Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Kan virkelig anbefale banedager uansett hvilket "nivå" man føler man er på. Jeg har kjørt endel på Acr og startet for 10 år siden for å komme i gang etter det vanlige avbrekket på 20 år med hus/barn etc etc...
Jeg startet med et såkalt førerutviklingskurs over 3 dager hvor man ble delt inn i 2 grupper primært etter hvordan man selv følte man behersket sykkel/fart eller om man hadde kjørt på bane før. Det var også mulig å bytte gruppe underveis hvis man følte at man havnet feil.
Du starter med å følge en instruktør som gruppe for å se sporvalg og generelle tips og gikk deretter til å vekselvis lede gruppen og foreta forbikjøringer. Så var det frislepp i pass a 30 min og 60 min pause , etterhvert har dette blitt forandret til 20-40.
Her får man kjøre i sitt eget tempo ( speil,lys og speedo blir tapet ) og kjenne på feste,aks,nedlegg på en vei på 12 m bredde med 0 trafikk imot :-)
Jeg "truet" med meg en kompis på 1200GS den første gangen hvor han hadde blånektet lenge mht at sykkelen ikke "passet" på bane.
Jeg sa til ham at du kjører i 160 + på vanlig vei og rimelig kvasst på lokale svingete mc-veier på 4 m veibredde og trafikk imot + elg,rådyr,bikkjer,traktorer med høysvans og annet som nårsomhelst kan dukke opp rundt neste sving så "tør" du ikke å kjøre på lukket bane designet for å kjøre fort ??
Resultatet er at han ble like bitt som meg og har i likhet med meg fått en helt annen kontroll på sykkel/bremser/posisjonering etc..
År nummer to tok jeg med min sønn som hadde hatt lappen i 6 mnd og opplevde en progresjon jeg ikke trodde var mulig - det var en helt annen fører som kjørte hjem fra Acr - 50 mil til Trondheim. Han kjørte en 05 XT660 og ble en mye tryggere og sikrere fører.
Tekniske krav på mc var at bremser/dekk var ok , ellers i bra teknisk stand -helst ny olje og ingen krav til spesiell bekledning utover det man bruker normalt. Man har selvfølgelig høye støvler , helst skinnbukse og rygg-skinne.
Viktig også at man har tid nok til å ta pauser - man blir fort het i toppen når man føler at man behersker sykkelen bedre og bedre og da er det veldig lurt å kjøre innom depo for å roe ned litt , ta litt vann og kjøre utpå litt mer uthvilt og klar i toppen.
Vi er alle forskjellige mht sykler,konkurranseinstinkt,erfaring så det gjelder å finne sitt eget tempo og sakte men sikkert bonde med sykkelen og jeg kan garantere at progresjonen ila disse dagene er vanvittig ! Jeg lærte mer på de første 3 dagene enn 5 år på veien og neste gang fortsatte progresjonen ,ikke i samme tempo men merkbart.
Så in short - just do it !
Jeg startet med et såkalt førerutviklingskurs over 3 dager hvor man ble delt inn i 2 grupper primært etter hvordan man selv følte man behersket sykkel/fart eller om man hadde kjørt på bane før. Det var også mulig å bytte gruppe underveis hvis man følte at man havnet feil.
Du starter med å følge en instruktør som gruppe for å se sporvalg og generelle tips og gikk deretter til å vekselvis lede gruppen og foreta forbikjøringer. Så var det frislepp i pass a 30 min og 60 min pause , etterhvert har dette blitt forandret til 20-40.
Her får man kjøre i sitt eget tempo ( speil,lys og speedo blir tapet ) og kjenne på feste,aks,nedlegg på en vei på 12 m bredde med 0 trafikk imot :-)
Jeg "truet" med meg en kompis på 1200GS den første gangen hvor han hadde blånektet lenge mht at sykkelen ikke "passet" på bane.
Jeg sa til ham at du kjører i 160 + på vanlig vei og rimelig kvasst på lokale svingete mc-veier på 4 m veibredde og trafikk imot + elg,rådyr,bikkjer,traktorer med høysvans og annet som nårsomhelst kan dukke opp rundt neste sving så "tør" du ikke å kjøre på lukket bane designet for å kjøre fort ??
Resultatet er at han ble like bitt som meg og har i likhet med meg fått en helt annen kontroll på sykkel/bremser/posisjonering etc..
