MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

tormodg skrev: 06 sep 2020, 23:10 Kjørelæreren min sa det enkelt, "du må huske på at ingen ser deg, og alle kjører som om de er idioter."
Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Men vi må også huske i kampens hete at vi er alle "idioter" i trafikken til tider. Ikke minst vi motorsyklister. Det er lett og kritisere andre, men i trafikken gjør vi alle feil hele tiden. Som oftest går det bra, men det er nok mye flaks ute å går.

Selv er jeg feks. (om jeg får si det selv) veldig flink til å bruke blinklys. Dette skulle nesten koste en motorsyklist livet. Takket være at motorsyklisten var obs på det så endte han ikke på panseret mitt.

Jeg annser meg ikke selv som en "idiot" men det var noen tilfeldigheter som gjorde at det kunne gå ille. Jeg kjørte ut av rundkjøringen mot høyre og blinket meg selvsagt ut. Jeg hørte på litt høy musikk og rattstammen skjulte akkurat blinklys indikatoren inne i dashbordet. Denne slo seg altså ikke av automatisk da veien ikke rettet seg ut fort nok. Jeg kom til neste kryss og der sto det en motorsyklist som skulle ut på veien. Han så jeg blinket inn der han kom ut og derfor kjørte han.

jeg bråbremset og kom med noen ganske skumle gloser. Han viftet med hendene og jeg tenkte bare, (for en idiot). Når jeg skulle svinge til venstre lenger ned så så jeg at blinklyset mitt fortsatt blinket til høyre og det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.

Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.

Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

ELO1973 skrev: 09 sep 2020, 07:09
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: MC-ulykker

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 09 sep 2020, 07:16
ELO1973 skrev: 09 sep 2020, 07:09
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Hvorfor det? :-k
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
Ikke bare sykle i fortau, selv hatt ett par skumle scenarioer hvor folk sykler langs veien på fortau, tar 90 grader ut i veien ved fortau og hopper av sykkelen. Dette kombinasjon med at stat og kommune liker å plante i nærheten av fortau er ekkelt

Forøvrig synes jeg at det er greit at syklister sykler i fotgjengerfelt så lenge de ser etter og ser at bilen stopper. Tar kortere tid for de å passere da

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ELO1973 »

oivindg skrev: 09 sep 2020, 07:42 Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
Var egentlig det jeg ville frem til også. Har jobbsyklet i mange år og min erfaring med at så lenge man opptrer tydelig og signaliserer sine intensjoner får man ofte også litt goodwill tilbake (selvfølgelig med noen unntak). Det er greit (og lovlig) å sykle over gangfelt så lenge man er klar over at det er på andre vilkår enn om man går/leier sykkel over. Urimelig å måtte akseptere noen skjennepreken fra noen som tydeligvis forsøker pålegge sin egen (feilaktige) lovtolkning på andre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

For noen år siden ble en (voksen) syklist påkjørt i et gangfelt i Tromsø. Politiet beslagla rutinemessig førerkortet til bilisten. Jeg husker at min umiddelbare tanke da jeg leste om saken var at de burde heller ha tatt førerkortet til syklisten.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev: 07 sep 2020, 09:03 Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"
Om dem hørte deg eller ikke, du fikk ut frustrasjonen - OG jeg må innrømme at jeg har vært der,, og det eneste det hjelper på er å få blåst ut :lol og det kan være godt det også.

Har nå i en alder av 60 at det tar sånn omlag 30 år for å slappe av i trafikken ..... :redface

Ellers om man skal ta frem baksete komentarer fra de yngre så , for nesten 20 år siden sa en av mine , fra baksetet; duu, pappa ,,, er du dårlig -- syk --, svaret - nei - hvofor spør du om det ? OG svaret kom kontant - " DEM kjøre jo forbi OSS" :-k :redface :scratch sier vel mye om kjørestil.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 09:49 det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.

Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.

Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.
:twothumbs:

Der har vi alle vært, men det understreker at vi som ferdes i trafikken må ta mye selvstendig ansvar, eksempelvis så tar jeg lite hensyn til de som blinker til høyre og som da vil vise fri vei - men unntak av om min og deres tanke er sammenfallende.

Og det har kommet etter at jeg på ikke lokalkjent vei , la meg ut (hadde det travelt) på et slikt signal, og holdt på å tryne i motgående trafikk. Det værste var i midlertid at min innbremsing (med god bil) måtte bli enda kraftigere enn det å komme seg inn i gjen , da vogntoget foran meg bremset for å ta en 90 grader ut på en avkjøring til høyre. JEG missforstod dennes signal og holdt på å gjøre dagen - i midlertid var marginene på min side den dagen - kanskje fordi man kjører aktivt og tenker på hva viss- og så bær jeg vel legge til at jeg var ung og sprek den gangen. :lol

Ja Bjerknez - vi GJØR feil hele tiden -- ingen tvil om det - og er vi godt trent så kan erfaring eller flaksen berge oss.

