Himalaya - Upper Mustang Nepal

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

OK, denne kan bli lang og vær forberedt på mye bilder, kan ta noen dager å få lagt ut alt :mc1

Bilde

Himalaya og Nepal har vært på bucket-lista en stund men begynte for alvor å se på tur dit for års tid siden. I utgangspunktet tenkte jeg på Everest Basecamp på MC, som er fullt mulig, men ifølge de som hadde greie på det er det en finere tur til Upper Mustang opp til grensen til Tibet. Svei litt å droppe Everest, hadde vært kult å sett verdens høyeste fjell, men etter sigende flere topper over 8000moh dit vi dro...for ble Upper Mustang. Flere som arrangerer turer dit, også skandinaviske selskap men gikk for www.heartsandtears.com da de fikk utelukkende bra omtale og angret ikke på dette. De var svært fleksible både før og under turen og veldig profesjonelt opplegg, anbefales :thumleft

Selvfølgelig mulig å melde seg på standard tur men fikk trommet sammen en del kompiser vet kan kjøre MC og som fungerer bra sammen sosialt, til sammen ble vi 7 stykker, mer enn nok til at fikk satt opp egen gruppe. I utgangspunktet var det en 11 dagers tur men Matt hos H&T fikk komprimert det til 8 dager (som ble 7 dager, kommer tilbake til dette), kunne da selges inn som drøy 1 ukes tur på jobb og hjemme, 11 dager er i praksis 2 uker som sitter lenger inne hos en del.

Vi hadde avreise torsdag 3/10 men ble dramatikk på Gardermoen da en av deltagerne hadde pass som gikk ut 3 dager før de obligatoriske 6 månedene og ble nektet å fly. Så måtte slukøret dra hjem igjen men rakk det langåpne passkontoret på Kongsberg 10 minutter før stengetid og hentet nytt pass i Oslo neste dag og dro dagen etter oss andre.

Nuff talk, etter en svært hektisk runde på flyplassen i Kathmandu kunne vi svette men lettet sette oss på lokalfly til Pokhara og fikk litt forsmak på hva som ventet oss fra flyvinduet :D

Bilde

I Pokhara var det nydelig vær og ølen smakte svært så godt i varmen :D

Bilde

Bilde

Etter et par timer ble vi hentet og geleidet de 5 minuttene far hotellet til Hearts & Tears lokaler som var en miks av garasje, kontor og bar, ganske kult egentlig. Hyggelig å hilse på Matt (med caps midt i bilde under) som hadde kommunisert så mye med men hadde skulle ta amerikansk gruppe noen dager senere så vi fikk radarparet Prabin som guide og Surja som mekaniker/sweeper, begge helt suverene :thumleft

Bilde

Bilde

Så ble det en aldri så liten bar-runde selv om i ettertid så at nok kunne stått over de siste 3 drinkene :cheers

Bilde

Bilde

Får fortsette i morgen men liten teaser på hva som kommer:

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Olav K »

Mer mer mer.... :yeyeye :yeyeye
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko »

Fy flate! Eller kanskje stikk motsatt ! Tøft. Mer!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Sakkle »

Den brua hadde tatt knekken på meg psykisk tror jeg... Elles, takk for at du deler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 496
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Snekker.edvin »

Fantastisk. Gratulerer med tydelig julegave!
Og - mer, mer og meeer

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39844
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av AJ »

Ojsann :O !
Dette ser helt megamagisk ut og viser hva man kan oppleve når man tar sjansen på å leve drømmen fullt ut :twothumbs: !

Takk for at du deler en flik av hva dere har opplevd :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

1. Kjøredag, Pokhara-Mallaj

Må først skynde meg å si at ikke bare mine bilder men også fra de andre. Mest mobilbilder men 2 av gutta hadde med systemkamera så noen kamerabilder. Den andre gruppen rappet dronen, litt synd, hadde vært kult med litt dronefilm. Og Matt, eieren, er også mer på å ta bilder underveis. MEN for å være ærlig, har alltid ment at opplevelsen er viktigere enn bilder og video. Går litt tid om skal finne frem drone, gjøre klar, defilere, pakke sammen etc etc, lett at tar litt fokus. Og vi kjørte nokså lange dager (ref kjørte 11 dagers på 7 dager). Men gå gjerne inn å se på bilder på H&Ts facebook side, mye flotte bilder og videoer fra der vi kjørte.

