Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Egenvekt iht vognkort
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Du ber oss om råd. Jeg ville rådet deg til å droppe denne og se etter noe annet. Her lukter det problemer..
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Helt klart, flere som har samme oppfatningkjellv skrev: 21 mai 2020, 22:20 Du ber oss om råd. Jeg ville rådet deg til å droppe denne og se etter noe annet. Her lukter det problemer..

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Effektanlegget behøver ikke være lovlig på denne sykkelen fordi om det er E-merket. Sørg ihvertfall for å få med det originale anlegget, så kan du bytte hvis det ikke er lovlig og du får mangellapp.
Kan jo sjekke hvor de har tatt service på den, der kan du da få serivcehistorikk tenker jeg. Generell tilstand på sykkelen forteller også noe om vedlikeholdet. Ser du at den er vasket og ordnet, tilnærmet ripefri og ser fin ut og godt holdt så er det jo gode muligheter for at det er byttet olje og tatt servicer som man skal. Du bør også få den noe billigere pga ingen bevis på at service er tatt, da det senker prisen.
Kan jo sjekke hvor de har tatt service på den, der kan du da få serivcehistorikk tenker jeg. Generell tilstand på sykkelen forteller også noe om vedlikeholdet. Ser du at den er vasket og ordnet, tilnærmet ripefri og ser fin ut og godt holdt så er det jo gode muligheter for at det er byttet olje og tatt servicer som man skal. Du bør også få den noe billigere pga ingen bevis på at service er tatt, da det senker prisen.
- mc-nybegynneren
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 mar 2020, 11:15
- Motorsykkelen din: Ninja
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
dypen skrev: 21 mai 2020, 21:53 Når eksosen er E-merket er den lovlig, hvis du ønsker kan du få dette inn i vognkortet ved å møte opp på en Trafikkstasjon med sykkel. Må bestille time. A2 må være 48 eller under ja.
Er det slik at sykkeln du kan kjøpe er veldig billig i forhold til andre tilsvarende?
Den er utrolig billig i forhold til andre tilsvarende. Disse selges for 35-40k, og utropsprisen hans er 29k, den billigste på finn.no.. Jeg så annonsen selve dagen den ble lagt ut og tenkte jeg måtte skynde meg, fordi den kom til å forsvinne fra markedet fort, men står der enda etter 3 dager med en super pris på en ettertraktet sykkel for nybegynnere. Må være en grunn. I tillegg mener han at han har fått bud på 26-28k, men jeg tviler så hardt på 28, for da hadde de like gjerne kjøpt den for 29, eller at han like gjerne solgte for 28.
Bra du spør. Fikk meg til å tenke litt. Tenkte jo det var for godt til å være sant, er derfor jeg lagde dette innlegget - jeg ville vel bare så gjerne at det skulle gå

- mc-nybegynneren
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 mar 2020, 11:15
- Motorsykkelen din: Ninja
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Jeg dropper herved sykkelen. Jeg er utrolig takknemlig for innspill fra så mange ulike folk og gode råd som sikkert gjør at jeg slipper å gjøre en diger tabbe. Tusen takk!
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
NB: Det er 0,2kW pr kilo, ikke HK som du skriver overkjellv skrev: 21 mai 2020, 21:52 48 hk er absolutt øvre grense for A2 sykler. Det er et to-delt effektkrav. Den har ikke lov å ha mer enn 0,2 hk pr. kg. også. Dvs. kan en sykkel som er 200 kg ha maks 40 hk. Denne sykkelen du vurderer er nok betydelig lettere? Sannsynligvis kan den ikke lovlig ha mer enn 34 hk.
Kilde: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... +klasse+A2
En tilfeldig valgt Ninja 250 jeg fant på finn.no har 24kW / 33HK og veier 169kg
24/169=0,14 kW/kg, altså godt under maksgrensen på 0,2

