Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Det gjør dem sikkert, men jeg har null peiling om det også er sånn i Tyskland. Tuv er jo tross alt laget for Tyskland og Østerrike. Om E merking også skulle overgå Tuv der borte så hva er egentlig vitsen med Tuv for dem da?
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.
For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
(Selv om jeg har de orginale med som reserve) Så er Twinpegs en fantastisk oppfinnelse, ingen vei tilbake når man har blitt vant til disse.
Stående kjøring blir aldri det samme uten. Styreforhøyer er et must, mine flytter styret opp 2 cm, og bakover like mye.
Mye mer avslappende kjørestilling, både sittende og stående.
Blir litt skremt når man ser og leser om hvordan tyskerne strammer grepet, men satser på at orginal lydpotte og tysk etternavn og opphav hjelper meg i en evt kontroll.
Eller så får man legge turen sørover gjennom Polen.
Er nok mindre fokus på sånne uvesentligheter der.
For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
(Selv om jeg har de orginale med som reserve) Så er Twinpegs en fantastisk oppfinnelse, ingen vei tilbake når man har blitt vant til disse.
Stående kjøring blir aldri det samme uten. Styreforhøyer er et must, mine flytter styret opp 2 cm, og bakover like mye.
Mye mer avslappende kjørestilling, både sittende og stående.
Blir litt skremt når man ser og leser om hvordan tyskerne strammer grepet, men satser på at orginal lydpotte og tysk etternavn og opphav hjelper meg i en evt kontroll.
Eller så får man legge turen sørover gjennom Polen.
Er nok mindre fokus på sånne uvesentligheter der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
For egen del er jeg godt fornøyd med å ikke se behovet for andre fotpinner, styreforhøyere, hendler eller annet enn de originale på min KTM.
Men andre speil enn de originale hjelp faktisk mot turbulensen i tillegg til at jeg synes de ser bedre ut en de originale.
Så ja, noen erstatninger kan være lurt, bare man velger anerkjente kvalitetsprodukter.
Men andre speil enn de originale hjelp faktisk mot turbulensen i tillegg til at jeg synes de ser bedre ut en de originale.
Så ja, noen erstatninger kan være lurt, bare man velger anerkjente kvalitetsprodukter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
F3'en, type RC kommer allerede med mye "bells and whistles" inkludert, men en kan aldri få nok 
RC-pakken inkluderer blant annet MV Corse fotpinner, hendler og skiltoppheng.
Blinklysene bak som var gigantiske originalt er byttet ut med noen som er integrerte i baklykten (LED), noe som rydder opp utseendet veldig. De er kanskje litt tvilsomme fordi de er så tett innpå hverandre, men tydelige nok.
Jeg funderer også på å bytte ut speilene (som inkluderer blinklys) med kun blinklys-plater og heller ha ett speil på en av clip-onsene. De originale speilene er utrolig upraktiske og viser for det meste bare albue uansett.
https://www.newragecycles.com/MV_Agusta ... 34-mbo.htm
Mitt inntrykk av de fleste sykler som ikke er av absolutt-premiumpakke er at det spart på deler som er enkle å overse, sånn som fothvilere, blinklys, hendler, rearsets, dempere og speil. Dette holder prisen nede uten å gjøre sykkelen merkbart uattraktiv, men vil også ha et stort forbedringspotensiale som heldigvis kan fylles med ettermarkedsdeler av høyere kvalitet/bedre utseende. Se på min gamle KTM 690 Duke. Der ble det byttet ut MYE og sykkelen ble en helt annen å kjøre. Jeg ble litt småskuffet hver gang jeg byttekjørte en annen sykkel av samme modell, men uten de samme premiumdelene.

RC-pakken inkluderer blant annet MV Corse fotpinner, hendler og skiltoppheng.
Blinklysene bak som var gigantiske originalt er byttet ut med noen som er integrerte i baklykten (LED), noe som rydder opp utseendet veldig. De er kanskje litt tvilsomme fordi de er så tett innpå hverandre, men tydelige nok.
Jeg funderer også på å bytte ut speilene (som inkluderer blinklys) med kun blinklys-plater og heller ha ett speil på en av clip-onsene. De originale speilene er utrolig upraktiske og viser for det meste bare albue uansett.
https://www.newragecycles.com/MV_Agusta ... 34-mbo.htm
Mitt inntrykk av de fleste sykler som ikke er av absolutt-premiumpakke er at det spart på deler som er enkle å overse, sånn som fothvilere, blinklys, hendler, rearsets, dempere og speil. Dette holder prisen nede uten å gjøre sykkelen merkbart uattraktiv, men vil også ha et stort forbedringspotensiale som heldigvis kan fylles med ettermarkedsdeler av høyere kvalitet/bedre utseende. Se på min gamle KTM 690 Duke. Der ble det byttet ut MYE og sykkelen ble en helt annen å kjøre. Jeg ble litt småskuffet hver gang jeg byttekjørte en annen sykkel av samme modell, men uten de samme premiumdelene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- BC45
- Innlegg: 612
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Visste ikke at det fantes hendler til 2 fingre engang, men de så veldig bra ut. Er de justerbare og enkle og montere?Olav K skrev: 24 apr 2020, 21:55 Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.
