Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av pingvin »

Ikke hatt blogg før her men tenkt lurt så ikke "forsøpler" andre tråder med mine greier unødig. Og ref innlegg på "Hva kjøpt i dag" tråden så gikk jeg altså på en aldri så liten smell med ny KTM 890 Duke R så kanskje bra timing å starte bloggen.

Min KTM 990 SMR begynte jo å trekke litt på årene, var 11 år gammel og gått 62.000km. Enda mye sykkel igjen men tenkte greit tidspunkt å selge nettopp derfor, fremdeles nokså hel og fin og ikke tullete mye km tross alt så fremdeles verdt litt. Men lå en hovedservice og litt annet i pipen så fort 10.000NOK måtte lagt i den i løpet av året (pluss dekk og bensin men gjelder uansett). Så slo til på fair innbyttepris så den står igjen i Mysen.

Har jo siklet litt både på 1290 Superduke R og 790 Duke. Men 1290en er 266.000,- og 180hk er jo litt mer enn strengt tatt trenger...selv om moro :twisted 790en virket bitte litt budget og kunne tenke meg litt mer power. Så da 890 Duke R kom falt brikkene litt på plass, 121 hk er egentlig nok, veier 166kg tørr og veldig bra dempere og bremser. Og 100.000,- billigere enn 1290en.

Så planen var å prøvekjøre til våren før tok beslutning. Men selges mye MCer om dagen samtidig som leveransene kanskje rammes litt av Corona så tok en tlf til Jon på Spinnin Wheel. Og de hadde en 2020 overligger som fikk en del rabatt på...så da ble det slik :knegg Hadde med MC klær i dag men var litt isete på veiene rundt Mysen så helt uaktuelt med prøvetur. Tror likevel vet hva får, er 12. KTM hatt så vidt kan telle meg frem til, så ikke så redd blir skuffet :)

Er jo mye tråder her på forumet om hva som er bra MC og ikke. 890 Duke R har rykte på seg for kun å være skikkelig bra på én ting, å kjøre svinger. Som passer meg bra for det er egentlig det eneste jeg bryr meg om på MC, kjøre svinger :thumleft Jeg har aldri noen bakpå så uinteressant hvordan passasjer har det. Jeg reiser alltid lett med gatesykkel, telt++ forbeholdt offroad for min del. Jeg pendler ikke (ser jobben fra stuevinduet) og skyr hovedveier som pesten. Og har både 450 og 690 enduro så trenger ikke noe offroad egenskaper. Ergonomien var overraskende bra men absolutt null vindbeskyttelse så blir nok en skjerm til langturer. Så for MEG tror jeg dette er nær den ideelle sykkel...håper sier det samme etter første tur :P

Ellers ikke tenkt å bruke så mye på ekstrautstyr, er jo mye knallbra utstyr på den originalt. Sto på fullt akra-anlegget men går for originalanlegget, delvis fordi akra-anlegget koster 33.000NOK men også fordi særlig nedover i Europa, så har de blitt veldig striks på dette med potter og lyd. Har man originalanlegg er man home free. Gjelder også om får til noen track days. Men bakskjermen er tragisk så den må av. Går for original KTM power part litt nettere skjerm istedenfor en slik mini tail tidy, ser mye bedre ut enn originalen og holder det meste av spruten unna ryggen forhåpentligvis. Det andre koster på meg er quick shifter, dette er bare en programmeringsjobb men lest flere tester som sier at denne bør man spandere på. Og da ikke så farlig at wire clutch, ikke hydraulisk, der har de spart litt...

Ja, ja, nok 890 for nå, her er bilde fra nett, egentlig mer riktig enn det tok selv da akra anlegget blir byttet ut for originalanlegget:

Bilde

Er jo mest gatesykkel men blir artig å prøve på bane også. KTMs testfører Jeremy McWilliams tror jeg fikk nokså frie hender ifht utvikling og han kjørte fortere på bane med 890 Duke R enn 1290 Superduke R. Såpass fokusert at originalt står på Micheline Power Cup 2 banedekk som bare akkurat er gatelovlige. Så de erstattes av Road 5 til skal på bane :knegg

Bilde
Sist redigert av pingvin den 21 feb 2021, 16:01, redigert 6 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av mekkern »

790 til guttungen er skarp nok den også så denne vil du nok få mye morro med. :thumleft

Gratulerer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av ErikW »

Gratulerer med herlig sykkel. :thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av niko »

Grattis!