År nummer to tok jeg med min sønn som hadde hatt lappen i 6 mnd og opplevde en progresjon jeg ikke trodde var mulig - det var en helt annen fører som kjørte hjem fra Acr - 50 mil til Trondheim. Han kjørte en 05 XT660 og ble en mye tryggere og sikrere fører.
Tekniske krav på mc var at bremser/dekk var ok , ellers i bra teknisk stand -helst ny olje og ingen krav til spesiell bekledning utover det man bruker normalt. Man har selvfølgelig høye støvler , helst skinnbukse og rygg-skinne.
Viktig også at man har tid nok til å ta pauser - man blir fort het i toppen når man føler at man behersker sykkelen bedre og bedre og da er det veldig lurt å kjøre innom depo for å roe ned litt , ta litt vann og kjøre utpå litt mer uthvilt og klar i toppen.
Vi er alle forskjellige mht sykler,konkurranseinstinkt,erfaring så det gjelder å finne sitt eget tempo og sakte men sikkert bonde med sykkelen og jeg kan garantere at progresjonen ila disse dagene er vanvittig ! Jeg lærte mer på de første 3 dagene enn 5 år på veien og neste gang fortsatte progresjonen ,ikke i samme tempo men merkbart.
Så in short - just do it !
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Inspirerende innleggWikingTnT skrev: 02 jun 2017, 08:31 Kan virkelig anbefale banedager uansett hvilket "nivå" man føler man er på. Jeg har kjørt endel på Acr og startet for 10 år siden for å komme i gang etter det vanlige avbrekket på 20 år med hus/barn etc etc...
Jeg startet med et såkalt førerutviklingskurs over 3 dager hvor man ble delt inn i 2 grupper primært etter hvordan man selv følte man behersket sykkel/fart eller om man hadde kjørt på bane før. Det var også mulig å bytte gruppe underveis hvis man følte at man havnet feil.
Du starter med å følge en instruktør som gruppe for å se sporvalg og generelle tips og gikk deretter til å vekselvis lede gruppen og foreta forbikjøringer. Så var det frislepp i pass a 30 min og 60 min pause , etterhvert har dette blitt forandret til 20-40.
Her får man kjøre i sitt eget tempo ( speil,lys og speedo blir tapet ) og kjenne på feste,aks,nedlegg på en vei på 12 m bredde med 0 trafikk imot :-)
Jeg "truet" med meg en kompis på 1200GS den første gangen hvor han hadde blånektet lenge mht at sykkelen ikke "passet" på bane.
Jeg sa til ham at du kjører i 160 + på vanlig vei og rimelig kvasst på lokale svingete mc-veier på 4 m veibredde og trafikk imot + elg,rådyr,bikkjer,traktorer med høysvans og annet som nårsomhelst kan dukke opp rundt neste sving så "tør" du ikke å kjøre på lukket bane designet for å kjøre fort ??
Resultatet er at han ble like bitt som meg og har i likhet med meg fått en helt annen kontroll på sykkel/bremser/posisjonering etc..
År nummer to tok jeg med min sønn som hadde hatt lappen i 6 mnd og opplevde en progresjon jeg ikke trodde var mulig - det var en helt annen fører som kjørte hjem fra Acr - 50 mil til Trondheim. Han kjørte en 05 XT660 og ble en mye tryggere og sikrere fører.
Tekniske krav på mc var at bremser/dekk var ok , ellers i bra teknisk stand -helst ny olje og ingen krav til spesiell bekledning utover det man bruker normalt. Man har selvfølgelig høye støvler , helst skinnbukse og rygg-skinne.
Viktig også at man har tid nok til å ta pauser - man blir fort het i toppen når man føler at man behersker sykkelen bedre og bedre og da er det veldig lurt å kjøre innom depo for å roe ned litt , ta litt vann og kjøre utpå litt mer uthvilt og klar i toppen.
Vi er alle forskjellige mht sykler,konkurranseinstinkt,erfaring så det gjelder å finne sitt eget tempo og sakte men sikkert bonde med sykkelen og jeg kan garantere at progresjonen ila disse dagene er vanvittig ! Jeg lærte mer på de første 3 dagene enn 5 år på veien og neste gang fortsatte progresjonen ,ikke i samme tempo men merkbart.
Så in short - just do it !


