Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"tormodg skrev: 06 sep 2020, 23:10 Kjørelæreren min sa det enkelt, "du må huske på at ingen ser deg, og alle kjører som om de er idioter."
MC-ulykker
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Men vi må også huske i kampens hete at vi er alle "idioter" i trafikken til tider. Ikke minst vi motorsyklister. Det er lett og kritisere andre, men i trafikken gjør vi alle feil hele tiden. Som oftest går det bra, men det er nok mye flaks ute å går.
Selv er jeg feks. (om jeg får si det selv) veldig flink til å bruke blinklys. Dette skulle nesten koste en motorsyklist livet. Takket være at motorsyklisten var obs på det så endte han ikke på panseret mitt.
Jeg annser meg ikke selv som en "idiot" men det var noen tilfeldigheter som gjorde at det kunne gå ille. Jeg kjørte ut av rundkjøringen mot høyre og blinket meg selvsagt ut. Jeg hørte på litt høy musikk og rattstammen skjulte akkurat blinklys indikatoren inne i dashbordet. Denne slo seg altså ikke av automatisk da veien ikke rettet seg ut fort nok. Jeg kom til neste kryss og der sto det en motorsyklist som skulle ut på veien. Han så jeg blinket inn der han kom ut og derfor kjørte han.
jeg bråbremset og kom med noen ganske skumle gloser. Han viftet med hendene og jeg tenkte bare, (for en idiot). Når jeg skulle svinge til venstre lenger ned så så jeg at blinklyset mitt fortsatt blinket til høyre og det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.
Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.
Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.
Selv er jeg feks. (om jeg får si det selv) veldig flink til å bruke blinklys. Dette skulle nesten koste en motorsyklist livet. Takket være at motorsyklisten var obs på det så endte han ikke på panseret mitt.
Jeg annser meg ikke selv som en "idiot" men det var noen tilfeldigheter som gjorde at det kunne gå ille. Jeg kjørte ut av rundkjøringen mot høyre og blinket meg selvsagt ut. Jeg hørte på litt høy musikk og rattstammen skjulte akkurat blinklys indikatoren inne i dashbordet. Denne slo seg altså ikke av automatisk da veien ikke rettet seg ut fort nok. Jeg kom til neste kryss og der sto det en motorsyklist som skulle ut på veien. Han så jeg blinket inn der han kom ut og derfor kjørte han.
jeg bråbremset og kom med noen ganske skumle gloser. Han viftet med hendene og jeg tenkte bare, (for en idiot). Når jeg skulle svinge til venstre lenger ned så så jeg at blinklyset mitt fortsatt blinket til høyre og det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.
Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.
Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.
Re: MC-ulykker
Hvorfor det?Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.

- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MC-ulykker
Ikke bare sykle i fortau, selv hatt ett par skumle scenarioer hvor folk sykler langs veien på fortau, tar 90 grader ut i veien ved fortau og hopper av sykkelen. Dette kombinasjon med at stat og kommune liker å plante i nærheten av fortau er ekkeltBjerknez skrev: 09 sep 2020, 07:16Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
Forøvrig synes jeg at det er greit at syklister sykler i fotgjengerfelt så lenge de ser etter og ser at bilen stopper. Tar kortere tid for de å passere da
Re: MC-ulykker
Var egentlig det jeg ville frem til også. Har jobbsyklet i mange år og min erfaring med at så lenge man opptrer tydelig og signaliserer sine intensjoner får man ofte også litt goodwill tilbake (selvfølgelig med noen unntak). Det er greit (og lovlig) å sykle over gangfelt så lenge man er klar over at det er på andre vilkår enn om man går/leier sykkel over. Urimelig å måtte akseptere noen skjennepreken fra noen som tydeligvis forsøker pålegge sin egen (feilaktige) lovtolkning på andre.oivindg skrev: 09 sep 2020, 07:42 Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
For noen år siden ble en (voksen) syklist påkjørt i et gangfelt i Tromsø. Politiet beslagla rutinemessig førerkortet til bilisten. Jeg husker at min umiddelbare tanke da jeg leste om saken var at de burde heller ha tatt førerkortet til syklisten.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Om dem hørte deg eller ikke, du fikk ut frustrasjonen - OG jeg må innrømme at jeg har vært der,, og det eneste det hjelper på er å få blåst utDomino skrev: 07 sep 2020, 09:03 Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"

Har nå i en alder av 60 at det tar sånn omlag 30 år for å slappe av i trafikken .....

Ellers om man skal ta frem baksete komentarer fra de yngre så , for nesten 20 år siden sa en av mine , fra baksetet; duu, pappa ,,, er du dårlig -- syk --, svaret - nei - hvofor spør du om det ? OG svaret kom kontant - " DEM kjøre jo forbi OSS"



Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 09:49 det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.
Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.
Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.