Mhp sykler, hadde valget mellom Royal Enfield 401 Himalayan, denne er helt nyutviklet og fått bra kritikk, og kinesiske Crossfire 250 enduroer. Vi gikk for det siste og det var lurt, 90% av ruten hadde gått helt greit med 401 men var noen litt rufsete steder (vi valgte det såkalte enduro option) hvor lett sykkel var tingen. Men for de som er happy med å følge veiene, selv de rufsete, er 401en et bra valgt, mer komfortabel og langbeint. Er du hipster hadde de også gamle Royal Enfields, ikke så bra sykler kanskje men ser sikkert kult ut på bilder :biker:

Måtte kalibrere seg litt inn på 250ene, hverken dempere, bremser eller motor var på nivå med KTM (som er svindyre i Nepal) men fikk gjort jobben. Dvs., mekanikeren hadde hendene fulle til tider, stadig noe som skjedde, litt av skylden får de litt rufsete og steinete veiene ta. Om ikke mekanikeren fikset det på 10-15 minutter, ga han bort sykkelen sin, sendte oss videre og fortsatte å skru. Manglet han deler/verktøy kom følgebilen etterhvert med mer utstyr.

Opplegget var rimelig proft. Guiden Prabin kjørte først og mekanikeren Surja sist som sweeper og i tilfelle mekanisk. Vi hadde også følgebil, den holdt ikke vårt tempo men vi så de typisk til lunch og når kom frem. I tillegg til sjåfør hadde de enda en mekaniker i følgebilen, han doblet som reservesjåfør slik at hvis noen skadet seg kunne han ta MCen videre mens den skadde satt i bilen. Hver kveld gikk de over syklene (mens vi koste oss med en øl...).

Tilbake til kjøringen. Pokhara ligger på 800moh og så ikke de helt høye fjellene første dagen. En del transport og trafikk men slik er det alltid på slike turer, må kjøre litt før kommer vekk fra sivilisasjonen. Men tok noen omveier akkurat nok til at ikke ble for kjedelig men likevel hadde progress. X-faktoren var helt klart hengebroene som vist i video i første post. Ikke noe tilvending her, vi begynte med den aller lengste og høyeste, tror 350m over og 300m over dalbunnen (eller omvendt, husker ikke helt). Litt puls må jeg innrømme men teknisk enkleste på hel turen, broen var dønn stabil. Bildet under viser den andre broen, den sees til venstre i videoen over, litt kortere men lang nok:

Bilde

De fleste hadde en runde eller to med løs mage, annen bakterieflora og ikke helt der mhp hygiene. Toalettfasiliteten underveis var ofte enkle (i den grad fantes) men må man så må man :sick:

Bilde

Litt før vi var fremme var vi oppom liten tempel-sak på høyde, ikke i nærheten av så spektakulært som vi skulle oppleve etterhvert men likevel :D Liker treet (blir beskyldt for å være tree hugger :redface ):

EDIT: Lå en schwær kobraslange over veien nedenfor dette som en av gutta kjørte over...han fikk fraskt tilnavnet "Cobra Killa" (fikk ikke tatt bildet av dette da den tross alt overlevde og forsvant ned lia)

Bilde

Bilde

Vel fremme bodde vi på kult hotell, the Heritage, Mallaj. Stedet hadde vært fullstendig nedgrodd og bygningen bare et skall da en kar som vokste opp i området og siden hadde gjort det bra, kjøpte det og pusset det opp. Terningkast 6 på sjarm :thumleft

Bilde

Bilde

Bilde

Enda er det bare oppvarming, kjøredag 2 begynner skikkelig høye fjell å dukke opp :yeyeye
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Olav K »

Fantastizk.... endelig et eksotisk eventyr igjen :) gleder meg til å følge denne story'en videre.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

2. Kjøredag, Mallaj-Marpha

Så endelig skulle vi få se noen skikkelige fjell, om enda på litt avstand :D Mange gode grunner for å dra på turen, spennende veier å kjøre MC på, oppleve nepalsk kultur, være med gode kompiser...MEN aller mest for å se verdens høyeste fjeller :bananas

Men først litt transport, heldigvis mindre trafikk og dårligere (men morsommere!) veier! Og DER dukker plutselig den først +7000 meteren opp i det fjerne :twothumbs: Mobilen klarer ikke å formidle hverken opplevelsen eller fargene (toppen er mye hvitere) men spesielt øyeblikk selv om bare forsmak.

