Første sykkel
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Sted: Gjøvik
Re: Første sykkel
Nå har ikke jeg så lang erfaring med sykler, men det kommer litt an på hva du har tenkt å bruke den til også. Hvis du plutselig har tenkt deg på en langtur, så er det ikke sikkert at en R sykkel er det beste valget. Spesielt i starten når kroppen din fortsatt venner seg til kjøringen. Men som simpson nevner ovenfor, så vil jo dette variere fra person til person. Men jeg kjenner en del personer som har kuttet kraftig ned på kjøringen står over turer, fordi de synes det ubehagelig å kjøre lengre enn en halvtime - time på R sykkelen sin. Andre kan gjøre i timesvis. Du kjenner ingen med en R sykkel du kan låne og teste? Evt. prøvekjøre hos en forhandler?
Hvis du er på budsjett, så husk også at så fort det er en 'R' i navnet på sykkelen, så har forsikringen lett for å gjør ett hopp
Hvis du er på budsjett, så husk også at så fort det er en 'R' i navnet på sykkelen, så har forsikringen lett for å gjør ett hopp
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Første sykkel
Kjøp med hjertet mener nå jeg og bygg egne erfaringer. Spør man andre om råd så får man som oftest ikke det svaret man ønsker. Har man lyst på en R sykkel for å teste dette så kjør på. :)
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 30 okt 2019, 08:48
- Motorsykkelen din: Leter etter første
Re: Første sykkel
Haha, du har så rett Men nå har jeg jo selvfølgelig begynt å kikke på alt mulig, og kom over en forhandler i nærheten som forhandler KTM, og ser at 790 Duke kan være overkommelig på pris (hvis jeg legger inn en utrolig god søknad hos kona). Her kan jeg jo få helt ny sykkel til 130...
Når jeg ser på slike sykler så skjønner jeg jo at dette mest sannsynlig er mer behagelig å kjøre, spesielt om jeg skal kjøre småturer til jobb og lignende
Når jeg ser på slike sykler så skjønner jeg jo at dette mest sannsynlig er mer behagelig å kjøre, spesielt om jeg skal kjøre småturer til jobb og lignende
Re: Første sykkel
Bra egnet på småturer, men ikke veldig egnet til langturer. Ikke mer behagelig i høy hastighet.
Heller langtur på R sykkel, du sitter ganske mye mer beskyttet for vær og vind.
Men skal du ha noe som er morsomt, behagelig på tur, sitter beskyttet, går virkelig fælt, så er det vel store ADV som er tingen, ikke BMW GS, de går ikke fælt, men Multistrada, KTM og den slags.
Heller langtur på R sykkel, du sitter ganske mye mer beskyttet for vær og vind.
Men skal du ha noe som er morsomt, behagelig på tur, sitter beskyttet, går virkelig fælt, så er det vel store ADV som er tingen, ikke BMW GS, de går ikke fælt, men Multistrada, KTM og den slags.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Første sykkel
R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.
De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.
Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.
Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.
Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.
Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Re: Første sykkel
R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Første sykkel
Totalt enigBlåBil skrev: ↑31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Re: Første sykkel
Helt enigcannon skrev: ↑31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.
De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.
Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.
Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Første sykkel
Vi er forskjellige alle sammen. Med kjedelig så mener jeg motorkarakteristikken. Under 80km/t skjer det svært lite. Kjørte en R6 på motorvei hvor jeg fikk testet litt. Før jeg kom it på motorveien følte jeg ingen krefter overhodet. Det er først når turtallet nærmer seg 8.9.000 at det begynner å skje noe. Men da ligger man allerede i alt for høye hastigheter.BlåBil skrev: ↑31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Jeg mener at en slik sykkel passer best på bane da man lovlig kan ha langt større fart. På landeveien har man som oftest hastigheter som tilsier at motorkarakteristikken blir kjedelig.
Det kommer vel også litt ann på hva man er vant til fra før. Jeg mener at man bør bygge seg egne erfaringer og kjøpe sykkelen man har lyst på. Spør man andre om råd, så får man som nevnt mange forskjellige svar. Å jeg er nok ikke en stor fan av Firesylindrede sykler i 600 klassen.
Re: Første sykkel
Ja, jeg er enig at slike sykler passer best på bane samt sportsbiler som feks Ferrari og Lamborghini. De er tross alt konstruert til slik kjøring. At du ikke er stor fan tviler jeg slett ikke på, men å gi en slik feilaktig beskrivelse blir bare tåpelig etter en motorveistur på en r6.
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Første sykkel
"Parkert" er et sterkt ord. Jeg tror man skulle hatt baller av stål hvis man skulle parkert en bil ala BMW M5 på Norske landeveier hvis fører av M5 også hadde baller av stål.simpson skrev: ↑31 okt 2019, 22:17Helt enigcannon skrev: ↑31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.
De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.
Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.
Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen
Man skal svinge også og der tror jeg nok M5 er mer egnet.
En M5 har over 600HK'er, klarer 0-100 på 3.2 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Prislapp: 1.6 mill.
Lykke til med å "parkere" denne med en R6 i en dragrace.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Første sykkel
Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Første sykkel
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/
Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.
At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...
I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Første sykkel
Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse", fordi det i virkeligheten er stikk motsatt.Bjerknez skrev: ↑01 nov 2019, 06:57En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/
Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.
At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...
I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
- Bjerknez
- Innlegg: 23156
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Første sykkel
Beklager. Dette svaret var selvsagt til simpsoncannon skrev: ↑01 nov 2019, 07:20Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse".Bjerknez skrev: ↑01 nov 2019, 06:57En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/
Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.
At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...
I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
I forhold til andre sykler jeg har kjørt så er en R600 ikke blant dem som har overrasket meg mest i positiv grad. Sittestillingen på denne var faktisk mer komfortabel enn jeg først trodde, men motorkarakteristikken liker jeg ikke. På bane ser jeg nytten av en slik sykkel. På norske landeveier...not so much...
Ikke legg så alt for mye vekt på ordet "banan".