Første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 31 okt 2019, 22:17
cannon skrev: 31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Helt enig
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen :thumleft
"Parkert" er et sterkt ord. Jeg tror man skulle hatt baller av stål hvis man skulle parkert en bil ala BMW M5 på Norske landeveier hvis fører av M5 også hadde baller av stål.

Man skal svinge også og der tror jeg nok M5 er mer egnet.

En M5 har over 600HK'er, klarer 0-100 på 3.2 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Prislapp: 1.6 mill.

Lykke til med å "parkere" denne med en R6 i en dragrace.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 06:57
cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse", fordi det i virkeligheten er stikk motsatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 nov 2019, 07:20
Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 06:57
cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse".
Beklager. Dette svaret var selvsagt til simpson :redface

I forhold til andre sykler jeg har kjørt så er en R600 ikke blant dem som har overrasket meg mest i positiv grad. Sittestillingen på denne var faktisk mer komfortabel enn jeg først trodde, men motorkarakteristikken liker jeg ikke. På bane ser jeg nytten av en slik sykkel. På norske landeveier...not so much...

Ikke legg så alt for mye vekt på ordet "banan". :thumleft

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Første sykkel

Legg inn av mekkern »

Denne diskusjonen om hva som er «best» til et dragrace eller kjøring i høy hastighet på motorvei er vel noe «dust» i forhold til å kjøpe sin første mc....
Hvis en ikke har kjørt annet enn de mest vanlige skolesykler er det nok greiest å prøvesitte mange forskjellige og så må en bare teste hva som en selv føler er «sin» type sykkel og kjørestil.
Skal en kjøre med passasjer og oppakning en del bør en nok over 600 ellers er det plenty for mange.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 01 nov 2019, 07:28 Denne diskusjonen om hva som er «best» til et dragrace eller kjøring i høy hastighet på motorvei er vel noe «dust» i forhold til å kjøpe sin første mc....
Hvis en ikke har kjørt annet enn de mest vanlige skolesykler er det nok greiest å prøvesitte mange forskjellige og så må en bare teste hva som en selv føler er «sin» type sykkel og kjørestil.
Skal en kjøre med passasjer og oppakning en del bør en nok over 600 ellers er det plenty for mange.
Det er jeg enig med deg i.

Jeg kommenterte bare det som ble skrevet angående at en R600 "parkerer" en bil i 2-3mill klassen. :thumleft

Til TS har jeg tidligere skrevet "kjøp den sykkelen hjertet banker hardest for og bygg egne erfaringer" :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Bjerknez: alle skjønner at alle kan kjøpe den sykkelen de vil. Akkurat her, i denne tråden, gir du andre råd, og deler erfaringer som i mine øyne er helt på jordet.

Du nedvurderer R6 fordi du ikke følte krefter før den kom på motorvei og fikk opp turtallet. Det er jo du som bestemmer turtallet, i både høy og lav fart.
Hvis du putrer rundt på en R6 i 60 kmt på 6. gir så bør kanskje kjøpsrådet være scooooter, eller el-sykkel?
Hvis du bruker 2. og 3. gir så skjer det fantastisk mye. Prøv dette, før du oppsummerer din "test". Hvis du ikke forstår hvordan en sykkeltype skal kjøres, eller hva den er laget for, så er det kanskje bedre å unnlate å gi slike råd til en som prøver å orientere seg?

Hvor fort tror du egentlig at en R6 går, for eksempel på 3. gir og 8000 rpm?
"Med kjedelig så mener jeg motorkarakteristikken. Under 80km/t skjer det svært lite. Kjørte en R6 på motorvei hvor jeg fikk testet litt. Før jeg kom it på motorveien følte jeg ingen krefter overhodet. Det er først når turtallet nærmer seg 8.9.000 at det begynner å skje noe. Men da ligger man allerede i alt for høye hastigheter."

Hvis du hadde tatt med deg R6'n inn i Østfolds backroads og turt å prøve den, så tror jeg nok at erfaringen, og rådet, kunne blitt et annet. Der kan man ha det fantastisk moro, i hastigheter rundt 80-100 og med aktiv bruk at girkasse og hålk, på en helt vanlig "r-banan".

