppreist stilling ridning, og større framhjul - typisk 19 til 21 tommer.
I Mai 2009 ble GS nr 500,000 laget, en R122GS. Sykelen har uten tvil blitt en syksess.
GoldWing skjønner jeg meg ikke på. Iallfall ikke de som er laga etter 1980. Gamle GW's derimot, er noe helt annet :mk
Begge to har skjønt at de må bruke bilder for å forklare hva en boksermotor er. Det at GW'n også har drivverk og mellomaksel (kardang) plasert lavt gjør at den blir stabil og lett å kjøre på landevei. Ikke rart den er populær på langtur på gode veier.

Blir full pott på begge her. 6 poeng.

Som Schnellpanzerfører er jeg jo imponert over at gutta har fått med seg såpass mye om GS'n.
Første GS'n som ble produsert var en standard R800 som var modifisert med monolever, større forhjul og lengre færingsvei. Dette var i 1980. G/S som var den første modelbetegnelsen står for "Gelände und Strasse". / falt etterhvert bort og GS står i dag like mye for "Gelände und Sport". På norsk har jeg sett GS oversatt med "Grus og Stein" siden den gjerne blir kjørt litt utafor allfarvei hvor mange andre motorsykler ikke kjører.
Som GW'n har GS'n boksermotor, lavtliggende drivverk og mellomaksel. Og siden boksermotoren konsenterer kraften i sentrum av sykkelen i fartsretningen blir den retningsstabil og forutsigbar. Gamle BMW-er var kjent for å slenge med rumpa ved aks pga av at motoren roterte i fartsretningen. Dette motvirkes på nye GS-er med balanseaksler i motoren og nytt bakhjulsoppheng, paralever. Det gjør at GS'n går rett fram og "kjører seg selv".
R1200GS var i 2007 produsert i 100.000 eksemplarer, noe som gjør den til BMW's mest solgte sykkel noensinne. Siden den tid er det vel solgt 50 - 60.000 til.
Ulempen med 12GS'n er at man må være laang i bena for å kjøre den og at den er urimelig tung å få opp på hjula etter en velt.

Ble vel ikke helt overbevist av svarene på den siste oppgaven, men det blir likevel 4 poeng på hver

Det skulle gi følgende resultat etter sju runder:
OleB 36 poeng
Rogg 28 poeng
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

OleB har dermed vunnet en gavesjekk på Cruiser på 500 kr :)
GrattulererBilde

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av OleB »

:knegg
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av hansraymond »

Ragnhild skrev:Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
hey kan ikke se at jeg er med her?, sendte svar jeg...??
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:redface :redface :redface
Ja, du har helt rett Hansraymond
Har tulla deg helt bort, men her kommer det
hansraymond skrev:Lokal kunnskap..
joda Ragnhild: Det er nok E10 og Kiruna du har i tankene her, har faktisk jobba 4dager i gruvene der, (reparerte på en maskin).

Neste bilde du viser til er fra Bjørnfjell, kjent bla fra "Rallartida" der flere Rallare bodde i skur og omkom av sjukdom og kulde oppi fjellene for å bygge jernbanen mellom Kiruna og Narvik, da Narvik har havn som er åpen hele året, (ikke is i fjorden) ( har fjern slektning begravet der, samme gravsted som "Svarta Bjørn")

Neste bildet er fra Tjeldsund brua, åpnet i aug. 1967 beryktet for sine sterke vindkast, hele året! men spesielt i denne mørke årstiden, :8-[
opplevde sjøl når jeg var liten, at vi måtte overnatte i Harstad fordi brua var stengt.. :sk?
restriksjoner: joda, sterk vind og ofte måtte mindre/lettere kjøretøy stå og vente.

Veien går videre i det vi kaller Lofast, og til Moskenesstraumen, og ganske riktig: Jules Verne viste til denne strømmen i sin bok..
Da er vi selvsagt i Øyrekkene, Lofoten , mitt føde/oppvekst sted ;e
er det flere bruer på Lofast med restriksjoner? Jo: bla Raftsundet, Gimsøystraumen. og Sundklakk, om jeg ikke husker feil.. :-k
håper du liker svaret Ragnhild.. :knegg
Ja, svaret er helt utmerket, om ikke helt etter fasiten, så iallfall mer enn nært nok :thumleft

Det skulle gi følgende resultat etter sju runder:
OleB 36 poeng
Rogg 28 poeng
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Madman 8 poeng
Hansraymond 6 poeng
Globe 6 poeng

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av hansraymond »

okey du er tilgitt Ragnhild.. :knegg :prf
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:redface Takk :)

Bromsloe
Innlegg: 1
Registrert: 26 des 2009, 00:06
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Bromsloe »

Ragnhild skrev:Ingen grunn til å passe, Cheron. Langt de fleste svarene står rundt omkring i turreferater på forumet.