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Her blandes hk og KW...
En sykkel med max lovlig effekt som A2 kan minimum veie (egenvekt i følge vognkort): 35kw delt på 0.2=175kg
En sykkel med max lovlig effekt som A2 kan minimum veie (egenvekt i følge vognkort): 35kw delt på 0.2=175kg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Jeg tenker litt sånn at hvis servicehefte ikke finnes så er det neppe blitt utført fagmessig service på sykkelen. Det at slike ting blir utelatt på en motorsykkel fra en som har dette som hobby er for meg merkelig. Dette sier mer om personen som har eid sykkelen og vertfall JEG ser annser slike personer som uforsiktige og korttenkte. Ikke fordi at en motorsykkel vil autaomatisk vil gå i stykker uten fagmessig utført service med det første, men jeg lurer da på hvordan denne personen har behandlet sykkelen ellers.
Jeg ville så absolutt styrt unna en sykkel som ikke eier en gang har diddet og kostet på den en stempel i boka. Eller i vertfall kunne vist til jevnlik vedlikehold av sykkelen med dokumentasjon og annen overbevisning. Mange er flinke til å skru sykkel selv og da er man som oftest også flink til å dokumentere dette. Hvis ikke dette heller har blitt gjort, så hadde jeg uten tvil styrt unna.
Jeg ville så absolutt styrt unna en sykkel som ikke eier en gang har diddet og kostet på den en stempel i boka. Eller i vertfall kunne vist til jevnlik vedlikehold av sykkelen med dokumentasjon og annen overbevisning. Mange er flinke til å skru sykkel selv og da er man som oftest også flink til å dokumentere dette. Hvis ikke dette heller har blitt gjort, så hadde jeg uten tvil styrt unna.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Tja. Et servicehefte er jo ikke så veldig viktig i mine øyne såfremt det ikke er garanti på sykkelen. Er sykkelen godt holdt og det synes, så er det for det meste greit. Ta er oljeskift rett etter overtagelse og sjekk bremsene. Stort mer er det vel ikke å gjøre. Ikke handler det om mye penger heller i verstefall.
Jeg for min del gidder ikke dokumentere oljeskift og vedlikehold. Det holder for meg å vite at det er gjort. Så får bare neste eier ta det for god fisk.
Jeg for min del gidder ikke dokumentere oljeskift og vedlikehold. Det holder for meg å vite at det er gjort. Så får bare neste eier ta det for god fisk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
På en eldgammel sykkel er det sikkert ikke like farlig, siden den har bevist at den har overlevd en del år allerede. Hadde jeg kjøpt sykkel av deg så hadde jeg jo mer eller mindre visst at du hadde brydd deg om sykkelen. Men det vet man ikke om en random person ellers. Klarer man ikke å til en viss grad dokumentere et vedlikehold så hadde jeg styrt unna okke som.FredrikE24 skrev: 21 mai 2020, 23:44 Tja. Et servicehefte er jo ikke så veldig viktig i mine øyne såfremt det ikke er garanti på sykkelen. Er sykkelen godt holdt og det synes, så er det for det meste greit. Ta er oljeskift rett etter overtagelse og sjekk bremsene. Stort mer er det vel ikke å gjøre. Ikke handler det om mye penger heller i verstefall.
Jeg for min del gidder ikke dokumentere oljeskift og vedlikehold. Det holder for meg å vite at det er gjort. Så får bare neste eier ta det for god fisk.
En sykkel full av riper og bruksslitasje, samt manglende dokumentasjon utover dette er i mine øyne ikke mer verdt enn hjulene den står på.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Sykler må besiktiges. Ser den bra ut og selger virker som en real fyr, så holder som regel det. Så på flere sykler før jeg kjøpte min. Alle uten servicehefte. Den jeg kjøpte hadde riper etter en stillevelt, men ellers OK. Servicehistorikk fikk jeg av forhandler i ettertid av ren nysgjerrighet.
En kompis kjøpte en VTR1000 Firestorm for noen uker siden. Også helt uten kjent historikk. Strøken sykkel. Så det virka trygt. Går som en klokke.
En kompis kjøpte en VTR1000 Firestorm for noen uker siden. Også helt uten kjent historikk. Strøken sykkel. Så det virka trygt. Går som en klokke.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Med besikte, så mener du da visuelt?FredrikE24 skrev: 21 mai 2020, 23:54 Sykler må besiktiges. Ser den bra ut og selger virker som en real fyr, så holder som regel det. Så på flere sykler før jeg kjøpte min. Alle uten servicehefte. Den jeg kjøpte hadde riper etter en stillevelt, men ellers OK. Servicehistorikk fikk jeg av forhandler i ettertid av ren nysgjerrighet.
En kompis kjøpte en VTR1000 Firestorm for noen uker siden. Også helt uten kjent historikk. Strøken sykkel. Så det virka trygt. Går som en klokke.
ABB var sikkert en trivelig person det også, frem til han gikk amok på utøya. Jeg tror de aller fleste mennesker har evnen til å fremtstå som trivelige. Spesielt når man skal selge noe å tjene penger.
Men er prisen god og man i tillegg har litt kunnskap selv, så kan man evt. Leve med å i værste fall bli lurt.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Du dro den du, jaBjerknez skrev: 21 mai 2020, 23:59 ABB var sikkert en trivelig person det også, frem til han gikk amok på utøya.

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite
Ja... var vel ikke mye som tydet på at han var et monster før denne hendelsen. Uten at jeg skal dra opp dette som noe hovedtema i tråden. Var bare for å statuere et eksempel. Stol aldri på en selger. Selv ikke når han smiler. Det er bare et motto jeg mener er sundt og etterleve.