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Veldig enig med mekkern og cannon her.
Med en slik grunnlag etter en motorveistur så er man ikke helt "kvalifisert" til å gi et slikt råd om en r sykkel i 600 klassen. Man skjønner at denne type klassen ikke er for deg, men å bare komme med nedgraderende ord om klassen uten å teste den og avslutter med "men kjøp den sykkelen hjertet banker hardest for:..", det blir ganske unødvendig :lol :lol

Don’t bring a knife to a gunfight, pick your battles. :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 01:38
simpson skrev: 31 okt 2019, 22:17
cannon skrev: 31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Helt enig
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen :thumleft
"Parkert" er et sterkt ord. Jeg tror man skulle hatt baller av stål hvis man skulle parkert en bil ala BMW M5 på Norske landeveier hvis fører av M5 også hadde baller av stål.

Man skal svinge også og der tror jeg nok M5 er mer egnet.

En M5 har over 600HK'er, klarer 0-100 på 3.2 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Prislapp: 1.6 mill.

Lykke til med å "parkere" denne med en R6 i en dragrace.
M5 er ingen match for en sykkel, hverken i dragrace eller i svinger, garantert.
Det er enkelte Ferrari og Lambo som kan gi en R sykkel litt spenning, men fortsatt blir de parkert.
Her er ett eksempel. https://www.youtube.com/watch?v=ZZKRphfVHqI

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Ducati 1098 er vel ikke en firesylindret 600?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Jeg har ikke nevnt 600 med ett ord.....Jeg sier R sykkel.
Men rundetiden på 600 kontra 1000 er ikke lysår fra hverandre, kurvehastigheten er av og til høyere på 600

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Men det er 600 jeg snakker om i denne tråden. Siden jeg har kjørt både R6 og S1000R så vet jeg hvor mye kjipere førstnevnte er i forhold. Til dagligdags kjører vel et fåtall av oss rundt på bane også.

Jeg vil tro at en Ducati 1098 har vesentlig mer punch enn en 600 med fire sylindre.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Har du kjørt en r6?
Bilde

Vi alle vet at styrken din er hos s1000r og speed triple(?). Hvorfor ikke si et par ord om de to der du virkelig har erfaring med kontra si noe helt feil om en klasse du har så vidt kjørt?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 10:42 Men det er 600 jeg snakker om i denne tråden. Siden jeg har kjørt både R6 og S1000R så vet jeg hvor mye kjipere førstnevnte er i forhold. Til dagligdags kjører vel et fåtall av oss rundt på bane også.

Jeg vil tro at en Ducati 1098 har vesentlig mer punch enn en 600 med fire sylindre.
En 1098 er rett og slett brutal. Den har realt med punch fra 2000 omdr og oppover.
Ja, de færreste av oss kjører på bane, men følelsen av å eie en R sykkel, kjøre den og vite at du kjører det ultimate av en racemaskin er noe som bare må oppleves.
Har du er Ferrari så er det akkurat det samme, laget for å gå fort fra A til B, ingen ting annet.
Men det sitter nok langt inne å dra en bil til 3 mill på Rudskogen og virkelig trå til

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Første sykkel

Legg inn av Geiroe »

Hva mener trådstarter om denne diskusjonen. :-k
Jeg vil tro at 600 er mer enn nok for en nybegynner, og at han vil få et stort smil om munnen når turtallet passerer 8000 :yeyeye Det er en lettkjørt sykkel, men du blir jo vant til alt(kanskje ikke R1 da) Det man må tenke over er hva man ønsker, å bruke sykkelen til. En R sykkel er ikke egnet for turkjøring, eller transportetapper, men heller kortere turer. Den er ikke egnet for passasjer, du vil slite med å overtale kona til å sitte på, selv en kort tur. Du blir jo veldig flink til å gire da.
Alt til sitt bruk.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Første sykkel

Legg inn av mekkern »

Jeg har flere sykler og det er ikke den med mest drag som er morsomst å kjøre...
Klart det går unna med 160hk`ern og fet fjæring... men den gamle en cyl 600 med ræva egenskaper har såpass særhet atden er utfordrende å kjøre.
FTR´n er grisegøy å kjøre men har litt for lett for å bli lekt med...
Cbr 1000f`n er fin på langtur ellers tung..
Suzuki GS 450 raceren er artig bysykkel..

