I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.
Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.

Har slitt ut et Pirelli Phantom bakdekk i løpet av 300 mil, etter blandet grisekjøring med en Honda CB 1100. Etter 400 mil var det nede på cord'en. Det var den gang jeg hadde mesteparten av framtida foran meg..bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.
Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
![]()
Har aldri hatt motorsykkel med mer enn to sylindre (motorsykkelmotorer har en eller to sylindre, alt annet er bilmotorer!!simpson skrev: 01 aug 2019, 06:24 Kommer veldig an på sykkeltype.
Momentsterke V twin med mye motorbrems sliter mye mer på bakdekket enn andre.
På min forrige Ducati var det typisk 6000km bak og 12000 framme. Stortsett uansett hvilket merke, men kjørte mest med diverse Metzeler sportsdekk.
Men da MÅ vel gummien være en del hardere enn andre dekk? Og hardere gummi betyr dårligere grep (generelt sett) i mitt hode. Man får vel ikke i pose og sekk når det gjelder dekk heller?AJ skrev: 01 aug 2019, 09:43 Som skrevet tidligere i den store dekktråden har Mitas Terra Force-R på 1290'en min nå gått tett innpå 9K og sånn ser bakdekket ut:
Regner dekket som halvslitt. Samme foran.
Spent på hvor hvor mange km jeg får ut av disse før dekkmønsteret er nede på (TWI)slitemerkene.
Ser at jeg på min Kawasaki Ninja 250R kjørte 19 000 km på IRC bakdekk. Det neste, Dunlop-dekket, holdt 17 000 km. Et Metzeler bakdekk varte kortest distanse, 10 500 km.gsx750_80 skrev: 31 jul 2019, 23:42Har slitt ut et Pirelli Phantom bakdekk i løpet av 300 mil, etter blandet grisekjøring med en Honda CB 1100. Etter 400 mil var det nede på cord'en. Det var den gang jeg hadde mesteparten av framtida foran meg..bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.
Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
![]()
At de bare finnes for små sykler, kan hende. 250 - 300 ccm Honda CBR og Kawasaki Ninja er blant de som er utstyrt med IRC-dekk ved levering. Likeledes Zero elektrisk MC.
Jeg nevnte dette med å kjøre til cord'en. Det skjedde for rundt 30 år siden, og antakelig fordi jeg ikke visste at slitasjen akselerer på tampen av dekkets levetid, kombinert med dumdristighet. Ikke forekommet siden, nå prioriterer jeg andre dumheter.kjellv skrev: 01 aug 2019, 20:14 Ca 12000 km får jeg ut av bakdekket på min FJR1300. Kjører på Battlax T31 for andre gang og bytter begge dekk som et sett. Bytter når slitasjemerket nærmer seg, sliter ikke dekkene ned til corden før jeg bytter.
Ja da var fasiten kommet - ja egentlig før treffet i høst - Avon holdt i ca 6k og måtte skiftes før treff - (da var det godt å ha nye dekk under sengarolf-arne skrev: 02 aug 2019, 18:37 Denne gangen så fulgte jeg ikke så godt med på slitasjen på slutten - fordi dagen for skifte var jo bestemt... nå har jeg lært og vurderer om nåværende dekk holder til treffet eller ei.
Nå kjører jeg på AVON foran og bak - -- får se hvor langt de holder.
Jo det kan nok komme - men har akkurat bestillt nye dekk- gikk for det samme som står på sykkelen.AJ skrev: 12 mar 2020, 19:50 @rolf-arne:
Hva med å prøve Mitas Terra Force-R?
Terra Force-R dekkene har overrasket positivt.