Madman var først ut. Ikke så rart kanskje, han bor jo i området :)
MadMan skrev:1) E10 - Kong olavs vei
2) Tjeldsundbrua - Brua ble åpnet av kong Olav V den 22 oktober 1967
3) Å i Lofoten - Sørvågen - Reine - Ramberg - Leknes - Svolvær - Fiskebøl, Gullesfjordbotn - Tjeldsundbrua - Bogen - Bjerkvik - Bjørnfjell.
4) At brua er stengt pga vind
5) Tjeldsundbrua
Neste var Globe, som nok ikke hadde kikka i fasiten ser det ut som
Globe skrev: 1) Veinummer er E10, offisielt navn er:Kong Olav V's vei
2) Brua heter: Tjeldsundbrua
3) Delene av Norge som veien går gjennom heter: Å i Lofoten og riksgrensen på Bjørnfjell rett nord for Narvik. ( Å i Lofoten, Sørvågen, Reine, Ramberg, Leknes, Svolvær, Fiskebøl, Gullesfjordbotn, Tjeldsund bru, Bogen og Bjerkvik til Bjørnfjell.)
4)MC-restriksjoner: Det er vel et eget varselanlegg for sidevind på deler av denne strekningen, så det er vel her restriksjoner vil kunne bli aktuelt samt være det du tenker på.
5) Om det har vært slike restriksjoner på denne strekningen vet jeg ikke :)

Mvh

Globe!
OleB har vist heller ikke kikka i fasiten
OleB skrev: Når Ragnhild begynner å kreve lokalkunnskap skal vi som regel nordover virker det som.

Første bilde er en gruvetipp, og veiskilt fra sverige - bør være Kiruna og LKABs gruve der. Da må veien være E10 (tidl.RV19) - går fra Å i Moskenes kommune ytterst i Lofoten og til Kiruna (og videre til Luleå)
Veien kalles "Kong Olavs vei"

Brua må være Tjeldsundbrua, ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet. Brua er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter.
Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.

"delene av Norge" - må vel mene Lofoten tenker jeg

Restriksjoner på broer - :-k
- Aner vel ikke en søring mye om, men kan tenke meg at i overkant mye vind kan gjøre det nødvendig å begrense ferdsel på to hjul (eller fire for den sakens skyld)

Slike restriksjoner sommertid??
Tja, - blåser det så blåser det vel uansett hva tid det er på året.
Om det var det som var svaret da(?) :scratch
Og så har han jobba mer med saken og legger til
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven

5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid?

har funnet ny info vedr. spm.5
det har vært kolonnekjøring over brua - må vel være begrensning så det holder - må vel ha noe med nevnte vind å gjøre tenker jeg :mk
Rogg derimot har kikka i fasiten, i den forstand at han har vært i området og kjørt ruta
rogg skrev:Her er vi i Kiruna i NordSverige. Malmbyen som nå er på flyttefot. Det er slik at byen må flytte sentrum, pga gruvedriften. Litt snedig formasjon på fjellene...eller skal en si gruvemasse. For de bergene en ser rundt Kiruna, er stein fra gruvene. Var i mine unge år på tur til gruvene, og var på omvisning . Det gar mange kilometer med gruveganger, og dypt er det også.
Den malmåren som jærnmalmen hentes fra, er faktisk samme malmåre som er i Mo i Rana. Så driver en langt nokk på Mo, så ender man opp i Kiruna:)
Tar man E10 og kjører østover, nærmer man seg Norge og Bjørnefjell. Bilde nr. 2 er av Bjørnefjell kapell. Kapellet ble bygget i 1952. Arkitekten er Bjarne Romsloe. Bilde viser Bjarne Romsloe til høyre, og er tatt 17. mai 1984
Bilde

Veien slynger seg videre ned mot Ofoten og Robakksfjorden. Og kommer ut på E6 lige nord for rombakksboa, den som det var bilde av på forrige quizen. E6 og E10 holder følge nordover til Bjerkvik hvor de skiller lag. Enkelte med militær tjeneste, kan nok dra kjensel på navnet. Bjerkvik er et større knutepunkt for militært personell. Veien E10 bli også kalt for Kong Olavs vei og går fra riksgrensen på Bjørnefjell og til Å i Lofoten.
Fortetter man E10 vil vi komme til neste bilde, nemelig Tjeldsundbrua, er ei veibru som knytter Hinnøya til fastlandet. Den strekker seg over Steinslandsstraumen fra Leikvikhamn på Hinnøysiden til Steinsland på fastlandet.
Hengebrua er en del av europavei 10 / Kong Olavs veg. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967. Da var jeg bare 4 år gitt. Det blåser mye i dette sundet, så en blir advart mot kraftig sidevind. Ikke uvanlig at trafikken blir stoppet.
Bilde

