Øvelse gjør mester..

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Øvelse gjør mester……..

… forutsatt at man øver på GODE vaner ;e Hvis men har lagt seg til uvaner derimot og driller disse skikkelig inn ……… :8-[ .. da !!?…….. guess how I know.. Jeg trodde jeg kunne kjøre sånn noenlunde etter 3-4 år på moped/ lett mc da jeg var ung, og deretter et halvt år på 125 cc som voksen ( 50..) , men mc kurset jeg tok da viste meg jeg hadde drillet inn mane uvaner hehehe. :redface
Direkte flaut var det! :redface
Etter hvert som læreren berørte forskjellige emner sittestilling, øyebruk, framsynthet, planlegging, posisjonering, bremseteknikk osv fikk jeg stadig mine Obbs!!!??? Er det sånn det er!!?? Eller enda verre: Er du sikker på det der? Kunne jeg spørre han ](*,) ](*,)

”Gjør som jeg sier og ikke gjør som jeg gjør”
Så, man snappet jo opp litt på det kurset og pga stor interesse har jeg lest, diskutert osv mer om dette siden…. så noen teori om hvordan man helst skal gjøre ting har jeg sett ,men å greie å gjennomføre det alltid, hmmmm DET gjør jeg ikke!!!
Resultatet av alt er at jeg ser hver tur som en treningstur. Dvs. alltid ( når jeg husker det) øver på å gjøre tingene riktig iht boka/ teorier. Det har gått litt sport i det. Når man ikke kan fleske på, teste hestekrefter og dekk grep lenger pga kontroller, radar og all sk…t, så må man finne andre utfordringer, og en av dem er å kjøre riktig, mest mulig sikkert og å forutse ting som kan skje.

En venn av meg sier: ”Jeg trenger ikke øve på panikk brems fordi jeg vet om jeg får panikk så bruker jeg ikke det jeg har øvd inn uansett, jeg bare handler vilt i panikk. DET jeg bør øve på er å IKKE komme i den situasjonen ”, sier han.
Vet ikke om jeg er helt enig med han,,, men det er noe der likevel … Vi øver på panikk brems rett fram fra 50-60-80 km/t og ned , men vi skal jo ha usannsynlig mye flaks om den gangen vi kommer i en panikk situasjon er akkurat under slike fine forhold !!?? Så det er UTVILSOMT viktig å legge MYE i at det ikke skal skje!!

Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Jeg er forberedt på det verste hele tida,da blir `n ikke overrasket !
Selvsagt enig i det du skriver,bare måtte fleipe litt på morrakvisten.. 8)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Baron von Waffel »

Kjenner meg igjen i veldig mye her. Og dette er en grei påminnelse nå som vi nærmer oss rustløsningstid.

Min kjørelærer sa at man ikke skal kjøre fortere enn den farten man har øvd nødbrems. Her synder jeg nok litt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Intruder skrev:Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
Så du har fått drillet uvanene skikkelig inn slik jeg har .............hadde ?

Jeg ble litt imponert av MC kurset og hvordan man kommer inn i en anne tankegang :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

På hver eneste kjøretur må en være forberedt på gående,syklende,motordrevne rariteter,ridende,fotgjengere,tamme og ville dyr. :[-X
Risikoen for at noen av disse skal gjøre noe uventet er jo stor,
og hvor mye en selv risikerer er jo mye avhengig av hvor en
befinner seg........... 8) på MC,hesteryggen osv. :sick: :-)å :twisted

Avrustningskurs med vettuge instruktører er bra,og vettuge er de jo :knegg :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Bosted: Bodø

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Nordlendingen »

