En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har jeg vært på banen og det stemte det dere sa alle sammen. Ikke bare hjalp det å få kjøre over lengre tid og venne seg til hvordan sykkelen oppfører seg, men ble positivt overrasket over hva vi øvde på. Unnamanøver, optimal brems, brems i sving. Det kunne definitivt gått bedre på mange av øvelsene, men nå fikk jeg i hvert fall kjenne på at blikket går rett ned i bakken ved hard brems. Jeg tenkte ikke det var så stort problem lenger, men jammen går øya rett ned likevel.

Ellers var det deilig å få kjørt krappe svinger uten å være redd for evt. trafikk. Jeg er glad i å få prøvd meg i trygge omgivelser først ;) Nå gjør jeg meg klar for langkjøring. Spennende tider! :twothumbs:
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kjenner på et lite snev av misunnelse her jeg sitter...
Min "banekjøring" besto i å vimse rundt på parkeringsplassen ved Norges Varemesse i Lillestrøm :sorry
Men som du ganske riktig påpeker, så er det utrolig fort gjort at blikket går rett i bakken foran sykkelen når man bremser. En annen ting er at det er veldig fort gjort å få stive armer i tillegg - og da går det gjerne galt!
Blikket må opp og frem, armene må være løse og ledige. Pass på forankring i sykkelen. Klem knærne godt inntil tanken og la kjernemuskulaturen din gjøre jobben med å holde deg oppreist. Jeg vet det er vanskelig - tar meg selv i å spenne armene i mot noen ganger selv :redface

Gled deg til langkjøringen! Det blir mer eller mindre en kosetur med flere på tur.
Jeg hadde veldig god nytte av langkjøringen i og med at det på en måte ble "ilddåpen" i forhold til å kjøre ut på tur i forskjellige/nye/ukjente områder :D
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 20 aug 2019, 12:15 Men som du ganske riktig påpeker, så er det utrolig fort gjort at blikket går rett i bakken foran sykkelen når man bremser. En annen ting er at det er veldig fort gjort å få stive armer i tillegg - og da går det gjerne galt!
Blikket må opp og frem, armene må være løse og ledige. Pass på forankring i sykkelen. Klem knærne godt inntil tanken og la kjernemuskulaturen din gjøre jobben med å holde deg oppreist. Jeg vet det er vanskelig - tar meg selv i å spenne armene i mot noen ganger selv :redface
Kjenner meg igjen i det du sier med armene. Det gjelder nok generelt også, kan med fordel slappe av litt i armene. Etter to dager med 7-8 timer til sammen merker jeg det godt i henda! Hold deg fast, hehe :P Langkjøring var ålreit. Rimelig sliten på slutten av dagen. Kjørte for det meste landevei og vi dro innom Vegvesenets kjøregård i løpet av turen. Det syns jeg var greit, føles på en måte litt tryggere når man har vært på stedet. Kanskje bare meg.

Det blir en eller to kjøretimer til før oppkjøring avhengig av hvordan det går neste gang. Og om jeg så stryker så får jeg i hvert fall roa meg med at jeg må vente til våren uansett :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Tenker dette ordner seg veldig greit med mindre du får fullstendig hjerneteppe og prestasjonsangst på oppkjøringen (som jeg gjorde første gang).
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da, mine kjære venner som jeg ikke kjenner, er oppkjøring bestått og lappen er i boks (bokstavelig talt, bytta jo akkurat førerkortet mot et A4-ark...)! :prf

Sensor synes jeg kunne "gjort litt mer ut av krypekjøringa", som jeg må si var pent sagt av han. Første runde bommet jeg på første kjegle og kjørte i stedet mellom bare 3 av dem :lol Resten av kjøregården gikk faktisk bra! Det hadde jeg aldri trodd. Så akkurat nå er jeg i toppform, kan du si!

Takk til alle dere som har støttet her underveis! Veldig hyggelig å ha noen å skrive med og dele erfaringer med. Da er det bare å finne seg en sykkel, så er vi i gang!
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Skogstrollet »

Gratulerer! Bare å glede seg :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

Gratuklerer!

Som allerede nevnt; mye å glede seg til :D !
Men kanskje ikke i år? Men selvfølgelig ikke for seint om du skaffer deg sykkel. Bør være muligheter for en del gode tilbud nå i september... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Fantastisk! Gratulerer med rykende ferskt førerkort :twothumbs:
Aner ikke hvor i landet du bor, men om du skulle finne på å forvirre deg til de dype skoger i nærheten av Kongsvinger/Jessheim/Kløfta så må du gi beskjed; da blir jeg gjerne med på en kjøretur :D
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 06 sep 2019, 16:10 Gratuklerer!