Nå er vi kommet oss over på Hindøya, Norges største øy. og vi nærmer oss Vesterålen. Men før vi kommer skikkelig inn i vesterålen, vil vi i Gullesfjordbotn ta av, og legge turen utover mot Lofoten. på den nye veien Lofas. Lo = Lofoten fas = fastlandsforbindelse. Altså, det er nå mulig å kjøre til lofoten uten å ta ferge.
I lofoten er det fantastisk å være motorsykelist. Absolutt å anbefale. Har prøvd dette selv senest i fjord sommer. Og da har en muligheter til å ta turen innom, Moskenes og Moskenesstraumen, der Jules Verne rømte fra Nemo.
Moskenstraumen (Moskenesstraumen, Moskstraumen) er en tidevannsstrøm i Lofoten mellom Moskenesøya og Mosken. Pga. den store tidevannsforskjellen (ca. 4 m) kan Moskenesstraumen gjøre opptil 6 knop. Moskenstraumen er kjent som en av de kraftigste havstrømmene i verden. I europeisk litteratur om geografiske emner fra 1600- og 1700-tallet ble det påstått at strømmen gikk inn i en underjordisk tunnel mellom Norskehavet og Bottenviken.


Moskenstraumen mellom Værøy og Moskenesøya i mid Mosken
Carta Marina over Moskenesstraumen ved den svenske biskopen Olaus MagnusMange samtidige norske diktere ga mer nøkterne skildringer basert på observasjoner. De verdenskjente forfatterne Edgar Allan Poe, Jules Verne og Petter Dass brukte alle disse kildene da de skrev sine fortellinger om malstraumen i Lofoten.

Straumen er også nevnt av Captain Ahab i Herman Melvilles Moby Dick
Men da får jeg vel bla opp fasiten
1) Europavei 10 fra Luleå til Å i Lofoten kalles Kong Olavs vei fra riksgrensen og til Å.
2) Tjeldsundbrua ble åpna av Kong Olav V 22. oktober 1967
3) Ofoten, Sør-Troms, Vesterålen og Lofoten
4) Har man vært ute i sterk sidevind på motorsykkel da vet man hvordan vinden absolutt vil legge sykkelen flat. Er flere bruer av denne størrelsen som blir stengt for mindre kjøretøy ved høy vindhastighet. Kastevinder er også et problem, særlig når bruene går over fjorder og sund med bratte fjellsider tett inn på brua. Både Tjeldsundbrua og Helgelandsbrua (på R17 ved Sandnessjøen) er utsatt for slik utrivelig vind.
5) Både Tjeldsundbrua og Gimsøybrua (begge på E10) har vært stengt for mindre kjøretøy på sommerstid pga. storm. Altså den tida det er mest vanlig med MC-turister.

Ble liksom ikke full pott på noen denne gangen. Selv om svarene enten står i turreferater på forumet, eller burde være relativt logiske med tanke på norske værforhold og motorsykkel. Men det er det med å se seg blind på spørsmålene og ikke tenke litt utafor boksen. Men du verden vi har da hatt mange gode ressonementer og gode forslag til løsninger. Og det er bra, trivelig at dere tar dere tid til å tenke ut gode svar.

Når jeg teller sammen svarene får jeg
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng
OleB 8 poeng (Strengt tatt 7, men han har jobba mye med oppgavene, og da må han få uttelling for det denne gangen)
Rogg 7 poeng (strengt tatt 6, men svaret er så utfyllende på sine punkter at det fortjener ett ekstra)

Det skulle gi følgende resultat etter seks runder:
Geso 26 poeng
OleB 26 poeng
Erling 20 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 18 poeng
Madman 8 poeng
Globe 6 poeng

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av AJ »

Velkommen til Forumet, Bromsloe :thumleft
Men må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener med posten din... :eh
Er ikke så viktig, men hvis du prøvde på noe og ikke fikk det til slik du ville er det bare å spørre :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gangbang
Innlegg: 19
Registrert: 09 nov 2009, 18:40
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Gangbang »

Quiz for desember:

Hvor har det blitt av Ragnhild?

Brukeravatar
Stipa
Innlegg: 45
Registrert: 19 mar 2009, 18:48
Motorsykkelen din: R1 03

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Stipa »

Gangbang skrev:Quiz for desember:

Hvor har det blitt av Ragnhild?

Lurer jeg på også ? :-k

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Dèt burde ikke vært så vanskelig å gjette?
Ørkendyret har gått i hi for vinteren og da blir jeg sittende hjemme og sture.
Men i dag var det da et solgløtt over Munkholmen, selv om Felleskjøpets kornlager skjemmer utsikten min
Bilde

Svar