Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fluid Film lanolinolje som kjedesmøring. Noen som har prøvd?

Legg inn av AJ »

Jeg var innom Oslo Antirust i dag og fikk Alfa'en understellsbehandlet med lanolinoljebaserte Fluid Film.
Mens jobben ble gjort ble det vist en infofilm om egenskapene og anvendligheten til produktet på 'venterommet', der det også ble vist en sekvens hvor olja ble brukt som kjedespray på MC.

Noen som har prøvd dette som kjedespray?
Lanolinolja har jo svært gode kryp/penetreringsegenskaper, er miljøvennlig og ganske sikkert skånsom mot O/X-ringer. I tillegg skal den ha god vedheftevner. Alt gode egenskaper for en premium kjedeolje, virker det som.
Så... er det noen som har prøvd og kan dele sine erfaringer med oss andre her inne?

http://www.osloantirust.no/antirustbeha ... luid-film/

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Da tok jeg sjansen på å spraye Fluid Film lanolinolja på KTM-kjedet etter dagens tur.
Og det ga meg en liten aha! opplevelse, faktisk!
På hvilken måte?
Jo, ved at kjedelyden når hjulet roteres ble betydelig svakere. Nesten ingen lyd når hjulet snurres rask i kjøreretningen.
Langt mindre lyd enn med andre smøremidler jeg har brukt. Et tydelig tegn på at kjedegangen er blitt godt smurt.

Kryp- og festegenskapene til denne miljøvennlige "saueull"olja tror jeg gjør den til den ideelle kjedesprayen.
Selv kommer jeg sterkt til å vurdere innkjøp av Fluid Film LiquidA olje til å bruke på Tutoro kjedesmøreren neste sesong.
Forsøket i dag virket veldig lovende selv om jeg ikke har tatt en testtur enda etter at jeg sprayet kjedet med Fluid Film olja.

Ingen respons på forrige innlegg om denne olja tyder på at den er rimelig uprøvd blant MC-folk.
Fortsatt ingen som har prøvd?

Her mer info fra en av flere på nett som selger Fluid Film produktene:
Lanolinolje LqA.PNG

FLUID lqA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 216
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Roargutten »

Spennende å høre om dine erfaringer rundt dette videre fremover, som f.eks søl på felg osv.
Jeg har et par slike bokser på hylla i verkstedet så kanskje det må teste :D
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kvase »

Ble soppas nysgjerrig at jeg bestilte 1 spray + 1 liter
http://www.bilkontroll.no/kategorier/fl ... 58b96d4a92
fungerer dette ja så er jo det topp - kan jo brukes på mye annet en mc å
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kvase. skrev: 06 okt 2017, 08:49 Ble soppas nysgjerrig at jeg bestilte 1 spray + 1 liter
http://www.bilkontroll.no/kategorier/fl ... 58b96d4a92
fungerer dette ja så er jo det topp - kan jo brukes på mye annet en mc å
Som kjent, for de som har fulgt med i denne tråden, har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en. Den sørger for god smøring under kjøring.
Likevel gir jeg kjedet en passe dose av samme spesialoljen fra Tutoro etter lengre turer, sånn for sikkerhets skyld, fra en liten hendig smørekanne jeg har stående i garasjen. Tar et snaut halvminutt å smøre kjedet med slik kanne når sykkelen står på midtstøtta.
For de som ikke har kjedesmører montert kan man ta med seg slik smørekanne med på tur i stedet for kjedespray.
De minste man får tak i får antakelig plass under salen på de fleste sykler.
Finnes mange forskjellige typer smørekanner i ulike størrelser. Her den som selges fra Jula, ganske lik den jeg har, som er litt mindre:
192053.jpg
Konistensen på Tutorooljen og Fluid Film Liquid A ser ut til å være den samme slik at jeg tror det skal gå fint å bytte ut Tutoro oljen med Fluid Film i kjedesmørern på sykkelen.
Blir en testtur på noen mil senere i dag.
Skal prøve å huske å ta et par-tre bilder før og etter turen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Roargutten skrev: 06 okt 2017, 08:18 Spennende å høre om dine erfaringer rundt dette videre fremover, som f.eks søl på felg osv.
Jeg har et par slike bokser på hylla i verkstedet så kanskje det må teste :D
Sånn så det ut etter en ca. 3 mils tur i dag:
Fluid Film kjedeolje2.JPG
Svært godt smurt kjede, som man ser på bildet.
Litt oljestøv på felgen, men ikke urovekkende mye for å si det slik.
Ble kanskje litt for mye med både Fluid Film spray og olje fra Tutoro oljesmøreren...
Og kanskje sprayen egentlig er litt for tynn og at Fluid Film Liquid A olje påført med smørekanne egner seg bedre.
Det får vi forsøke senere, mest sannsynlig neste sesong, etter innkjøp av nettopp Liquid A oljen.
Fluid Film kjedeolje1.JPG
Slik så det ut ved frontdrevet...
Kan tyde på at Fluid Film har god rensende effekt og at sølinga her er et resultat av det. Har ikke opplevd noe tilsvarende med Tutorooljen eller andre oljer og kjedespray.
Også her tror jeg at Liquid A oljen vil gi et annet resultat siden den er av en mer oljete konsistens enn den svært tyntflytende og ikke minst effektiv penetrerende Fluid Film sprayen.