Og så en tanke- når man gjør slike feil og gjerne ville ha bedt om unnskyldning - så kan vi jo la den neste som gjør tabbe få litt ovenbærenhet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Outlook
Innlegg: 1
Registrert: 07 sep 2020, 14:02
Motorsykkelen din: Yamaha xj900S Diversion 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Outlook »

For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Outlook skrev: 09 sep 2020, 11:55 For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
Joa. Alt hjelper. Monterer man varsellys på hjelmen og tar på rosa støvler samt maler sykkelen i neonfarger synes man enda mer.

Alt kommer vel ann på hvor hver enkelt drar grensen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Alt handler om kontraster tror jeg. Pp lyse dagen ser jeg for meg at sort er bedre enn hvitt. På kvelden omvendt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

https://www.dt.no/nyheter/ulykke/lier/m ... 57-1223600
https://www.dt.no/mann-til-sykehus-ette ... 57-1380670
https://www.tv2.no/a/11095028/
https://www.rb.no/kjorte-inn-i-en-puteb ... 43-1294008

Har mine tvil om effekten av "synlighet" da disse veggene med blinkene lys og piler stadig blir kræsjet..
de som "ikke ser" de ser ikke en dritt uansett. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Mange føler nok en ekstra trygghet når de kjører med refleksvest, andre gjør det nok for at kjerringa skal føle seg tryggere.
Jeg bruker kun refleksvest når jeg kjører i NAF MC sammenheng, da er dette en slags uniform som viser hvem i gruppa som deltar som arrangør. Ellers gjør jeg det ikke. Jeg vet at når jeg kjører bil og ser en refleksvest er min første tanke at det jeg ser er noe stillestående eller saktegående. Politi, fotgjengere, barn osv. Jeg bruker da ekstra tid på å oppfatte at dette faktisk er en tung motorsykkel som holder samme fart som meg selv.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 09 sep 2020, 12:55 Alt handler om kontraster tror jeg. Pp lyse dagen ser jeg for meg at sort er bedre enn hvitt. På kvelden omvendt.
Kontraster må til- her jeg bor er det få som tenker hvit bil- da vi er dominert av en veldig hvit vinter - som har en lenge fra om bare litt til langt ut i april, ja gjerne mai,juni med. Da sees de mørke bilene lettest - svart er jo et paradoks da det er mørkt 24/ fra november til januar og da går jo bilen i ett med alt uansett :lol ..

De fleste som bor her tett ved 71 gr nord burde ha preferanser for utsvevende farger og masse ekstra lys.... :prf :prf :prf :prf :prf

Så kontrastene kan etter min erfaring gjerne brukes når man setter seg på mc også.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.

På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Rett og slett veldig trist og tragisk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 10 sep 2020, 09:28 Rett og slett veldig trist og tragisk.
:eh :scratch
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 10 sep 2020, 09:32
Bjerknez skrev: 10 sep 2020, 09:28 Rett og slett veldig trist og tragisk.
:eh :scratch
Hahaha!

Jeg klikket meg inn i tråden og leste noe om en dødsulykke, men da må jeg ha sett på et tidligere innlegg når jeg skrev dette. Ser jo nå at det ikke passer helt inn :lol

Sorry.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1196
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: MC-ulykker

Legg inn av Domino »

Hehe, lurte på om det var de planlagte kjørelysene mine du mente...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24642
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 10 sep 2020, 09:47 Hehe, lurte på om det var de planlagte kjørelysene mine du mente...
Hehe, jeg kan være ganske direkte noen ganger, men mannevond er jeg da nå ikke :knegg

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: MC-ulykker

Legg inn av BlåBil »

Domino skrev: 10 sep 2020, 09:27 Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.

På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
Hmm, kanskje ikke relé men motstand så ikke systemet klikker pga LED. Kan hende du ikke trenger det heller.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører gult lys. Heldekkende film over hele lykta fra amerikanske Lamin-X. Så utrolig mye bedre enn alle andre filmer jeg har prøvd. Det synes meget godt faktisk. Kommer pre-cut, bare å legge rett på. Er vel 1mm tykk og bryter ikke lyset.

Og ja, man synes bedre. Særlig merkes dette hver dag i køkjøring.
408EEE2D-4B71-4C30-8B05-C82059058220.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: MC-ulykker

Legg inn av haakeik »

Det må vel være enklere å kjøpe gul pære. Det er også lovlig å bruke gult hovedlys både på bil og motorsykkel.

Svar