Intruder skrev:Da jeg tok lappen på stor sykkel i 1970 var det ikke teorikurs,ikke kjøretimer.. :oh
Bare en lørdagstur til Hamar,teoriprøve og oppkjøring med egen Tempo Fighter
125 etterpå.Tror jeg kjørte et åttetall i tillegg... 8)
Kom vel på en femtilapp....
:thumleft
He, he...da jeg tok tungsykkel- lappen på Sortland i 1974, hadde jeg med min egen Honda CB750..med sjåfør. Biltilsynsmannen brukte meir tid på å studere den enn på å eksaminere meg. Etter avlagt og bestått teoridel, fikk jeg beskjed om å vise han en oppbremsing og et 8-tall. Deretter skulle jeg kjøre Sortland sentrum på kryss og tvers i 15 - 20 min. Sensoren skulle stå plassert i trafikken og se meg kjøre. Jeg kjørte rundt i minst 30 minutter, men så ingen sensor noen steder. Til slutt kjørte jeg tilbake til stasjonen igjen, og der satt'n, sammen med sjåføren min og drakk kaffe ute i solveggen. Han overrakte meg mitt lille grønne, og det er mulig at jeg glisa litt breiere enn sensoren - men vi glisa begge. Og sjølsagt fikk han prøve CB750'en...

Med unntak av kollisjon med rein samme år i Nord-Sverige, har jeg kommet fra det uten uhell, velt eller anna styggedom. Et par ganger har det vært veeeldig nære på...tynn,tynn ishinne på veiene er ikke til å spøke med, særlig ikke i svinger..Grus er også noe dritt..En vakker sommermorgen i 1976, kom jeg kjørende i Hardanger et sted, og fikk det for meg at jeg skulle ta det litt med ro, og nyte natur og utsikt. Idet jeg kom rundt en svært uoversiktlig sving, sto det to firhjulstraktorer påmontert høygafler i hver sin retning. De hadde møttes og hva er da meir naturlig enn å slå av en prat? Så nære på å bli spidda, har jeg aldri vært - og jeg håper jeg aldri får oppleve liknende,heller. Det hører med til historia at de to litt tilårskomne herrene på her sin traktor, fikk høre noen nord-norske gloser som det sto respekt av..Jeg mener de skjønte budskapet!!

Avrus(t)ningskurs er heilt sikkert noe vi alle burde hatt, hver vår. Jeg er jaggu ikke sikker på om det finnes sånne tilbud her..
;-) ;)
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Når vi er så dumme og bor i dette grisgrente lande så må vi greie oss mer sjøl og uten kurs og oppmøte her og der.........trur eg :-)

MEN...det hindrer jo oss ikke fra å ta oss sjøl et kurs,,,dvs lese/ diskutere seg fram til sunne prinsipper / teknikk og øve på dette..... f. eks ikke kjøre fortere inn i en sving / over en bakketopp enn at man får stoppet om noe skulle blokkere veien ;)

Greier jeg det sjøl??? Neida,,,ikke alltid .....men jeg prøver og prøver ....

Poenget mitt med denne tråden var å få litt fokus på slike ting vi bør ....men som vi sluntrer unna på ... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

Hjelpen er nær :knegg


http://nmcu.org/files/full_kontroll_web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av d.strand »

Relax skrev:Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
Jeg føler meg litt truffet den der, hehe.

Jeg vet ikke helt om det skyldtes teknikken, eller for stor fart da jeg traff på grus i svingen, og endte med å dra rett frem og ut på jordet forrig sesong. For den grusen hadde vell vært like mye i veibanen uansett om jeg hadde kommet i 40 eller i 80 km/t, og enten om jeg hadde stirra ned i asfalten eller på utgangen av singen?
Men jeg kan si meg enig at det ligger mye i hva slags fart og teknikk man har og holder når man er i en svingen når folk "stivner". For da snakker vi om at folk overskrider sine personlige begrensninger. Noe som desverre skjer alle i løpet av en mc-karriere.. For som kjørelæreren min sa; "Det finnes to typer mc folk: De som har hatt et uhell, og de som kommer til å ha det. Desverre."

Men at man treffer på grus midt i svingen, er ikke noe man kan trene på for å unngå. Eller senke farten og teknikken for å unngå. (med mindre man går av sykkelen for å sjekke svingen før man kjører igjennom i den da. :walk )

Eller er jeg helt på vidda nå? :scratch
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av evike »

Jeg holder stadig på med en evigvarende diskusjon med en "fyr jeg kjenner" ang. motorsykkelkjøring. Han er nemlig hellig overbevist om at jeg kommer til å stryke med fordi jeg kjører sykkel "sånn som jeg kjører bil" og det er i hans hode fullstendig feil.