Så tja....
790Duken til guttungen er klinisk som en skalpell og like skarp...
Men ikke helt min smak...

Selv gamle cbr 600f som guttungen hadde var helt ok å kjøre og gikk da ikke så dårlig på lavt turtall...
Kollega har hatt sin cbr 600f fi.siden ny i 2000 og kjørt ferietur med seg og kjerringa uten prob- men måseff geare mer enn 1000ccm. Men hvis bare målet er å geare minst mulig så kjøp automat.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

For å sitere ett par poster lenger opp...

Jeg kommer med MINE meninger av de syklene jeg har kjørt. Hva andre mener om de samme syklene er jo klinkende likegyldig. TS spør om våre meninger og da får han/hun det.

At andre synes en 600 R-sykkel er spennende er jo bra for dem. Vi har forskjellige meninger og preferanser alle sammen. Jeg mener man ikke bør ha kjørt halvr jordkloden rundt på en sykkel for å få lov til å mene noe om den. Dette er et forum hvor alle kan komme med sine meninger. Det være seg om det er synsing eller ei og slik må det være.

Igjen, så mener jeg det jeg skrev tidligere. Kjøp den sykkelen som får hjertet til banke hardest. Det være seg om det er en rosa scooter, en cruiser med apeheng eller en reinbarka R-sykkel. I don't care :thumleft

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Vi, eller jeg, har iallefall skjønt at det er dine meninger og du har full rett til å mene hva du vil. At du såvidt har kjørt en r6 og kaller det for erfaring er vell litt overdrevet. At du fraråder en annen uansett om det er en nybegynner eller en erfaren motorsyklist på bakgrunn av den lille kjøreturen din er også overdrevet og unødvendig. Ja det er et forum der vi prøver å hjelper hverandre, men man må nesten vite hva man snakker om også og ikke synse om alt og ingenting. Da er jeg ferdig

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Første sykkel

Legg inn av WikingTnT »

BlåBil skrev: 01 nov 2019, 13:27 Vi, eller jeg, har iallefall skjønt at det er dine meninger og du har full rett til å mene hva du vil. At du såvidt har kjørt en r6 og kaller det for erfaring er vell litt overdrevet. At du fraråder en annen uansett om det er en nybegynner eller en erfaren motorsyklist på bakgrunn av den lille kjøreturen din er også overdrevet og unødvendig. Ja det er et forum der vi prøver å hjelper hverandre, men man må nesten vite hva man snakker om også og ikke synse om alt og ingenting. Da er jeg ferdig
:thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Første sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Om man ønsker seg en 600R, så blir det hvertfall feil å kjøpe noe annet som skal gi den opplevelsen «bare bedre». Personlig er ikke R-sykler noe for meg. For de som liker aktiv morokjøring finnes det ingenting bedre. Når man derimot ønsker en passasjer og litt bagasje i ny og ne, så er det fort mer upraktisk, men alt går jo.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 01 nov 2019, 13:27 Vi, eller jeg, har iallefall skjønt at det er dine meninger og du har full rett til å mene hva du vil. At du såvidt har kjørt en r6 og kaller det for erfaring er vell litt overdrevet. At du fraråder en annen uansett om det er en nybegynner eller en erfaren motorsyklist på bakgrunn av den lille kjøreturen din er også overdrevet og unødvendig. Ja det er et forum der vi prøver å hjelper hverandre, men man må nesten vite hva man snakker om også og ikke synse om alt og ingenting. Da er jeg ferdig
Alt gir en erfaring. Man kan ha liten erfaring eller mye erfaring... Hva skal grensen være for antall kjørte kilometer før man lovlig kan ytre sine meninger her inne?

Jeg fraråder basert på egne erfaringer. Jeg er ingen proff MC fører eller står bak noe magasin som ekspert på dette. Det er det nok ytterst få her inne som gjør.

