Nyttelast MC
Nyttelast MC
hei lurer på hva dere tenker om nyttelast på mc? Ser de fleste touring mcer har nyttelast på 100-140 kg og da begrenser det seg jo veldig om man skall på langtur med passasjer og bagasje.
Re: Nyttelast MC
:)bruland skrev: 01 apr 2020, 05:19 hei lurer på hva dere tenker om nyttelast på mc? Ser de fleste touring mcer har nyttelast på 100-140 kg og da begrenser det seg jo veldig om man skall på langtur med passasjer og bagasje.
Mange som får seg en overraskelse på total vekt og nyttelast på MC, ja. Særlig etter at flere av oss veier noen kilo og kjører 2 på

Kjøreegenskaper er en ting, varme bremser/ bremsevæske i lange utforbakker en annen. ( Motor bremsing, selvsagt, men likevel verdt å tenke på om man har "overvekt")
"Do the right thing"
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Bosted: Råholt
Re: Nyttelast MC
Greit å sjekke. Lastet opp med yngstemann, telt, sovepose etc... Var ganske annerledes å kjøre. Sjekket ikke hvor mye last jeg hadde da, men det føltes ut som jeg var over spesiellt under nedbremsing og det å utføre unnamanøver.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

Re: Nyttelast MC
Ser du kjører ZZR1400
Det gjør jeg også, så du har ihvertfall nok moment å dra lasten med.
Regnet på min mtp nyttelast, og den var kun 55kg med meg alene på sykkelen. Så den er lav ja...
Fører og passasjer til 75kg, det er vel ikke mange nordmenn som er der.

Regnet på min mtp nyttelast, og den var kun 55kg med meg alene på sykkelen. Så den er lav ja...
Fører og passasjer til 75kg, det er vel ikke mange nordmenn som er der.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
I tillegg så flytter vi tyngdepunktet oppover og bakover når vi laster opp:
- bagasje og telt på setet
- full toppboks
- noen har også bagasjegrind på toppboksen
- og i tillegg en ganske tung tankveske
Noe bagasje går det jo i sideveskene, så her er det viktig å få lagt det tyngste nederst.
Den eneste "fordelen" jeg kommer på med en tungt lastet sykkel, er at bakbremsen blir mer effektiv...
- bagasje og telt på setet
- full toppboks
- noen har også bagasjegrind på toppboksen
- og i tillegg en ganske tung tankveske
Noe bagasje går det jo i sideveskene, så her er det viktig å få lagt det tyngste nederst.
Den eneste "fordelen" jeg kommer på med en tungt lastet sykkel, er at bakbremsen blir mer effektiv...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Her et av mine innlegg om nyttelast i en annen tråd her på forumet:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198022#p198022
Nyttelasten på KTM 1290 SA S er 460 kg.
Iflg. samme regnemåten som i det henviste innlegget betyr dette 80 kg. tillatt last inkl. fører og passasejr. Har da gått ut fra en passasjervekt på 60 kg:
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statens Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)
460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=198022#p198022
Nyttelasten på KTM 1290 SA S er 460 kg.
Iflg. samme regnemåten som i det henviste innlegget betyr dette 80 kg. tillatt last inkl. fører og passasejr. Har da gått ut fra en passasjervekt på 60 kg:
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statens Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)
460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Eller har jeg regnet feil herAJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)
460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.

Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Nyttelast MC
Regnestykket ser riktig ut. Men det er vel tillatt totalvekt som er 460 kg. slik at nyttelasten blir Tillatt totalvekt - sykkelvekt - førervekt.AJ skrev: 01 apr 2020, 10:52Eller har jeg regnet feil herAJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)
460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.![]()
Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
Problemet for mange av oss er den standardiserte førervekten på 75 kg, som i praksis vil bety kroppsvekt under 70 kg. ekslusiv kjøreutstyr.
For hvert kilo fører er over 75 kg, så "spiser man opp" av nyttelasten.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nyttelast MC
Har lastet litt bak på Jawaen, og det gjør ingenting godt.
Ser at de som drar på langtur med slike laster mye forran på gaffelbein og bøyler for å stabilisere.
På Jawaen kan jeg ha 100kg med passasjerer og last med meg allerede sittende på. Virker ganske mye for en liten sykkel å være.
K1200RSen tar omtrent bare 40kg mer.
Er en grunn til at det stadig blir mindre påsitting blant kjøreskoler og sensorer hos Statens Vegvesen. Alle har jo blitt så feite. Meg selv inkludert.
Ser at de som drar på langtur med slike laster mye forran på gaffelbein og bøyler for å stabilisere.
På Jawaen kan jeg ha 100kg med passasjerer og last med meg allerede sittende på. Virker ganske mye for en liten sykkel å være.
K1200RSen tar omtrent bare 40kg mer.
Er en grunn til at det stadig blir mindre påsitting blant kjøreskoler og sensorer hos Statens Vegvesen. Alle har jo blitt så feite. Meg selv inkludert.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nyttelast MC
På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Jeg har vært på langturer med alle motorsyklene mine siden sesong 2007, med passasjer og full oppakning.
Og av disse syklene, Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 SE, Moto Guzzi Stelvio 1200 8V og to KTM 1290 Super Adv. sykler, kan jeg uten tvil slå fast at Moto Guzzi'en var den som bar vekten best.
En utrolig god sykkel på lengre turer hvor man knapt merker forskjell på kjøreegenskaper med og uten passasjer og last.
Den verste var Tiger'rn...
Som en god nr. to, 1290'ene, mens TDM'en slett ikke var så verst den heller.
Og av disse syklene, Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 SE, Moto Guzzi Stelvio 1200 8V og to KTM 1290 Super Adv. sykler, kan jeg uten tvil slå fast at Moto Guzzi'en var den som bar vekten best.
En utrolig god sykkel på lengre turer hvor man knapt merker forskjell på kjøreegenskaper med og uten passasjer og last.
Den verste var Tiger'rn...
Som en god nr. to, 1290'ene, mens TDM'en slett ikke var så verst den heller.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Jøss... det var imponerende...FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 12:44 På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.

