De aller fleste får vel førerkortet i posten :)Rune75 skrev: 17 aug 2018, 09:59Det uttrykket er veldig gammelt ja. Mopedførerbeviset, som det het den gangen, fikk jeg faktisk i posten. Vi hadde opplæring på ungdomsskolen (valgfag) og fikk tilsendt beviset i posten når vi fyldte 16.Lauri skrev: 17 aug 2018, 09:49gitt at historiene fra forrige årtusen er rett gjengitt, så var det visstnok veldig lett "å få lappen". Mon tro om det er fra den tidsepoken utbruddet "f*.. fikk du lappen i postkassa eller..." kommer?
Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Jepp. Man får et midlertidig kjørebevis når man består, så får man førerkortet i posten etter noen dager :)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Hehe
javisst - rett i postkassen i dag. Men slik var det vel ikke i forrige årtusen?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Kan ikke helt huske det, men vi fikk nok den permanente lappen med en gang. Var jo en sånn laminert sak så stor at den akkurat gikk inn i hanskerommetLauri skrev: 17 aug 2018, 10:30 Hehejavisst - rett i postkassen i dag. Men slik var det vel ikke i forrige årtusen?

-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Det var ikke jeg som postet at jeg hadde brukt 40000. :)Bjerknez skrev: 17 aug 2018, 04:04 Det var derfor jeg lurte på om du kanskje hadde blitt lurt. Men det kan så klart også være andre grunner. Uansett så er jo det viktigste at du har lappen i dag![]()
Men jeg brukte faktisk litt mer enn det. En av de viktigste grunnene til det var at jeg følte meg veldig utrygg på krypkjøring og valgte å ta endel dobbelttimer ekstra for å sikre at jeg sto på første oppkjøring. (Det gjorde jeg). :) Jeg øvde også på egen hånd.
Det hører kanskje med i historien at den ene kjørelæreren jeg hadde var ganske udugelig. Han fikk faktisk fyken mens jeg tok lappen. Det kostet meg nok et par timer ekstra. Men shit happens. Skolen håndterte det helt OK.
Det "komplette" kurset inneholder 10 kjøretimer. Jeg velger å tro at det er for lite for svært mange folk. Men jeg baserer det utelukkende på magefølelsen.EDIT:
Siden du linker til viser at et komplett kurs på denne kjøreskolen koster 23.200. I tillegg kommer litt småtteri som oppkjøring og andre ting som betales til Statens vegvesen. Denne kjøreskolen er i følge min kjappe sjekk 3-4.000 dyrere enn den kjøreskolen jeg brukte med dagens priser.

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Tok mc lappen sommeren 1974. Kosta 700 totalt. Teorikurs, med kjøretimer og med 2 oppkjøringer. (Kjørte for fort på første oppkjøringen)
Fikk det grønne sertifikatet der stod det at ...må ikke kjøre tung MC før 18 årsdagen.......
Fikk det grønne sertifikatet der stod det at ...må ikke kjøre tung MC før 18 årsdagen.......

