Duville skrev:Dekk er ferskvare - det vet vi. 8 år gamle dekk er nok i overkant, men dersom de har stått med beskyttelsen på (ikke vært i bruk) så er det jo ikke det samme som om de hadde vært i bruk. Når det snakkes her inne så tas det ikke hensyn til når dekkene tas i bruk. Alle ser likevel ut til å være klar over at man må "kjøre inn dekkene" når de er nye, for å slite bort beskyttelsen de er innsatt med for å bevare dem før de tas i bruk.
Hva er det med denne beskyttelsen? Hvilken funksjon har den?
- jeg er jo i første rekke intressert i en eller annen som virkelig har kunnskap om dette siden de fleste nok kan gjette både funksjon og grunn for at de er innsatt med beskyttelsen :-)
Burde det ha vært en dato for - bør tas i bruk innen en gitt dato - og bør skiftes etter x måneder etter at de er tatt i bruk, eller?
så vidt jeg vet er beskyttelsen på dekkene bla for UVlys. Sollys er en av tingene som bryter ned gummi, så dekk som lagres ute i solveggen brytes ned fortere enn de som er lagret mørkt og kjølig.
På racingdekk kan man merke at de forringes ved antall ganger de er brukt.
Så datomerking blir litt bingo, holdbarheten avhenger for mye av hvordan de er brukt og lagret.
Innkjøring av dekk tar jeg med en klype salt, på et sett Bridgestone racingdekkk stod det anbefalt innkjøringslengde som tilsvarte mange ganger dekkenes levetid.