Som allerede nevnt; mye å glede seg til :D !
Men kanskje ikke i år? Men selvfølgelig ikke for seint om du skaffer deg sykkel. Bør være muligheter for en del gode tilbud nå i september... ;) .
Jeg bestod de siste dagene i september da jeg tok lappen, og ventet ikke akkurat til våren med å skaffe sykkel. Var forsåvidt fullstendig klar over hva jeg ønsket for sykkel, så turen gikk rett til forhandler :roll Fikk hele fire nydelige høstuker i oktober med kjøring, og jeg må si at det gjorde godt for selvtilliten på veien til neste sesong :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av VindR »

Gratulerer så masse med lappen! Da er du klar for mye moro

Sent fra min SM-N960F via Tapatalk

Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

Grattis!

Sent from my Mi A2 using Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk alle sammen! Holder til i Moss/Østfold for dem som skulle lure på det.

Har sett mye på Finn den siste tiden, så det er mulig det blir kjøp av sykkel denne sesongen. Ser en del varianter av Honda CBR 600F som ser interessante ut. Hadde vært deilig å kunne ta noen turer før vinteren kommer for å holde det litt vedlike.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Og deeeer har jeg akkurat avtalt å kjøpe en Honda CBR 600F, 2000-modell! Blir mest sannsynlig henting i morgen, det ble en kort prøvetur idag. Føltes veldig bra. Litt fremoverlent, men det tror jeg at jeg kan like! :yeyeye
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Gratulerer med sykkel :twothumbs: !
Likner veldig på Suzuki’n min (GSX 650f) :prf
Kjør pent og husk at du er nærmest usynlig for de som kjører bil. Vær alltid beredt til å stoppe selv om du f.eks. har forkjørsrett.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 07 sep 2019, 20:58 Gratulerer med sykkel :twothumbs: !
Likner veldig på Suzuki’n min (GSX 650f) :prf
Kjør pent og husk at du er nærmest usynlig for de som kjører bil. Vær alltid beredt til å stoppe selv om du f.eks. har forkjørsrett.
Moro! Skal få lagt ut bilde når den er på tomta! :twothumbs:

Jeg skal passe på å ta det pent og er veldig klar over at jeg ikke er verken proff eller ferdig utlært selv om lappen er i boks. Men jeg kan i hvert fall øve meg på egenhånd, endelig :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Men jeg kan i hvert fall øve meg på egenhånd, endelig :P
Og det er nå læringa begynner for alvor :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av PWL »

Nå som oppkjøring var bestått var det bare å skynde seg å skaffe sykkel. Siden Finn-appen har gått varm de siste månedene og favoritt-lista var enorm burde det ikke være så vanskelig. Og det var det ikke! To dager etter oppkjøring kjørte jeg denne saken inn i garasjen :yeyeye Honda CBR 600F, 2000.
IMG_1880.jpg
IMG_1882.jpg
Litt stats og kroner (som jeg kanskje vil fortrenge, men så er det interessant også...)
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av VindR »

Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av kgjersda »

Gratulerer! :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen!

Legg inn av niko »

PWL skrev: 10 sep 2019, 09:48 Nå som oppkjøring var bestått var det bare å skynde seg å skaffe sykkel. Siden Finn-appen har gått varm de siste månedene og favoritt-lista var enorm burde det ikke være så vanskelig. Og det var det ikke! To dager etter oppkjøring kjørte jeg denne saken inn i garasjen :yeyeye Honda CBR 600F, 2000.

IMG_1880.jpg
IMG_1882.jpg

Litt stats og kroner (som jeg kanskje vil fortrenge, men så er det interessant også...)
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Tror rundt 30.-35 er ganske normalt. Mener jeg brukte litt mer enn deg, og jeg slapp teori.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av PWL »

VindR skrev: 10 sep 2019, 10:39 Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Akkurat i dag er det meldt flom og masse regn, så tror vi tar det rolig enn så lenge :lol Mulig jeg prøver min første pendletur i morgen, hvis jeg får sjekket hvor mye jeg får plass til i toppboksen osv. Alle sånne småting må jo gå seg til.

Men ja, veldig glad i å følge med på hva det faktisk ble. Jeg så vel for meg rundt 25k hvis jeg var heldig, så det å ende på 30k var ikke utenkelig. Som du sier, koster å være kar, og jeg har jo blitt 10 ganger mer gira nå enn før jeg startet. Angrer ikke et sekund på at jeg startet med det her. Nå gleder jeg meg bare til å få kjørt litt igjen. Har allerede rukket å bli rastløs etter en dag uten kjøring :P
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av VindR »

PWL skrev: 10 sep 2019, 12:31
VindR skrev: 10 sep 2019, 10:39 Igjen, gratulerer med lappen og gratulerer så masse med sykkel! Da blir det kjøring ut sesongen og vel så det tenker jeg ;)

Artig å se litt statistikk da, selv om en kanskje ikke vil tenke så mye på det som du sier :P "Det koster å være kar", men jeg tror nok absolutt det er verdt det ;)
Akkurat i dag er det meldt flom og masse regn, så tror vi tar det rolig enn så lenge :lol Mulig jeg prøver min første pendletur i morgen, hvis jeg får sjekket hvor mye jeg får plass til i toppboksen osv. Alle sånne småting må jo gå seg til.