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av Erik_B70 »

Gratulerer med ny sykkel !

Liker utseendet på denne, og kjøreegenskapene må jo være fantastiske.

Håper jeg en gang i livet får oppleve å ta ut en helt ny sykkel, må være magisk :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av AJ »

Erik_B70 skrev: 10 feb 2021, 09:33 Håper jeg en gang i livet får oppleve å ta ut en helt ny sykkel, må være magisk :twothumbs:
Ja, det er en skikkelig go'følelse å sette seg på en helt ny sykkel :) . Unner alle den følelsen, helt klart!

Har selv kostet på meg dette noen ganger. Men så har jeg målrettet og bevisst nedprioritert andre ting som nyere biler, hytte, bobil, båt, dyre musikkanlegg, dyre utenlandsreiser og lært meg å være fornøyd med boligen jeg har slik den er.
Siden jeg aldri har vært rik og levd på helt normal lønn så har slike prioriteringer vært nødvendig om man vil unngå at "alt" man eier og har er belånt... :-# :x .

Den beste nysykkelfølelsen jeg har hatt var da jeg hentet ut Moto Guzzi Stelvio'en i 2010 på Jessheim.
Måtte stoppe flere ganger på hjemveien for å kjenne lukten av ny sykkel fra motor og eksos i tillegg til å la blikket hvile over denne spesielle sykkelen :yeyeye .
Da kjente jeg en enorm lykkefølelse, må jeg bare innrømme :love
:redface
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av Snikendeugle »

Herlig, Pingvin! Blir gøy å følge!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 154
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Bosted: Horten

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av Maschev »

Det er uten tvil en svært tøff sykkel det der! Gratulerer :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av pingvin »

Takk til alle :vs

Faktisk min første helt nye gatesykkel. Men vært litt på lav km sykler, gjerne godt under 10.000km så da nesten ny men en del å spare (og gjerne litt utstyr inkludert). Flere grunner til ble helt ny nå:

- KTM 890 Duke R er nesten helt ny modell så ikke gitt finner noe brukt
- Sparte en del kroner på at overligger
- Avgiftsreduksjoner gjort at er MCer blitt vesentlig rimeligere, fikk denne for 155.000,-. 990 SDR hadde kostet 230.000,- ny i sin tid (betalte 180.000 for brukt) og 890en er jo en bedre sykkel.
- 990en var overmoden for hovedservice og litt annet så måtte kostet på fort 10.000,-, nå tok spinnin wheel den i innbytte så slipper de utgiftene og også hassel med å selge privat evt misfornøyd kjøper etc
- Nytt er Nytt :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av Ketil »

Gratulere med ny og knalltøff mc Noe mer egnet mc til å jakte svinger finnes vel knapt, blir nok mye morro med denne


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av Fsva »

Gratulerer med artig sykkel :thumleft
Jeg hadde gleden av å teste lillebroren (790) i fjor og likte den godt.
KTM 890R gir nok enda noen flere smil per kilometer kjøring :P

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R

Legg inn av pingvin »

Jo, takk igjen :D

Beslutningen ble altså litt kjapp selv om ikke så redd for gjort dårlig valg. Men planen var jo egentlig å prøvekjøre både denne og andre sykler.

Av alternativene var kanskje den mest aktuelle, basert på tester og bilder, Triumph Speed Twin, 1200 parallell twin med 96hk og 196kg tørr. Litt annen greie enn 890en, mindre toppeffekt men mer dreiemoment. Og ikke minst liker jeg Retro looken, akkurat passe mye, klassisk men ikke for krampaktig. Slik en sykkel skal se ut og for å være ærlig, en penere sykkel enn 890en. Speed Twin er slik sykkel en tar med en øl ut i garasjen bare for å se på og kanskje gnukke litt. 890en er mer en redskap men en skarp sådan (visstnok). Når det sagt så har Speed Twin fått veldig bra omtale i test, er ikke bare en bra retro sykkel men en veldig bra sykkel punktum.