-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Tror nesten jeg må melde meg på hos senior mc selv! Har bare kevlar bukse :S men får vel kanskje lån skinn noe sted :)
Kunne hatt disse banekursene som et mini forumtreff for de som ønsker starte med banekjøring?
Kunne hatt disse banekursene som et mini forumtreff for de som ønsker starte med banekjøring?

Braaaaaap
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Jeg er interessert selv jeg, så det samle en del folk som ikke har kjørt før og dra sammen kan være gunstigAlleBrukernavnErTatt skrev: 02 jun 2017, 12:20 Tror nesten jeg må melde meg på hos senior mc selv! Har bare kevlar bukse :S men får vel kanskje lån skinn noe sted :)
Kunne hatt disse banekursene som et mini forumtreff for de som ønsker starte med banekjøring?![]()
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Helt enig!Royal skrev: 02 jun 2017, 12:24Jeg er interessert selv jeg, så det samle en del folk som ikke har kjørt før og dra sammen kan være gunstigAlleBrukernavnErTatt skrev: 02 jun 2017, 12:20 Tror nesten jeg må melde meg på hos senior mc selv! Har bare kevlar bukse :S men får vel kanskje lån skinn noe sted :)
Kunne hatt disse banekursene som et mini forumtreff for de som ønsker starte med banekjøring?![]()
Jeg har som nevnt tidligere noe begrenset fritid, men burde greie å overtale fruen om jeg får litt tid på meg.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Jeg har også meldt meg inn i Senior MC for å få kjørt på bane denne sesongen!
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Gikk det raskt å melde seg inn?Dansekris skrev: 02 jun 2017, 13:12 Jeg har også meldt meg inn i Senior MC for å få kjørt på bane denne sesongen!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Er vi 4 foreløpig da?
:D
Har ikke meldt meg inn noe sted enda, men gira som juling!

Har ikke meldt meg inn noe sted enda, men gira som juling!
Braaaaaap
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Til info, så er det kanskje 200 sykler på rudskogen:) så man kjører 4x 15 min:) men er jo nok det! Man får ikke kjøre fort før man kommer opp i modul 5! Så må man jo på Gardemoen først:) og man bruker MYE dekk på rudskogen!
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Regner med at det kan gå litt dekk ja, så får kjøre pentKawaGreen skrev: 02 jun 2017, 15:14 Til info, så er det kanskje 200 sykler på rudskogen:) så man kjører 4x 15 min:) men er jo nok det! Man får ikke kjøre fort før man kommer opp i modul 5! Så må man jo på Gardemoen først:) og man bruker MYE dekk på rudskogen!

Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
Ja, det stemmerBC45 skrev: 02 jun 2017, 16:12Regner med at det kan gå litt dekk ja, så får kjøre pentKawaGreen skrev: 02 jun 2017, 15:14 Til info, så er det kanskje 200 sykler på rudskogen:) så man kjører 4x 15 min:) men er jo nok det! Man får ikke kjøre fort før man kommer opp i modul 5! Så må man jo på Gardemoen først:) og man bruker MYE dekk på rudskogen!Hva gjør man i modul 4, er det bare sporvalg og bli kjent med banen?
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
BC45 bor du tilfeldigvis i edelgranveien? har sett det står en mt09 med samme lykter og farger som din i samme garasje som jeg turer inn&ut avBC45 skrev: 02 jun 2017, 16:12Regner med at det kan gå litt dekk ja, så får kjøre pentKawaGreen skrev: 02 jun 2017, 15:14 Til info, så er det kanskje 200 sykler på rudskogen:) så man kjører 4x 15 min:) men er jo nok det! Man får ikke kjøre fort før man kommer opp i modul 5! Så må man jo på Gardemoen først:) og man bruker MYE dekk på rudskogen!Hva gjør man i modul 4, er det bare sporvalg og bli kjent med banen?

Braaaaaap
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Hvor/hvordan komme igang med banekjøring?
[/quote]
BC45 bor du tilfeldigvis i edelgranveien? har sett det står en mt09 med samme lykter og farger som din i samme garasje som jeg turer inn&ut av
også så jeg nå det står bærum på profilen din
[/quote]
Nei det er ikke meg, men bor ikke så langt unna. Hyggelig å høre at det er flere enn meg som har gått for den litt utradisjonelle fargen
BC45 bor du tilfeldigvis i edelgranveien? har sett det står en mt09 med samme lykter og farger som din i samme garasje som jeg turer inn&ut av

[/quote]
Nei det er ikke meg, men bor ikke så langt unna. Hyggelig å høre at det er flere enn meg som har gått for den litt utradisjonelle fargen