Men ja, veldig glad i å følge med på hva det faktisk ble. Jeg så vel for meg rundt 25k hvis jeg var heldig, så det å ende på 30k var ikke utenkelig. Som du sier, koster å være kar, og jeg har jo blitt 10 ganger mer gira nå enn før jeg startet. Angrer ikke et sekund på at jeg startet med det her. Nå gleder jeg meg bare til å få kjørt litt igjen. Har allerede rukket å bli rastløs etter en dag uten kjøring :P
Kanskje greit å holde seg litt innendørs i dag da. Øve på å pakke toppboks og trene på vedlikehold av sykkel ;) Og ja, det er nok mange småting som en ikke har tenkt på og som man må begynne å venne seg til. Merket det da jeg var på langtur på for noen få uker siden for første gang. Lærte plutselig (og ikke helt frivillig) en del om pakking og hva som kan være "kjekt å ha med seg" :P

Tror ikke det er så mange som angrer på at de tok lappen. Det kan nok være surt mens man driver å betaler det, men etterpå så er jo pengene brukt og man koser seg bare med kjøringen. Noe kontinuerlig påkost blir det jo, men (forhåpentligvis) ikke noen ekstreme summer. Er spent på regnestykket selv når jeg blir ferdig!

Og det er fullt forståelig at du er litt rastløs. Det er jo ingen som "hindrer" deg i kjøre når du vil nå lenger ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av PWL »

Da var batterisyre på plass og batteriet satt på lading etter 40 runder i bruksanvisningen i panikk for å gjøre noe feil! Viktig med små seiere etter en elendig forrige sesong med dårlig batteri og lite tid. Krysser fingrene for at det blir mer tid i år.

Neste på lista er olje og oljefilter, så får vi se hvordan det går for første gang :roll
5CF0DCEB-6F62-4043-9FCC-10353E13914E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39849
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg - Nå med lappen og sykkel!

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 24 mar 2021, 23:52
Neste på lista er olje og oljefilter, så får vi se hvordan det går for første gang :roll
Det går nok fint :) .
Husk bare på å ikke skru til tappepluggene for hardt etter oljeskiftet. Slik mange verksteder dessverre gjør.
Dette er noe jeg har opplevd flere ganger når jeg selv bytter olje mellom skiftintervallene. Som en ekstra vedlikeholdsstrategi.
Tappepluggen(e) har vært omtrent umulige å få løsnet etter service og oljeskift på merkeverksted.

Oljetappepluggene skal som oftest skrus til med langt lavere moment enn det mange tror.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1692
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kvalitetsmerke det batteriet der, så det holder nok en del år om du steller pent med det.

Noen tips på veien med oljeskiftet:
Kjør en liten tur i nærområdet først, så du får varmet litt på motoren/oljen før du lar den stå noen minutter før du skrur ut tappepluggen.
Skru ut påfyllingspluggen så du får tilluft, med vakuum renner det dårlig :-k
Da flyter oljen bedre, raskere og du vil nok få med mere av gammel gugge enn om du tapper helt kald olje.

Skru ut oljefilteret mens det fortsatt renner litt fra tappehullet, da får du enda bedre tilluft og blir raskere kvitt restene av olja.
Om det er skru-inn type filter, så er det ikke helt uvanlig at det sitter hardt selv om man kun skal dra det til med håndkraft ved montering.
Det finnes spesialverktøy for disse i form av en "kopp" med mange kanter på og feste for skralle/nøkkel i enden (tror de har på Biltema også),
ellers så funker et gammelt lærbelte fint som et hjelpemiddel også :D. La det stå til det stopper helt å renne, selv den tynneste stråle.

Inspiser pakningen (om det er noen) på tappepluggen, enten den er i kobber eller aluminium så er det mulig at den har blitt mye komprimert om den har vært gjenbrukt mange skift, eller skrudd til for hardt. Selv skifter jeg den hver gang, selv om det er litt overkill så er det kjipt om man oppdager at den svetter etter at man har ny olje på motoren...

Sett inn nytt filter (om det er skru-inn typen smør olje på gummipakningen) og skru til kun for hånd.
Inn med tappepluggen og fyll olje, hold igjen noen desiliter i forhold til det som står i manualen ved skift med filter og peil oljen.
Er du et stykke over minimumsmerke, skru inn påfyllingspluggen og start motoren. La den gå ca. et halvt minutt så oljefilteret får fylt seg med olje før du stopper motoren og lar den stå 5 minutter før du peiler oljen og etterfyller til du er like oppunder maksmerket (om du har peilepinne).
Dersom du har peilepinne som sitter på påfyllingspluggen, så er det ikke uvanlig at man ikke skal skru den ned ved måling, men bare slippes ned så den hviler på gjengene - sjekk det i manualen! Ellers så blir fort målingen veldig feil..

Ble visst langt og veldig detaljert dette ser jeg :knegg, men dette kan jo ikke gå feil :twothumbs:

Svar