Så ble litt hjerne foran hjerte men mistenker hjertet smelter når kjører opp Jondalen første tur til våren :twothumbs:

Bilde

Egentlig litt tilfeldig "oppdaget" Speed Twin. Synes Triumph Scrambler 1200 (bilde under) var skikkelig tøff og skulle etter sigende håndtere både asfalt og grus bra. Speed Twin hadde gått litt under radaren min til var på MC messa og tilfeldigvis så den og begynte å les meg opp.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av pingvin »

Med litt mer fornuftige temperaturer så tok vi en tur opp Lurdalen til Svene og videre til Bingen i dag. Planen var videre til Lyngdal og surre litt rundt på grusveier på vei tilbake, men underkjølt regn ble mer og mer utfordrende på visiret så søkte ly på Lampeland og tok en kaffe mens hjelmen tinte/tørket.

Men moro og med enduropigg så sitter det noe sinnsykt. Og ålreit bare å komme seg litt ut og treffe folk litt :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av AJ »

Aah...!
Veldig bra :twothumbs:

Når jeg ser bilder som dette skulle jeg svært gjerne hatt Husaberg 570 tilgjengelig, som jeg fikk låne av Morstad Motor AS rett borti nabolaget her, som var Husaberg importør for noen år siden.
Vinterkjøring med en godt skodd endurosykkel er skikkelig moro, ingen særlig tvil om det :mc1 \:D/ !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 16 feb 2021, 18:57 Når jeg ser bilder som dette skulle jeg svært gjerne hatt Husaberg 570 tilgjengelig, som jeg fikk låne av Morstad Motor AS rett borti nabolaget her, som var Husaberg importør for noen år siden.
Husaberg 570 var vel mens Husaberg enda var Husaberg før KTM kom inn, kompis hadde Husaberg 650, så vidt vet samme sykkel men borret opp litt mer...råskinn det :twisted

Kjente du Arne Petter Morstad bra da kanskje? Vi hang en del sammen med han da drev med veteran enduro, han var en viktig motor i miljøet. Og hjalp til med å få importerte sykler registrerte inklusive min 1981 Husqvarna 430AE (som solgte i fjor). Veldig trist at han gikk bort :sorry

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 16 feb 2021, 19:51 Kjente du Arne Petter Morstad bra da kanskje? Vi hang en del sammen med han da drev med veteran enduro, han var en viktig motor i miljøet. Og hjalp til med å få importerte sykler registrerte inklusive min 1981 Husqvarna 430AE (som solgte i fjor). Veldig trist at han gikk bort :sorry
Ble rimelig godt kjent med ham, ja.
Var ofte innom og hadde mange trivelige samtaler.
Fikk også låne Husaberg sykkel av ham da jeg skulle lage en artikkel om Primus-treffet på Fjorda ved Bjoneroa for en god del år siden.
Aldri nei når jeg spurte ham om noe, som da vi hadde "Late som om vi er i Toscana"-treffet for 10 år siden i år til sommeren :), hvor jeg fikk en Husaberg til låns :

viewtopic.php?p=82570#p82570

Alle bildene som ble lagt ut den gang i tråden er antakelig ikke lenger tilgjengelig siden flere eksterne bildebanker fant det for godt senere å endre brukerrettighetene... :sk?
Uansett var dette en flott dag med mange motorsyklister som møtte opp og fikk oppleve Hadeland fra sine beste side :D .

Viser seg at flere av bildene er intakte, bla. dette av meg selv på Husaberg sykkelen :) :

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av dypen »

Gratulerer med flott blogg og ikke minst sykkel. Men hvor kommer Numedal Rally fra ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 16 feb 2021, 22:23 Gratulerer med flott blogg og ikke minst sykkel. Men hvor kommer Numedal Rally fra ...
Kjørte Kongsberg-Svene-Lampeland i dag, alle i Numedal :) Riktignok via Lurdalen til Svene og videre mot Bingen fra Lampeland, men tror ikke alle SSene i Rally Numedal utelukkende går i selve Numedalen heller? Den ekte rally Numedalen mener jeg ble avlyst i år, ingen premie for å gjette hvorfor...