If it ain't broke, I'll break it.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Jeg tok Bil lappen på 80-tallet.
83 var det vel. Prisen husker jeg ikke. Det var i alle fall greit å få repetisjon og å slipe bort uvaner, og ikke minst å lære nye ting da jeg tok MC lappen i fjor. Den havnet på 30,000. Kunne nok kuttet noen av de siste timene, men det var greit å ha kontinuitet frem til oppkjøring. Heller det enn å stryke, med påfølgende karantene.
8-)
83 var det vel. Prisen husker jeg ikke. Det var i alle fall greit å få repetisjon og å slipe bort uvaner, og ikke minst å lære nye ting da jeg tok MC lappen i fjor. Den havnet på 30,000. Kunne nok kuttet noen av de siste timene, men det var greit å ha kontinuitet frem til oppkjøring. Heller det enn å stryke, med påfølgende karantene.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Da jeg fikk mitt første så var det laget hos Biltilsynet. Jeg fikk det over disken. Rosa, i laminat og DET VAR VARMT!!Bjerknez skrev: 17 aug 2018, 10:22 Jepp. Man får et midlertidig kjørebevis når man består, så får man førerkortet i posten etter noen dager :)
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Mitt første førerkort var grønt ...
Selv om kjøreopplæringa er mere omfattende og skal være bedre i dag ser vi fortsatt veldig mye rart i trafikken. Det som er mest skremmende er sjåfører som ikke evner å holde følge med øvrig trafikk eller det skyldes at fokus er helt andre steder.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... forerkort/
Selv om kjøreopplæringa er mere omfattende og skal være bedre i dag ser vi fortsatt veldig mye rart i trafikken. Det som er mest skremmende er sjåfører som ikke evner å holde følge med øvrig trafikk eller det skyldes at fokus er helt andre steder.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... forerkort/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Nei, alt var ikke lettere før da det var mye kjedeligere tilgang på relevant stoff og mye vanskeligere å finne hjelp da det ikke var mange alternativer. I grove trekk var det pensum bok og dine nærmeste å spørre.Juicebox skrev: 14 aug 2018, 22:41Vet ikke helt hva du mener med svært mye pensum og hva du bruker som referanse for dette. Jeg personlig følte det var det samme som å ta billappen, pensummessig, bare noe forskjeller som vedlikehold og sporvalg. Følte at det var verken mer eller mindre enn for mc kontra bil.Stian87 skrev: 14 aug 2018, 18:51 Tok selv lappen for snart to år siden og kan bekrefte at det var svært mye pensum.
Og så håper jeg inderlig det er vanskeligere å ta lappen nå enn før, for så mange idioter i trafikken er det jo bare logisk at det bør bli hardere å få lov til å kjøre i trafikken.
OK!dypen skrev: 14 aug 2018, 20:52 Det er nok mange i dag som ikke har den indre driven og viljen … Stoffet måtte læres, selve kjøringa var ikke noe stress da vi hadde kjørt i flere år sommer som vinter. I dag finner du det meste på nett med førerprøve tester osv, vi måtte bruke mor, far og søsken.
Husker det som det var i går, kjørelysten var enormt stor så det var lesing og pugging lang tid i forveien. Lappen ble tatt på 16 års dagen og vi kjørte over alt med 100 kubikk, nesten alle jeg kjente kjørte lettvekter. Så kom 18 års dagen og lappen var gyldig for tung motorsykkel, første turen gikk fra Gudbrandsdalen til Fyresdal med nyinnkjøpt brukt (5 mnd før) -73 CB750 etter endt jobb på fredag. Det ble mange fantastiske turer etter dette og mange mc treff. Det ble mest off-topic dette, mimre :)![]()
Haha please ikke gi nettet skylden for at dagens motorsyklister ikke har den indre driven og viljen![]()
At du følte at du hadde enormt kjørelyst betyr sannsynligvis ikke at andre som ikke fra din tid ikke har det samme. Blir kanskje for feil tankegang det du har her...
I dag er det hjelpemidler, diverse kurs og forklaringer over alt som app’r filmer pensum nettsider osv
Nettet og tilgang til alt og hele verden er faktisk en veldig stor årsak til hva dagens generasjoner har interesse av.
Har nevnt det før, er vi bedre sjåfører i dag … det føles ikke slik når jeg er ute i trafikken. Lite oppmerksomme sjåfører som påvirker kjøremønster og ikke minst evnen til å følge trafikken (hastighet). Det å lese trafikk er også helt fraværende hos mange, eksempel fra i dag hvor vi står i kø inn i en trafikkert fem arma rundkjøring, du ser det kommer bil med høyre blinklys på og du har det raskeste kjøretøyet i trafikken (el-bil) men står fortsatt i påvente at det skal bli klart. Når blir ei rundkjøring tom i værste lørdagstrafikken rundt Oslo området. (Lillestrøm Varemesse)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Min svigerfar tok førerkort på 60-tallet en gang. Han hadde ikke råd til bil så han tok førerkortet for mc. Han hadde oppkjøring og bestod. Når han åpnet det grønne førerkortet så sto det bil og ikke motorsykkel. Han gikk stille ut og kjørte med dette førerkortet resten av livet. Det hører med til historien at han aldri turte å fornye fra det grønne førerkortet til senere utgaver.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Det jeg husker spesielt fra da jeg var i gang med førerkort for MC og bil var at dette med en dyd av nødvendighet.
Førerkort var noe vi bare måtte ha her på bygda så det var bare å hive seg ut i det.
Nå om dagen er det jo mange unge i samme alder som vi var på syttitallet som ikke ser poenget, av en eller annen (mystisk...
) grunn... 
Førerkort var noe vi bare måtte ha her på bygda så det var bare å hive seg ut i det.
Nå om dagen er det jo mange unge i samme alder som vi var på syttitallet som ikke ser poenget, av en eller annen (mystisk...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Var det lettere å ta lappen før årtusenskiftet?
Om det var noe lettere tror jeg egentlig ikke, men vesentlig mindre obligatorisk enn nå og således billigere.
Jeg tok på MC noen år senere enn på bil, i 1991 på MC mener jeg, mener jeg betalte 300 kr timen og enda mindre i starten.
Slapp unna med veldig få kjøretimer og mener å huske at hele greia endte på et sted rundt 3000 teoriprøven og oppkjøring inkludert.
Jeg tok på MC noen år senere enn på bil, i 1991 på MC mener jeg, mener jeg betalte 300 kr timen og enda mindre i starten.
Slapp unna med veldig få kjøretimer og mener å huske at hele greia endte på et sted rundt 3000 teoriprøven og oppkjøring inkludert.