Det er opp til TS og lese alle tilbakemeldingene han får i en tråd, for så og bygge seg en mening ut fra dette. Det er slik forum fungerer. Hadde jeg skrytt S1000R opp i skyene som jeg faktisk har ganske mye erfaringer med så har jeg erfart at dette er galt også. Man blir liksom aldri fornøyd.

Derfor la jeg til setningen "Kjøp den sykkelen som står ditt hjerte nærmest, og bygg dine egne erfaringer" Det kan godt være at TS blir fornøyd med n R sykkel i 600 segmentet, og det er jo bra.

Å synse er forøvrig noe man gjør når man feks. gir anbefalinger av sykler man ikke har kjørt eller sittet på. Når man har prøvekjørt en sykkel så synser man ikke. Man har bygget seg opp en bitteliten erfaring av sykkelen og det er den jeg formidler her. Så får det være opp til andre hvor mye man vil vektlegge det jeg sier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 nov 2019, 15:34 Om man ønsker seg en 600R, så blir det hvertfall feil å kjøpe noe annet som skal gi den opplevelsen «bare bedre». Personlig er ikke R-sykler noe for meg. For de som liker aktiv morokjøring finnes det ingenting bedre. Når man derimot ønsker en passasjer og litt bagasje i ny og ne, så er det fort mer upraktisk, men alt går jo.
Det er jeg enig i, og det er det jeg har forøkt og formidle hele veien, ved siden av mine personlige meninger om R6 som jo er en R-sykkel i det segmenetet TS sikter til. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 nov 2019, 11:24
Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 10:42 Men det er 600 jeg snakker om i denne tråden. Siden jeg har kjørt både R6 og S1000R så vet jeg hvor mye kjipere førstnevnte er i forhold. Til dagligdags kjører vel et fåtall av oss rundt på bane også.

Jeg vil tro at en Ducati 1098 har vesentlig mer punch enn en 600 med fire sylindre.
En 1098 er rett og slett brutal. Den har realt med punch fra 2000 omdr og oppover.
Ja, de færreste av oss kjører på bane, men følelsen av å eie en R sykkel, kjøre den og vite at du kjører det ultimate av en racemaskin er noe som bare må oppleves.
Har du er Ferrari så er det akkurat det samme, laget for å gå fort fra A til B, ingen ting annet.
Men det sitter nok langt inne å dra en bil til 3 mill på Rudskogen og virkelig trå til
Joda, da er vi enige. Jeg har aldri sagt at en R sykkel i 1000-klassen er kjedelig. Jeg har aldri kjørt Ducati 1098, men jeg tviler ikke et sekund på at dette er råskap hele veien. :thumleft

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 15:52
BlåBil skrev: 01 nov 2019, 13:27. Da er jeg ferdig
Alt gir en erfaring. Man kan ha liten erfaring eller mye erfaring... Hva skal grensen være for antall kjørte kilometer før man lovlig kan ytre sine meninger her inne?
Som jeg nevnte, jeg er egentlig ferdig, men(!) du må ikke blande erfaring med inntrykk. Det du har her kompis, det er et inntrykk av sykkelen og ikke erfaring. Langt ifra erfaring. Når man er og prøvekjører sykler så danner man et inntrykk om man liker den eller ikke. Det er jo ikke slik en anmeldelse for en mc-avis foregår heller, en timers prøvetur fra forhandleren. Det er som oftest en full dag med aktiv kjøring eller i flere dager for å bygge opp nok personlig kunnskap og erfaring med en gitt sykkel for å trygt kunne gi en verdig mening.

Igjen, du kan synse om hva du vil, men vit hva du sier og vær ydmyk. Man trenger ikke å vise at man har en mening om noe man ikke vet så mye om bare for å vise at man også har en mening rundt denne mc klassen. Men ja, gotta love the world wide web.

Da tror jeg at jeg har avsporet målet med tråden. Sorry.

TS: om du allerede tenker "hva om" så tror jeg ikke du vil bli misfornøyd uansett outcome. Jeg startet mitt mc-liv på en 600ccm r sykkel og hadde den i 3 sesonger. De skal være litt kompromissløse og er først og fremst bygget for bane. Dette må man vite før man kjøper en. Fantastisk mye morro jeg hadde med den. Lykke til!

Svar