Forøvrig anbefales Lurdalen på det varmeste som alternativ til riksveien mellom Kongsberg og Svene, de fikset asfalten for noen år siden og veldig morsom vei, opp og ned, smal og masse svinger. Og gjerne kombinert med Gamleveien fra Darbu, SLIK.

Og Lurdalen er helt super nå på vinteren da ikke saltes, her fra noen år siden:

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: Winta Wondaland

Legg inn av pingvin »

Skikkelig off topic men er lov på egen blogg? Så værprognosene og dro på fjellet etter lunch i dag før regn og mildværet kommer. Nydelig føre og vakker natur :D Og greit å få måkt rundt hytta mens snøen fremdeles var lett...

Bilde

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Pingvin Blogg: Winta Wondaland

Legg inn av oivindg »

Alt er lov i egen blogg. Flotte bilder!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av pingvin »

Hører kanskje med å si litt om seg selv i blogg? Første det ikke så spennende:

Navn: Ole (Pingvin har hengt ved meg etter IT ansvarlig ga meg brukernavn i en eller annen sammenheng for 25 år siden og hadde Pingvin lakris boks stående på pulten....så da ble det det)
Alder: 52 år
Bor: I Kongsberg
Sivil status: Gift med nabojenta fra barndommen
Barn: Jente på 23 år som bor i egen leilighet i Kongsberg med sin forlovede, sønn 27 år som bor med sin kone og datter på 2 år (som gjør meg til bestefar) i Lyngby utenfor København
Jobb: Produktansvarlig på TechnipFMC (aka Kongsberg Subsea)...så ingeniør som "alle" i Kongsberg

Bilde

Så til det som er mye morsommere: Min MC-historie. Utdanning og etablering gjorde at drømmen om MC lappen stadig ble utsatt til fant ut at ble aldri noe riktig/fornuftig tidspunkt så feirer mitt 20 årsjubileum som motorsyklist i år. Planen var å vente med innkjøp av MC. Men det gikk jo ikke så i løpet av sommeren ble det en Suzuki GSX600-F (ikke R). Kanskje ikke verdens kuleste sykkel men aldri i mitt liv hatt det så moro som de første ukene etter innkjøp, de 86hk virket som 860hk når var vant til Ford Sierra 1.6L Stv (uten innsprøytning). :thumleft

Bilde

Hadde den 2 sesonger men hadde lyst på noe litt sprekere så ble en Yamaha Fazer 1000, gikk som ei kule, særlig etter å sluppet løs Oddgeir Havnen på den...hadde den i 286kmt på Autobahn :twisted

Bilde

Begynte tidlig med litt banekjøring, tror var på kurs allerede første sesongen og da fikk det berømte kneet i bakken på Rudskogen var jeg helt sikker på at var den nye Rossi. Og får man kneet i bakken på bane så får man det nedi på landeveien...helt til slapp. Så Fazeren ble vrak men fikk ikke en skramme. Så gjorde der eneste logiske og kjøpte noe av det mest spinnville å få tak i, KTM 990 Superduke R:

Bilde

Den hadde jeg 6 mnd før igjen gikk overende (kald asfalt/kalde dekk...) og det var sykkle nr 2 på 2 år vraket. Spinnin Wheel hadde tilfeldigvis identisk inne så ble en "ny" KTM 990 Superduke R:

Bilde

Den hadde jeg i 2 sesonger før igjen trynet (grus i svingen) i Østerrike, denne gangen klarte sykkelen seg brukbart, verre med meg som havnet på intensiven. Husker ingenting av kræsjen men alt tyder på at highsidet og mistenker havnet under sykkelen (som forklarer hvorfor sykkelen var ganske hel). Da var det bare å komme konemor i forkjøpet og gi seg med landeveisskjøring. Men hadde allerede investert i KTM 690 Enduro R:

Bilde

Fortsetter i neste post...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av pingvin »