Bilde

Nepalsk hovedvei, heldigvis tørt :crazy:

Bilde

Han her satset på å haike, ikke lureste stedet å stå kanskje :D

Bilde

Tok en avstikker innover en dal, godt med litt singel trail på skogsbunn etter å ha blitt filleristet på steinete veier :janikk

Bilde

Alltid godt med lunch...spesielt når spisestedet skilter med skikkelig WC (null dopapir riktig nok...lurt hadde med baby wipes!) Var annen gruppe der uten guide også, se bla. BMW 310 i bakgrunnen.

Bilde

Fulgte mye Gandaki elven på hele turen, side-elv til Ganges og dermed hellig

Bilde

Og DER dukket det noen bra fjell opp igjen, nærmere denne gangen :O Tror Annapurna fjellene men får først som sist tilstå ikke har full oversikt over akkurat hvilke topper vi så når og hvor høye de er. Blir heretter derfor mest referert til som "skikkelig høye fjell" som betyr topper på 7-8000moh :confused

Bilde

Drivstoff må man jo ha, i Himalaya så får man kasse med 1 1/2 litere colaflasker med bensin :D

Bilde

Ikke bare i Hardanger man har epler, mye bra eple cider å få i området :prf

Bilde

Obligatorisk, after-bike øl utenfor hotellet i Marpha, vi er nå på 2700moh :cheers

Bilde

Mens mekanikerne hadde hende fulle i bakgården:

Bilde

Hvor velholden man er måles i hvor mye ved du har på taket:

Bilde

Den observante leser husker kanskje at en mann hadde passproblemer og ble en dag forsinket. H&T holdt igjen ene mekanikeren slik at vår mann kunne teame opp med oss etter dag 2 etter laaaang dag på veien med mekanikeren som guide, gjensynsgleden var stor :yahoo

Bilde

Hotellstandarden ble enklere og enklere jo lengre opp vi kom, dette er hotellet, ikke lokale fengselet. Lokal og god mat til middag :)

Bilde

Bilde

Bilde

Veldig bra dag og bedre skal det bli, stay tuned :twothumbs:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Bonusspor, uncut video fra single trail vist i forrige post for den spesielt interesserte :popcrn

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

3. Kjøredag, Marpha-Ghami

OK, vært fin tur så langt men i dag begynner det virkelig å smake fugl :D Høyeste vært før på MC er 2950moh (Col du Sommellier i Alpene) og snaut 4000moh på ski. Denne dagen er vi flere ganger oppi rundt 4000moh 🏔️

Våknet tidlig og gikk oppover i lia og fikk soloppgang over Himalaya med meg, ingen dum start på dagen :sunny: Har jo til tider vært opp Ollebakkene flere ganger i uken så trodde formen var grei men skal si merket høyden, ble hyppige stopp for å få igjen pusten :-)å

Bilde

Etter kort tids kjøring fikk vi mer nærkontakt med høye fjell:

Bilde

Så fortsatte vi over hengebro (vært flere av de siden de første store de forseres kjapt) med enda bedre utsikt:

Bilde

Og opp laaang bakke til 3500moh med DEN panoramautsikten :twothumbs: Det var dette jeg hadde kommet for å se, allerede her var turen reddet for min del!