Uansett så tror jeg ikke at kjedet har vondt av den miljøvennlige Fluid Film sprayen. Det er tydelig at sprayen smører svært godt, men at den kanskje er for tynn til å brukes som erstatning i det daglige for andre produkter som er laget spesielt for MC-kjeder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Denne ser ut som en god løsning for de med kjededrevne sykler uten midtstøtte:



Mer info her: https://www.tru-tension.com/products/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 »

Smart sak, men jeg lurer litt på hvor stabil den er i forhold til en depotstøtte
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 31 des 2017, 10:04 Smart sak, men jeg lurer litt på hvor stabil den er i forhold til en depotstøtte
Tror neppe denne egner seg som noen erstatning for depostøtte.
Jeg ser for meg at Wheel Monkey'en kan brukes mens sykkelen står på sidestøtta slik at man ikke trenger hjelp til å holde sykkelen oppreist.
Hvis så er tilfelle må det kunne sies at dette er en praktisk liten sak :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel »

Slik jeg ser det, så vil fordelen med Wheel Monkey'en bli at den tar liten plass, (rimeligere?), og er lett å trille sykkelen opp på for enkelt vedlikehold og kontroll.

Så absolutt en praktisk liten sak, ja.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ennå enklere er en http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skrust ... 000018448/
som en snur slik at den skyver fra hverandre(de er beregnet for det) og bruker den under baksvingen på høyre side helt bakerst..
jekker opp til hjulet er fritt i lufta.
En "skistropp" eller lignende holder forbremsen inne for å stabilisere ekstra.
samme prinsipp som:
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

... det er så deilig med kardang
:prf

Bilde

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 01 jan 2018, 08:40 ... det er så deilig med kardang
:prf

Bilde
Helt supert :thumleft
Bytte to dl olje hver 10 000 km, ellers ingenting :roll

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ejs »

:-k
Er vel universalleddene på mellomakselen som er kardanger.....
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 01 jan 2018, 14:45
ZZR-Erling skrev: 01 jan 2018, 08:40 ... det er så deilig med kardang
:prf

Bilde
Helt supert :thumleft
Bytte to dl olje hver 10 000 km, ellers ingenting :roll
hvis en synes at kardang er "deilig"......
blir jeg litt nysjerrig på hvordan en nyter den?
slikkes den eller har man en form for sex med den? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 01 jan 2018, 15:15
kjellv skrev: 01 jan 2018, 14:45
ZZR-Erling skrev: 01 jan 2018, 08:40 ... det er så deilig med kardang
:prf

Bilde
Helt supert :thumleft
Bytte to dl olje hver 10 000 km, ellers ingenting :roll
hvis en synes at kardang er "deilig"......
blir jeg litt nysjerrig på hvordan en nyter den?
slikkes den eller har man en form for sex med den? :-k
:D
Man får tak i ølla først. Så kan man sitte å se på mens diverse smøreøvelser skjer :prf

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Ikke tvil om at det hadde vært mer behagelig med kardang :prf

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Tja... fyller som regel 2-3 dl gearolje i denne i året på cbrǹ...så jeg kan drekka øl uten å ha det "deilig" med kardangen...

http://www.pdoiler.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Hvorfor skal denne tråden om kjede og drev søles til med lastebildeler? (Fleip.... :vs )
Til de som sverger til kardang: flott det. Jeg har nå kjørt ca 42.000 km på min R-sykkel etter siste skift av kjede og drev. Ærlig talt, det er ikke noe som helst problem.
Kan en kardang-hangaround fortelle her i denne tråden hvordan man drever om en kardangsykkel?

For smøring av kjede; sykkel på sidestøtte, en trepinne på skrå fra under baksving høyre side, ned på en liten trekile på bakken. 3-4 lette spark på trekilen og hjulet er over bakken. Raskt, gratis, enkelt. Lett å ha med på tur hvis det trengs.
I garasjen bruker jeg også biltemas billigste saksejekk (ca 100,-) til samme formål, hvis jeg ikke gidder å dra frem depotstøtte.

Poenget mitt er: keep it stupid simple :-)

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 01 jan 2018, 17:25 Tja... fyller som regel 2-3 dl gearolje i denne i året på cbrǹ...så jeg kan drekka øl uten å ha det "deilig" med kardangen...

http://www.pdoiler.co.uk/
Men du må stramme kjede, bytte kjede/drev og kjøre rundt med en større uvisshet om hvor lenge det holder.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 02 jan 2018, 00:25 Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
Da har du moped ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tutoro Auto Chainoiler montert på KTM Super Adventure S, 2018 mod.