Det vi stadig er uenige om er f.eks. :
-hvor stor fart vi skal holde inn i sving (hvor jeg har en liten film i hodet om uforutsette gjenstander som f.eks. traktor, planker, grus, sau, noe som har falt av et lasteplan osv.)
- hvor lang strekning jeg trenger for å kjøre forbi (hvor jeg liker å ha litt å gå på, siden jeg ikke har sånn sykkel med R eller et ekstra boost ved X-antall omdreineringer)
- hvor langt i forveien jeg skal bremse ned før jeg skal svinge noe sted (da jeg liker at medtrafikantene er forberedt på hvor jeg skal samt at jeg ikke er så fryktelig glad i "brå bevegelser")
- om forbikjøring er farlig eller greit når det kommer biler i mot (han mener det er plass til han i midten)
+ et par andre temaer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Det skal nevnes at vi har blitt litt mer enige nå som han har kjøpt GW istedet for Ducati (jeg kjører Virago).

Forøvrig må det nevnes at vi likevel er perlevenner og han på alle andre måter enn MC-kjøring har respekt for meg. Vi er bare "enige om at vi er uenige".
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Bosted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av d.strand »

Evike: De diskusjonene du nevner der, kan man holde på med i evig tid.. Hehe..
Hver sin fører, hver sin stil. Sånn er det bare :-)
Men så lenge du føler deg trygg på deg selv når du kjører mc, og du trives med din kjørestil, så er vell det det viktigste? :thumleft

Selv så må jeg si at det høres ut som om du og jeg har to vidt forskjellig kjørestiler. Men det kan ha noe med at jeg har litt mer krutt i min sykkelen enn i din, og ikke minst dette med at jeg er 21 år, så jeg er ung :D Men også kanskje litt dum :lol
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av evike »

En viktig og helt udiskutabel innstilling for meg er:
Man skal ALDRI kjøre tøffere enn man føler man behersker.

Da får det ikke hjelpe at andre har argumenter som:
- Da kommer du jo ikke frem før til natta.
- Da kommer du ikke til å utvikle deg som sjåfør.
- Da lærer du ikke hvor begrensningene dine er.

Det får enten komme ved ikke-planlagte erfaringer eller erfaringer som kommer etter mange nok kilometer, ikke fordi jeg skal provosere de frem.

Men ja, jeg er "gammel", selv om jeg er fersk som motorsyklist så har jeg faktisk i år 27 års erfaring som bilist, dels som taxisjåfør og kjøring opp og ned Europa (lenger enn Portugal går det vel ikke an å komme sånn i "nedover" kilometer og på kryss og tvers.

Tillegg:
Det er ikke fart jeg misliker, men følelsen av å miste kontroll og oversikt. Viragoen og jeg har hatt en diskusjon på det og når vi kommer til 150 så er vi fornøyd nok. Det er rett og slett ikke behagelig når forhjulet nærmest letter fra bakken (oppreist sittestilling og vindskjerm).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av mekkern »

nå har vel ikke akkurat virago de egenskapene som gjør den egnet til noe mere aggresiv kjørestil...føler meg ikke akkurat komfortabel med den i annet enn ren cruising...GW er faktisk hakket mere sportslig.
dette er ikke sagt for å rakke ned på viragoen... kjører selv en gammal dass som de fleste i dag mener er som å kjøre en sengehest..men en virago er konstruert for motorveicruising og by/landevei i moderat tempo og ikke brå aggresive kursendringer i en sving med støtta subbende i asfalten...dette har blitt testet uten den store suksessen..der måtte vi få hjelp av brannvesnet til å fjærne olje å div i veien..(føreren fikk vi sendt med ba-bu bilen-knekt arm)
FZR 1000 greier faktisk å snu en sierrea rundt i veien...men blir vrak og fører greier ikke å opprettholde flyhøyden over lengre tid..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

evike skrev:Jeg holder stadig på med en evigvarende diskusjon med en "fyr jeg kjenner" ang. motorsykkelkjøring. Han er nemlig hellig overbevist om at jeg kommer til å stryke med fordi jeg kjører sykkel "sånn som jeg kjører bil" og det er i hans hode fullstendig feil.