Bilde

Men må ha mat...mil etter mil :eh

Bilde

Og påfølgende cowboy-strekk :janikk

Bilde

Par bilder tatt med zoom, må innrømme ikke vet nøyaktig hvor tatt men iflg datoen tatt denne dagen :knegg

Bilde

Bilde

Dagens destinasjon var Ghami (vårt hotell midt i bildet bak), koselig landsby med flott natur :thumleft Ifølge guiden er området vi nå har kjørt inn i mer Tibetansk enn Tibet pga kinesernes styring der, da mange tibetanere har flyktet inn i Nepal. Så lenge varer, kineserne begynner å få fotfeste i Nepal også (Ref kinesiske presidentens besøk i Nepal når vi var i Katmandu, kommer tilbake på dette):

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 24 okt 2019, 21:33, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39844
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av AJ »

Fantastisk! Rett og slett :thumleft !

Igjen takk for at du deler en liten flik av noe som må ha vært en storslått og uforglemmelig opplevelse :thx .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko »

AJ skrev: 24 okt 2019, 21:31 Fantastisk! Rett og slett :thumleft !

Igjen takk for at du deler en liten flik av noe som må ha vært en storslått og uforglemmelig opplevelse :thx .
AJ sier det. Vi andre bare nikker, er enige og gleder oss til mer. Dæven.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Jo, takk :D Facebook er greit det men forum som dette (ikke så mange igjen av de) er mer eget til å fortelle en historie...i hvert fall det forsøker. Og koser meg med arbeidet, blir så mye inntrykk på kort tid når er på slik tur at vanskelig å absorbere og huske alt. Nå må jeg gå gjennom masse bilder og får gjenopplevd turen litt og sortert inntrykkene (godt fleste bildene har tid/dato, forenkler jobben!).

Og enda bare kommet til dag 3 av (i utgangspunktet) 8, blir bare bedre :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Olav K »

Gleder meg til mer :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av Ketil »

Dette er veldig bra Pigvin👍 Det må jo være en enorm pakke av unike opplevelser du får på en slik reise, og det synes jeg du klarer å formidle utmerket👍 Ser frem til fortsettelsen.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av VindR »

Dette må ha vært en helt fantastisk opplevelse! Utrolig gøy å lese og se på bildene du legger ut. Ser fram til mer :thumleft
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av cannon »

Beste reisebrevet her inne:)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, liker å lese andres reisebrev selv så fint å kunne gi noe tilbake :D

4. Kjøredag, Ghami-Lo Manthang

Nok en super dag, litt kortere dag for å gjøre litt seightseeing etter kjøringen da Lo Manthang er dominert av flere klostere. Også en del bilder ikke legger ut, rett og slett fordi kjørte samme vei tilbake 2 dager senere med helt skyfri himmel, var fint denne dagen også men hang en del skyer rundt de høyeste toppene. Så finere bilder med de skikkelig høye fjellene da men nok annet å ta av :knegg

Ikke bare de høyeste fjellene som er flotte:

Bilde

Gammelt (nedlagt) kloster:

Bilde

Inne i mellom kjørte vi utenom både veier og stier, tror ikke begrepet "kjøring i utmark" eksisterer i Nepal:

Bilde

Så var vi oppom klosteret Ghar Gumba, veien opp dit:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Videre i flott natur (det hvite er ikke snø, bergarten som har denne fargen):

Bilde

Bilde

Bilde

Etter noen netter på relativt enkle hoteller, hadde hotellet vi bodde på i Lo Manthang veldig bra standard. Innehaveren/direktøren er uoffisiell prins i regionen, hans far var konge til ordningen ble avskaffet. Men prinsen har tydeligvis litt midler, tror kanskje litt både investering og hobby, han labbet rundt i fleecen sin (fleece er veldig pop i Nepal!) og var bare hyggelig og hjelpsom, ingen nykker der i gården 8) Men håper bedre belegg enn når vi var der, vi var for det meste de eneste gjestene så manglet ikke på servitriser:

Bilde

Bilde

Bilde

Etter en (eller var det to?) after bike øl og en dusj, var det tid for seighseeing. Var forbudt å ta bilder inne i klosterne så OM jeg hadde snik-tatt bilder inne så ville det blitt feil å poste disse. Så utendørsbilder får duge, er ikke så storslått utvendig, klosterne lå inne i mellom bygninger til dels under bakken, vil tro det praktiske gått foran det spektakulære med tanke på de tøffe forholdene, er nå på snaut 4000moh. Mye av bygningen hadde fått juling under jordskjelvet i 2015 så var en del oppbygging/oppussing på gang:

Bilde

Bilde

Bilde

Veldig bra dag igjen men likevel dagen før dagen, neste dag kjører vi opp til grensen til Kina/Tibet og utfordrer guiden til å prøve å ta oss opp på 5000moh...noe han aldri hadde vært før på motorsykkel og ingen vei eller sti dit :crazy:
Sist redigert av pingvin den 25 okt 2019, 21:03, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39844
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av AJ »

Fabelaktig og magisk med disse bildene og dine korte, men beskrivende tekster!

Har du nevnt noe om hva en slik tur koster?
Kunne jeg gjerne tenke meg å vite.
Men du velger selvfølgelig selv om du vil avsløre hva dere har måttet ut med...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 25 okt 2019, 19:58 Har du nevnt noe om hva en slik tur koster?
Kunne jeg gjerne tenke meg å vite.
Men du velger selvfølgelig selv om du vil avsløre hva dere har måttet ut med...
Er vel ikke så mye hemmelig her, det meste kan googles :D Men vi fikk faktisk litt rimeligere en std siden vi kortet fra 11 til 8 dager så betalte 2.750USD som da dekket alt utenom reise og alkohol (overnatting, sykler, bensin, guider, mekanikere, følgebil, alle måltider, vannflasker...). Dvs. i tillegg 500USD for visum til Upper Mustang, ren turistskatt egentlig. Men om ikke annet så betø det lite traikk og folk, 500USD er mye for de fleste turister som ikke er fra verdens rikeste land :[-(

Fly totalt inklusive lokalfly var vel rundt 10.000NOK og hadde en overnatting i Katmandu samt måltider. Litt annet småtjafs som visum, taxier etc men lave priser på det meste. Og skade på sykkel men de tok ikke overpris, par stykker som betalte 30-40USD av depositum på 100USD (som vi alle ga til guiden som tips, han fordelte videre).

Men tipper fort 40.000NOK så helt gratis var det ikke men er jo veldig once in a life time experience da :twothumbs: Den dyreste delen er jo å ta med kona på kompensasjonstur :lol
Sist redigert av pingvin den 25 okt 2019, 21:14, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko »

Vanskelig spørsmål kanskje, men hvis du klarer å beskrive - hvor god bør man være til å kjøre sykkel for noe sånt?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

niko skrev: 25 okt 2019, 20:45 Vanskelig spørsmål kanskje, men hvis du klarer å beskrive - hvor god bør man være til å kjøre sykkel for noe sånt?
Nja, klar fordel å ha kjørt litt offroad. Men dette ser guidene an, om gruppen holder bra nivå tar de litt mer tekniske alternative ruter og avstikkere men om noen sliter så dropper de det (og man er lykkelig uvitende om dette). I enkelte tilfeller kan de dele gruppa, vi gjorde det et par ganger, da ble mekanikeren guide for ene gruppen :D

Men om du har kjørt en del på asfalt og ikke er for skuggeredd, kommer du deg nok til grensen til Kina. Men er noen passasjer selv på "hovedveien" som er litt skumle med smal vei, løst underlag og flere hundre meter ned på siden...

Om du er skikkelig dårlig, må du sitte i følgebilen og andre mekanikeren kjører sykkelen din...de har måttet gjøre det :lol

EDIT: En av grunnene til at ville ha en gruppe med folk kjenner, var at da inviterte folk vet kan kjøre sykkel og klarer lange dager i salen. Fungerte ypperlig og guiden var veldig fornøyd med at alle holdt bra nivå :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

5. Kjøredag, Grensen mot Tibet og 5000moh (Advarsel: Mye fjellbilder!)

Det endelige målet for turen var grensen mot Tibet og dette var dagen. Deilig å ha 2 netter på samme hotell (spesielt siden bra standard) for skulle bare kjøre opp og ned igjen. Men ikke så langt til grensen så de fleste av oss slo til på tilbud om en liten bonustur på morgenen og med slik utsikt så var det absolutt en bra bonus:

Bilde

Bilde

Bilde

Så dro vi tilbake til hotellet for å hente resten. Dvs., én mann hadde skamslått fot etter velt så ble med følgebilen denne dagen, heldigvis bedre påfølgende dag så kunne fullføre turen på MC. Gruppa hadde en del velt, et par i nokså bra hastighet og ingen garanti at du er flink til å kjøre, han som tryna verst er den beste i gruppen til å kjøre med fullført Romaniacs bak seg (slapp unna litt forslått og fortumlet). Ikke dumt å ha skikkelig beskyttelse, hans som tok foten hadde touringstøvler, selv hadde jeg adventure støvler men hadde jeg valgt om igjen hadde jeg tatt crosstøvlene (selv om slapp velt), bedre våt en skadet (nå slapp vi jo regn uansett). Og crossbriller er tingen, støver bra så innsiden av visir støver helt ned.

OK, så til Kina. Veien til grensen er bra grusvei så ikke noe teknisk utfordring men ikke noe å si på utsikten

Bilde

Og DER var vi på grensen 4680moh :thumleft Kom ung kinesisk grensevakt bort til oss men han var egentlig bare hyggelig.

Bilde

Fulgte grensegjerde ett stykke, først på vei så bare i terrenget, tror litt lavere topper vi ser her på "bare" drøyt 6000moh men flate for en natur:

Bilde

Se grensegjerde mot Kina til høyre, føles ganske eksotisk å kjøre her med gode kompiser, mye bedre blir det ikke :prf

Bilde

MEN hadde jo ikke vært på 5000moh så sammen studerte vi kartet og peilet ut retning mot høyere terreng. Guidene var veldig sporty her, de hadde aldri vært på 5000moh med MC før selv men tok utfordringen, snakker om å strekke seg for å gjøre kunden fornøyd...cred :thumleft

Bilde

Så enkelt ut på avstand men var et stykke og grunnen var ekstremt ujevn og med dempere som hadde mer til felles med hoppestokk en Öhlins var det mer slitsomt enn trodde (og hjalp vel ikke at begrenset oksygen på 5000moh). Så da vi kom til ravine valgte 3 stykker å snu mens 3 av oss ble med mekanikeren videre. Og vi hadde jobben med å komme over ravinen, merket egentlig lite til høyden så lenge moderat aktivitet men når måtte begynne å løfte og dytte kom åndenøden for fullt. Men kom da over etter litt bæring...nå var det bare å håpe ikke traff ny hindring og måtte tilbake samme vei.

Bilde

Bilde

Det var det heldigvis ikke men syklene ble presset bra i den tynne lufta, var ulendt, vi hadde ikke ubegrenset med bensin og mekanikeren kjørte i ola-bukse og uten hansker så han begynte å bli litt kald. Vi mente vi var på ca 5000moh så bestemte oss for å gi oss mens leken var god. Hadde pulsklokka gående så spenningen var stor når synket mot Strava på kvelden, hadde vi nådd 5000moh. Svaret var:

4974moh :O Men det blir i alle sammenhenger rundet lett opp til 5000moh på ren feilmargin, holder for meg :thumleft

Bilde

Så var det bare å komme seg ned igjen og få seg en (veldig sen) lunch. Men før tok kvelden var det en tur oppom grottesystem hvor folk pleide å bo:

Bilde

Bilde

Bilde

Var litt mentalt ferdig med turen etter denne dagen, hadde jo nådd på grensen til Tibet og vært på 5000moh-ish. Skulle nå bare ned igjen samme veien som kom, ikke så spennende. Men så feil kan man ta, som nevnt i tidligere post så var det helt blå himmel neste dag og fjellene hadde kjørt med i ryggen oppover var nå foran oss hele dagen uten skyer. En av de fineste dagen hatt på MC ever, kommer bilder ;) Teaser:

Sist redigert av pingvin den 27 okt 2019, 08:20, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av gsx750_80 »

Dette var artig å lese, og her var det og noen veldig flotte foto!
mvh

-gsx750_80

Svar