For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Ja de er akkurat like enkle å montere som vanlige hendler.BC45 skrev: 25 apr 2020, 19:20Visste ikke at det fantes hendler til 2 fingre engang, men de så veldig bra ut. Er de justerbare og enkle og montere?Olav K skrev: 24 apr 2020, 21:55 Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.
For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
Mindre lett for å knekke dem, i tilfelle en velt.
Ser bare fordeler med disse.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Det er helt klart lurt med ettermarkedsdeler så lenge det ikke er drit fra Kina.
Tenker da på deler som er bedre enn originalt og forbedrer sykkelens ytelse, holdbarhet , kjøreegenskaper, komfort osv.
Motordeler har også fordelen av å være usynlige.
Selv har jeg kamkjedestrammere fra Fueling, motortuning fra og eksospotter fra Vance and Hines.
Ingenting av dette er hverken TUV eller CE merket, men eksospottene er ført inn I vognkortet og da må jeg bare tro at de er godkjent.
Det skrives om speil og clutchhendler, hva med bremseskiver og klosser ?
Tenker da på deler som er bedre enn originalt og forbedrer sykkelens ytelse, holdbarhet , kjøreegenskaper, komfort osv.
Motordeler har også fordelen av å være usynlige.
Selv har jeg kamkjedestrammere fra Fueling, motortuning fra og eksospotter fra Vance and Hines.
Ingenting av dette er hverken TUV eller CE merket, men eksospottene er ført inn I vognkortet og da må jeg bare tro at de er godkjent.
Det skrives om speil og clutchhendler, hva med bremseskiver og klosser ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Bremsekomponenter tuller i alle fall ikke jeg med. Her er det originaldeler eller bedre som gjelder. Bremsene skal virke når jeg trenger dem!
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Uten at jeg er noen ekspert men lengde på fører påvirker helt klart dette. I starten kjørte jeg med vindskjerm helt nede, på en lengre tur satt jeg å irriterte meg over hvor urolig lufta var. Skrudde vindskjermen helt opp og vips så ble det en annen verden å sitte der, vind turbulens som dro deg fra side til side ble helt borte.AJ skrev: 24 apr 2020, 22:07 For egen del er jeg godt fornøyd med å ikke se behovet for andre fotpinner, styreforhøyere, hendler eller annet enn de originale på min KTM.
Men andre speil enn de originale hjelp faktisk mot turbulensen i tillegg til at jeg synes de ser bedre ut en de originale.
Så ja, noen erstatninger kan være lurt, bare man velger anerkjente kvalitetsprodukter.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Og jeg har skjermen hevet omtrent halvveis helt opp og veldig fornøyd meddypen skrev: 25 apr 2020, 20:40 Uten at jeg er noen ekspert men lengde på fører påvirker helt klart dette. I starten kjørte jeg med vindskjerm helt nede, på en lengre tur satt jeg å irriterte meg over hvor urolig lufta var. Skrudde vindskjermen helt opp og vips så ble det en annen verden å sitte der, vind turbulens som dro deg fra side til side ble helt borte.

Men bruker fortsatt ørepropper, buff i halsen og er påpasselig med at festereima til hjelmen er korrekt plassert. Dvs. at disse reimbeskytterne ligger rett på/under og ikke til siden for festereima. Gjør den det på de hjelmene jeg har fører det faktisk til mer vindstøy.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Brukte de nye øreproppene i dag med din metode for innføring i øregangen, funka som gull 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Så bradypen skrev: 25 apr 2020, 21:20 Brukte de nye øreproppene i dag med din metode for innføring i øregangen, funka som gull![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Jeg bruker fint to fingre på frambremsen og clutchen på originale hendler. Ser ikke helt forskjellen? Så kan jeg bruke fire om jeg ønsker å bytte på litt, eller kjøre lillefinger og ringefinger til å bremse med. Kan forøvrig bremse så ABSen slår inn med sistnevnte, så bremsekraft er det nok av. Servoassisterte bremser vel og merke.
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Det er juks!
Men uansett, poenget med korte hendler er for at de andre fingrene ikke blir klemt og står i veien. De er i tillegg utformet for bedre ergometri enn full lenght hendler når man bruker færre fingrer.
Men uansett, poenget med korte hendler er for at de andre fingrene ikke blir klemt og står i veien. De er i tillegg utformet for bedre ergometri enn full lenght hendler når man bruker færre fingrer.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Jeg bruker korte hendler på gate-syklene. Fordi det ser bra ut. På bane er det fy-fy, fordi man mister noe fin-feeling med kortere handler. Dyr Brembopumpe kombinert med korte handler er meningsløst.