Min K1300S -12 har gått 83000km, og jeg lurer på om det er nødvendig å bytte kamkjedet, eller er det bare tull?
Den går fin fint og er uten noen spesielle lyder.
(Den har også fått updaten "instal cam chain jump guard").
![Hmmm :-k](./images/smilies/tenker.gif)
Ja, det lille kjedet/oljepumpekjedet tror jeg at jeg skal stramme selv, må se litt nærmere på den saken, må vel av med clutckorga?FredrikE24 skrev: ↑11 okt 2020, 16:18 Byttet et slikt på K1300GT på 65 000km ca.
Var ikke nødvendig.
Det som var nødvendig var stramming av oljepumpekjedet. Mekanisk strammer på denne.
FredrikE24 skrev: ↑11 okt 2020, 17:52 Nei, du sniker inn en umbrako rett under kurven. Er nok designet for å kunne stramme den uten å ta ut kurven.
Jeg vurderer å skifte kamkjede på min fireblade/80.000 km. Jeg er ikke redd for at det skal ryke, men jeg lurer på om disse kjedene strekker seg så mye at det får reell betydning for kam-timingen? Har du noen generell betraktning rundt det?
Enig i det, det er nok en viss sammenheng. Allikevel er det sånn at kamkjedet ikke trykksmøres, og oljen har en "lettere jobb" med å smøre kjedet, sammenlignet med de trykksmurte lagrene i motoren.