Det vi stadig er uenige om er f.eks. :
-hvor stor fart vi skal holde inn i sving (hvor jeg har en liten film i hodet om uforutsette gjenstander som f.eks. traktor, planker, grus, sau, noe som har falt av et lasteplan osv.)
- hvor lang strekning jeg trenger for å kjøre forbi (hvor jeg liker å ha litt å gå på, siden jeg ikke har sånn sykkel med R eller et ekstra boost ved X-antall omdreineringer)
- hvor langt i forveien jeg skal bremse ned før jeg skal svinge noe sted (da jeg liker at medtrafikantene er forberedt på hvor jeg skal samt at jeg ikke er så fryktelig glad i "brå bevegelser")
- om forbikjøring er farlig eller greit når det kommer biler i mot (han mener det er plass til han i midten)
+ et par andre temaer som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Det skal nevnes at vi har blitt litt mer enige nå som han har kjøpt GW istedet for Ducati (jeg kjører Virago).

Forøvrig må det nevnes at vi likevel er perlevenner og han på alle andre måter enn MC-kjøring har respekt for meg. Vi er bare "enige om at vi er uenige".
Generelt sett så er vel jenter mer forsiktige ( fornuftige ) enn gutter ,,,,,også når vi kjører sykkel....Gutter er mer lekne, Joda, her finess unntak---
I tillegge så er det forskjell på sykler osv....så bottom line... jeg holder en knapp på deg framfor kompisen din ;)
OG mest av alt, vi bør vel kjøre sånn VI er komfortable med og ikke slik som nødvendigvis passer andre... ;e
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

d.strand skrev:
Relax skrev:Til slutt har jeg lyst å erte noen litt ved å si at grus som kommer overraskende i svingen skyldes for stor fart/ feil teknikk inn i svingen!?
Ikke 100% sant, men det er MYE i det også!
Jeg føler meg litt truffet den der, hehe.

Jeg vet ikke helt om det skyldtes teknikken, eller for stor fart da jeg traff på grus i svingen, og endte med å dra rett frem og ut på jordet forrig sesong. For den grusen hadde vell vært like mye i veibanen uansett om jeg hadde kommet i 40 eller i 80 km/t, og enten om jeg hadde stirra ned i asfalten eller på utgangen av singen?
Men jeg kan si meg enig at det ligger mye i hva slags fart og teknikk man har og holder når man er i en svingen når folk "stivner". For da snakker vi om at folk overskrider sine personlige begrensninger. Noe som desverre skjer alle i løpet av en mc-karriere.. For som kjørelæreren min sa; "Det finnes to typer mc folk: De som har hatt et uhell, og de som kommer til å ha det. Desverre."

Men at man treffer på grus midt i svingen, er ikke noe man kan trene på for å unngå. Eller senke farten og teknikken for å unngå. (med mindre man går av sykkelen for å sjekke svingen før man kjører igjennom i den da. :walk )

Eller er jeg helt på vidda nå? :scratch
Ja, du er på vidda.hehehehe....
neida,,,, uventede tings skjer oss alle, hvertfall meg....MEN, teorien er jo at vi bør tar det sekundet det tar å se på både vegforhold( dumper & grus m.m.) , og eventuelle obstruksjoner...FØR vi gir gass gjennom eller ut av svinge,,
Saken er jo også at hvis man gjør det på den måten, så kan man tryggere brekke sykkelen MER ned når man første starter "action"..."kappe" svingen mer og dermed også kjøre svingen kortere ,raskere og sikrere.
Og jeg kan love deg en ting......DET er det hvertfall morsomt å øve på!

"øvelse gjør mester" hehehe..
Så når jeg får øvet 4-5 år til så kan jeg kanskje vise deg dette og hehehe..