MEN forskjellen på KTM 690 Enduro R og KTM 690 SMC er ikke så stor, særlig ikke når kom over en nærmest komplett SMC minus motor og elektrisk. Var kondemnert sykkel fyr hadde kjøpt for å ha motoren for crosskart og ikke trengte resten så fikk det billig. Kun framfelg og styrekrone som var ødelagt (og rammen var krysset). Så med SMC dempere, bremser, hjul og framskjerm har man i praksis en SMC. Og vipps så hadde jeg gatesykkel igjen...ble bare en sesong uten asfalt (2011):

Bilde

Kompis kjørte classic racing og de har supermono som supportklasse og der er det mange med 690 så da ble det RR-lisens, synes 690en ble ganske tøff som banesykkel :D :

Bilde

Som noen kanskje fått med seg, så mener jeg 690 er tidenes beste MC. Men akilleshælen er transport, blir mye giring og ikke noe kos på transport så da ble det, kanskje tøffeste sykkelen ever, KTM 950 Superenduro. Dette er en vanvittig bra sykkel, super på grus men klarer seg jammen bra på asfalt også, kun valg av dekk som evt gjør at ikke henger med...egentlig hva som helst:

Bilde

Hadde dobbelt sett med felger til Superduken, eget for banekjøring, og med adaptersett så passet det jammen på Superenduroen og vipps, asfaltsykkel:

Bilde

Så ble det brann i garasjen og IF ble den heldige eier av noe utbrent Superenduro :sorry Til tross for at Superenduroen klarere seg utrolig bra på landeveien, savnet jeg litt effekt (100hk etter tuning) og tross alt ikke helt optimal for banekjøring. Så forsikringspenengene gikk til KTM 990 SMR (Supermoto R eller Sopermoto R som biltilsynet skrev i vognkortet), 123hk på bakhjulet etter tuning så et er nok for landeveiskjøring:

Bilde

Men da hadde jeg plutselig ikke grussykkel. Hadde jo 690 tidligere men ble altså nokså fort konvertert til gatesykkel (delvis fordi kjøpte 530) og hadde kjørt lite offroad så skjønte egentlig aldri helt hvor kapable den var offroad. Til var i Namibia og kjørte 11 dager i villmarken med 690 (eller egentlig Husky 701 men same same). Så da ble det "ny" 2009 KTM 690 Enduro (ikke R denne gangen, like greit da litt lavere:

Bilde

Og altså ref første post, byttet 990en i 890 Duke R :thumleft

Så, det var grussykler og landeveissykler. da står det bare MX, motard, noen små-enduroer og par veteran enduroer igjen :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av pingvin »

Får nesten gjøre meg ferdig med det har begynt på. Jeg har det i hvert fall moro med å mimre :D

I 2008 (tror jeg) sto ny gokartbane klar i Kongsberg så da ble det en svært pent brukt KTM 450 SMC for motard kjøring. 100% leketøy, veide nada og med slicks satt det som skudd, mye moro :twisted Men kun på gokartbanen, ikke registrerbar,null lys, tror ikke en gang hadde batteri?

Bilde

Og litt etter min første endurosykkel, en KTM 400 EXC demo:

Bilde

Begge disse hadde jeg ganske kort tid da de ble ofret til fordel for første 690en. Men etter en stund ble det en ny KTM 530 EXC (ligner fryktelig på 400en) og den hadde jeg flere år:

Bilde

Trodde dette var en keeper men var i Spania hvor de hadde alle de nye Husqvarnaene linet opp så kunne velge og vrake. Tok 250en dag 2 og angret som en hund, gikk jo fryktelig smått ifht 530en og altfor lett å kvele. Til skjønte at bare å bruke masse gass og masse clutch så løsnet det og var jo tullete lettkjørt ifht 450en. Så da ble det KTM 250 EXC (4T):

Bilde

Men denne sto også i garasjen når brant så fikk penger av IF og da ble det en KTM 450 EXC-F som har enda. Er litt tyngre å baske med i skauen enn 250en men er overraskende lettkjørt ifht f.eks. 530en hadde og sterk som til dels veier opp for at litt tyngre. Og mer anvendelig, 450en kan man dra på flere dagers grustur med. Så tror en keeper men får se, tror det hver gang:

Bilde

Da bare veteranenduro igjen :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av Ronning »

Hatt noen KTM i stallen ser jeg. :D Fin lesning dette!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill

Legg inn av pingvin »

Ronning skrev: 24 feb 2021, 09:41 Hatt noen KTM i stallen ser jeg. :D Fin lesning dette!
Jo, takk :D

Blitt noen KTMer, ja. Var jo ikke slik at planla det når kjøpte min første Superduke. Men Spinnin Wheel på Mysen er helt klart én grunn, veldig fornøyd med servicen. MEN så liker jeg også KTMer da, "Ready to Race" er ikke bare flåsete slagord, særlig på R og Sixdays-utgaver får man topp spec for ikke så mye ekstra. Og bra noe er litt politisk ukorrekt :thumleft

Ja, ja. Får fullføre med veteran enduroene da. Er et miljø på Kongsberg for veteran enduro løp, særlig en person som stått på for å spre dette her. Hadde først en veldig pen 1981 Yamaha TT500 (basert på XT500). Spør du meg så får du ikke tøffere sykkel, ikke noe dill men alt er akkurat slik en MC skal se ut. Men clutchen er jævlig tung så pådro meg senebetennelse så måtte dessverre selge den til kompis :sorry

Bilde

Så det var det, min korte karriere med veteranenduro var over. Til en dag en kompis sa "du skulle hatt en slik Husqvarana veteran med automatgir du". Dette var ukjent for meg men kjapp sjekk på Blocket og vipps så var jeg tilbake i gamet med en Huqvarna 430 AE automat :D 2T 430cc og 100kg går faktisk ganske bra :twisted Og med god hjelp av Arne Petter Morstad så fikk jeg skilt på den (for DET er ingen selvfølge at er enkelt).

Bilde

Det er flere klasser i veternenduro, du har pre-85, som både TT500en og 430AEen gikk men de kule gutta kjører kortfjær pre-74. Det er jo dette som er skikkelig tøft, her snakker vi Steve McQueen. Så da ble det en 1971 Husqvarna 250, og den er faktisk om mulig ENDA tøffere enn TT500en:

Bilde

Hadde planer om å sette på metall skjermer, da blir den enda finere. Men oppdaget fort at dette er ikke bra sykler. De er ikke gode å kjøre og de går i stykker hele tiden, det har skjedd litt på 50 år! Så innså at dette er sykler for de som er minst like glad i å skru som å kjøre så solgte den for det betalt for den. Så drømmen om å bli like kul som Steve McQueen (som var en veldig habil konkurransekjører) brast :knegg

Bilde

Syklene fra 80 tallet er klart bedre på alle måter og særlig TT/XT 500 4T er nokså bullet proofe. Men 2T er litt mindre robuste. Hovedproblemet er faktisk transport på enduro løp mellom SSene. Tror ikke får nok smøring uten pådrag så de skjærer seg lett om bare cruiser i jevn fart, skjedd med flere kompiser også. Og så skjedde det meg.

Jeg synes veteranenduro er kjempetøft MEN jeg vil egentlig ha en sykkel hvor du er 99.9% sikker på at starter og går hele turen uten problemer. Ikke 50%. Og disse løpene utviklet seg litt i feil retning, fra å bare være moro på nokså snille traseer, var det noen som tok dette vel seriøst, brukte titusener (og mer) på dempere og motoroppgraderinger og det viktigste var å vinne og helst litt tøffere traseer. Så sjarmen forsvant et sted underveis for meg. Så nå er 430en solgt også :sorry

OK. Eneste ikke nevnt da er Honda PX50 (med single side svingarm og greier), da tror jeg alt er med :thumleft

Bilde

Oj. Det glemte jeg i går. Hadde jammen en Suzuki 250 crosser en periode også. sammen med kompis. Men brukte den egentlig lite, for så vidt greit å få røyket ut at MX ikke min greie helt, de få gangen er på crossbane så funker 450en til mitt tempo (egentlig altfor mye dempere):

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar