Tråden om vitenskap og forskning om MC

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

E-strom skrev: Men det er flere som tenker som Piaggio og Yamaha - altså mekanisme uten stiv aksling - men hvorfor? :scratch

https://www.tiltingmotorworks.com/

Bilde
Ja, det kan man gjerne spørre om ;) .
Uimotståelig trang til å finne opp nye nytt, kanskje?

Fordelen med disse trehjulingene er dog at de ivaretar svingfølelsen slik at man faktisk får en opplevelse av å kjøre motorsykkel fortsatt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev:Selvbalanserende Honda: https://www.youtube.com/watch?v=Okf283Ct-NY
Spennende :yeyeye !
Konseptsykkelen ser jo bra ut også :thumleft .
I motsetning til mye annet rart vi har sett fra Honda de senere år...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Zettexx »

Har nettopp hatt runden med ulykke osv..

Ved siste kontroll sa legen fra Traume avdelingen på Ullevål ( som behandler denne type skader som hovedfelt ) ...."vi får ikke så mange alvorlige mc ulykker lengre".

Det var en del mindre, som oftest ble de behandlet greit med litt gips og noen sting på lokalsykehus.

Han var relativt tydelig på at dagens fokus på kjøreutstyr hadde en stor del av æren, fordi det hadde vært lite nedgang i antall dødsulykker....

Hva er så konklusjonen ? Hos meg ble det at vi stort sett kjører fornuftig nok, og klær oss riktig. All snakk om grisekjøring og fart blir for lett. Det viser statistikk ved laser kontroller. Det er ikke så mange mc som blir tatt i stor fart.

Vi er nå heldige som har veier der du kan ha det moro i 80 km/t....og da er faren for de store skadene mye mindre enn når vi ræser avgårde i 180.....og det går galt.

"Ekstremadferd" som rus og manglende førerkort, stjålet mc osv er viktige grunner til at statistikken er dårligere enn vi fortjener.

Jeg er dessverre ikke blant dem som mener at kursene har gitt meg noe som trygger min hverdag.

De som først velger å ta slike oppdateringer på kurs, er som oftest ganske "safe" fra før. Min opplevelse har heller vært at noen har lært seg å ta svingene i større fart....og gjør det.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 10 jan 2016, 11:49 Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf

En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
Diverse artikler, der enkelte kanskje kan finne noe interessant:
http://motorcyclestudies.org/category/volume-13-2017/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 10 jan 2016, 11:49 Jeg tror ikke vi har noen tråd om MC-vitenskap her inn på MCsiden.
Som alt annet så forskes det helt sikkert ganske mye når det gjelder motorsykler. Både når det gjelder teknikk, mekanikk og forskning knyttet til kjøreegenskaper og sikkerhet.
Regner med at det er en og annen bruker her inne som er interessert i denslags, som f.eks. denne. Fortsatt aktuell selv om det er gått noen år siden den ble publisert:

https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream ... s_2004.pdf

En omfattende og kanskje litt innfløkt artikkel som vi satser på at enkelte brukere her inne kan være interessert i, og kanskje til og med kommentere og komme med supplerende info.
Andre vitenskapsbaserte artikler om MC, og gjerne nyere enn den det er linket til i dette innlegget, er selvfølgelig velkomne.
En oversikt over artikler fra flere årganger av "Journal of Motorcycle Studies", her:
http://ijms.nova.edu/IJMS_Archives.html
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Denne videoen fra Bosch er det nesten vanskelig å tro på, men siden den ble publisert bare for noen dager siden og ikke 1. april får man tro at det faktisk er noe i teknologien som vises i dette klippet:

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

En forskningsrapport om de gode helsevirkningene av å kjøre MC skal visstnok nylig ha blitt publisert i USA.

Jeg har ikke lest rapporten selv enda, men ut fra omtalen av den på advrider.com er det grunn til å tro at denne står i skarp kontrast til de stemmene i offentligheten som jevnlig kommer med det vi nesten må kunne kalle systematisk skremselspropaganda.

Her er rapporten. Verd å lese for alle, vil jeg tro, men kanskje mest interessant for de med en akademisk interesse og legning... :8-[ :

http://www.donvaughn.com/wp-content/upl ... esults.pdf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Stian87 »

Fint med forskning. Men deler av funnene er en selvoppfyllende profeti. Det er ikke overraskende at det gir en positiv gevinst å drive med noe man liker å drive med. Alle hobbyer vil ha disse effektene. Du kan helt sikkert finne alle de samme tallene på folk som liker å kjøre bil/båt eller andre aktiviteter.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Ikke forskning relatert til MC direkte, men trafikkulykker..

"- Forskere har for eksempel sett på bilulykker og funnet ut at de som har vært utsatt for trafikkuhell har større sannsynlighet enn gjennomsnittet for å ha vært infisert med Toxoplasma, sier hun til forskning.no.

Andre studier har konkludert med at toksoplasmose ser ut til å sakke reaksjonsevnen til de infiserte. Det kan kanskje forklare en sammenheng med ulykker. Den tsjekkiske forskeren Jaroslav Flegr mener at så mange som en million mennesker kan dø i trafikken hvert år, som følge av toksoplasmose. ..."
Fra https://forskning.no/biologi-hjernen-sy ... nen/758468

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Riding a Motorcycle Improved Metrics of Focus and Decreased Stress Biomarkers, According to a New Neurobiological Study
https://www.harley-davidson.com/us/en/a ... lease.html
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AMS-bremser blir påbudt for mc over 125 ccm, i New Zealand. https://www.newshub.co.nz/home/politics ... april.html

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av gsx750_80 »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

"Loud pipes, save lives" - feil eller fakta?

Legg inn av AJ »

Den rumenske interesseorganisasjonen for motorsyklister, MotoADN har sammen med Politechnica University of Bucharest, det ledende tekniske universitetet i Romania, samt Enviro Consult, et konsulentfirma innen klima- og miljøteknologi, gått vitenskapelig til verks for å få brakt på det rene om "loud pipes, save lives" faktisk har noe for seg eller ikke.

Her en oppsummering på NMCU:
https://nmcu.org/kan-lyden-av-sykkelen- ... itt/11490/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ved flere annledninger kjørt bil både forran og bak motorsyklister. Spesielt i sommerferier hvor det er mye sykler på veiene. Jeg må ærlig inrømme at jeg foretrekker å høre at dem er der. Da vet jeg vertfall at hvis jeg ikke hører noe er dem vertfall ikke oppe på siden min.

Det at man ikke kan høre en motorsykkel med bråkepotte som drar på når den er over 10 meter fra bilen er jo bare tøv. Enten det eller så har dem testet uten gasspådrag etc.?

Jeg kan høre en motorsykkel med bråkepotte lenge før jeg ser den i speilene. Riktignok når dem drar på.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av KåreDump »

Har selv opplevd at lyd kan berge en i gitte situasjoner.
Gulvest har jeg mindre tro på at har noen effekt.

Begge deler etter egen superenkel forskning med og uten bråkepotter (Jekill & Hyde) og både uten vest og med ifm øvelseskjøring.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 09 des 2020, 10:30 Har selv opplevd at lyd kan berge en i gitte situasjoner.
Gulvest har jeg mindre tro på at har noen effekt.

Begge deler etter egen superenkel forskning med og uten bråkepotter (Jekill & Hyde) og både uten vest og med ifm øvelseskjøring.
Helt enig.

Klart man hører en MC med bråkepotte som drar på når man kjører bil i godt over 10 meter. Det har jeg opplevd så mange ganger at jeg vanskelig kan sette noe lit til den forskningen.

Det gjør at man som bilfører blir oppmerksom på at det trolig er en motorsykkel ett eller annet sted og da blir man automatisk litt flinkere til å sjekke speil etc.

Det samme når man kjører i tett trafikk, inn mot byer etc. Jeg synes det er veldig greit å høre at det er en motorsykkel rundt meg. Da er jeg mer bevisst på at den er der, noe som er bra.

Jeg er selv overbevist om at dette er en bra ting.

Jeg ser selvsagt også bakdelene med høy lyd. Enkelte kan bli skremt og noen motorsyklister liker også og "skremme" litt. Noe som kan føre til ikke fullt så hyggelige situasjoner i trafikken.

Duke944
Innlegg: 106
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Duke944 »

Lurer på åssen dette vil utvikle seg. Håper det ikke medfører mindre oppmerksomme MC-førere.

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... er-pa-vaeg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Duke944 skrev: 02 feb 2021, 09:45 Lurer på åssen dette vil utvikle seg. Håper det ikke medfører mindre oppmerksomme MC-førere.