Hele poenget mitt er at det er noe i dette som kan være morsomt å fundere litt på ....
"Do the right thing"

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Cbr »

Er på 3 sesongen nå å lure på om jeg har glidd ut å begynt å gjøre ting ikke helt riktig.

Fikk meg en aha opplevelse da jeg leste nmcu sin full kontroll bok, lest den før og men men. Begynt å bruke endel tips der å må lese mer. Må vel ta meg et kurs snart og.

I f.eks en venstre sving så lene jeg meg litt ut til høyre med overkroppen. Hodet er vannrett å derfor overkroppen nesten og. En kamerat av meg sier han gjorde det før men har funnet en bedre måte. Han lene seg med mc, altså mot venstre i en venstre sving. Sier han føle frem hjul ikke spore så anderledes en bakhjul da. Dvs han sier han bruke kroppsvekten mer til å ta svingene en han bruke kontra styring, som da blir litt attåt. Jeg mene det er en farlig uvane å bruke hva jeg mener er gamle måten å styre en mc på. Men tar jeg feil? Tidligere klaget han over at han verka i håndledd å han kjøre sports mc Ninja 600 07mod. Tror han gjør dette for å slippe å skyve så hardt på styre hendel.

Gammelgutt

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Gammelgutt »

Det hender at jeg kjører sammen med en gjeng andre selv om jeg foretrekker å kjøre alene, da er det jeg som bestemmer tempoet og ingen som jager opp hverandre. Om jeg på disse turene med andre kjører foran får jeg høre etterpå: du holder jo fartsgrensene. Om vi har vært mange på disse turene kjører jeg mitt eget tempo og så er det et par tre andre som legger seg bak meg og koser seg. Så får racerne heller stoppe innimellom og vente på oss sinkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Intruder »

Jeg og du ville blitt et superteam,det er jeg sikker på !! :lol Ingen kjøring som utfordrer sunt vett
og fin hastighet.. :D :[-o<

Bedre 10 min for sent enn mange år for tidlig !! :prf :jada: ;-);)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av RuneMC »

Cbr skrev:Er på 3 sesongen nå å lure på om jeg har glidd ut å begynt å gjøre ting ikke helt riktig.

Fikk meg en aha opplevelse da jeg leste nmcu sin full kontroll bok, lest den før og men men. Begynt å bruke endel tips der å må lese mer. Må vel ta meg et kurs snart og.

I f.eks en venstre sving så lene jeg meg litt ut til høyre med overkroppen. Hodet er vannrett å derfor overkroppen nesten og. En kamerat av meg sier han gjorde det før men har funnet en bedre måte. Han lene seg med mc, altså mot venstre i en venstre sving. Sier han føle frem hjul ikke spore så anderledes en bakhjul da. Dvs han sier han bruke kroppsvekten mer til å ta svingene en han bruke kontra styring, som da blir litt attåt. Jeg mene det er en farlig uvane å bruke hva jeg mener er gamle måten å styre en mc på. Men tar jeg feil? Tidligere klaget han over at han verka i håndledd å han kjøre sports mc Ninja 600 07mod. Tror han gjør dette for å slippe å skyve så hardt på styre hendel.
Definitivt - har lagt meg til uvanen å lene overkroppen motsatt av svingen selv - dvs at man tenker seg et kuleledd i hofta hvor kroppen er rett opp og ned f.eks. mens sykkelen lener den ene eller andre retningen. Dette gjør egentlig svingen vanskeligere for sykkelen ved at den må lene seg mer, så det korrekte er å lene med sykkelen (med kontrastyring også såklart). Det gjør jobben til sykkelen lettere og den svinger mer naturlig.

Forsøkte dette sammen med ting som kroppsposisjon (orientere kropp i svingretningen og ut med innersving-kneet) og det gjør de fleste svinger vesentlig lettere og mer kontrollerbare. Sykkelen holder seg mer opprett så man har også større margin om man må gjøre korrigeringer i svingen. Racingførere gjør dette i mer ekstrem grad, men det er tross alt en funksjon av fart hvor mye slikt man må gjøre for å klare en gitt sving.

Fant dette
Bilde

Med godt grep og vanlige hastigheter går det meste bra uansett teknikk. Selv om man lener seg feil vei slik at sykkelen lener seg mer, så er det allikevel margin nok siden de fleste sykler har bedre grep og større lene-grense enn man har som sin egen "komfortabel-grense" :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av RuneMC »

Var ute en tur nå i kveldinga og trente litt mer på svingteknikk og kropps-posisjonering. (Og nær/fjernlys) Utifra det jeg kan bedømme så kan man holde en 10-20 km/t høyere hastighet gjennom samme sving ved å lene seg med sykkelen og ellers vippe ut kneet - samtidig som det føles tryggere og riktigere.

Det blir på en måte å hjelpe sykkelen til å yte sitt beste, stryke den "medhårs" ved å lene seg inn i svingen, istedenfor å jobbe mot den ved å lene seg mot utsiden av svingen. For noen få svinger som jeg tidligere har syntes var litt ugreie virker nå langt greiere. Uansett tror jeg det har noe for seg å eksperimentere med ulike "stilarter" på kjente veier og kjenne på forskjellene det gir - så bygger man viktig erfaring bare på det. 8)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Cbr »

Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Relax »

RuneMC skrev:Var ute en tur nå i kveldinga og trente litt mer på svingteknikk og kropps-posisjonering. (Og nær/fjernlys) Utifra det jeg kan bedømme så kan man holde en 10-20 km/t høyere hastighet gjennom samme sving ved å lene seg med sykkelen og ellers vippe ut kneet - samtidig som det føles tryggere og riktigere.

Det blir på en måte å hjelpe sykkelen til å yte sitt beste, stryke den "medhårs" ved å lene seg inn i svingen, istedenfor å jobbe mot den ved å lene seg mot utsiden av svingen. For noen få svinger som jeg tidligere har syntes var litt ugreie virker nå langt greiere. Uansett tror jeg det har noe for seg å eksperimentere med ulike "stilarter" på kjente veier og kjenne på forskjellene det gir - så bygger man viktig erfaring bare på det. 8)

Øvelse gir mester,,,,,,,hvis man øver riktig ;)
Tror du er inne på noe når du sier å stryke medhårs,,,dvs å jobbe på lag med sykklen og fysiske lover....

Det finnes jo bøker om dette og ellers ting å lese på nett,... Noe kan virke " rart" først som f,eks contrastyring, vektoverføring til innsidenn osv, men
når man prøver litt så funker det faktisk og funker bra til og med;)

Det finne smange eksempler , bl.a. meg selv.....som har "øvet" i mange tidligere år,,men øvet "feil"... Med noen enkle "riktige" tips så kan man hvertfall forbedre seg.. OG,,det er jo det som er morro da!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av Baron von Waffel »

Cbr skrev:Rider above the bike pushing the bike down. Det er meg ja om ikke så ekstremt nedlegg.

Han kameraten spurte jeg mer igår å han sier han prøve å bruke kontrastyring minst muligt å flytte kroppsvekten inn i svingen isteden f.eks ræva langs sete mot svingen.

Jeg får prøve ut dette. Takk!
Tillater meg å komme med et innspill om dette med å unnlate kontrastyring. Jeg hadde med meg sånn uvaner fra min mopedistfortid. Og min kjørelærer fikk omsider luket det vekk. Som han så riktig sa, kontrastyring går kjappest. Man har ikke alltid nok tid til vektforskyving i nødsituasjoner. Og da er det viktig å ha kontrastyringen inne som normalreaksjonen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Øvelse gjør mester..

Legg inn av mekkern »

En kan faktisk ikke holde balansen uten den såkalte "kontrastyringen",ikke holde sykkelen i sving heller.
hvis dere tror jeg kødder så kan dere prøve med å kjøre igang med styret stroppet fast rett frem...(billigst med tråkkesykkel) :-)allt handler om vektforflytning.kropp og/eller sykkel...samme ved stuntkjøring/bakhjul osv..

Overdreven bruk av styre for raskere respons-uansett hva en kaller det..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar