Min K1300S -12 har gått 83000km, og jeg lurer på om det er nødvendig å bytte kamkjedet, eller er det bare tull?
Den går fin fint og er uten noen spesielle lyder.
(Den har også fått updaten "instal cam chain jump guard").

Ja, det lille kjedet/oljepumpekjedet tror jeg at jeg skal stramme selv, må se litt nærmere på den saken, må vel av med clutckorga?FredrikE24 skrev: 11 okt 2020, 16:18 Byttet et slikt på K1300GT på 65 000km ca.
Var ikke nødvendig.
Det som var nødvendig var stramming av oljepumpekjedet. Mekanisk strammer på denne.
FredrikE24 skrev: 11 okt 2020, 17:52 Nei, du sniker inn en umbrako rett under kurven. Er nok designet for å kunne stramme den uten å ta ut kurven.
Jeg vurderer å skifte kamkjede på min fireblade/80.000 km. Jeg er ikke redd for at det skal ryke, men jeg lurer på om disse kjedene strekker seg så mye at det får reell betydning for kam-timingen? Har du noen generell betraktning rundt det?BjørnD skrev: 21 okt 2020, 17:32 Kan si at etter 30 år i bransjen har jeg aldri - ALDRI - sett havarier grunnet et kamkjede som har røket.. bank i bordet.
Enig i det, det er nok en viss sammenheng. Allikevel er det sånn at kamkjedet ikke trykksmøres, og oljen har en "lettere jobb" med å smøre kjedet, sammenlignet med de trykksmurte lagrene i motoren.Kjellrf skrev: 22 okt 2020, 16:03 Hvor mye kamkjede strekker seg, er også ett oljespørsmål. God olje = lite slitasje.