Var derfor jeg skrev at jeg ikke var så hissig på å spleise på absolutt ALT. Skole og helsesystem er på en måte tjenester vi ikke kan velge om vi vil benytte oss av men en ny vei med bomstasjon kan du velge bort. Det er ihvertfall teorien.
Kjør sakte aksjon
Re: Kjør sakte aksjon
Sist redigert av Rune75 den 05 okt 2018, 14:17, redigert 1 gang totalt.
Re: Kjør sakte aksjon
Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
Re: Kjør sakte aksjon
Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
- Bjerknez
- Innlegg: 24103
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjør sakte aksjon
Det er mye JEG sikkert kunne spart meg for å betale for over skatteseddelen også, men det er liksom ikke sånn det funker. Drar man alle over en kam så blir det mer rettferdig.
Ellers enig med det Simpson skriver.
Re: Kjør sakte aksjon
Alle skatter og avgifter går i felleskassa. Dessuten skal bilbruken ned, Norge har forplikta seg til å kutte utslippene.simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
Hvorfor tror du vi har verdens beste velferdsstat?
Du har noen rare resonnementer. Du sier at skatten er der av prinsipp, og ikke fordi staten må ha skattepenger, men samtidig mener du at staten skal finansiere veiene. Hvordan skal staten betale for infrastruktur om folk ikke betaler skatt og avgifter?
Det er ikke sånn at veiprosjekter fullfinansieres av bompenger alene heller.
Re: Kjør sakte aksjon
Nei, jeg tror ikke det, jeg vet det. Skatteinntektene er ørsmå i forhold til olje/gassinntekter. Vi har så ufattelig mange tusen milliarder på bok at det er opplagt at skatteinntektene er rent prinsipp.Rune75 skrev: ↑05 okt 2018, 14:20Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
Re: Kjør sakte aksjon
Beklager, men det er rett og slett grunnleggende feil.simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:33Nei, jeg tror ikke det, jeg vet det. Skatteinntektene er ørsmå i forhold til olje/gassinntekter. Vi har så ufattelig mange tusen milliarder på bok at det er opplagt at skatteinntektene er rent prinsipp.Rune75 skrev: ↑05 okt 2018, 14:20Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id484905/
Hvorfor ikke bruke mer oljepenger?
I et bærekraftperspektiv er det rimelig å se petroleumsformuen som en arv fra naturen som tilhører alle generasjoner. Avkastningen på denne formuen gir grunnlag for et varig høyere forbruk i Norge. Det mest sentrale spørsmålet er derfor ikke hvor mye av petroleumsformuen vi skal bruke, men hvor raskt vi skal ta avkastningen inn i norsk økonomi.
Handlingsregelen for budsjettpolitikken er en plan for en jevn og gradvis økning i bruken av oljeinntekter om lag i takt med forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland (SPU). Bruken av oljepenger trappes dermed gradvis opp til et nivå som kan opprettholdes på lang sikt. I tillegg legger retningslinjene vekt på at bruken av oljeinntekter det enkelte år må tilpasses konjunktursituasjonen. I gode tider bør vi holde igjen på bruken av oljeinntekter, mens det i dårlige tider kan være fornuftig å bruke noe mer enn forventet fondsavkastning.
Bruken av oljeinntekter skal altså både være bærekraftig på lang sikt og legge til rette for en stabil økonomisk utvikling på kort sikt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24103
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjør sakte aksjon
Men det er vel ikke riktig at vi har dem "på bok" i ordets rette forstand? Det heter vel "Pensjonsfond utland"?
Altså at pengene er investert og skaper avkastning som vi igjen får gode av?
man ellers er jeg mer eler mindre enig med deg. Jeg betaler gjerne for meg, men få bort de bommene! :)
Edit: Dansekris var før meg.
Jeg befinner meg kanskje ikke helt på Simpson sin tankegang her, men kanskje ett sted midt i mellom...?
Altså at pengene er investert og skaper avkastning som vi igjen får gode av?
man ellers er jeg mer eler mindre enig med deg. Jeg betaler gjerne for meg, men få bort de bommene! :)
Edit: Dansekris var før meg.
