

Som Supersic sier:simpson skrev: 19 apr 2017, 05:37De trenger ikke å være veldig slakke heller,ejs skrev: 19 apr 2017, 00:47 Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
Vanlig norsk landevei. Legger bare ned sykkel med tyngde og vrir hofta og sykkelen går på skinner gjennom svinga.
Vet noen kontra styrer i hver sving men det gjør jeg kun ved unnamanøver.
Kontrastyring er et fenomen som betyr at framhjulet på en mc først må bikkes litt i motsatt retning av den man skal svinge til, for å få sykkelen til å lene seg inn i svingen i den retningen man skal. Dette er en fysisk betingelse av flere årsaker, men som altså bare er egnet til å forvirre dersom man skal forklare det detaljert.
olela skrev: 21 apr 2017, 07:25 Her er fra filmen Full Kontroll viser de kontrastyring i praksis...
https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad...cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Vinkelen regulerer du med vektforskyvning, det er meget behaglig å kjøre med lean in og ikke drive å dytte på styret.cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.TGR skrev: 21 apr 2017, 17:03 Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring?![]()
Jeg har ikke påstått at det er slik. Jeg reiste bare et spørsmål om det kunne være en sammenheng. Hvis du leser innlegget mitt så er det et spørsmålstegn helt på slutten der. Det ser slik ut = ?simpson skrev: 21 apr 2017, 18:44 Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?