Slik kan det gå......
- B. Sveigdalen
- Innlegg: 85
- Registrert: 18 okt 2005, 19:50
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Hundorp
- Kontakt:
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Huff og huff, nei det er skummelt. Hvis du kjører i en venstresving, så havner du utenfor den hvite linja. DET er ille det. De fleste utfokjøringer skjer i venstresvinger, for da har man ikke et ekstra felt å gå på.rogg skrev:Håy..
Da tenker vi likt Ronny, men når det begynner å viberere i foten, skvetter jeg til hver gang. Det ender som regel med at jeg retter opp sykkelen og har da en lei tedens til å komme over gullinja....ikke bra, ikke bra.
Du burde kaskje jobbe litt mer med se-teknikken din (tving deg selv til å løfte opp blikket i sånne situasjoner, og se "langt inn i svingen"), uten at jeg vil være belærende. Bare et tips.
Jeg har skrevet en artikkel om netopp dette også. den finner du her: http://www.cruiser.no/index.php?artikkelid=410&back=1
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Ja det er skumle greier. Jeg sikter langt fram og føler jeg behærsker dette. Trener faktisk med det når jeg er på fire hjul også. Men det er når det skraper, og hele foten vibererer. Det forplanter seg helt opp til aslet. Det er da jeg svetter til og får en vipp på sykkelen.
Det som er merkelig er at når jeg er forberedt skjer det skjelden. Det skjer som regel når man er i godt driv, kusker og vugger seg framover småveier. Så...helt plutselig, mens tankene er på utsiden av hjelmen, skjer det. Og jeg skvetter til og får en vipp.
Det ender som regel med at jeg må presse sykkelen ned og det skraper til igjen, men da er jeg forberedt.
Ja det er skumle greier. Jeg sikter langt fram og føler jeg behærsker dette. Trener faktisk med det når jeg er på fire hjul også. Men det er når det skraper, og hele foten vibererer. Det forplanter seg helt opp til aslet. Det er da jeg svetter til og får en vipp på sykkelen.
Det som er merkelig er at når jeg er forberedt skjer det skjelden. Det skjer som regel når man er i godt driv, kusker og vugger seg framover småveier. Så...helt plutselig, mens tankene er på utsiden av hjelmen, skjer det. Og jeg skvetter til og får en vipp.
Det ender som regel med at jeg må presse sykkelen ned og det skraper til igjen, men da er jeg forberedt.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Helt klart et godt ordtak, selv om nasen ikke er så liten lenger.
Datteren min blir snart 16, og jeg er godt i gang med å lære henne og få oversikt over trafikkbildet. Hun er like overrasket hver gang, over hvor mye jeg ser, som hun ikke ser. Så det er trening og atter trening på og være oppsevang og tolke situasjoner langt framme.
Helt klart et godt ordtak, selv om nasen ikke er så liten lenger.
Datteren min blir snart 16, og jeg er godt i gang med å lære henne og få oversikt over trafikkbildet. Hun er like overrasket hver gang, over hvor mye jeg ser, som hun ikke ser. Så det er trening og atter trening på og være oppsevang og tolke situasjoner langt framme.
Erfaring er gull verdtrogg skrev:Håy..
Helt klart et godt ordtak, selv om nasen ikke er så liten lenger.
Datteren min blir snart 16, og jeg er godt i gang med å lære henne og få oversikt over trafikkbildet. Hun er like overrasket hver gang, over hvor mye jeg ser, som hun ikke ser. Så det er trening og atter trening på og være oppsevang og tolke situasjoner langt framme.
- Gullvingen
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 nov 2005, 16:12
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Akershus
- Kontakt:
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Sant nok, men jeg er av den oppfatningen at sertifikatet er et privilegium du må gjøre deg fortjent til å beholde. Det burde ikke være en selvfølge sånn som nå. Trafikkbildet blir mer og mer komplisert, og mange der ute er fryktelig dårlige førere. Akkurat det er dere vel alle enige i?Gullvingen skrev:Hvis alle bilførere hadde brukt øya like godt som oss på mc hadde det blitt mindre å gjøre for forsikringsselskapene...
Hvorfor ikke ha en ny test hvert 10. år, så kan man luke ut de alle værste?!?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..Ronny skrev:Trafikkbildet blir mer og mer komplisert, og mange der ute er fryktelig dårlige førere. Akkurat det er dere vel alle enige i?Gullvingen skrev:Hvis alle bilførere hadde brukt øya like godt som oss på mc hadde det blitt mindre å gjøre for forsikringsselskapene...
Hvorfor ikke ha en ny test hvert 10. år, så kan man luke ut de alle værste?!?
Uten tvil....det er mange dårlige sjåfører ute i trafikken. Dette er noe jeg ser hver dag i jobben min. Er mye ute på og i veien og arbeider, og der ser en hvirkelig hvor dårlig stilt det er med kjøreferdigheter for mange av oss "Ola donk". Her kan jeg dra eksempel på eksempel, men ser ingen grunn til det. Har lært meg å være våken og prøve å forutse farlige situasjoner som kan komme.
Opplæring hadde ikke skadet. Både på teori og kjøring. Dette er noe vi på mc har blitt flinke til. Vi må bare bli enda flinkere.
Når det gjelder ulykker i trafikken er det vist positiv utvikling. Det har ikke vært så lite ulykker siden 1970 tallet etter hva jeg har fått med meg. Litt rart at forsikringen da stiger. Noe nullvisjon er vel en uoppnåelig oppgave, men vi klarer sikkert å få ned ulykkesstatestikken enda mere.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Ikke bare er det lurt å sikte langt fram, men også å sjekke synet....Rart med dette synet, merker liksom ikke at synet svekkes, og at vi trenger mere lys for å se bedre.
I vinter tok jeg meg i nakken og sjekket synet. Joda, det ble briller på meg. Og du værden hvor godt jeg ser nå. Ikke blir jeg sliten eller anstrengt som tidligere.
:shock:
Ikke bare er det lurt å sikte langt fram, men også å sjekke synet....Rart med dette synet, merker liksom ikke at synet svekkes, og at vi trenger mere lys for å se bedre.
I vinter tok jeg meg i nakken og sjekket synet. Joda, det ble briller på meg. Og du værden hvor godt jeg ser nå. Ikke blir jeg sliten eller anstrengt som tidligere.
:shock:
- bonden
- Innlegg: 48
- Registrert: 24 nov 2004, 12:00
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Fåvang
- Kontakt:
Jeg syns det første bildet skurret litt, det virker som han provoserer frem skraping ved å lene seg motsatt vei enn sykkelen. Hadde han flyttet på rassen 20 cm mot høyre ville dette aldri ha skjedd.
Jeg har kjørt senket HD i noen år så skraping er et ikke ukjent fenomen, er farten lav og svingen krapp er det jo bare gøy !!
:
Jeg har kjørt senket HD i noen år så skraping er et ikke ukjent fenomen, er farten lav og svingen krapp er det jo bare gøy !!

Let the summer last 4ever
96 Electra Classic
96 Electra Classic
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..bonden skrev:Hadde han flyttet på rassen 20 cm mot høyre ville dette aldri ha skjedd.
Jeg har kjørt senket HD i noen år så skraping er et ikke ukjent fenomen, er farten lav og svingen krapp er det jo bare gøy !!:
Sitter og blar i gjennom "full kontroll" og der står det litt om å slenge litt på baken i sving. Hjelper til og ikke få sykkelen til å legge seg så mye.