Der har vi alle vært, men det understreker at vi som ferdes i trafikken må ta mye selvstendig ansvar, eksempelvis så tar jeg lite hensyn til de som blinker til høyre og som da vil vise fri vei - men unntak av om min og deres tanke er sammenfallende.
Og det har kommet etter at jeg på ikke lokalkjent vei , la meg ut (hadde det travelt) på et slikt signal, og holdt på å tryne i motgående trafikk. Det værste var i midlertid at min innbremsing (med god bil) måtte bli enda kraftigere enn det å komme seg inn i gjen , da vogntoget foran meg bremset for å ta en 90 grader ut på en avkjøring til høyre. JEG missforstod dennes signal og holdt på å gjøre dagen - i midlertid var marginene på min side den dagen - kanskje fordi man kjører aktivt og tenker på hva viss- og så bær jeg vel legge til at jeg var ung og sprek den gangen.

Ja Bjerknez - vi GJØR feil hele tiden -- ingen tvil om det - og er vi godt trent så kan erfaring eller flaksen berge oss.
Og så en tanke- når man gjør slike feil og gjerne ville ha bedt om unnskyldning - så kan vi jo la den neste som gjør tabbe få litt ovenbærenhet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: MC-ulykker
For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Joa. Alt hjelper. Monterer man varsellys på hjelmen og tar på rosa støvler samt maler sykkelen i neonfarger synes man enda mer.Outlook skrev: 09 sep 2020, 11:55 For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
Alt kommer vel ann på hvor hver enkelt drar grensen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Alt handler om kontraster tror jeg. Pp lyse dagen ser jeg for meg at sort er bedre enn hvitt. På kvelden omvendt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
https://www.dt.no/nyheter/ulykke/lier/m ... 57-1223600
https://www.dt.no/mann-til-sykehus-ette ... 57-1380670
https://www.tv2.no/a/11095028/
https://www.rb.no/kjorte-inn-i-en-puteb ... 43-1294008
Har mine tvil om effekten av "synlighet" da disse veggene med blinkene lys og piler stadig blir kræsjet..
de som "ikke ser" de ser ikke en dritt uansett.
https://www.dt.no/mann-til-sykehus-ette ... 57-1380670
https://www.tv2.no/a/11095028/
https://www.rb.no/kjorte-inn-i-en-puteb ... 43-1294008
Har mine tvil om effekten av "synlighet" da disse veggene med blinkene lys og piler stadig blir kræsjet..
de som "ikke ser" de ser ikke en dritt uansett.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Mange føler nok en ekstra trygghet når de kjører med refleksvest, andre gjør det nok for at kjerringa skal føle seg tryggere.
Jeg bruker kun refleksvest når jeg kjører i NAF MC sammenheng, da er dette en slags uniform som viser hvem i gruppa som deltar som arrangør. Ellers gjør jeg det ikke. Jeg vet at når jeg kjører bil og ser en refleksvest er min første tanke at det jeg ser er noe stillestående eller saktegående. Politi, fotgjengere, barn osv. Jeg bruker da ekstra tid på å oppfatte at dette faktisk er en tung motorsykkel som holder samme fart som meg selv.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg bruker kun refleksvest når jeg kjører i NAF MC sammenheng, da er dette en slags uniform som viser hvem i gruppa som deltar som arrangør. Ellers gjør jeg det ikke. Jeg vet at når jeg kjører bil og ser en refleksvest er min første tanke at det jeg ser er noe stillestående eller saktegående. Politi, fotgjengere, barn osv. Jeg bruker da ekstra tid på å oppfatte at dette faktisk er en tung motorsykkel som holder samme fart som meg selv.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kontraster må til- her jeg bor er det få som tenker hvit bil- da vi er dominert av en veldig hvit vinter - som har en lenge fra om bare litt til langt ut i april, ja gjerne mai,juni med. Da sees de mørke bilene lettest - svart er jo et paradoks da det er mørkt 24/ fra november til januar og da går jo bilen i ett med alt uansettBjerknez skrev: 09 sep 2020, 12:55 Alt handler om kontraster tror jeg. Pp lyse dagen ser jeg for meg at sort er bedre enn hvitt. På kvelden omvendt.

De fleste som bor her tett ved 71 gr nord burde ha preferanser for utsvevende farger og masse ekstra lys....





Så kontrastene kan etter min erfaring gjerne brukes når man setter seg på mc også.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Rett og slett veldig trist og tragisk.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1196
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: MC-ulykker
Hehe, lurte på om det var de planlagte kjørelysene mine du mente...
- Bjerknez
- Innlegg: 24643
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hehe, jeg kan være ganske direkte noen ganger, men mannevond er jeg da nå ikkeDomino skrev: 10 sep 2020, 09:47 Hehe, lurte på om det var de planlagte kjørelysene mine du mente...

Re: MC-ulykker
Hmm, kanskje ikke relé men motstand så ikke systemet klikker pga LED. Kan hende du ikke trenger det heller.Domino skrev: 10 sep 2020, 09:27 Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Kjører gult lys. Heldekkende film over hele lykta fra amerikanske Lamin-X. Så utrolig mye bedre enn alle andre filmer jeg har prøvd. Det synes meget godt faktisk. Kommer pre-cut, bare å legge rett på. Er vel 1mm tykk og bryter ikke lyset.
Og ja, man synes bedre. Særlig merkes dette hver dag i køkjøring.
Og ja, man synes bedre. Særlig merkes dette hver dag i køkjøring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: MC-ulykker
Det må vel være enklere å kjøpe gul pære. Det er også lovlig å bruke gult hovedlys både på bil og motorsykkel.