Jeg befinner meg kanskje ikke helt på Simpson sin tankegang her, men kanskje ett sted midt i mellom...?
Re: Kjør sakte aksjon
Når Norge en gang tiden bygde veier uten bompenger var staten avhengig av skatteinntekter og hadde stor utenlandsgjeld, i 1988 var Norge for første gang uten gjeld og alt var betalt med oljeinntekter og ikke skattepenger.Dansekris skrev: ↑05 okt 2018, 14:27Alle skatter og avgifter går i felleskassa. Dessuten skal bilbruken ned, Norge har forplikta seg til å kutte utslippene.simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
Hvorfor tror du vi har verdens beste velferdsstat?
Du har noen rare resonnementer. Du sier at skatten er der av prinsipp, og ikke fordi staten må ha skattepenger, men samtidig mener du at staten skal finansiere veiene. Hvordan skal staten betale for infrastruktur om folk ikke betaler skatt og avgifter?
Det er ikke sånn at veiprosjekter fullfinansieres av bompenger alene heller.
Etter 1988 har vi bygd opp en ufattelig rikdom, men skattenivået har forblitt det samme.
At biltrafikken skal kutte utslipp er en forvridd måte å melke mer kroner ut av oss, og de aller fleste godtar dette tullet. Biltrafikken slipper ut null nada sammenliknet med industri og ikke minst skipstrafikk som virkelig er de store synderne. Ett skip ala supplyskip i Nordsjøen ligger på rundt 20 tonn diesel i døgnet, det er mange tusen biler.
Og langs kysten ligger det hundre vis av skip til kai og ca snitt på ett som går på hjelpemotorer er ca 6000 l i døgnet.
Og da trenger du ikke være professor for å forstå at biler ikke vil utgjøre noe forskjell.
Men så lenge folk tror på miljøtullinger og sosialister er dette prisen vi må betale.
Rasmus Hansson snakket i valgkampen om hvor viktig det var at Norge kuttet utslipp ble Erna lei og sa at for å stoppe diskusjonen med en gang, Norge står for 0,01 promille av verdens utslipp så det betyr ingen ting hva vi gjør.
Re: Kjør sakte aksjon
I statsbudsjett for 2017 utgjorde skatt og avgift 57,9 mrd av totalt 1200 mrd i statsinntekter, altså en ubetydelig del.Dansekris skrev: ↑05 okt 2018, 14:36Beklager, men det er rett og slett grunnleggende feil.simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:33Nei, jeg tror ikke det, jeg vet det. Skatteinntektene er ørsmå i forhold til olje/gassinntekter. Vi har så ufattelig mange tusen milliarder på bok at det er opplagt at skatteinntektene er rent prinsipp.Rune75 skrev: ↑05 okt 2018, 14:20Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id484905/
Hvorfor ikke bruke mer oljepenger?
I et bærekraftperspektiv er det rimelig å se petroleumsformuen som en arv fra naturen som tilhører alle generasjoner. Avkastningen på denne formuen gir grunnlag for et varig høyere forbruk i Norge. Det mest sentrale spørsmålet er derfor ikke hvor mye av petroleumsformuen vi skal bruke, men hvor raskt vi skal ta avkastningen inn i norsk økonomi.
Handlingsregelen for budsjettpolitikken er en plan for en jevn og gradvis økning i bruken av oljeinntekter om lag i takt med forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland (SPU). Bruken av oljepenger trappes dermed gradvis opp til et nivå som kan opprettholdes på lang sikt. I tillegg legger retningslinjene vekt på at bruken av oljeinntekter det enkelte år må tilpasses konjunktursituasjonen. I gode tider bør vi holde igjen på bruken av oljeinntekter, mens det i dårlige tider kan være fornuftig å bruke noe mer enn forventet fondsavkastning.
Bruken av oljeinntekter skal altså både være bærekraftig på lang sikt og legge til rette for en stabil økonomisk utvikling på kort sikt.