Hvordan kan det ha seg at en liten scooter kan laste mer enn en fullvoksen adventure sykkel? Kan det være fordi egenvekten er såpass lav?
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nyttelast MC
Jeg trodde den hadde dårlig kapasitet på grunn av størrelsen, men tydeligvis ikke. Har kikket på BMW C650 som er av de største scooterne, men den har 1kg dårligere lastekapasitet! Det er klart man merker godt når det er passasjer på, mister en del kraft, men ikke noe problem for stabilitet eller å kjøre forbi bobiler.
Her er en last jeg hadde forrige uke (mer volum enn vekt i dette tilfelle):
Her er en last jeg hadde forrige uke (mer volum enn vekt i dette tilfelle):
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nyttelast MC
En scooter med litt mer guff er jo egentlig helt genialt. Går fært gjør de også.
- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Nyttelast MC
Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.
Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.
De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Alt går ann. Kjenner en som har kjørt Fredrikstad - Mellerud (I sverige) tur/retur med gammel moped også jeg. Alt er mulig.Olav K skrev: 01 apr 2020, 15:17Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.
Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.
De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel![]()

Du har rett i at Bimmern nok ikke kommer til å lide av bruksslitasje og det kan jeg leve fint med. Poenget er ikke å kjøre lengst, men å kose seg på de får turene man tar :)
Har selv kjørt Scooter som lånesykkel mens min var på service hos Graarud. var en Kawasaki 300cc ett eller annet. Det var så langt fra behagelig man kunne komme synes nå jeg. Men jeg hadde sikkert KLART og kjørt tur/retur Nordkapp med den :)
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nyttelast MC
Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gangBjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.

- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Poenget er at du er fornøyd :)FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 15:29Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gangBjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.), men denne egner seg ypperlig til langtur! I 2019 ble det 18k km, kjørte alle mulige veier i sør-norge, Bergen, Stavanger, Oslo og en tur til Danmark og København ble det også. På ferjen ned var eneste andre tohjuling også en maxi-scooter (noe eldre og annet merke, men ellers svært lik). De skiltene var registrert til Litauen... Hadde egentlig tenkt meg en tur til færøyene og island i sommer, men med krisen som herjer nå så blir det vel mer aktuelt med en innlandsreise. Planen nå er Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.
Jeg ønsker deg i såfall god tur

-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nyttelast MC
Det er nå en bakdelOlav K skrev: 01 apr 2020, 15:17 De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel![]()


- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs...FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 12:44 På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Nyttelast MC
Nærmer seg AJ sin KTM 1290 SA SJanK skrev: 01 apr 2020, 18:19 Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs...![]()

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Nyttelast MC
Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg) 

If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Ja, det er det jeg har nevnt tidligere, Guzzi skiller seg spesielt ut når gjelder dette med nyttelast :) .ejs skrev: 02 apr 2020, 00:39 Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg)![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nyttelast MC
Men hvem bestemmer egentlig hva nytteasten skal være? Blir det testet under kjøring og hva er evt. premissene for at en viss nyttelast skal bestemmes?
I mine øyne er vel dempere det som er mest viktig, samt bremser. Vil det da evt. si at sykler som har høy nyttelast og ikke justerbare dempere kan bli lit stive når man kjører med liten last?
De fleste vet vel at selv n moped kan gå fremover med 300 kg. last. Ikke fort selvsagt, men det går. Men hvem bestemmer grensen mellom hva som er trygt og hva som ikke er det? Er det faste regler som gjelder her med tanke på rammekonstruksjon, dempere, bremser etc.?
Har for meg at dette er mer regulert og fastspikret i bilverdenen, men jeg kan selvsagt ta feil. :)
I mine øyne er vel dempere det som er mest viktig, samt bremser. Vil det da evt. si at sykler som har høy nyttelast og ikke justerbare dempere kan bli lit stive når man kjører med liten last?
De fleste vet vel at selv n moped kan gå fremover med 300 kg. last. Ikke fort selvsagt, men det går. Men hvem bestemmer grensen mellom hva som er trygt og hva som ikke er det? Er det faste regler som gjelder her med tanke på rammekonstruksjon, dempere, bremser etc.?
Har for meg at dette er mer regulert og fastspikret i bilverdenen, men jeg kan selvsagt ta feil. :)