oivindg skrev: 12 jul 2020, 17:14
erik m skrev: 12 jul 2020, 16:33
Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?
Det er som sagt veldig plundrete. En dybdeanalyse fra SVVfinner du her:
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykker+uag
men du må gå inn på det enkelte år, og så lete etter forskjellige kriterier; undersøkelsen tar utgangspunkt i alle trafikantgrupper, og så finner du f.eks. på side 9 i undersøkelsen for 2018 hvor mange som døde på mc av manglende eller feil hjelmbruk. For å få et bilde av samtlige årsaker til dødsulykker hhv alvorlig/lettere skadde her over en femårsperiode må bruke timer, og vil du i tillegg fordele på aldersgrupper blir det virkelig tungt.
De tallene jeg presenterer over er fra SSB, og her er det lettere å finne aktuelle tall, men også her må du regne mye tid på hvert enkelt år; jeg brukte nok et kvarter på å få fram alle talla for året 2019 som jeg la ut i de to innlegga over.:
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
Som sagt finner jeg det interessant at det er så markert forskjell på antall døde i forhold til antall skadde mellom de forskjellige aldersgruppene. Altså de eldtste har langt flere skader, men langt færre dødsulykker enn de midt i livet. Der er det som kalles en signifikant forskjell.