Re: Kjør sakte aksjon
Bjerknez skrev: ↑05 okt 2018, 14:24Det er mye JEG sikkert kunne spart meg for å betale for over skatteseddelen også, men det er liksom ikke sånn det funker. Drar man alle over en kam så blir det mer rettferdig.
Vi er nok grunnleggende enig her bare ikke akkurat hvor grensen bør settes.
- Bjerknez
- Innlegg: 24103
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjør sakte aksjon
Altså rettferdig i den grad at folk flest blir fornøyde. Helt fornøyde vil vi aldri noensinne bli. Alle betaler sin del av kaka, uavhengig om det er for nytt tak på skolen i Kautokeino, avrusing av en narkoman i Bergen, tv lisensen, feite veier i de store byene eller leiligheten til Mullaen.
Re: Kjør sakte aksjon
simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:53I statsbudsjett for 2017 utgjorde skatt og avgift 57,9 mrd av totalt 1200 mrd i statsinntekter, altså en ubetydelig del.Dansekris skrev: ↑05 okt 2018, 14:36Beklager, men det er rett og slett grunnleggende feil.simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:33Nei, jeg tror ikke det, jeg vet det. Skatteinntektene er ørsmå i forhold til olje/gassinntekter. Vi har så ufattelig mange tusen milliarder på bok at det er opplagt at skatteinntektene er rent prinsipp.Rune75 skrev: ↑05 okt 2018, 14:20Tror du virkelig at Norge ville gått rundt uten skatteinntekter ?simpson skrev: ↑05 okt 2018, 14:17 Hvorfor skal VI betale for veiene? Det er statens ansvar, ene og alene, og vi betaler årsavgift, tidligere vegavgift og det blir ikke brukt ett øre til veg av de milliardene de drar inn der.
Norge har ufattelig med penger og kan bygge firefelts motorveier over alt uten å kreve bompenger, men det har blitt godtatt over mange år at vi skal betale bompenger i tillegg til alle andre avgifter på bil, men så lenge det finnes sosialister som klarer og å overbevise oss om at vi må betale skatt og avgifter for å få landet til å gå rundt, blir det sånn.
All skatt i Norge er i dag basert på at vi skal betale av prinsipp, ikke at staten faktisk må ha skattepenger fra oss, dette henger igjen fra 60 år med rødt styre av landet og er arven vi må dra med oss og blir aldri borte før folk får opp øynene.
Ikke uten grunn enkelte svensker har uttalt at vi er en kommuniststat.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id484905/
Hvorfor ikke bruke mer oljepenger?
I et bærekraftperspektiv er det rimelig å se petroleumsformuen som en arv fra naturen som tilhører alle generasjoner. Avkastningen på denne formuen gir grunnlag for et varig høyere forbruk i Norge. Det mest sentrale spørsmålet er derfor ikke hvor mye av petroleumsformuen vi skal bruke, men hvor raskt vi skal ta avkastningen inn i norsk økonomi.
Handlingsregelen for budsjettpolitikken er en plan for en jevn og gradvis økning i bruken av oljeinntekter om lag i takt med forventet realavkastning av Statens pensjonsfond utland (SPU). Bruken av oljepenger trappes dermed gradvis opp til et nivå som kan opprettholdes på lang sikt. I tillegg legger retningslinjene vekt på at bruken av oljeinntekter det enkelte år må tilpasses konjunktursituasjonen. I gode tider bør vi holde igjen på bruken av oljeinntekter, mens det i dårlige tider kan være fornuftig å bruke noe mer enn forventet fondsavkastning.
Bruken av oljeinntekter skal altså både være bærekraftig på lang sikt og legge til rette for en stabil økonomisk utvikling på kort sikt.
Nå tror jeg du surrer med tallene. Over 800 mrd kommer fra skatt og avgifter. Eller misforstår jeg noe her ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Kjør sakte aksjon
Der står det inntekt og formueskatt, men inntektsskatten er jo mye lavere enn det. Dette er også inntektskatt for bedrifter og ikke bare fra meg og deg.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.
Dette er skatt fra oljeindustri, MVA og alminnelig inntekt.