Endret ulykkesstatistikk.....
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Personlig har jeg ihvertfall hatt veldig godt utbytte av å forsøke å fokusere på de øvelsene som går frem av full kontroll boka Jeg er verbevist om at det uansett ferdighetsnivå kan være lurt å terpe på en del av disse tingene
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Som Supersic sier:
"DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL"
Svinging ved å "lene" seg inn i sving fungerer ikke. Bare å legge begge hender på tanken og prøve. Det blir nok gjort en ubevisst kontrastyring ifbm at man lener seg inn.
I Twist of the wrist filmen er dette behørlig testet og bevist, med fast styre og forsøk på å lene seg.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kanskje på tide at man definerer hva man diskuterer?
HVA er kontrastyring? ( ....når man snakker om å kjøre MC !!! )?
HVA er kontrastyring? ( ....når man snakker om å kjøre MC !!! )?
"Do the right thing"
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kontrastyring er hvis du ved en unnamanøver presser styret motsatt vei av hva man vil svinge for å få sykkelen til å reagere kjapt og den vil legge seg over den veien du skal svinge.
Du må faktisk ta litt i for å få det til.
Noen velger også å presse styret motsatt vei på veien også for å få samme effekt.
Du må faktisk ta litt i for å få det til.
Noen velger også å presse styret motsatt vei på veien også for å få samme effekt.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kontrastyring er et fenomen som betyr at framhjulet på en mc først må bikkes litt i motsatt retning av den man skal svinge til, for å få sykkelen til å lene seg inn i svingen i den retningen man skal. Dette er en fysisk betingelse av flere årsaker, men som altså bare er egnet til å forvirre dersom man skal forklare det detaljert.
Men poenget er at bevisst bruk av kontrastyring, kombinert med vektøkning (tråkk) på fothvileren på samme side, gir at man får en umiddelbar reaksjon, i form av et kjappere nedlegg inn i sving.
"Push" og "tråkk", og du får et kjapt nedlegg. Veldig effektivt i hårnålssvinger, på bane, hvis du pluteslig må tighte opp sporet i en krapp sving på ukjent vei, eller ved behov for en kjapp unnamanøver.
Det er forøvrig greit forklart i NMCUs Full Kontroll. :)
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Her er fra filmen Full Kontroll viser de kontrastyring i praksis...
https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7
https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
olela skrev: ↑21 apr 2017, 07:25 Her er fra filmen Full Kontroll viser de kontrastyring i praksis...
https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7
Jøss!!! Lett og godt forklart på 2 minutter!
OG, den forklarer hvordan man kan bruke kontra styring både ved unnamanøver, all annen svinging OG for å korrigere når man allerede er i sving.
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Bra filmserie, i grunnen
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: ↑19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad...cevillan skrev: ↑21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: ↑19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre..
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Vinkelen regulerer du med vektforskyvning, det er meget behaglig å kjøre med lean in og ikke drive å dytte på styret.cevillan skrev: ↑21 apr 2017, 15:02Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.simpson skrev: ↑19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Bruker kun kontrastyring ved unnamannøver.
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?
Re: Endret ulykkesstatistikk.....
Jeg har ikke påstått at det er slik. Jeg reiste bare et spørsmål om det kunne være en sammenheng. Hvis du leser innlegget mitt så er det et spørsmålstegn helt på slutten der. Det ser slik ut = ?
Jeg syntes det fremgår ganske tydelig av tråden her at mange ikke vet hva kontrastyring er.