Nyttelast MC

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
bruland
Innlegg: 2
Registrert: 01 apr 2020, 05:05
Motorsykkelen din: zzr 1400

Nyttelast MC

Legg inn av bruland »

hei lurer på hva dere tenker om nyttelast på mc? Ser de fleste touring mcer har nyttelast på 100-140 kg og da begrenser det seg jo veldig om man skall på langtur med passasjer og bagasje.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Relax »

bruland skrev: 01 apr 2020, 05:19 hei lurer på hva dere tenker om nyttelast på mc? Ser de fleste touring mcer har nyttelast på 100-140 kg og da begrenser det seg jo veldig om man skall på langtur med passasjer og bagasje.
:)
Mange som får seg en overraskelse på total vekt og nyttelast på MC, ja. Særlig etter at flere av oss veier noen kilo og kjører 2 på ;)
Kjøreegenskaper er en ting, varme bremser/ bremsevæske i lange utforbakker en annen. ( Motor bremsing, selvsagt, men likevel verdt å tenke på om man har "overvekt")
"Do the right thing"

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Nyttelast MC

Legg inn av xses »

Greit å sjekke. Lastet opp med yngstemann, telt, sovepose etc... Var ganske annerledes å kjøre. Sjekket ikke hvor mye last jeg hadde da, men det føltes ut som jeg var over spesiellt under nedbremsing og det å utføre unnamanøver.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

KawaKjetil

Re: Nyttelast MC

Legg inn av KawaKjetil »

Ser du kjører ZZR1400 :thumleft Det gjør jeg også, så du har ihvertfall nok moment å dra lasten med.
Regnet på min mtp nyttelast, og den var kun 55kg med meg alene på sykkelen. Så den er lav ja...
Fører og passasjer til 75kg, det er vel ikke mange nordmenn som er der.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av E-strom »

I tillegg så flytter vi tyngdepunktet oppover og bakover når vi laster opp:
- bagasje og telt på setet
- full toppboks
- noen har også bagasjegrind på toppboksen
- og i tillegg en ganske tung tankveske
Noe bagasje går det jo i sideveskene, så her er det viktig å få lagt det tyngste nederst.

Den eneste "fordelen" jeg kommer på med en tungt lastet sykkel, er at bakbremsen blir mer effektiv...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

Her et av mine innlegg om nyttelast i en annen tråd her på forumet:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198022#p198022

Nyttelasten på KTM 1290 SA S er 460 kg.

Iflg. samme regnemåten som i det henviste innlegget betyr dette 80 kg. tillatt last inkl. fører og passasejr. Har da gått ut fra en passasjervekt på 60 kg:

Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statens Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)

460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)

460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
Eller har jeg regnet feil her :scratch

Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Erik_B70 »

AJ skrev: 01 apr 2020, 10:52
AJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)

460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
Eller har jeg regnet feil her :scratch

Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
Regnestykket ser riktig ut. Men det er vel tillatt totalvekt som er 460 kg. slik at nyttelasten blir Tillatt totalvekt - sykkelvekt - førervekt.

Problemet for mange av oss er den standardiserte førervekten på 75 kg, som i praksis vil bety kroppsvekt under 70 kg. ekslusiv kjøreutstyr.

For hvert kilo fører er over 75 kg, så "spiser man opp" av nyttelasten.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FredrikE24 »

Har lastet litt bak på Jawaen, og det gjør ingenting godt.

Ser at de som drar på langtur med slike laster mye forran på gaffelbein og bøyler for å stabilisere.

På Jawaen kan jeg ha 100kg med passasjerer og last med meg allerede sittende på. Virker ganske mye for en liten sykkel å være.

K1200RSen tar omtrent bare 40kg mer.

Er en grunn til at det stadig blir mindre påsitting blant kjøreskoler og sensorer hos Statens Vegvesen. Alle har jo blitt så feite. Meg selv inkludert.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

Jeg har vært på langturer med alle motorsyklene mine siden sesong 2007, med passasjer og full oppakning.
Og av disse syklene, Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 SE, Moto Guzzi Stelvio 1200 8V og to KTM 1290 Super Adv. sykler, kan jeg uten tvil slå fast at Moto Guzzi'en var den som bar vekten best.
En utrolig god sykkel på lengre turer hvor man knapt merker forskjell på kjøreegenskaper med og uten passasjer og last.
Den verste var Tiger'rn...
Som en god nr. to, 1290'ene, mens TDM'en slett ikke var så verst den heller.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 12:44 På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.
Jøss... det var imponerende... :thumleft

Hvordan kan det ha seg at en liten scooter kan laste mer enn en fullvoksen adventure sykkel? Kan det være fordi egenvekten er såpass lav?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg trodde den hadde dårlig kapasitet på grunn av størrelsen, men tydeligvis ikke. Har kikket på BMW C650 som er av de største scooterne, men den har 1kg dårligere lastekapasitet! Det er klart man merker godt når det er passasjer på, mister en del kraft, men ikke noe problem for stabilitet eller å kjøre forbi bobiler.

Her er en last jeg hadde forrige uke (mer volum enn vekt i dette tilfelle):
03 Mars 01 - Copy.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.

Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FredrikE24 »

En scooter med litt mer guff er jo egentlig helt genialt. Går fært gjør de også.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2669
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.

Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.

De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 01 apr 2020, 15:17
Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.

Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.

De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
Alt går ann. Kjenner en som har kjørt Fredrikstad - Mellerud (I sverige) tur/retur med gammel moped også jeg. Alt er mulig. :knegg

Du har rett i at Bimmern nok ikke kommer til å lide av bruksslitasje og det kan jeg leve fint med. Poenget er ikke å kjøre lengst, men å kose seg på de får turene man tar :)

Har selv kjørt Scooter som lånesykkel mens min var på service hos Graarud. var en Kawasaki 300cc ett eller annet. Det var så langt fra behagelig man kunne komme synes nå jeg. Men jeg hadde sikkert KLART og kjørt tur/retur Nordkapp med den :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.

Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gang :D ), men denne egner seg ypperlig til langtur! I 2019 ble det 18k km, kjørte alle mulige veier i sør-norge, Bergen, Stavanger, Oslo og en tur til Danmark og København ble det også. På ferjen ned var eneste andre tohjuling også en maxi-scooter (noe eldre og annet merke, men ellers svært lik). De skiltene var registrert til Litauen... Hadde egentlig tenkt meg en tur til færøyene og island i sommer, men med krisen som herjer nå så blir det vel mer aktuelt med en innlandsreise. Planen nå er Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 15:29
Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.

Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gang :D ), men denne egner seg ypperlig til langtur! I 2019 ble det 18k km, kjørte alle mulige veier i sør-norge, Bergen, Stavanger, Oslo og en tur til Danmark og København ble det også. På ferjen ned var eneste andre tohjuling også en maxi-scooter (noe eldre og annet merke, men ellers svært lik). De skiltene var registrert til Litauen... Hadde egentlig tenkt meg en tur til færøyene og island i sommer, men med krisen som herjer nå så blir det vel mer aktuelt med en innlandsreise. Planen nå er Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.
Poenget er at du er fornøyd :)

Jeg ønsker deg i såfall god tur :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Olav K skrev: 01 apr 2020, 15:17 De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
Det er nå en bakdel :knegg Får kjøre fort forbi så en ikke blir gjenkjent da :roll

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 740
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av JanK »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 12:44 På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.
Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs... :prf
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

JanK skrev: 01 apr 2020, 18:19 Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs... :prf
Nærmer seg AJ sin KTM 1290 SA S :P Der oppdaget jeg enda en ukjent type. Ser tidvis slike eldre modeller ute i det fri, men vanskelig å få med seg forskjell på dem (i farta hvertfall).

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Nyttelast MC

Legg inn av ejs »

Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg) :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 02 apr 2020, 00:39 Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg) :prf
Ja, det er det jeg har nevnt tidligere, Guzzi skiller seg spesielt ut når gjelder dette med nyttelast :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Men hvem bestemmer egentlig hva nytteasten skal være? Blir det testet under kjøring og hva er evt. premissene for at en viss nyttelast skal bestemmes?

I mine øyne er vel dempere det som er mest viktig, samt bremser. Vil det da evt. si at sykler som har høy nyttelast og ikke justerbare dempere kan bli lit stive når man kjører med liten last?

De fleste vet vel at selv n moped kan gå fremover med 300 kg. last. Ikke fort selvsagt, men det går. Men hvem bestemmer grensen mellom hva som er trygt og hva som ikke er det? Er det faste regler som gjelder her med tanke på rammekonstruksjon, dempere, bremser etc.?

Har for meg at dette er mer regulert og fastspikret i bilverdenen, men jeg kan selvsagt ta feil. :)

Svar