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/n ... er-pa-vaeg
Adaptive crusiekontrol er jo på full fart inn i MC-verdenen. Litt usikker enda på hva jeg mener om dette... :-k
Derimot omfavnet jeg ganske umiddelbart bakkestartassistenten, som ble introdusert på flere merker og modeller for noen år siden.
KTM var vel en av de første og jeg husker enda hvor fascinert jeg var fra første gangs bruk av denne på den første 1290'en min.
Men jeg husker også godt hvordan en del MC-folk fnøys av dette førerassistentsystemet. Man trenger da virkelig ikke dette på motorsykkelen, var omkvedet, husker jeg.
Ble også nevnt at om man ikke klarte å bakkestarte og samtidig holde balansen, hindre at motoren ble kvalt ved igangsetting osv., så burde man ikke kjøre motorsykkel...

Av de nye tingene som helt sikkert kommer mer og mer på nye motorsykler er dødvinkelvarsling i speilene en ting jeg gjerne ønsker velkommen.
Ikke at jeg blir forbikjørt i tide og utide :P , men en sjelden gang hender det og at den som kommer bakfra gjerne gjør dette veldig nært den som forbikjøres.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 02 feb 2021, 10:15 Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.
Godt poeng :drg .
Så man får håpe man slipper å bli "påtvunget" systemer som skal "hjelpe" føreren for mye.

For egen del holder det fint med bakkestartassistenten som brukes en sjelden gang og ikke minst quickshifter, som brukes omtrent hele tiden :) .
Cruisekontrol brukes veldig sjelden og den innebygde enkle mob.tlf. appstyrte navigasjonsenheten på KTM'en har jeg enda ikke brukt.

Som med så mye annet, det enkle er ofte det beste.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 feb 2021, 10:22
Bjerknez skrev: 02 feb 2021, 10:15 Det som er litt skummelt med slike systemer på MC er at en eventuell feilhikke fra sensorene vil være langt mer fatal enn feks. i en bil som har fire hjul.
Godt poeng :drg .
Så man får håpe man slipper å bli "påtvunget" systemer som skal "hjelpe" føreren for mye.

For egen del holder det fint med bakkestartassistenten som brukes en sjelden gang og ikke minst quickshifter, som brukes omtrent hele tiden :) .
Cruisekontrol brukes veldig sjelden og den innebygde enkle mob.tlf. appstyrte navigasjonsenheten på KTM'en har jeg enda ikke brukt.

Som med så mye annet, det enkle er ofte det beste.
Cruicekontroll ser jeg ikke noe problem med sånn sett. Vertfall ikke i den grad. Men når man skal ha en sensor forran på sykkelen som bedømmer avstanden til bilen forran, så holder det med at den feiltolker EN gang og napper i bremsen. Det kan jeg se for meg er ganske ubehagelig når man liger i 120km/t på motorvei etc. Kanskje nok til at man får litt panikk og da er ikke veien til trekisten veldig lang.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av pekle »

Både ABS og TC er "påtvungne" sensorteknologier som i sin tid hadde mange motstandere - men begynner å bli langt mellom dem. Mulig de dør ut av "naturlige" årsaker.

Men det er forsåvidt et poeng at første generasjon av mye ny teknologi kan ha litt skarpe kanter. Ville ikke hatt den adaptive cruisekontrollen i Teslaen på sykkelen for å si det slik...

Wheelie-kontrollen på Duc'en er også en smule konservativ, selv på minst inngripende nivå - den kutter motorkraft i høyrehårnålene opp fra Dalen f.eks. :D Skjønte ikke hva som skjedde første gang, så ble litt engstelig en liten stund der.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 02 feb 2021, 18:29 Både ABS og TC er "påtvungne" sensorteknologier som i sin tid hadde mange motstandere - men begynner å bli langt mellom dem. Mulig de dør ut av "naturlige" årsaker.

Men det er forsåvidt et poeng at første generasjon av mye ny teknologi kan ha litt skarpe kanter. Ville ikke hatt den adaptive cruisekontrollen i Teslaen på sykkelen for å si det slik...

Wheelie-kontrollen på Duc'en er også en smule konservativ, selv på minst inngripende nivå - den kutter motorkraft i høyrehårnålene opp fra Dalen f.eks. :D Skjønte ikke hva som skjedde første gang, så ble litt engstelig en liten stund der.
Kuttet den uten at du hadde hjulløft?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Tråden om vitenskap og forskning om MC

Legg inn av pekle »

Ja, var det som var litt overraskende. Tydeligvis bruker den kun vinkler, ikke f.eks rotasjonshastighet-differanse (ville kanskje blitt for treg?) Innersvingene er jo ganske bratte opp der.

Svar