Legg inn av AJ »

AJ skrev:Da er Tutoro chainoiler montert på nysykkelen. Litt annerledes montering av påføringsdyse enn på gamle KTM'en.

Skriver mer om dette senere for de spesielt interesserte i "AJ Arena..." bikerloggen min siden kjerringa og jeg skal ut på en lengre Alfa Romeo tur i finværet :) .

Her et par-tre bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
Skriver litt mer om Tutoro chainoiler og monteringen i denne tråden i stedet for bikerloggen.
Mest for de som er interessert i en ganske genial mekanisk gadget, som Tutoro faktisk er.

Jeg har montert samme enhet som jeg hadde på 2015 modellen. På samme sted også, med en brakett festet til det ene skruefestet på høyre passasjerfothviler. Ideell plassering slik jeg ser det, siden oljebeholder sitter beskyttet bak forthvilerbraketten med lett tilgang til justeringsrattet i brakettåpningen.
Justeringsrattet nederst på oljebeholderen er den man stiller inn dryppfrekvensen på til den "makaløsa maniken" i beholderen som sørger for at oljen siger nedover i slangen og ut av påføringsdysa mot bakdrevet.
Lese mer om hvordan Tutoro fungerer på https://www.tutorochainoiler.com/.

På min forrige KTM prøvde jeg forskjellige løsninger med Tutoros egen hardplastdyse med oljepåføring både mot framdrev og bakdrev og endte opp med å plassere den slik at oljen ble påført på innsiden av kjedet rett før kjede og bakdrevtenner møttes.
Dvs. at dysa ikke lå an mot drevet slik produsenten anbefaler som den aller beste løsningen uten at de dermed avviser løsningen jeg valgte.
De Tutoroprodusenten sier om "min" løsning er at det vil gå en del olje til spille, både gjennom kjedeleddene og ved at oljen lettere kastes av bakdrevet.

Nå har jeg valgt å legge påføringsdysen inntil bakdrevet der Tutoro anbefaler, slik bildet ovenfor viser.
Som man vil se har jeg valgt en løsning uten hardplastdyse, som man dytter på plass i selve oljeslangen.
I stedet for å bruke slangen som satt på den forrige sykkelen,kjøpte jeg en ny i samme dim. til noen får kr. hos en lokal "vi har omtrent alt du trenger" butikk av den gode gamle sorten.
På den siste tredjedelen av slangen kveilet jeg rundt metalltråden som vises på bildet. Dette for å gjøre den delen av slangen, som ligger bak og delvis under svingarmen/bakgaffelen, stivere og lettere å forme den slik jeg ønsket.

Jeg hadde tenkt å dytte inn en hardplastdyse i enden på slangen, men da jeg prøvde å legge an den metalltrådkveilede slangen mot drevet viste dette seg å fungere helt utmerket, også en en lengre testtur på både svært humpete vei og riksveien.
Så da blir løsningen slik inntil det evt. dukker opp svakeheter med den.

Men for å kunne legge an den kveilede slangeenden mot bakdrevet er det viktig at slangen er godt festet rett før der slangen møter drevet.
Dessverre tok jeg ikke bilder av den løsningen, men skal forsøke å beskrive det så kort og presis som mulig.
Den nedre trekantformede kjedebeskyttelsen som er festet med to skruer gjør det mulig å feste slangen med to plasttrips ved å plassere slangen bak festeøyene for deretter å skru på plass beskyttelsen igjen.
Dette fikk jeg ikke til (eller prøvde ikke hardt nok...) på den forrige sykkelen, men denne gangen gikk det forholdsvis greit med en god porsjon tålmodighet og fingerferdighetsøvelse...

Etter dagens testtur er jeg veldig fornøyd med løsningen og hvordan Tutoro fungerer.
Det jeg synes er spesielt bra med Tutoro er at man ikke trenger noen form for modifisering/inngripen i sykkelen. Dvs. ingen kobling til sykkelen, verken vakuumsystemer eller elektrisk anlegg.
Og den "makaløsa maniken", selve mekanikken i Tutorosystemet sørger for oljenedsig i slangen under kjøring i takt med demperbevegelsene under kjøring og stopper automatisk når sykkelen står stille.

Nevner til slutt i et langt og kanskje en smule nerdete innlegg om at oljepåføring på bakdrevet visstnok skal være svært effektiv siden oljen blir presset inn ytterleddet på kjedet for deretter å bli pumpet videre innover i kjedeleddene, som en form for oljepumpe.

Det gjenstår å se hvor lenge og godt løsningen og systemet fungerer.
Så langt veldig lovende :thumleft .
Om noen er nysgjerrige på Tutoro, løsningen jeg har valgt og erfaringer jeg har med systemet er det bare å fyre løs :) .
Tutoro auto3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:
Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel »

Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar