simpson skrev: 03 jun 2019, 11:16
Nå har ikke jeg kjørt R på flere år og hadde neppe klart det i dag. Men det er jo helt klart ikke mye komfort på en sånn sykkel.
Men jo fortere du kjører jo bedre er det for armer og skuldre
Viktig punkt uthevet her.
Du er mer avhengig av god hofte, kjerne og ryggmuskulatur for å kjøre RR sykkel komfortabelt, siden du skal holde overkroppen oppe og avslappet fra å ikke få all vekten ned på håndleddene. Når du kjører fortere vil du automatisk bli dratt litt bakover, så trykket på håndleddene letter.
Etter RC 390 sykkelen min ble jeg frelst av den mer agressive sittestillingen, da den for meg føles mer naturlig ut. Kanskje ikke like komfortabel over flere timer som en oppreist adventure/naked sykkel, men for meg bedre på de turene jeg kjørte/kjører.
Det er nok i stor grad tilvenning å bruke bein og kjernemuskulatur mer bevisst når man kjører RR sykkel. Denne sesongen på min nye MV Agusta F3 så er jeg fremdeles ikke helt vant til det enda, og merker det på komforten over lengre perioder.
Men nå finnes det også mange "RR-aktige" sykler som ser ut som en RR sykkel, men som har mer oppreiste sittestillinger. Se f.eks. Honda CBR600F vs CBR600RR. De fleste sykler i de lavere kubikk har mer oppreiste sittestillinger. KTM sine RC sykler er nok et av få unntak som har beholdt en agressiv sport-sittestilling.